Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 8159
Okei, se her!
Sitter i skrivende øyeblikk å grubler. I og med at det nye året er rett rundt hjørnet får det meg til å lene meg tilbake i det nostalgiske hjørnet. I dette hjørnet tenker jeg over hvor mye og hvor fort livene våre har forandret seg.

For alle og enhver som blir utsatt for denne tekstsammenfatningen av mitt hodekjør, kan vi være rimelige sikre på at ingen av oss slapp unna den her pandemien.

Selv om vi ikke er blitt smittet av eller kjenner noen som er blitt smittet av korona, så har alle og enhver opplevd av våre virkeligheter er blitt infiltrert av viruset som tilsynelatende er utenfor vår kontroll. - Ikke for å være pessimistisk, men det er i allefall sånn det kan oppleves.

Det vi derimot kan gjøre er å ta ansvar med forholdsreglene vi er blitt godt kjente med og som de fleste av oss har godt indoktrinerte i våre rutiner. Det er her poenget mitt kommer; Tenker du over at du selv har ett ansvar for å la pandemien ''gli'' forbi?

Jeg vet, å ta ansvar er generelt sett ikke moro. Om det så gjelder våre handlinger, holdninger, uttalelser eller våre omgivelser så er det å ta ansvar noe en til dels vil rynke på nasen for.

Nå som du har gjort deg ett inntrykk i hvordan jeg brainstormer; det som fikk meg inn på denne tanken bortsett fra at livet suger for oss alle atm, er at jeg i forbifarten snakker med en kollega ang. en kunde som var sint fordi h*n ikke ville bruke maske. - Her informerer min kollega meg om at en kan risikere å få bot opptil 20.000 kroner og/eller 6mnd fengsel for å ikke bruke maske.

Bortsett fra det sjokket om at jeg ikke hadde fått det med meg (calm down, bruker maske hver dag) så ble jeg ikke så overrasket over at staten tar tiltaket.

Når jeg derimot snakker med en kompis av meg ang. temaet så mener han det er ett brudd på menneskerettigheter og han nekter å bruke maske pga. prinsippet. - Ett sammendrag av mitt svar her er; du er en egoist, og hvis du trenger at jeg forklarer det til deg en tredje gang så har jeg (eller du) ikke kapasitet eller ordene som gjør at det blir noe din hjerne kan prosessere og/eller forstå.

Greia er at det, for meg, er fortjent med både bot og fengsel hvis du ser rundt deg at alle andre tar tiltaket mens du velger å gjøre det motsatte ''fordi''.

Prinsippet om respekt er mye større enn noe så smålig som 'fritt valg' og retten til å stille seg i opposisjon.

Samtidig så leker jeg djevelens advokat her og forteller om den damen som kom inn til meg og var både gravid og med barnevogn.
Hun forteller meg at hun har astma og kan ikke bruke maske, det hun opplever er at folk ikke bare skuler på henne (greit nok) men at de i tillegg presterer å gå så nært henne som de overhode klarer.

Jeg svarer at det er nesten helt sikkert fordi de prøver å komme med ett budskap til deg, folk skjønner ikke automatisk at du ikke bruker maske fordi du har astma.

Mennesket er enkle dyr, og sosiale sanksjoner er en av de mest effektive metodene å regulere eller korrigere atferd på.
Fordi jeg fikk vondt av henne, og fordi jeg jobber i salg, sier jeg at det er jævlig og at folk er både fæle og dømmende. Det er kjipt, og at jeg skjønner at det her plager henne. Råder henne i tillegg til at det kan være lettere om hun prøver å unngå bussen og i tillegg kanskje kjøpe seg de maskene en kan justere for 69 kroner.

Når jeg snakker om respekt så er det kort og enkelt; respekt for de som er redde for viruset, respekt for de som er utsatte, respekt for alle som bruker maske og (til tross for mine mindre forseelser) respekt for våre myndigheter. Hvis noen trenger det inn med en rusten teskje; tryggheten du kan by på til den som plages enda mer enn det du gjør med den her pandemien burde være grunn nok.

Bruker du maske? Hvor bruker du maske? Hvor seriøst tar du det? Hvor ligger ditt ansvar? Er det OK med ''jeg blir ikke syk uten, heller med''-holdninger? Hvis ja, hvorfor?

Var ikke sånn i starten (Mars-Juni) for meg at jeg ble irritert eller på noen måte fornærmet over folk som ikke gikk med maske, men jeg må helt ærlig si at den siste uken blir jeg ganske irritert når jeg ser at folk ikke gjør det. Er det så vanskelig eller dyrt? Hadde alle og enhver gjort det de kunne så hadde vi vel kunne sagt at det ville vært noe forskjell i statistikk for smittede, døde og ikke minst for hvor lenge det her er antatt og vare?
Jeg bruker/vil bruke maske i settinger som krever maske. Ikke bare for min egen del men for mennesker rundt meg. For min del er det ingen som må kreve det av meg, og jeg trenger ingen lov eller krav for at jeg skal gjøre det. Men jeg forsøker fortsatt å holde meg mest mulig hjemme og bestreber meg på å farte utomhus på tider der jeg treffer minst mulig folk. Som sagt ikke for meg selv isolert sett, men også for de rundt meg. Om jeg blir smittet så er det ikke sikkert jeg merker det også smitter jeg andre, og kanske også noen som ikke tåler smitten som blir veldig syke, får langtidsskader eller dør. Nei da begrenser jeg heller friheten med sosial distanse og maske enn å endre opp som han som tok livet av bestemora til who ever eller den som smittet en gravid dame eller en random kolspasient.

Det er nok av saker jeg kan protestere mot, jeg trenger ikke markere meg akkurat i covidsaken. Og jeg har liten til null forståelse og respekt for folk som av prinsipp ikke går med maske eller nekter å redusere sitt sosiale liv under pandemien. For de undergraver jo både min og din innsats mot pandemien. Og vi vil jo ikke endre som svenskene. Som snart ikke har flere besteforeldre igjen.
Sist endret av _abc_; 21. desember 2020 kl. 06:48.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Ikke bare for min egen del men for mennesker rundt meg.
Vis hele sitatet...
Har du alltid tenkt på mennesker rundt deg, selv du ikke kjenner eller begynte det først når Coronaen ble spredd?

