Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 4680
Kan man omsette ting og tang opp til en viss grense uten å registrere firma? Og hva er grensen for hvor mye man kan tjene i året før man må gi beskjed til NAV dersom man har uføretrygd?
Som privatperson kan du kjøpe og selge tingene dine som du vil.

ang uføretrygd så kommer det ann på hva du har utbetalt hvor mye du kan tjene. Du bør gi beskjed til nav uansett om du planlegger å jobbe ved siden av. Det er også bare pensjonsgivende inntekt som beregnes med om man får avregning på uføretrygden.

Du kan normalt sett ha "hobbyinntekt" på ca 50000 i året uten at noen bryr seg med det.

Skal du tjene hundretusenvis på å flippe biler eller strikke sokker så ville jeg vurdert ett firma til det.
Nei det finnes ingen grense, men det er en norm som sier at når det overstiger 50k på ett år så bør du ta en prat med skatteetaten.

Men de ser også på om aktiviteten har potensiale til å kunne gi deg inntekt over tid.

Så du kan ikke åpne en matbutikk og bare stenge den når du når 4000kr fortjeneste på en måned, men du kan selge ting du strikker for å dekke inn kostnader.
Det er ingen grense på ca 50k for hobbyinntekt. Det er mange måter å ha skattefri hobbyinntekt på, du kan lese om det på skatteetaten.no. Å bare tjene 50 lapper å anta det er hobby er ikke nødvendigvis måten å gjøre det på.

Det er andre grenser, f.eks 50k omsetning krever levering av næringsoppgave hvilket forsåvidt er synonymt med å registere foretak.
Du MÅ levere næringsoppgave for å kunne føre fradrag for utgifter uavhengig av de 50k

https://www.skatteetaten.no/bedrift-...ringsdrivende/
Når jeg gikk inn på denne siden
Så fikk jeg beskjed om at jeg måtte Registrere bedriften i Enhetsregisteret og der var det ikke lagt inn noen innteksgrense man kunne taste inn.

Sist endret av freak55; 6. februar 2021 kl. 19:15.
Nei og det er jo fordi som flere her sier det ikke er noen sånn grense som andre skal ha det til.
Det står også at svaret er veiledende. Mener du det er feil ta kontakt med Skatteetaten.
Siden du har uføretrygd må du være svært forsiktig her. En venninne av meg som var uføretrygdet, og hadde vært det lenge, fikk nedsatt sin uføreprosent fra 100% ned til ...jeg husker ikke hvor mye. Men det var mye! Fordi hun jobbet et par timer over grensen en måned.