Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  537 150404
Ca 4600 døde i kina av Covid-19 så langt siden ifjor-er vel en bra attest.
Heller ingen pensjonister i buss med covid som gjør rundtur som skjedde her på berget ifjor høst.

Derimot håndterer de trafikk mye dårligere. 700 dør hver dag ifølge WHO
https://www.scmp.com/news/china/soci...ople-day-china
Sitat av øyvind95 Vis innlegg
168.000 nordmenn planlegger vinterferie utenlands
Selv om Bent Høie ba folk om å bli hjemme i vinterferien så planlegger 168.000 å reise utenlands.
Jeg er redd for at vinterferien fører til at vi får en ny smittetopp som vi har sett etter de tidligere feriene.
Vis hele sitatet...
Denne saken lukter litt av klikk-horeri. Omlag 1000 personer
er spurt om de kunne tenke seg å dra utenlands i vinterferien, og
omlag 4% svarte ja.

168 000 er altså ikke et reelt tall. Det er dessuten et stykke fra
å "kunne tenke seg" til å faktisk planlegge.
"Far se på den mannen der med munnbind!" Vanlig kommentar fra barn sammen med sine fedre uten munnbind på butikker rundt omkring!
Jeg merker meg at flere både på tråden her og ellers sammenligner Korona med Svartedauden, men jeg mener at Svartedauden var (er) en bakterie, mens Korona er et Virus. Skriver (er) i parentes da den neppe er utryddet totalt på planeten. Det er vel ikke så mange år siden det siste registrerte byllepest offer døde.
Tenk om vi fikk rabies utbrudd bare det smittet via luft, da hadde jorden vert over og ut

https://www.youtube.com/watch?v=kxBIJvNHZg4 Her på videoen fra 1955 spol til 0:18. Ser dere hvor jævlig det er....

Jeg er ikke redd covid-19, tenker at sånne ting må ikke stoppe oss. Det som var ment for å skje skal skje det er gud som har planlagt (tror/mener jeg) Stay safe bruk munnbind XD


Om korona hadde tatt skikkelig av, kunne vell vi alle freaks flyttet til fjels med masse bom og alko, vann, og mat
Sitat av oggen Vis innlegg
Jeg merker meg at flere både på tråden her og ellers sammenligner Korona med Svartedauden, men jeg mener at Svartedauden var (er) en bakterie, mens Korona er et Virus. Skriver (er) i parentes da den neppe er utryddet totalt på planeten. Det er vel ikke så mange år siden det siste registrerte byllepest offer døde.
Vis hele sitatet...
Var noe avisoppslag senest i fjor faktisk om at svartedauden hadde dukket opp i Kina/asia ett sted.

https://www.dagbladet.no/nyheter/smi...n/72639686/amp

https://www.dagbladet.no/nyheter/to-...n/71815512/amp

https://www.dagbladet.no/nyheter/15-...n/72662112/amp

https://www.nrk.no/norge/smittet-av-...tak-1.15000939

https://www.abcnyheter.no/helse-og-l...eler-av-verden
Vi er ikke så sårbare for Pest lengre, selv om sykdommen i seg er alvorlig nok.
Vi vet hva det er og hvordan vi forhindrer spredning.

På 1300 tallet skjønte ikke folk hvordan smitten spredde seg eller hva de var smittet av.
De bare døde.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Vi er ikke så sårbare for Pest lengre, selv om sykdommen i seg er alvorlig nok.
Vi vet hva det er og hvordan vi forhindrer spredning.

På 1300 tallet skjønte ikke folk hvordan smitten spredde seg eller hva de var smittet av.
De bare døde.
Vis hele sitatet...
Ja, det var jo ikke akkurat mest smittevern på den tiden.
Men, som corona så kan det jo skje at det kommer ut av kontroll, heldigvis har vi litt mer kunnskap i dag om det slik at det også blir mulig å bli kvitt det igjen.

Litt verre med corona og alle mutasjonene, spesielt med tanke på den sprettballen av en regjering vi har..

Åpne, stenge, åpne, stenge, åpne, stenge, er jo ikke rart folk blir smittet og vi bruker så lang tid på å få stoppet det når alt åpnes og stenges oftere enn Erna skifter undertøy.
▼ ... over en uke senere ... ▼
"NY MUTASJONSVARIANT OPPDAGET I TRONDHEIM
Det er påvist en multivariant av den britiske, sørafrikanske og brasilianske coronavarianten i en prøve tatt hos en person som kom fra utlandet til Trondheim.
Det har ikke vært noe videre spredning, opplyser kommuneoverlege Tove Røsstad til
"(25.02.2021)
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/n...t_nyhetsdognet

Blir oppgitt når mange folk absolutt skal ut å reise i slike tider.
Alle disse virusmutasjonene som har kommet til landet, kommer fra folk som har vært ute å reist.
Sist endret av UrbanFreak86; 25. februar 2021 kl. 17:43.
Blir ikke bedre når alle drar ut av byen for å møtes på andre kjøpesentre, eller at alle må feste sammen. Også er det dette maset om å få møte sin utenlandske kjæreste.
Folk flest er jo ikke ute å reiser om dagen. Men om ingen av oss reist så ville det neppe hjulpet det heller. For våre grenseoverganger lekker jo som en sil. Og vi har hørt fra Erna siden nyttår at "nå skal det innføres obligatoriske tester på grensene inn til landet". Og det har jo fortsatt ikke skjedd. Hvert døgn krysser opp over 1300 trailere og lastebiler grensene våre, helt uten å bli testet. Ja de sover i lastebilen. Men de laster og losser på samme plasser som våre egne sjåfører gjør, de fyller drivstoff på samme stasjoner, de handler mat på butikkene og de dusjer og bruker toalettfasiliteter rundt om i landet.