Det jeg synes er litt pussig oppe i hele denne situasjonen er at mine venner som bruker maske nå, bryr seg først nå. Jeg syns det er litt spesielt. Å bryte en fartsgrense setter også potensielt andre i fare(trenger ikke å bryte fartsgrensa engang), men det er liksom "greit", hvis man er 10 km/t over.
Sist endret av Superspurv; 21. desember 2020 kl. 16:06.
Jeg bruker maske der det er en anbefaling/påbudt med maske.
Gjør det mest for at andre skal være komfortabel rundt meg.
Sist endret av Vasken; 21. desember 2020 kl. 16:31.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Har du alltid tenkt på mennesker rundt deg, selv du ikke kjenner eller begynte det først når Coronaen ble spredd?

Det jeg synes er litt pussig oppe i hele denne situasjonen er at mine venner som bruker maske nå, bryr seg først nå. Jeg syns det er litt spesielt. Å bryte en fartsgrense setter også potensielt andre i fare(trenger ikke å bryte fartsgrensa engang), men det er liksom "greit", hvis man er 10 km/t over.
Vis hele sitatet...
Jeg tror det er mer enn sannsynlig at de bryr seg nå fordi det påvirker dem, altså nå angår det dem.

Her trenger man ikke å vurdere risiko, som med bilkjøring. Her er det satt hva du har å forholde deg til, ingen liker restriksjoner.

Det er ikke akkurat mangel på folk som overvurderer sine egne evner, blant annet i bilkjøring, men her er det som sagt utenfor vår kontroll - på mange måter.
Jeg bruker maske i butikker og lignende hvor det gjerne er folk nærmere enn en-to meter fra hverandre, på offentlig transport og lignende hvor det er mye mennesker, i taxi som det er påbudt og i det siste fra inngang til bordet på spisesteder som virker å ha blitt påbudt eller personalet hvertfall ber en om.
Syns det er helt greit å gjøre noe så enkelt som å bruke maske når det kan hjelpe egen og andres helse, men jeg sørger også for å ikke ta på offentlige overflater og åpner butikkdøra med enten hanske eller jakke ermet, og unngår å ta meg til ansiktet eller på mobilen før jeg har fått sprita henda.

Jeg brydde meg om andre mennesker rundt meg før også, og har aldri vært den som hoster opp spyttglugger på fortauet, promper på bussen med andre folk rundt, går klin oppi og presser meg forbi andre i et rom men holder normalt sett litt avstand osv. Maske er for nå også en helt normal folkeskikk-etikette tenker jeg
Jeg går ikke med maske ute når jeg spankulerer. Men med en gang jeg skal inn i en butikk eller kollektivtransport(som jeg nesten aldri tar lenger) så tar jeg den på. Men jeg har sett trikkene og bussene i rushen. Ekke rart det blir smitte sånn som folk stapper seg inn i de vognene. Burde vært vektere som styrer med antall passasjerer. Flere butikker gjør jo det nå. Køer utafor Kiwi pga mange kunder. Noen gir faen, jeg får lyst til å slappe til dem men holder meg heller unna folk i den grad det er mulig. Men jeg merker det begynner å bli slitsomt for psyken. Er i nedtrapping av benzo og 2020 har vært et møkkaår av dimensjoner.

Begynte med samlivsbrudd, overdose, innlagt på Aker. Ville bare dø. Så kom pandemien og jeg flytta til foreldra mine et par måneder sånn at de kunne holde et øye med meg. 2021 bør gi meg eurolotterijackpotten eller noe. Ellers er det snart slutt for relativt unge nodsquad. Gidder faen ikke mer smerte og faenskap. God jul folkens, ha en jævla god jul
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Har du alltid tenkt på mennesker rundt deg, selv du ikke kjenner eller begynte det først når Coronaen ble spredd?

Det jeg synes er litt pussig oppe i hele denne situasjonen er at mine venner som bruker maske nå, bryr seg først nå. Jeg syns det er litt spesielt. Å bryte en fartsgrense setter også potensielt andre i fare(trenger ikke å bryte fartsgrensa engang), men det er liksom "greit", hvis man er 10 km/t over.
Vis hele sitatet...

Jeg liker å tro det ja, at jeg alltid har brydd meg. Men det er jo ren ønsketenkning eller fornektelse kanskje? For jeg er jo som vanlig lite konsekvent også her. Fartsgrenser feks. De brytes jevnlig. Og det hender det skjer på sjøen også. Men jeg har jo noe magemål også bak rattet. Dundrer ikke på i 300 km/t, men det skjer nok litt for ofte at jeg legger på moms på fartsgrenser, fra 70 og over. Sonene respekterer jeg, fordi de er der av en grunn. Om jeg legger på moms og vær og førerhold samt trafikk vurderes til at her er det rom for mva så legger jeg på ca 25 kmt over fartsgrensen. Akkurat fort nok til unngå stress, høyt blodtrykk og samtidig mate rebellen i meg. Men likevel trygt innenfor grensen på førerkortbeslag.

Ja matematisk øker det sjansene for ulykke, men jeg tar i det minste litt hensyn til føreforhold, mengde trafikk osv slik at det vel neppe blir spinngalt likevel.

Folk er sjeldent så endimensjonale at de er gjennomført drittsekk på alle områder. Og motsatt. Så ja jeg tar hensyn nå mtp corona, men jeg er jo bare en helt vanlig kar. Jeg tar også dårlige valg, blant annet er jeg en drittsekk i trafikken som bevist bryter fartsgrensen. Og jeg mener virkelig drittsekk, for jeg passer meg for å miste lappen. Og har fått mange forelegg. Likevel klarer jeg ikke forholde meg til reglene. Litt feig trafikkbølle kanskje? For jeg passer på lappen....og det er vist ikke mulig å endre seg heller. Har jo forsøkt...
Sist endret av _abc_; 21. desember 2020 kl. 18:23.
Det er ingenting spesielt med årets influensa. Eneste forskjellen er at i år skriver media om den med caps lock. Ingen overdødlighet noen steder. Myndighetene registrerer et dødsfall som "koronarelatert" uansett, så lenge avdøde har testet positivt enten før eller etter dødsfallet. I USA har big pharma startet en opio-epedemi, derav (bla.) det høye tallet. Sverige hadde underdødlighet ifjor. Viruset er ikke farlig, vi vet det nå.

Mennesker er i ferd med å miste forstanden, og tror seg til den "falske profet". De tror Bill Gates bare vil hjelpe.

Syns også det er utrolig at det ikke stilles flere kritiske spørsmål om what the fuck is going on. Selv på et "undergrunnsforum" som dette...
Hm. Så du har sett lyset og alle andre tar feil Broderberta? Du kaller det en influensa? Si det til svenskene som snart ikke har noen besteforeldre igjen i landet. Eller til de hardest rammede landene. Dette er nok litt mer enn "årets influensa". På tross av nitidig spriting, desperat skrubbing av hender og sosial distanse få har sett maken til så klarer vi ikke ta knekken på den.

