Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 772
Hei!

Har tenkt noen år på å begynne spille gitar, og nå er jeg endelig på leit etter en grei nybegynnergitar.

Noen som har noen gode anbefalinger å komme med?

Mellom 1-2-3k er budskjettet.

Akustisk gitar, ingen behov for å blande noe elektronikk inn i greiene :=)

Takker på forhånd.
Gå til en musikk sjappe. De har peiling, min første girar. Kosatet 500 kr, men der var lenge siden. Jeg kan c, d og e moll. Lenger kom jeg ikke
Klem fra Betty
Er jo veldig mye å velge mellom i den prisklassen. Men forsøk å hold deg til den øvre delen. Da er kan finne feks fender, ibanez, yamaha, osv. Dette er merker som er godt kjent blant også av andre, slik at om du senere skulle ønske å kjøpe en annen så vil den første være grei å få solgt til ok pris. Få hjelp fra gitarbutikken til å sette opp gitaren. Sjekk at halsen er slik den skal være, sjekk "action" høyde på streng over fret. Skal du kun spille akustisk eller tror du at du vil spille sammen med andre? Altså mikket opp? Eller at du ønsker å ta opp musikken? Da kan du finne gitar med pick up. Så kan du bare plugge gitaren til lydkort og spille inn på pc, eller plugge inn i PA og spille sammen med andre.

Unngå de aller billigste gitarene. Test og forskjellige på gitarsjappe. Jo mer spillbar gitaren er for deg jo mer lettere vil det bli å øve. Aldri pakk gitaren ned i gig bag eller flight case etter øving, og unngå veggmontert gitarfeste. Kjøp et enkelt gitarstativ til en hundrings el 2 og plasser gitaren rett ved din favoritt stol el plass i sofaen slik at du minimerer orket for å øve. Om hver øving krever at du går på rommet, henter fram en gig bag fra under sengen eller innerst i klesskapet blir det ekstra tungt å øve. Gig bag og flight case kun når du skal utomhus med gitar. Gjør terskelen for å øve så liten som overhodet mulig. Øve heller litt hver dag en 3 timer hver søndag.



Om du kjøper gitar med pick up er det gjerne innebygd tuner. Om ikke så kjøp en clip on tuner slik at du alltid øver med en gitar som er stemt. Det er viktig slik at du lettere trenger opp gehør. Og har du lange øvinger så stem gjerne underveis. Spesielt nye strenger vil strekkes raskt i starten og gitaren blir "sur".
Sist endret av _abc_; 15. februar 2021 kl. 02:50.
Yamaha har gode akustiske gitarer til den prisen. Test litt forskjellige i en gitarsjappe og kjøp den du liker best.