Så i praksis har vi akseptert en viss importsmitte. Og det er altså et politisk valg. Dog tenker jeg at konsekvensen av et slikt valg kan bli tiltakstrøtthet hos vanlige folk. At det blir lettere å gi faen og dra på fester, holde selskap, møte venner på kjøpesentre, eller på andre måter tøye "smittestrikken". For folk ser jo at det kommer langt over tusen mennesker til landet hvert eneste døgn som ikke blir testet, som ikke må i karantene og som da kan bidra til å spre smitte. Og da blir det kanskje enklere å rettferdiggjøre egne dårlige valg?

Om de som må reise utenlands tar konsekvensen av reisen og går i karantene når de kommer hjem så er det vel strengt tatt ikke veldig problematisk å besøke utenlandsk kjæreste eller sjekke at landstedet i Italia fortsatt står?
Sist endret av _abc_; 25. februar 2021 kl. 20:23.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Folk flest er jo ikke ute å reiser om dagen. Men om ingen av oss reist så ville det neppe hjulpet det heller. For våre grenseoverganger lekker jo som en sil. Og vi har hørt fra Erna siden nyttår at "nå skal det innføres obligatoriske tester på grensene inn til landet". Og det har jo fortsatt ikke skjedd. Hvert døgn krysser opp over 1300 trailere og lastebiler grensene våre, helt uten å bli testet. Ja de sover i lastebilen. Men de laster og losser på samme plasser som våre egne sjåfører gjør, de fyller drivstoff på samme stasjoner, de handler mat på butikkene og de dusjer og bruker toalettfasiliteter rundt om i landet.
Vis hele sitatet...
Men har det ikke vært praksis en god stund nå å telle alle som krysser grensen?
Og så måler man det opp mot antall testede. Jeg går ut ifra at man på en slik test får noen
enkle spm. slik som om man har vært i eller kommer fra utlandet.

Mener jeg leste noe slikt her om dagen, og at forholdet mellom disse tallen ikke var så ille. Altså at mange testet seg.
Men det oppstår vel kanskje også problemer hvis folk som tester positivt har ansvar for sette seg selv i isolasjon og ikke gjør det.
Såvidt jeg har skjønt så er transportnæringen omfattet av testfritak. Dvs de kan krysse landets grenser uten tester, og uten karantene. Og det er vel strengt tatt en gruppe som det ikke er utenkelig å tro kan ha økt sjanse for å være smittebærere. De har kanskje krysset hele Europa i lastebilen før de kom til Norge. De har kanskje kjørt stykkgods, lasset og losset i alle land, spist på veikroer og brukt toaletter og bensinstasjoner over hele Europa. Og de har reist langt på kort tid og faktisk hatt temmelig mange muligheter til å bli smittet, selv om de kanskje var friske når de reiste hjemmefra.

Og opp mot femtehundre lastebiler og trailere krysser norges grenser hvert døgn. Uten karantene og uten testing. De er ikke isolert fra resten av landet på innsiden av lastebilen. De tar ferger, handler mat, hoster kanskje på deg på bensinstasjonen eller nyser i kassakø på Rema. For brød må de jo ha selv om de har hermetikk i lastebilen.

Tror ikke alle disse sjåførene gjør noe som helst coronarelatert på grensen. De må vel stoppe i tollen som vanlig, men det er det slik jeg har skjønt. Så kan de dure på inn i landet. Smittet eller ei. Det vet vi faktisk ikke.
Jeg forstår at folk er redd for spredning av virusene.
Men jeg mener det snakkes altfor lite om de som blir rammet av alle restriksjonene og nedstengingen. Jeg tror at viss vi hadde fått i trynet statistikken slik som man gjør med viruset. Så hadde veldig mange forandret mening. Fått opp statistikk på selvmord under korona, alvorlig depresjon, barn som ikke blir plukket opp av barnevernet grunnet nedstenging som hadde fått hjelp ellers, mindre testing av alvorlige sykdommer som kreft, som ville vært lettere å behandle jo tidligere det blir oppdaget, befolkningen tar mindre kontakt med helsetjenester, barn og unge som faller utenfor og begynner med kriminalitet og rus, personer blir permittert mister jobben som har gjerne en negativ effekt på hele husstanden. Listen går videre og videre. Denne nedstengingen av samfunnet vil koste mange mange liv på sikt ikke bare i år men i årene som kommer. Det er ingen som vet hva effekten vil bli. Jeg mener vi må bli mer åpen å kunne snakke om de negative sidene også uten at de som gjør det blir nedsablet og latterliggjort. Man må kunne høre andre sin mening uten å bli aggressiv. Vi er mange forskjellige mennesker med forskjellige meninger det burde man respektere i et åpent samfunn.
Det brukes noen veldig effektive hersketeknikker for å kneble debatt. Selv etter ett år (husk, det skulle vare tre uker opprinnelig) er det fortsatt ingen skikkelig diskusjon i mediene. Jeg vet at mange er skeptiske til tiltakene, men veldig få tør å skrive meningen sin åpent på Facebook og lignende, for de som støtter tiltakene er ofte ekstremt aggressive. Hvis man er kritisk er man egoist, konspirasjonsteoretiker, antivaxxer, Trump-tilhenger osv. Dette er holdninger som er spredd i mediene. Jeg tror uansett hvis de drar ut dette i evigheter, noe jeg tror de vil gjøre (merk utsettelsestaktikkene, good cop/bad cop-opplegget), så vil flere bli åpent kritiske og vi vil se en folkebevegelse. Nordmenn er naive overfor styresmakter sammenlignet med mange andre folkeslag, men det er en grense for hvor langt de kan dra det her også.
Syns det er skremmende hvor aggressiv og nedlatende enkelte skriver til andre når de har en uenighet. Men ofte er aggressivitet og sinne tegn på frykt og at de er redd, da redd og bekymret for viruset og dødstallene og allt media oppslaget. Så da blir de aggressiv og sint Men i bunn og grunn er de gjerne redd for å bli smittet og klarer ikke å ha en god debatt.