Men ifølge deg er det altså bare en influensa, vi er alle lurt trill rundt og big pharma casher inn. Har du forsøkt å bytte batteri i kalkulatoren? Om du er uten batterier eller er usikker på regnestykket så bare spør her så hjelper nok noen deg å skjønne matten i dette så ser du kanskje at det er litt mer enn bare "årets influensa".

Du går vel uten maske, klemmer alle du kjenner, hoster rett ut lufta og blåser i håndhygiene?
Sitat av Broderbeta Vis innlegg
Det er ingenting spesielt med årets influensa. Eneste forskjellen er at i år skriver media om den med caps lock. Ingen overdødlighet noen steder. Myndighetene registrerer et dødsfall som "koronarelatert" uansett, så lenge avdøde har testet positivt enten før eller etter dødsfallet. I USA har big pharma startet en opio-epedemi, derav (bla.) det høye tallet. Sverige hadde underdødlighet ifjor. Viruset er ikke farlig, vi vet det nå.

Mennesker er i ferd med å miste forstanden, og tror seg til den "falske profet". De tror Bill Gates bare vil hjelpe.

Syns også det er utrolig at det ikke stilles flere kritiske spørsmål om what the fuck is going on. Selv på et "undergrunnsforum" som dette...
Vis hele sitatet...
Når du starter med å kalle Korona-virus for inlfluensa er det vanskelig å ta deg seriøst. Koronavirus og influensavirus er helt ulike virus. Ja begge kan gi forkjølelselignende symptomer - men det er ikke det samme.

Nå er jo problemet med slike situasjoner at man ikke kan vinne. Om man gjør gode tiltak og dødeligheten er lav så synes folk at man har for strenge regler. Men gjør man lite og smitten øker så gjør man alt for lite. Det finnes ikke et punkt som vil "føles rett". Så man kan jo stille seg spørsmålet om årsaken til de lave dødstallene i Norge kommer av at vi faktisk har vært strenge på smittevern? Er jo bare å se bort på f.eks. USA for å se at sykdommen kan være veldig dødelig.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Hm. Så du har sett lyset og alle andre tar feil Broderberta?
Vis hele sitatet...
Nei, det er ganske mange flere enn meg som har "sett lyset" (gitt at lyset blir en referanse til bløffen). Det protesteres jo ganske villt i Europa nå for eks.

Men ja, de som tar det media, politikere og helsemyndigheter sier for god fisk, som unngår å stille kritiske spørsmål og å i det hele tatt gjøre seg en analyse med bruk av egen fornuft og logiske sans, som heller retter fokus
på egoistene uten maske som dreper demente 90-åringer, de tar absolutt feil.

Fragi seg litt frihet for å få igjen litt trygghet liksom. Den buissenessen der fugerer bare på redde mennesker.
Sist endret av Broderbeta; 21. desember 2020 kl. 20:40.
Jeg bruker maske når det ikke er mulig å holde tilstrekkelig avstand, men det er mer av hensyn til julestemning og humøret til mine omgivelser enn trua på at det har noe for seg. Helt ærlig stiller jeg meg tvilende til effekten, for det er jo knapt en kjeft som bruker de riktig! Tøymunnbind kan absolutt ha en effekt, men det fordrer at de er rene. Har du ei skitten tøyfille i jakkelomma som du bruker av og på i tre uker mellom hver vask, så er antakelig den mer til skade enn til gagns. Det er der de fleste tilsynelatende er. Og selv skikkelige munnbind blir en ekkel smittekilde hvis du tar deg i fjeset med møkkete fingre. Dette er slikt som sikkert sitter i ryggmargen på sykepleierne, men for oss andre faller det seg ikke naturlig. Og uansett hvor mye man kan si om fingerkontroll og generell hygiene, så er det alltid minst én person innen synsranden som har nesa stikkende over kanten. Tydeligvis er det mange som liker å gå med kuken på utsiden av undertøyet også, for det er ganske sammenlignbart. Innledningsvis sa FHI at de ikke anbefalte munnbind fordi de ikke hadde noen tro på at folk ville klare å bruke de riktig. Etter massivt press snudde de, men jeg tror de har rett. Slik folk bruker munnbind, så er de en kilde til søppel og falsk trygghet, og fint lite annet. Her er det ikke helt lett å navigere i forskninga heller, for effekten av ulike former for feil bruk har i liten grad blitt undersøkt tilfredsstillende. Denne undersøkelsen sneier innom flere av problemstillingene.

Hvis jeg er blant folk, så tar jeg på meg smilet mitt og skjuler det bak maska og er med og trekker i dugnaden som den flinke piken jeg liker å fremstå som. Jeg trekker imidlertid ikke hardere enn at jeg bruker ullmunnbind av ganske OK kvalitet som jeg prøver å holde rene etter beste evne, selv om jeg vet at faktiske ansiktsmasker tiltenkt kirurger er bedre. Det er imidlertid mye annet som er enda bedre, så som fullt ebolakostyme. Hvilket jeg forøvrig også kunne ha skaffet, men det gidder jeg ikke.
Uten sammenligning forøvrig, så identifiserer jeg meg med disse kara her - ikke forsangeren, åpenbart.

Generelt, så er min linje å følge de regler som gir mening. Med alt som ikke gir mening veier jeg sannsynlighet for å bli hekta opp mot konsekvenser og gevinst og tar det derfra. Det er slik jeg gjør det med absolutt alle lover og regler i samfunnet, så akkurat dette kan ikke sies å være et tilfelle av coronaobsternasighet. Blir det innført portforbud kommer jeg til å møte opp på matbutikken til avtalte tider, men du kan samtidig ta deg en god faen på at jeg kommer til å fortsette å gå tur alene i skogen akkurat som det behager meg - med mindre de samtidig innfører et overvåkningsregime som ville fått DDR til å rynke litt på nesa.

Min generelle respekt for kontrolltiltakene og villigheten til å samarbeide også når jeg er skeptisk til effekten hadde vært langt større om politikken fremstod som veloverveid, rasjonell og helhetlig. Det gjør den i svært liten grad.
R.i.p 23.04.2021
Bruker maske og tar hensyn til folk vær gang jeg skal ut der det er andre mennesker. Var foresten en kjapp tur innom ahus forigge uke og ble utrolig sjokkert over hva jeg så. Fult av folk overalt og ingen brukte maske, hva kommer det av, at dem allerede er på et sykehus?
Sist endret av Tarm; 21. desember 2020 kl. 22:04.
Ingen jeg kjenner eller har møtt på reisejobb kjenner noen som er smittet av det.