Og det er forståelig når man ser hva som skjer i samfunnet og døds statistikker og grafer 24/7. Men samtidig er det veldig vanskelig å vite hva som er de beste langsiktige løsningene.
Sitat av hallohallohallo Vis innlegg
Det brukes noen veldig effektive hersketeknikker for å kneble debatt. Selv etter ett år (husk, det skulle vare tre uker opprinnelig) er det fortsatt ingen skikkelig diskusjon i mediene. Jeg vet at mange er skeptiske til tiltakene, men veldig få tør å skrive meningen sin åpent på Facebook og lignende, for de som støtter tiltakene er ofte ekstremt aggressive. Hvis man er kritisk er man egoist, konspirasjonsteoretiker, antivaxxer, Trump-tilhenger osv. Dette er holdninger som er spredd i mediene. Jeg tror uansett hvis de drar ut dette i evigheter, noe jeg tror de vil gjøre (merk utsettelsestaktikkene, good cop/bad cop-opplegget), så vil flere bli åpent kritiske og vi vil se en folkebevegelse. Nordmenn er naive overfor styresmakter sammenlignet med mange andre folkeslag, men det er en grense for hvor langt de kan dra det her også.
Vis hele sitatet...
Her retter du ganske mange grove anklager mot dine meningsmotstandere, men du gjør lite for å konkretisere de med eksempler som kan diskuteres. Det er ikke veldig konstruktivt. Jeg har ved flere anledninger forsøkt å imøtegå feilinformasjon og dårlige argumenter i denne tråden. Kan du vise meg hvilke av mine innlegg du oppfatter som destruktive, fulle av hersketeknikker og motivert av dårlig skjult hypokondri?
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Her retter du ganske mange grove anklager mot dine meningsmotstandere, men du gjør lite for å konkretisere de med eksempler som kan diskuteres. Det er ikke veldig konstruktivt. Jeg har ved flere anledninger forsøkt å imøtegå feilinformasjon og dårlige argumenter i denne tråden. Kan du vise meg hvilke av mine innlegg du oppfatter som destruktive, fulle av hersketeknikker og motivert av dårlig skjult hypokondri?
Vis hele sitatet...
Jeg trur hallohallohallo mener den offentlige debatten i medier osv. Ikke nødendigvis spesifikt denne tråden.

Snart bare 300 dager igjen av 2021 and counting down... Satser på nytt og bedre 2022. Dette året har de med alle muligheter og firutsrtninger for å gjøre noe ut av klart å fucke til bra godt, mildt sagt.

Sånn sett er jeg også enig med hallohallohallo at myndighetene begynner å tyne folk og det spørs hvordan det er igjen med tilltit til mere regler og tyn om ikke alt løser seg med vaksine til påske. Noe det selvfølgelig ikke gjør og det er vel bare å forvente at det er mutasjoner ute ingen har oversikt over.

Denne oppsummerer godt det jeg har prøvd å si tidligere. (Får ikke satt inn video?)

https://www.youtube.com/watch?v=luWQPpUHT3w

Er vel bare å være høyst takknemlig for at denne pandemien ikke er alvorligere enn den er for da hadde vi hatt seriøse problemer.

https://www.nrk.no/norge/551-koronas...ogn-1.15392165

Fortsatt snakkes det bare om skjult smitte uten at noe gjøres.
Sist endret av Dough; 26. februar 2021 kl. 08:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Smittetallene økende sier de i FHI til medier. Skjer etter ferier ofte
Kanskje på tide med at man må registrere seg digitalt ved reise ut fra de store byene, som et smitteverntiltak.
Sitat av hollow Vis innlegg
Smittetallene økende sier de i FHI til medier. Skjer etter ferier ofte
Kanskje på tide med at man må registrere seg digitalt ved reise ut fra de store byene, som et smitteverntiltak.
Vis hele sitatet...
Desto mer interessant at smitten øker FØR ferien er halvveis...
For et år siden snakket vi om en (1!) smittet i Norge. En kvinne i Tromsø fikk den tvilsomme æren.
I intervjuer med Bent Høie kunne han fortelle at vi ikke var i nærheten av å stenge ned samfunnet.
Ikke mange uker etter det stoppet hele Norge opp.

Vi har vel klart oss ok bra med tanke på smitte.
Men nedstengingen og ikke minst isolasjonen som vi har levd med vil ha ringvirkninger i mange år fremover.
Spesielt for de som vokser opp nå. Det kan få følger for en hel generasjon.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Vi har vel klart oss ok bra med tanke på smitte.
Men nedstengingen og ikke minst isolasjonen som vi har levd med vil ha ringvirkninger i mange år fremover.
Spesielt for de som vokser opp nå. Det kan få følger for en hel generasjon.
Vis hele sitatet...
Alternativt, vi kunne ha sett frem til ringvirkingene av masse døde og livsvarig skadde hvis pandemien hadde slått ut for full guffe. Det ville vært mye bedre.

Vi kan i det minste prøve å fikse de levende. Er noen døde er det litt vanskelig.

Vi kan ikke totalstenge Norge inne i en boble, vi er for avhengig av andre til å gjøre det. Vi kunne sikkert, i etterpåklokskapens syn gjort haugevis av ting bedre, men i mangel av en fungerende tidsmaskin må vi nesten leve med hva vi har.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Alternativt, vi kunne ha sett frem til ringvirkingene av masse døde og livsvarig skadde hvis pandemien hadde slått ut for full guffe. Det ville vært mye bedre.
Vis hele sitatet...
Du trenger ikke ROPE.

Jeg er ikke motstander av nedstengingen. Har heller ikke utalt meg
negativt i nevneverdig grad angående regjeringens håndtering.

Men jeg er langt i fra den eneste som er urolig for hvordan denne isolasjonen
påvirker barn og ungdom som vokser opp nå og som mister avgjørende faser av livet sitt.

Det ble bla. publisert en kronikk for noen dager siden som var undertegnet ev flere
hundre mennesker som jobber med barn og unge innen f.eks. psykiatrien, de var veldig bekymret.
Slik jeg ser det så har vi faktisk mindre dødsfall av virus under pandemien enn et vanlig år. Så jeg mener vi har råd til å åpne opp for de som trenger det. Vi har råd til at barn får spille fotball og håndball for noen barn er det den eneste gleden de har i hverdagen. Vi har råd å holde alle barne og ungdomskoler åpen uansett. Selvom vi ikke får statistikken i trynet hvor mange barn som ikke får hjelp. Mener jeg leste at det var ca ti mindre bekymrings meldinger om barn til barnevernet hver uke i en bestemt by. Dette på grunn av at det er nettop på skole og fritidsaktiviteter det ofte blir plukket opp at barn sliter. Så viss dette har holdt seg jevnt gjennom pandemien som har vart over 1 år så er det 510 bekymringsmeldinger mindre i bare en kommune så viss det blir ganget opp med resten av Norges kommuner har vi et meget høyt tall. Å og la meg gjenta dette gjelder ikke bare barn som sliter det er mange som sliter hardt og som ikke har mottatt eller gått til lege for viktige undersøkelser, som kan redde liv. Her snakker vi tusenvis av mennesker som har fått en meget negativ start på resten av sitt liv. På grunn av lockdown. Vi kan ha det aller viktigste åpent for befolkningen og de som blir rammet hardest.men slik det er idag så er det desverre ikke slik.

Vi ser det i Norge og vi ser det i andre land barn og unge kommer sist. Dette er uakseptabelt. Ikke bare under pandemien men generelt i samfunnet også. Barn vegrer seg og har veldig vanskelig for å fortelle om grov urettferdighet som rammer de. Ofte under de groveste vold og seksuelle overgrep mot barn er det foreldre eller nære relasoner som begår disse handlingene. Som da gjør det. enda vanskeligere for barn og be om hjelp for de vil jo gjerne ikke at far eller mor skal i fengsel og de er grunnen for det med det de kan fortelle. Så nå at vi tar vekk de små mulighetene barn har for å fange opp disse forferdelige handlingene er totalt motbydelig. At ikke det er satt opp ekstra bemanning rundt barn i denne perioden er skammelig. Her kunne vi tenkt utenom boksen og lærere kunne foreksempel byttet på å ha vakt tlf som kunne ringes 24t i døgnet og gjerne hatt en type oppfølging. Ivertfal noe.

Barn blir ikke hørt det er egentlig lett å se viss man går rundt på alle de forskjellige skolene i Norge. Start med grunnskolen den er i aller dårligst stand enn alle andre skoler. Slik var det når jeg vokste opp og slik jeg leser i media er det enda. Det er sopp, Det er ingen eller veldig dårlig inneklima, Dårligste pulter stoler, om vinteren kryper gjerne gradestokken godt under 15 grader, rett og slett i dårlig stand. Så kommer vgs som er en del bedre stand og tilslutt universitetet som ofte er i tip top stand. Skulle likt å sett studentene bli flyttet inn på trange dårlige barneskoler da hadde pipen fått en annen lyd.

https://www.tv2.no/a/11808305/

https://www.dagsavisen.no/nyheter/in...mien-1.1808163

Jeg må korrigere meg selv litt her og ser nå at antall bekymrings meldinger har økt noe voldsomt etter første periode av pandemien. I trøndelag har bekymrings meldinger til barnevernet økt med 75% Bergen over 20%

https://www.nrk.no/trondelag/tallet-...ien-1.15251650

https://www.tv2.no/a/11815805/
Sist endret av merk; 27. februar 2021 kl. 01:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
"Nå har vi 14 dager på oss og snu situasjonen frem mot påske" sier byrådsleder i Oslo ikveld.

Blir vel nedstenging og enda større tiltak nå.
Burde hatt portforbud og ikke lov å reise til andre kommuner!

Begynner å føle at dette viruset aldri tar slutt.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Burde hatt portforbud og ikke lov å reise til andre kommuner!

Begynner å føle at dette viruset aldri tar slutt.
Vis hele sitatet...
Portforbud vil gjøre mer skade enn sykdommen på de aller fleste og jeg er generelt avvisende til alle slike "for enhver pris"-argumenter. De har det med å koste mer enn de smaker. Hva kommunebegrensninger angår, så er det da en stor fordel om folk som sitter i karantene kan flykte ut av en husstand med mange mennesker og inn på et sommerhus eller ei hytte? Da reduseres muligheten for at husstandens øvrige besetningsmedlemmer eventuelt blir smitta, spesielt hvis man får tidlig beskjed om karantene. Det er ganske mange familier som har opplevd at far stikker til fjells i steden for å komme hjem fra jobb. Det er ikke en mulighet alle har, men er det en grunn til å nekte folk å benytte seg av den hvis den foreligger? Det er ikke slik at sykdommen blir raskere bort om man bare går inn for å gjøre alt kjipest mulig for alle.
Her skrives det godt og nyansert om problemer ved tiltakene. Jeg må si meg enig. Hvorfor kunne man ikke gitt folk selv myndighet til å vurdere hvorvidt man er villig til å risikere å få viruset? Jeg ser forsåvidt argumentene på begge sider, dog.

https://www.aftenposten.no/kultur/kommentar/i/2dq7Wr/naar-frykten-blir-vane-kjetil-rolness?
Sist endret av meitemark; 15. mars 2021 kl. 23:52. Grunn: lenkefiks
Sitat av Jørgen Moe Vis innlegg
Hvorfor kunne man ikke gitt folk selv myndighet til å vurdere hvorvidt man er villig til å risikere å få viruset?
Vis hele sitatet...
Fordi du i samme slengen velger hvorvidt du vil risikere å smitte andre med det? Ærlig talt, tror du våre valg bare går ut over oss selv her?