Syns hele greia om corona er sketch!

Stonerhjernen min tenker mer sånn, hva gjør dem med dna'et til folk dem plugger langt oppi nese og hals?

Seriøst noe sketch. Kjenner folk som har skulket jobb med å bruke corona? Som unnskyldning men de fikk negativ tilbake. Om dem hadde fått positiv mens dem faket hele greia hadde jeg vært overbevist om at noe sykt foregikk men akkurat nå - idk...

Spriter forresten hender. Bare for å være saklig. Det er det jeg gjør. Om det er folk rundt meg.

Ellers tar jeg på dørhåndtak og hilser uten å tenke meg om før jeg smører tryne når jeg gjesper eller hiver en snus i overleppa uten noe håndvask.
Sitat av colakork Vis innlegg
Ingen jeg kjenner eller har møtt på reisejobb kjenner noen som er smittet av det.

Syns hele greia om corona er sketch!

Stonerhjernen min tenker mer sånn, hva gjør dem med dna'et til folk dem plugger langt oppi nese og hals?

Seriøst noe sketch. Kjenner folk som har skulket jobb med å bruke corona? Som unnskyldning men de fikk negativ tilbake. Om dem hadde fått positiv mens dem faket hele greia hadde jeg vært overbevist om at noe sykt foregikk men akkurat nå - idk...

Spriter forresten hender. Bare for å være saklig. Det er det jeg gjør. Om det er folk rundt meg.

Ellers tar jeg på dørhåndtak og hilser uten å tenke meg om før jeg smører tryne når jeg gjesper eller hiver en snus i overleppa uten noe håndvask.
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner flere som har hatt det. En er død, en lå på respirator en stund og er nå helt frisk. To sliter med senvirkninger, begge under 30 år.
At du ikke kjenner noen, betyr ikke at det ikke finnes..

Edit for å svare på spm.

Jeg bruker maske, har få nærkontakter og er mest mulig vekk fra folk.
Sist endret av 0bs; 21. desember 2020 kl. 22:32.
For å svare flere her over, jeg kan også stusse på statistikk og tall. For eksempel så har jeg ikke blitt gjort bevisst på forskning som sier at maske-bruk er effektivt for bekjemping av korona. Det er likevel en god grunn til å legge til ett men her, så men det er ett tegn på respekt.

Det mener jeg helt oppriktig, se rundt deg og gjør deg bevisst på verdens situasjon. Du er ikke den eneste komplekse mikroorganismen som eksisterer, og universet og menneskeheten skylder deg ingenting.

Selv om du kanskje føler at verden har gjort deg vondt, så er det til syvende og sist ditt problem og planeten vil fortsette i rotasjon rundt egen akse.

Tenk deg derimot de følelsene og inntrykkene du kan spare folk som ikke tenker som deg for.
Minn deg selv om at vi er alle forskjellige, vi har ulike opplevelser, ståsted og syn på livet. Du trenger ikke å bli forklart hvorfor du burde skjønne at noen sliter med å takle den her situasjonen mer enn det du gjør.

Hvis du sliter med å forstå det så finnes det ikke noen ord eller handlinger som vil få deg til å forstå det heller. Du må ha skippa timer i samfunnsfag, kjemi, biologi og historie. Kanskje til og med Mest sannsynlig også gymmen.

Du trenger ikke å kjenne på noe for å anerkjenne det for at andre skal oppleve det som ekte, så viktig er du ikke. Ingen venter på din aksept, vis respekt for alle som er bekymret og ikke minst absolutt alle andre i samfunnet som er nødt til å fortsette med det her på grunn av deg.
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
For å svare flere her over, jeg kan også stusse på statistikk og tall. For eksempel så har jeg ikke blitt gjort bevisst på forskning som sier at maske-bruk er effektivt for bekjemping av korona. Det er likevel en god grunn til å legge til ett men her, så men det er ett tegn på respekt.

Det mener jeg helt oppriktig, se rundt deg og gjør deg bevisst på verdens situasjon. Du er ikke den eneste komplekse mikroorganismen som eksisterer, og universet og menneskeheten skylder deg ingenting.

Selv om du kanskje føler at verden har gjort deg vondt, så er det til syvende og sist ditt problem og planeten vil fortsette i rotasjon rundt egen akse.

Tenk deg derimot de følelsene og inntrykkene du kan spare folk som ikke tenker som deg for.
Minn deg selv om at vi er alle forskjellige, vi har ulike opplevelser, ståsted og syn på livet. Du trenger ikke å bli forklart hvorfor du burde skjønne at noen sliter med å takle den her situasjonen mer enn det du gjør.

Hvis du sliter med å forstå det så finnes det ikke noen ord eller handlinger som vil få deg til å forstå det heller. Du må ha skippa timer i samfunnsfag, kjemi, biologi og historie. Kanskje til og med Mest sannsynlig også gymmen.

Du trenger ikke å kjenne på noe for å anerkjenne det for at andre skal oppleve det som ekte, så viktig er du ikke. Ingen venter på din aksept, vis respekt for alle som er bekymret og ikke minst absolutt alle andre i samfunnet som er nødt til å fortsette med det her på grunn av deg.
Vis hele sitatet...
Haha, jeg vil ha meg frabedt å bli kalt en mikroorganisme, takk!

Når det kommer til resten av det du skrev, så tror jeg ikke det vil virke særlig motiverende for de som velger å ikke bry seg. Jeg fikk ærlig talt lyst til å gi mer faen i mine medmennesker etter å ha lest dette, klarer ikke å sette fingeren på hvorfor. Mulig det er den moraliserende tonen som virket slik på meg.
Sitat av Broderbeta Vis innlegg
Det er ingenting spesielt med årets influensa. Eneste forskjellen er at i år skriver media om den med caps lock. Ingen overdødlighet noen steder. Myndighetene registrerer et dødsfall som "koronarelatert" uansett, så lenge avdøde har testet positivt enten før eller etter dødsfallet. I USA har big pharma startet en opio-epedemi, derav (bla.) det høye tallet. Sverige hadde underdødlighet ifjor. Viruset er ikke farlig, vi vet det nå.

Mennesker er i ferd med å miste forstanden, og tror seg til den "falske profet". De tror Bill Gates bare vil hjelpe.