Linken din funker ikke, selv uten den ekstra http'en, så jeg har ikke lest artikkelen din.
Sitat av Jørgen Moe Vis innlegg
Her skrives det godt og nyansert om problemer ved tiltakene.
Vis hele sitatet...
Jeg klarte å komme meg frem til innholdet og lese litt (betalingsmur), men det ser da altså ut til at vedkommene gjør den flotte jobben å sammenlikne covid med influensa. Influensa gir ikke så store etterskader som covid gjør, så sammenlikingen er idiotisk.

Sitat av Jørgen Moe Vis innlegg
Hvorfor kunne man ikke gitt folk selv myndighet til å vurdere hvorvidt man er villig til å risikere å få viruset?
Vis hele sitatet...
Av samme grunn til at mann ikke lar folk selv bestemme om det er trygt å kjøre bil mens man taster på mobil eller om man er ruset. Det at du kansje overlever vil ikke si at den du kjører over gjør det.
Sist endret av lumbricus; 15. mars 2021 kl. 13:46.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Burde hatt portforbud og ikke lov å reise til andre kommuner!

Begynner å føle at dette viruset aldri tar slutt.
Vis hele sitatet...
Ja-tror en må legge påskeferien i egen kommune eller nabolag i år.

R-tallet er 1.4 nå
Fy flate nå strammes tiltakene inn i Oslo og hele Viken. Det er nå altså 1 uke siden FHI sa at smitten økte for kjapt, sist tirsdag. Det ble skrevet om den økte smitten tirsdag og onsdag sist uke, og det var overalt hvilken vei dette gikk. Torsdag sa Høie at det vil komme tiltak over helgen.

Men hva faen Høie? Kunne du ikke droppet oval helg sist uke? Vi er på vei til å miste kontrollen i Oslo, Ahus nærmer seg full kapasitet, og har alt startet med å frakte pasienter til andre sykehus for å avlaste, også kommer tiltakene 1 uke for sent pga helg eller at Høie trengte å slappe av? Det vi vet idag viste dere for 1 uke siden. Og sent i går kveld kom bremsene på. Dette skulle skjedd for 1 uke siden! Men nei da var Erna ute og snakke om påskeferie at folk bare kunne ta påske. Også snakket Erna om sommerferie. Ja vi måtte ta høyde for en mer normal sommer. Vaksiner og gode resultater mtp smitte. Men også Erna og Høie viste hvilken vei det bar sist uke. Hvorfor tok de ikke ansvar umiddelbart?

Veldig overraskende er det vel heller ikke at smitten øker nå, det har jo vært vinterferie.

Det blir jo ingen åpning eller letting på koronatiltak når ikke regjeringen klarer å reagere tidsnok når tallene viser at ytterligere og ennå strengere tiltak iverksettes. Nå kastet Høie og Erna vekk en hel uke, der de kunne hatt strammere tiltak. Imens har det blitt mange nye smittede og vi kommer til å se ennå styggere tall fremover, delvis fordi regjeringen var for trege.

Vi har stått i dette i et år nå. Det burde ikke komme som en overraskelse på regjeringen at smittetallene vil stige etter vinterferie, og regjeringen burde heller ikke trenge en uke for å komme opp med en ny strategi. En plan B for økt smitte skulle vært på plass FØR vinterferien, også skulle den bli satt iverk straks FHI varslet. Da hadde vi nå vært 1 uke inn i et strengere smittevernsregime.

Åpne opp til sommeren, sikkert. Regjeringen er ett år inne i en pandemi og har faktisk ikke klart å legge en plan B, de trenger altså en uke på seg for å reagere på dårlige nyheter. Nå kjenner jeg at er kraftig forbannet altså. For dette kunne vi gjort sist onsdag senest.
Sist endret av _abc_; 16. mars 2021 kl. 09:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av *pi Vis innlegg
Fordi du i samme slengen velger hvorvidt du vil risikere å smitte andre med det? Ærlig talt, tror du våre valg bare går ut over oss selv her?
Vis hele sitatet...
Du har vel rett, våre valg går ikke bare utover oss selv. Covid er alvorlige saker, helt klart, men jeg synes hele opplegget som det har utspilt seg det siste året er hysterisk. Dette vil nok komme klarere frem om noen år, når vi får senket skuldrene og analysert hele faenskapen. Pt er det fryktmodusen som styrer showet, og det er tydelig i både denne tråden og i den daglige offentlige sfære. 'There is more to life, than the avoidance of death'.

"Å stenge friske personer inne i sine hjem. Å berøve mennesker for sosialt samkvem, fornøyelser, reiser - nesten alt som gjør livet verdt å leve. Hvordan kunne et slikt tvangsregime så lett bli innført og akseptert i frie, vestlige samfunn? Og hva har det åpnet opp for - ved neste krise, neste trussel? Dét er også en skremmende tanke." - klippet fra artikkelen jeg lenket til.

Sitat av lumbricus Vis innlegg
Jeg klarte å komme meg frem til innholdet og lese litt (betalingsmur), men det ser da altså ut til at vedkommene gjør den flotte jobben å sammenlikne covid med influensa. Influensa gir ikke så store etterskader som covid gjør, så sammenlikingen er idiotisk.


Av samme grunn til at mann ikke lar folk selv bestemme om det er trygt å kjøre bil mens man taster på mobil eller om man er ruset. Det at du kansje overlever vil ikke si at den du kjører over gjør det.
Vis hele sitatet...
Amen.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Jørgen Moe Vis innlegg
Hvordan kunne et slikt tvangsregime så lett bli innført og akseptert i frie, vestlige samfunn? Og hva har det åpnet opp for - ved neste krise, neste trussel?
Vis hele sitatet...
Det er et riktig og viktig spm.