Syns også det er utrolig at det ikke stilles flere kritiske spørsmål om what the fuck is going on. Selv på et "undergrunnsforum" som dette...
Vis hele sitatet...
Hvem bryr seg om Bill Gates? Her snakker vi om at du ser fellesskapet jobber for en konkret sak og enkelte velger å ta avstand fra det fordi de ikke fikk nok oppmerksomhet ved ett eller annet stadiet i livet så nå velger de heller å utagere på noe så latterlig provoserende som å ikke gå med maske.

Jeg går med maske 7-8 timer i strekk, hver. jævla. dag. fordi jeg må. Det her har jo ført til konsekvent maskebruk og utskifting av filter fordi jeg tar det seriøst, men når jeg ser en kuk som går uten maske spasere rett foran meg på ett busstopp får jeg lyst til å spytte. Her sitter jeg, med en justerbar maske som overhode ikke passer meg uansett hvor mye jeg vrir å vender på den og blir nødt til å hyle til folk rundt meg, ta pauser hvor jeg får puste og finne meg i mangel på oksygen fordi enkelte ikke fikk en klem av mamma før de gikk på bussen i 6. klasse.

Det her er ikke en politisk bevegelse hvor man står for sine rettigheter, det her er nådeløs frekkhet hvor du skiller deg ut som en narsissist som er for god for 'reglene' resten av oss velger å forholde oss til. Hvordan en kan rettferdiggjøre det stusser jeg på når jeg tar meg en pustepause her og der. Det er faktisk irriterende, fordi det snakker bare til hvor viktige enkelte tror de er.

Selvsagt er det resten av samfunnet det er noe galt med, alle andre må våkne opp og ''tenke selv''. Her er ett tips; når alle andre i rommet ikke lo av spøken din mens du gapskratter så er det en indikator på hvor elendig din logikk humor er.

Her har vi folk som dreper i sine guders navn, sulter, dør av sykdommer og aldri får lov til å drømme om sjansene vi nordmenn får ta hver jævla dag og så klarer ikke ett voksent mannfolk/kvinnfolk å ta på seg maske ''fordi det er ett grovt overgrep mot menneskeheten''.

Speak your mind, stå for det du sier men babling og svada kan du spare til mamma når du ringer henne fordi hun aldri ringer deg og hun ber deg fortelle om hvordan det går.

Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
Haha, jeg vil ha meg frabedt å bli kalt en mikroorganisme, takk!

Når det kommer til resten av det du skrev, så tror jeg ikke det vil virke særlig motiverende for de som velger å ikke bry seg. Jeg fikk ærlig talt lyst til å gi mer faen i mine medmennesker etter å ha lest dette, klarer ikke å sette fingeren på hvorfor. Mulig det er den moraliserende tonen som virket slik på meg.
Vis hele sitatet...
Det kan godt være, men så er du en levende mikroorganisme som er så heldig at du er i stand til å tenke selv. Du trenger ikke at jeg forteller deg hvorfor tankene dine surrer som de gjør og hvordan du skal forholde deg til dem.

''Moraliserende'' er ikke nødvendigvis alltid en dårlig ting, selv her inne på freak. Å inneha moral og etikk er i det her tilfellet ikke et valg som reflekterer på noe annet enn deg selv, det er ikke min sak, det som er min sak derimot er at jeg blir nødt til å forholde meg til andres dumheter i tillegg til at de spytter meg i trynet ved å ikke kunne svare for det.

Hvis du er så mottagelig at du lar lystene dine påvirkes av bokstaver du utsetter dine egne øyne for på nettet så burde du revurdere det standpunktet du har tatt ifht. ''moraliserende'' tankegang.
Sist endret av Jokke; 21. desember 2020 kl. 23:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Jeg går med maske 7-8 timer i strekk, hver. jævla. dag. fordi jeg må. Det her har jo ført til konsekvent maskebruk og utskifting av filter fordi jeg tar det seriøst, men når jeg ser en kuk som går uten maske spasere rett foran meg på ett busstopp får jeg lyst til å spytte.
Vis hele sitatet...
Ok, så du overlatt kontrollen over ditt eget liv til andre enn deg selv, nå tillater du deg selv å ikke få puste fritt, noe som må være ekstremt nedverdigende, noe jeg leser i tonen på innlegget ditt også. Du gjør dette motvillig. Og når du må trosse din egen vilje og ofre så mye som du gjør blir det selvfølgelig provoserende å se han kuken uten maske på busstoppet.

Dette er psykologi på middels nivå.
Sitat av Broderbeta Vis innlegg
Ok, så du overlatt kontrollen over ditt eget liv til andre enn deg selv, nå tillater du deg selv å ikke få puste fritt, noe som må være ekstremt nedverdigende, noe jeg leser i tonen på innlegget ditt også. Du gjør dette motvillig. Og når du må trosse din egen vilje og ofre så mye som du gjør blir det selvfølgelig provoserende å se han kuken uten maske på busstoppet.

Dette er psykologi på middels nivå.
Vis hele sitatet...
Å la noen som ikke kan begrunne avgjørelsene sine med rot i virkeligheten få påvirke mitt ståsted på nivået i den psykologiske interaksjonen jeg befinner meg i lar jeg passere. Les innlegget hvis du er interessert i det, så vil du kunne resonnere deg frem til hvorfor situasjonen min er som den er.

Min vilje er å bidra, vise respekt og å unngå å få min egen dritt på mine egne knær.

Det å nekte bruk av maske for å stadfeste at du er en person med meninger snakker for seg selv, da du i grunn bare kunne hatt på deg maske fordi du sier ingenting og masken hadde jo kunne forkledd det.
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Jeg går med maske 7-8 timer i strekk, hver. jævla. dag. fordi jeg må.

Det her er ikke en politisk bevegelse hvor man står for sine rettigheter, det her er nådeløs frekkhet hvor du skiller deg ut som en narsissist som er for god for 'reglene' resten av oss velger å forholde oss til.
Vis hele sitatet...
Først har du maske fordi du må, og så er det plutselig noe du har valgt?

Hvem er du? Tar du dine egne valg eller er det jobben din som er så viktig at den tar valgene for deg?
Sitat av Broderbeta Vis innlegg
Først har du maske fordi du må, og så er det plutselig noe du har valgt?

Hvem er du? Tar du dine egne valg eller er det jobben din som er så viktig at den tar valgene for deg?
Vis hele sitatet...
Jeg kunne jo valgt å fått en bot, jeg kunne jo valgt å bidra til problemet men jeg velger jo heller å ikke gjøre det på den måten. Jeg velger å respektere pålegget, jeg velger å heller bruke ordene mine og engasjere med i samtaler hvor det faktisk spiller seg ut en dialog hvor du kan komme over informasjon du kanskje ikke hadde blitt utsatt for ellers.

Så har du noen som i motsetning ikke vil bli med på denne samtalen fordi de vet at de ikke har noen ord av dybde å by på. Nei, de skal faktisk demonstrere atferden de er så imot;

De skal fortelle meg hva jeg skal tenke å gjøre, fordi jeg må jo ''tenke selv''. ''Det er så sykt, at ingen ser det jeg ser! Dere er gale, dere burde alle sammen synes det jeg synes og sånn er det!''. Ironisk.
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Å la noen som ikke kan begrunne avgjørelsene sine med rot i virkeligheten få påvirke mitt ståsted på nivået i den psykologiske interaksjonen jeg befinner meg i lar jeg passere.
Vis hele sitatet...
Utrolig vanskelig å forstå denne setningen.
Sitat av Broderbeta Vis innlegg
Utrolig vanskelig å forstå denne setningen.
Vis hele sitatet...
Akkurat det overrasker meg ikke i det hele tatt.
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
De skal fortelle meg hva jeg skal tenke å gjøre, fordi jeg må jo ''tenke selv''. ''Det er så sykt, at ingen ser det jeg ser! Dere er gale, dere burde alle sammen synes det jeg synes og sånn er det!''. Ironisk.
Vis hele sitatet...
La meg da spørre, har du tenkt selv? Har du funnet en sannhet du kan "finne fred" med? Har du tenkt, upåvirket av jobben og familien, forventningene og statusen?

Er du virkelig redd for at mennesker skal dø i pandemi at du har lyst å spytte når du ser en bleik løgnas uten maske på et busstopp?

Jokkerella, du er redd. For å få bot, for å miste jobben, miste ryktet eller noen falske venner. Alle valg som tas i frykt er irrasjonelle. Du gjør det fordi du . Du må fordi du er så redd for å miste. Du må ikke la følelser ta valgene dine. Følelser er redskaper, ikke veivisere. Kunnskap er en veiviser.
Sist endret av Broderbeta; 22. desember 2020 kl. 00:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Broderbeta Vis innlegg
La meg da spørre, har du tenkt selv? Har du funnet en sannhet du kan "finne fred" med? Har du tenkt, upåvirket av jobben og familien, forventningene og statusen?

Er du virkelig redd for at mennesker skal dø i pandemi at du har lyst å spytte når du ser en bleik løgnas uten maske på et busstopp?

Jokkerella, du er redd. For å få bot, for å miste jobben, miste ryktet eller noen falske venner. Alle valg som tas i frykt er irrasjonelle. Du gjør det fordi du . Du må fordi du er så redd for å miste. Du må ikke la følelser ta valgene dine. Følelser er redskaper, ikke veivisere. Kunnskap er en veiviser.
Vis hele sitatet...
Du, søta, jeg skal høre på deg og din logikk når du besvarer spørsmålene som blir stilt oppover her. Syns og men hva du vil, det er helt irrelevant. Hvis du er imot de forhåndsreglene som blir tatt, så synes jeg du kan opplyse oss med din sannhet sånn at vi, med deg, også kan se lyset.

Trenger ingen begrunnelse for dine meninger om meg, det går fint. Det gjenstår bare ett eller to spørsmål om logikken din i forhold til valgene du tar.
Hvis du er i faresonen og vet du har underliggende sykdommer? Hvorfor farte rundt på kjøpesenter?
Få andre til å handle for deg?
Sist endret av VitoScaletta; 22. desember 2020 kl. 00:55.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jeg bruker maske når det ikke er mulig å holde tilstrekkelig avstand, men det er mer av hensyn til julestemning og humøret til mine omgivelser enn trua på at det har noe for seg. Helt ærlig stiller jeg meg tvilende til effekten, for det er jo knapt en kjeft som bruker de riktig! Tøymunnbind kan absolutt ha en effekt, men det fordrer at de er rene. Har du ei skitten tøyfille i jakkelomma som du bruker av og på i tre uker mellom hver vask, så er antakelig den mer til skade enn til gagns. Det er der de fleste tilsynelatende er. Og selv skikkelige munnbind blir en ekkel smittekilde hvis du tar deg i fjeset med møkkete fingre. Dette er slikt som sikkert sitter i ryggmargen på sykepleierne, men for oss andre faller det seg ikke naturlig. Og uansett hvor mye man kan si om fingerkontroll og generell hygiene, så er det alltid minst én person innen synsranden som har nesa stikkende over kanten. Tydeligvis er det mange som liker å gå med kuken på utsiden av undertøyet også, for det er ganske sammenlignbart. Innledningsvis sa FHI at de ikke anbefalte munnbind fordi de ikke hadde noen tro på at folk ville klare å bruke de riktig. Etter massivt press snudde de, men jeg tror de har rett. Slik folk bruker munnbind, så er de en kilde til søppel og falsk trygghet, og fint lite annet. Her er det ikke helt lett å navigere i forskninga heller, for effekten av ulike former for feil bruk har i liten grad blitt undersøkt tilfredsstillende. Denne undersøkelsen sneier innom flere av problemstillingene.

Hvis jeg er blant folk, så tar jeg på meg smilet mitt og skjuler det bak maska og er med og trekker i dugnaden som den flinke piken jeg liker å fremstå som. Jeg trekker imidlertid ikke hardere enn at jeg bruker ullmunnbind av ganske OK kvalitet som jeg prøver å holde rene etter beste evne, selv om jeg vet at faktiske ansiktsmasker tiltenkt kirurger er bedre. Det er imidlertid mye annet som er enda bedre, så som fullt ebolakostyme. Hvilket jeg forøvrig også kunne ha skaffet, men det gidder jeg ikke.
Uten sammenligning forøvrig, så identifiserer jeg meg med disse kara her - ikke forsangeren, åpenbart.

Generelt, så er min linje å følge de regler som gir mening. Med alt som ikke gir mening veier jeg sannsynlighet for å bli hekta opp mot konsekvenser og gevinst og tar det derfra. Det er slik jeg gjør det med absolutt alle lover og regler i samfunnet, så akkurat dette kan ikke sies å være et tilfelle av coronaobsternasighet. Blir det innført portforbud kommer jeg til å møte opp på matbutikken til avtalte tider, men du kan samtidig ta deg en god faen på at jeg kommer til å fortsette å gå tur alene i skogen akkurat som det behager meg - med mindre de samtidig innfører et overvåkningsregime som ville fått DDR til å rynke litt på nesa.