En av grunnen til at vi aksepterte det var nok at vi da nedstengingen kom
allerede hadde vært vitne til masse død i bla. Italia. Der ble jo små landsbyer
nesten lagt øde. Hele generasjoner med Italiener forsvant enkelte steder.

I tillegg verserte det mange video snutter fra Kina som jeg jeg tror mange
ble skremt av. Det så ut som hele samfunnet var i ferd med å kollapse der ned.
Mye av det var nok fake.

Et annet aspekt er vel at vi ikke hadde så mye valg.
Hva skulle alternativet hvert? Et folke opprør, at folket tok makten?

Sosial shaming var sikkert også en faktor. Brøt man med munnbind regler
eller sto for nære noen, ble tatt på fersken i å holde sammenkomst så vakte det harme.
Sitat av Jørgen Moe Vis innlegg
Covid er alvorlige saker, helt klart, men jeg synes hele opplegget som det har utspilt seg det siste året er hysterisk. Dette vil nok komme klarere frem om noen år, når vi får senket skuldrene og analysert hele faenskapen. Pt er det fryktmodusen som styrer showet, og det er tydelig i både denne tråden og i den daglige offentlige sfære.
Vis hele sitatet...
Nå er det hverken denne tråden eller den offentlige debatten som lager koronaregler. Synes du FHI gir inntrykk av å være hysterisk og i fryktmodus? Kan du gi noen eksempler på utsagn og handlinger som gjør at du tenker det? Mitt inntrykk er at de har virket relativt rasjonelle og nøkterne, og baserer rådene sine på kunnskap. Noe vi ikke alltid har veldig mye av i en sånn situasjon, så da blir det naturlig nok en del ratting. Men hysteriske har de ikke fremstått for meg i alle fall.

Så er det til syvende og sist politikerne som avgjør. Der har jeg noen ganger vært enig i tiltakene, og andre ganger uenig. Når jeg har vært uenig, har det av og til vært fordi tiltak har vært for strenge, og av og til fordi de har vært for lite strenge. Et eksempel på sistnevnte er knefallet for industrien i sommer mtp utenlandsk arbeidskraft. Oftest har det ikke vært nivået, men prioriteringen jeg har vært uenig i.

Det eneste jeg kommer på som var hysterisk var koronalovene de prøvde å få vedtatt i fjor vår - men de gikk jo faktisk ikke igjennom, av nettopp de grunnene du nevner; hvor legger man lista i fremtidige unntakstilstander.

Det sagt, så tenker jeg at portforbud og forbud mot besøk i private hjem tøtsjer litt bort i grensene. Der har vi aldri vært på nasjonalt nivå, noe jeg mener riktig. Det virker også som at de unngår i det lengste å stenge skoler, selv om smittetrykket øker i de aldersgruppene, så jeg synes det virker som de har tatt inn over seg konsekvensene av det.
Sist endret av *pi; 16. mars 2021 kl. 10:32.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Det er et riktig og viktig

I tillegg verserte det mange video snutter fra Kina som jeg jeg tror mange
ble skremt av. Det så ut som hele samfunnet var i ferd med å kollapse der ned.
Mye av det var nok fake.

Et annet aspekt er vel at vi ikke hadde så mye valg.
Hva skulle alternativet hvert? Et folke opprør, at folket tok makten?

Sosial shaming var sikkert også en faktor. Brøt man med munnbind regler
eller sto for nære noen, ble tatt på fersken i å holde sammenkomst så vakte det harme.
Vis hele sitatet...
Verserte det egentlig så mange videoer fra Kina om at samfunnet holdt på å kollapse?
De iverksatte effektive tiltak og regulerte raskt ned smitten. Og virker ha god kontroll fortsatt.

Angående munnbindbruk i pandemiens start så opplevde en vel heller at man ble litt uglesett og flirt av.
Sitat av hollow Vis innlegg
Verserte det egentlig så mange videoer fra Kina om at samfunnet holdt på å kollapse?
De iverksatte effektive tiltak og regulerte raskt ned smitten. Og virker ha god kontroll fortsatt.
Vis hele sitatet...
Ja, Facebook og YouTube druknet i videoer som denne. Likt med konspirasjonsteorier om at det var bilogisk krigføring fra både Kina, Russland og Nord-Korea...
Sitat av knert1 Vis innlegg
Ja, Facebook og YouTube druknet i videoer som denne. Likt med konspirasjonsteorier om at det var bilogisk krigføring fra både Kina, Russland og Nord-Korea...
Vis hele sitatet...
Det er kanskje først og fremst et argument for at youtube ikke bør være hovedkilden din til nyheter. I de ordentlige mediene verserte det ikke med falske skrekkvideoer fra Kina, men med ganske så troverdige skrekknyheter fra f eks Italia og New York.
Sist endret av *pi; 16. mars 2021 kl. 11:46.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av hollow Vis innlegg
Verserte det egentlig så mange videoer fra Kina om at samfunnet holdt på å kollapse?
Vis hele sitatet...
Ja det gjorde det.
  • Videoer av folk som lå døde i gatene.
  • Folk som ble slept rundt av bevæpnet politi og militære.
  • Folk som ble stengt inne i husene sine og dørene sveiset stengt.
  • Plyndring
Sitat av hollow Vis innlegg
De iverksatte effektive tiltak og regulerte raskt ned smitten. Og virker ha god kontroll fortsatt.
Vis hele sitatet...
Ja de var, som nevnt over ganske så effektive. Og med virkemidler som virker ganske skremmende på oss.
For eksempel så ble folk ble sporet opp hvis det handlet ting som kunne indikere at de var smittet Febernedsettende o.l.
Sitat av hollow Vis innlegg
Angående munnbindbruk i pandemiens start så opplevde en vel heller at man ble litt uglesett og flirt av.
Vis hele sitatet...
Ja det ble sådd en del tvil is starten på pandemien om nytten av munnbind. Mange ville ikke bruke det fordi det ved feilbruk kunne
øke sjansene for å bli smittet. For å hindre å smitte andre derimot er det nyttig.
Sitat av *pi Vis innlegg
Nå er det hverken denne tråden eller den offentlige debatten som lager koronaregler. Synes du FHI gir inntrykk av å være hysterisk og i fryktmodus? Kan du gi noen eksempler på utsagn og handlinger som gjør at du tenker det? Mitt inntrykk er at de har virket relativt rasjonelle og nøkterne, og baserer rådene sine på kunnskap. Noe vi ikke alltid har veldig mye av i en sånn situasjon, så da blir det naturlig nok en del ratting. Men hysteriske har de ikke fremstått for meg i alle fall.
Vis hele sitatet...
Politikken speiler seg vel i stor grad i folket, og folket er grepet av frykt. Mediene utnytter situasjonen, de vet at vi elsker fryktindusert "nytt".