Min generelle respekt for kontrolltiltakene og villigheten til å samarbeide også når jeg er skeptisk til effekten hadde vært langt større om politikken fremstod som veloverveid, rasjonell og helhetlig. Det gjør den i svært liten grad.
Vis hele sitatet...
Fantastisk å høre litt rasjonell tankegang rundt alt dette her, hvor du også belyser de tingene som jeg virkelig savner at media setter et kritisk lys på, i forhold til forskningen og hvor mange av disse tiltakene som kun er - i hvert fall til dels - symbolpolitikk uten godt nok evidensgrunnlag.
Broderbeta: Hvis jeg skjønner deg rett, så er alle som bruker munnbind, antibac og er observante ovenfor seg selv å sine medmennesker altså kontrollert utav frykt? Irrasjonell tankegang? Og har mistet evnen til å ta sine egne valg?

Selv bruker jeg munnbind, antibac og er til min beste evne lengst mulig unna folk.

Går utifra disse virus ekspertene som kommer med slike råd har mye mere peiling enn meg, deg og ola nordmann på dette området, dermed så koster det ikke meg et eneste kalori å holde seg til disse svært enkle forhåndsreglene.
Sist endret av eRixn; 22. desember 2020 kl. 03:39.
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Hvis du er i faresonen og vet du har underliggende sykdommer? Hvorfor farte rundt på kjøpesenter?
Få andre til å handle for deg?
Vis hele sitatet...
Det eksisterer folk som ikke har det privilegiet hvor de kan gjøre det.
Tenk for eksempel studenter som bor langt unna familie og venner som sliter med å bygge sosiale relasjoner. - Det er det mange av her i byen.

Er ellers enig, det er jo også fult mulig å bestille over nett. Har selv vært sen med julehandel så til tross for pandemi er det folk som følger det ritualet i år også, i tillegg lokkes jo folk ut til f.eks kjøpesenter pga. rabatter og kuponger som ikke kan brukes over nett.

Om det er etisk eller ikke kan jo diskuteres det også.
Sitat av eRixn Vis innlegg
Går utifra disse virus ekspertene som kommer med slike råd har mye mere peiling enn meg, deg og ola nordmann på dette området, dermed så koster det ikke meg et eneste kalori å holde seg til disse svært enkle forhåndsreglene.
Vis hele sitatet...
Her har du det jeg mener med 'god fisk'; du regner med at dette er legit, de er jo eksperter og du er en vanlig fyr som ikke har noe peiling. Det koster sant nok noen ekstra kalorier å få seg litt peiling.

Vi begynner altså å puste gjennom et filter. Noen har allerede gjort det i flere måneder, 8-10 timer hver dag, selv om de som har peiling sier at det ikke har noe for seg.

Begynner å lure på om de bare tester noe lignende AI-software som kan gjenkjenne et ansikt selv når det er dekket til.

Sa ikke at jeg tror det, men hvor usanssynlig er det egentlig?

Sitat av eRixn Vis innlegg
Broderbeta: Hvis jeg skjønner deg rett, så er alle som bruker munnbind, antibac og er observante ovenfor seg selv å sine medmennesker altså kontrollert utav frykt? Irrasjonell tankegang? Og har mistet evnen til å ta sine egne valg?
Vis hele sitatet...
Jeg følger også regler, holder avstand og tar antibac på butikken, men som flere og har nevnt så er det mest av høflighet, og/eller frykt for å bli uglesett. Det koster meg også minimalt.
Sist endret av Broderbeta; 22. desember 2020 kl. 14:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Det kan godt være, men så er du en levende mikroorganisme som er så heldig at du er i stand til å tenke selv. Du trenger ikke at jeg forteller deg hvorfor tankene dine surrer som de gjør og hvordan du skal forholde deg til dem.

''Moraliserende'' er ikke nødvendigvis alltid en dårlig ting, selv her inne på freak. Å inneha moral og etikk er i det her tilfellet ikke et valg som reflekterer på noe annet enn deg selv, det er ikke min sak, det som er min sak derimot er at jeg blir nødt til å forholde meg til andres dumheter i tillegg til at de spytter meg i trynet ved å ikke kunne svare for det.

Hvis du er så mottagelig at du lar lystene dine påvirkes av bokstaver du utsetter dine egne øyne for på nettet så burde du revurdere det standpunktet du har tatt ifht. ''moraliserende'' tankegang.
Vis hele sitatet...
Jeg må en gang til påpeke at du bruker ordet 'mikroorganisme' feil. Du som anklager andre for å skippe biologitimer

Mitt poeng i mitt forrige innlegg var at måten du forsøker å formidle ditt ståsted på er nedlatende og virker mot sin hensikt. Jeg gjorde det på en litt vrient måte, beklager hvis den var vanskelig å tolke korrekt.

Forresten - alle mennesker påvirkes av bokstaver de utsettes for, det er jo litt av poenget med å lese noe. Skjønte ikke hva det har med moral å gjøre.
Jeg satt på trikken engang da en typisk entitled mann i førtiårene satt seg rett ved siden av meg uten munnbind. Jeg har noia for denne greia og blir stressa sv det. Jeg nevnte det for han og han lo av meg med ansiktet vendt mot meg typ 20 cm unna. Da ble jeg så sint at jeg dyttet han av setet ut i midtgangen. Han prøvde å leke tøff men jeg er to meter og 120 kg med ikke helt utrente muskler. Han måtte gi seg og gikk sv på neste stasjon. Vis litt fuckings forståelse for at folk er redd for denne sykdommen. Vi har eldre i familien og man kan ikke vite situasjonen til andre. Fuck den fyren, han fikk som fortjent. Det er det nærmeste jeg har vært og slåss på over ti år. Men det bare rant over. Som de som sier de har en medisinsk grunn til å ikke bruke munnbind i 5 min på butikken. Angst, astma eller hva faen de påstår. Kan godt være de har det men planlegg å handle når det ikke er så mange i butikken da. De fleste er jo åpne fra 07-23. skal du være en slik en som bare ikke bruker munnbind fordi «ingen skal fortelle meg bla bla» kan du holde deg hjemme og blogge våset ditt. Faen ass. Hvor vanskelig må noen gjøre det. Han gjøken jeg dytta kunne sagt oi sorry jeh glemte meg og flytta seg, null problem. Plasser overalt.