Jeg melder meg forøvrig ut av denne diskusjonen nå, da jeg syns det er nytteløst å diskutere dagsaktuell tematikk. Jeg drømmer om å en dag ikke lese "nyheter" i det hele tatt. Aaah, hvilken ro det ville gitt min sjel.
Sitat av *pi Vis innlegg
Det er kanskje først og fremst et argument for at youtube ikke bør være hovedkilden din til nyheter. I de ordentlige mediene verserte det ikke med falske skrekkvideoer fra Kina, men med ganske så troverdige skrekknyheter fra f eks Italia og New York.
Vis hele sitatet...
Heldigvis har Facebook og YouTube aldri vært mine hovedkilder til nyheter. Men det er godt det finnes muligheter for mannen i gata til å publisere videoer når det kommer frem hvor mange land/stater/diktatorer som prøvde å skjule dødstallene. Uten disse mediene kunne det kanskje pågått i enda lenger tid, selv om det sikkert pågår enda i enkelte land.

Hva legger du i "de ordentlige mediene"? Bare NRK, eller nyhetsmedier generelt?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av knert1 Vis innlegg
Heldigvis har Facebook og YouTube aldri vært mine hovedkilder til nyheter. Men det er godt det finnes muligheter for mannen i gata til å publisere videoer når det kommer frem hvor mange land/stater/diktatorer som prøvde å skjule dødstallene.
Vis hele sitatet...
Eit tilfeldig bilete eller video viser ingenting om dødstal. Det kan vere totalt urelatert, eller eit lokalt bilete. Ein lege på eit sjukehus kan gjerne publisere ting som kan underminere offisiell statistikk, men ikkje mannen i gata.

Det er ein grunn til at statistikk er eit fagfelt, og ikkje består i å telje gjenstander i youtubevideoer.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Eit tilfeldig bilete eller video viser ingenting om dødstal. Det kan vere totalt urelatert, eller eit lokalt bilete. Ein lege på eit sjukehus kan gjerne publisere ting som kan underminere offisiell statistikk, men ikkje mannen i gata.

Det er ein grunn til at statistikk er eit fagfelt, og ikkje består i å telje gjenstander i youtubevideoer.
Vis hele sitatet...
Det har jeg heller aldri påstått? Men det finnes nettaviser i Norge som publiserte uverifiserte videoer med informasjon som ikke stemmer. Det er derfor jeg spør. Både nettavisen og resett presterer å publisere en uverifiserte video av en lege som hevdet blant annet at 90 000 var smittet, så å automatisk tillegge noen mer troverdighet enn Facebook og YouTube bare fordi de utgir seg for å være ordentlige pressefolk og ordentlig nyhetsmedier er ikke nødvendigvis synonymt med å være trygg på informasjonen du får. Og det er selvsagt heller ikke bra å kun bruke en kilde til all informasjon, f.eks NRK, selv om dette kanskje er det beste alternativet.

Men som sagt er det godt slike alternative medier finnes, som f.eks Weibo som gjorde at den kinesiske doktoren Li Wenliang fikk publisert sin historie før han døde av covid etter at det kinesiske politiet hadde vært innom kontoret hans og gitt han munnkurv. Han hadde rett og slett ikke muligheten til å underminere den feilaktige informasjonen Kina gikk ut med på annen måte en gjennom slike medier.

Telle antall gjenstander på en YouTube video er ikke et fagfelt nei, men det løser stadig flere draps og forsvinningssaker, så kanskje det burde kanskje vært et.
Sitat av Jørgen Moe Vis innlegg
Politikken speiler seg vel i stor grad i folket, og folket er grepet av frykt. Mediene utnytter situasjonen, de vet at vi elsker fryktindusert "nytt".
Vis hele sitatet...
Kan du gi noen eksempler på hvordan du mener denne panikken, i motsetning til de faglige rådene, har preget koronareglene?
Oslo og viken er nedstengt. Folk fortviler, bedrifter sliter. Og vi skal alle bidra så langt vi kan, sosial distanse, holde oss mer hjemme, gå med maske osv. Men grensene våre lekker som en rusten balje. Folk som kommer til Gardermoen og testes slippes ut før svarene på testen er klar. Blir ikke det litt meningsløst? Leste nå en utenlandsreisende som landet på Gardermoen og ble testet og fikk forlate stedet etter testen, et par timer senere oppdaget de at fyren var infisert at mutert virus, men da satt fyren alt på toget. Gud vet hvor mange han rakk å hoste og nyse på i kø på perrongen eller ombord i toget eller før han fikk satt seg i isolasjon.

Det er greit, vi må ha en felles innsats for å få ned R tallet. Men for at folk skal orke mer nå, så må faktisk de som styrer klare å tenke lengre enn nesa rekker og lage regler som faktisk virker. Det hjelper ikke en dritt hva vi alle gjør eller hvor mange kommuner som stenger ned om det kommer inn tusenvis av mennesker i døgnet til landet som ikke testes eller som kan bevege seg fritt i samfunnet mens de venter på svar på testene.

Nå virker det som den astraZ vaksinen ikke knekker mutasjonen fra sør afrika. Hvordan vil de andre vaksinene klare den mutasjonen tror dere? Akkurat nå er det jo mange land som har satt astraz på pause, men dersom de som alt har fått vaksinen likevel blir både syke og kan spre smitte av den sør afrikanske varianten så går det vel ennå et år før vi kan forvente fremgang?

Faen som denne corana dritten påvirker meg mentalt. Klarer ikke stoppe å lese om den, klarer ikke stoppe tenke på den og blir mer og mer lei av tiltakene og ser mer dystert på prognosene om åpning fram mot sommeren. Kanskje jeg trenger en time out fra nyheter, internett og alt sammen i noen dager. Blir stressa av det merker jeg.
Sist endret av _abc_; 16. mars 2021 kl. 23:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av *pi Vis innlegg
Kan du gi noen eksempler på hvordan du mener denne panikken, i motsetning til de faglige rådene, har preget koronareglene?
Vis hele sitatet...
Det er vel stort sett myndigheter og FHI som har tatt styringen, men det kan tenkes at alt mediestyret har drevet det hele i en viss retning. Dette er vel den største "saken" i verdenshistorien, mtp dagens kommunikasjonslinjer og globale virksomhet.

Siden tråden handler om hvordan dette kan være den nye svartedøden; AstraZeneca beskytter ikke mot Sør-Afrikansk variant sies det i kveld. Nå går det jeg sier midt imot det jeg selv har proklamert i de foregående postene, men fuck it. Alle jeg snakker med, alt jeg leser, alt jeg hører, alle sier: håper det går over snart, eller, snart går det over, eller, bare 3 mnd til, eller, bare 6 mnd til, eller, bare ett år til, men en dag går det over, og det blir jævla fint. Men er det ingen som tenker: Hva om dette bare er starten på slutten, for oss mennesker?
Sist endret av Jørgen Moe; 17. mars 2021 kl. 00:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Jørgen Moe Vis innlegg
Siden tråden handler om hvordan dette kan være den nye svartedøden; AstraZeneca beskytter ikke mot Sør-Afrikansk variant sies det i kveld. Nå går det jeg sier midt imot det jeg selv har proklamert i de foregående postene, men fuck it. Alle jeg snakker med, alt jeg leser, alt jeg hører, alle sier: håper det går over snart, eller, snart går det over, eller, bare 3 mnd til, eller, bare 6 mnd til, eller, bare ett år til, men en dag går det over, og det blir jævla fint. Men er det ingen som tenker: Hva om dette bare er starten på slutten, for oss mennesker?
Vis hele sitatet...
Noen tenker sikkert dette, men vi har kommet så langt med medisin og har en såpass god forståelse for hvordan det fungerer til at det trolig er ubegrunnet frykt. Ting kan gå galt - men så galt går det ikke. Og mRNA-taknologien viser seg å være såpass bra om at om vi får økt produksjonen på sikt kan det blir en utrolig god teknologi for bekjempelse av mange sykdommer. Dette viser seg å være en rask måte å lage en ny vaksine på - det eneste som tar tid er å få til god nok testing og produksjonen.

En ting vi har til vår fordel er at virus har en tendens til å mutere til mer smittesomme med mindre farlige variasjoner over tid. Rett og slett fordi det er lettere for mindre farlige varianter å få ordentlig fotfeste. Skulle alvorligliheten øke vil også tiltakene vi tar i bruk bli strengere.

Derimot er det en viss sansynlighet for at vi aldri blir helt kvitt korona; det tror jeg det er greit å være forberedt på. Dette kan utvikle seg til å over tid være en kjipere sesong-sykdom enn influensaen og forkjølelsen vi plages av i dag.
Sist endret av etse; 17. mars 2021 kl. 00:47.
Sitat av Jørgen Moe Vis innlegg
Det er vel stort sett myndigheter og FHI som har tatt styringen, men det kan tenkes at alt mediestyret har drevet det hele i en viss retning. Dette er vel den største "saken" i verdenshistorien, mtp dagens kommunikasjonslinjer og globale virksomhet.

Siden tråden handler om hvordan dette kan være den nye svartedøden; AstraZeneca beskytter ikke mot Sør-Afrikansk variant sies det i kveld. Nå går det jeg sier midt imot det jeg selv har proklamert i de foregående postene, men fuck it. Alle jeg snakker med, alt jeg leser, alt jeg hører, alle sier: håper det går over snart, eller, snart går det over, eller, bare 3 mnd til, eller, bare 6 mnd til, eller, bare ett år til, men en dag går det over, og det blir jævla fint. Men er det ingen som tenker: Hva om dette bare er starten på slutten, for oss mennesker?
Vis hele sitatet...
Haha, hysterisk much? Nei altså, vi får nå rulle ut denne vaksineringen da, før vi konkluderer med at alt går åt helheim. Vaksiner er jo faktisk det middelet vi har til å ta knekken på epidemier, og nå har vi til og med et historisk gjennombrudd på teknologien og mulighet til å lage nye varianter med et knips. Jeg er ikke noe mindre drittlei koronatiltak enn alle andre, men når det gjelder mulighet til å slå ned denne epidemien så ligger vi så bra an som vi overhodet kunne, tenker jeg.
Sitat av Jørgen Moe Vis innlegg
Men er det ingen som tenker: Hva om dette bare er starten på slutten, for oss mennesker?
Vis hele sitatet...
Nei, kan ikke si jeg frykter apokalypse pga COVID-19 akkurat. Selv om det skulle mutert til noe som tok livet av alle og ingen var immune har vi jo allerede vaksiner.