Om det virker eller ikke har nesten ikke noe å si på dette tidspunktet. Folk føler litt mer trygghet. Hvorfor være et rasshøl. Ja jeg ser ironien i at jeg kunne løst det på en annen måte og.
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Han gjøken jeg dytta kunne sagt oi sorry jeh glemte meg og flytta seg, null problem. Plasser overalt.
Vis hele sitatet...
Hvis man setter seg ved siden av noen på bussen når det er ledige plasser alene, så kvalifiserer man til psykopat uansett i min bok, korona eller ikke.
Sitat av colakork Vis innlegg
Ingen jeg kjenner eller har møtt på reisejobb kjenner noen som er smittet av det.

Syns hele greia om corona er sketch!

Stonerhjernen min tenker mer sånn, hva gjør dem med dna'et til folk dem plugger langt oppi nese og hals?

Seriøst noe sketch. Kjenner folk som har skulket jobb med å bruke corona? Som unnskyldning men de fikk negativ tilbake. Om dem hadde fått positiv mens dem faket hele greia hadde jeg vært overbevist om at noe sykt foregikk men akkurat nå - idk...

Spriter forresten hender. Bare for å være saklig. Det er det jeg gjør. Om det er folk rundt meg.

Ellers tar jeg på dørhåndtak og hilser uten å tenke meg om før jeg smører tryne når jeg gjesper eller hiver en snus i overleppa uten noe håndvask.
Vis hele sitatet...
Mulig jeg er borderline manisk eller har fått oppheng men jeg spriter konsekvent om jeg tar på dørhåndtak, heisknapper, bytter snus osv. Og jeg spriter før jeg tar på knapper/håndtak/snus/etc og etterpå. Har en liten flaske sprit i lommen. Det koster meg ingenting ekstra, jeg blir ikke sliten av å sprite henda, og jeg føler meg ikke presset til gjøre det, men jeg føler at det er riktig å gjøre det.

Jeg er hverken lege, spesialist i smittevern eller så engasjert i statistikk at jeg kan dra i tvil det lærde folk sier og skriver om corona. Jeg forholder meg til situasjonen slik den er eller fremstår også gjør jeg det lille jeg kan.

Dette med spriting og maske og litt tilbaketrukket sosialt, det er det bittelille jeg faktisk kan bidra med nå under pandemien. Og siden jeg ikke får gjort noe særlig mer så får jeg forsøke å gjøre det lille jeg kan så godt jeg kan.
Sist endret av _abc_; 22. desember 2020 kl. 17:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Broderbeta Vis innlegg
Her har du det jeg mener med 'god fisk'; du regner med at dette er legit, de er jo eksperter og du er en vanlig fyr som ikke har noe peiling. Det koster sant nok noen ekstra kalorier å få seg litt peiling.

Vi begynner altså å puste gjennom et filter. Noen har allerede gjort det i flere måneder, 8-10 timer hver dag, selv om de som har peiling sier at det ikke har noe for seg.

Begynner å lure på om de bare tester noe lignende AI-software som kan gjenkjenne et ansikt selv når det er dekket til.

Sa ikke at jeg tror det, men hvor usanssynlig er det egentlig?



Jeg følger også regler, holder avstand og tar antibac på butikken, men som flere og har nevnt så er det mest av høflighet, og/eller frykt for å bli uglesett. Det koster meg også minimalt.
Vis hele sitatet...
Legit eller ei. Jeg har ingenting å tape på ved å bruke disse rådene. Det er ikke akkurat som at jeg gir vekk en del ut av "friheten" min ved å bruke munnbind og antibac.

Jeg ser hva du mener, men jeg føler det er en win-win for meg, jeg følger rådene, kanskje virker det, maybe not. Men igjen har ingenting å tape på det.
Sist endret av eRixn; 22. desember 2020 kl. 18:19.
Sitat av colakork Vis innlegg
Ingen jeg kjenner eller har møtt på reisejobb kjenner noen som er smittet av det.
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner kun én person som har testet positivt og vært syk av covid-19.
Grunnen til at du ikke kjenner noen som vitende har hatt det, er nok fordi
tiltakene har hatt ganske bra effekt, tross alt.

Syns hele greia om corona er sketch!
Vis hele sitatet...
Husk at verken myndigheter eller befolkning har vært forberedt på en slik pandemi.
Vi ble tatt grundig på sengen, alle sammen. Smittevernstiltakene vi har sett de siste
10 månedene har vært brannslukning fordi samfunnet ikke har tatt gode forholdsregler
før utbruddet. WHO har advart mot dette i årevis uten å bli tatt tilstrekkelig på alvor.
Alvoret sank ikke inn før det var for sent, da ting allerede hadde eksplodert i Italia.

Så får vi se da, om våre kjære politikere har lært av dette.

I lys av høstens stortingsvalg blir det spennende å se hvem som kjører økt
smittevernberedskap som valgkampsak.
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
Mitt poeng i mitt forrige innlegg var at måten du forsøker å formidle ditt ståsted på er nedlatende og virker mot sin hensikt. Jeg gjorde det på en litt vrient måte, beklager hvis den var vanskelig å tolke korrekt.

Forresten - alle mennesker påvirkes av bokstaver de utsettes for, det er jo litt av poenget med å lese noe. Skjønte ikke hva det har med moral å gjøre.
Vis hele sitatet...
Det var nå ikke min intensjon, beklager. Når det er sagt så virker det mot sin hensikt hvis man ikke har gjort seg opp ett inntrykk eller en mening på forhånd, eller hvis man lett påvirkes av følelser istedenfor logikk.

Du gjorde det ikke på en vrien måte, men var og er ikke enig i den uttalelsen. Som jeg allerede har sagt, om du påvirkes så lett av hva du leser burde du ta deg ett øyeblikk å finne ut av hvordan du kan lene deg på din egen logikk istedenfor å bli blåst med vinden.

En leser ikke for å bli påvirket i den grad at det styrer holdninger, meninger eller tanker i en bestemt retning, stort sett. Kanskje hvis du leser religiøse tekster, men også hvis du aktivt oppsøker tekster som passer ditt narrativ.

For å sette resten i sammenheng så referer jeg til det å respektere andre menneskers komfortsone, tid og rom. Det koster deg ingenting å følge de etiske og moralske retningslinjene. Om du leser noe som legger igjen en så bitter smak i din munn at du får lyst til å motsette deg akkurat det så kan en snakke til moral.

Nå er moral og etikk subjektivt ikke objektivt. Det jeg erfarer og knytter min moral til er å respektere andre menneskers grenser, og å anerkjenne og forebygge andre menneskers stress eller andre belastninger, så langt det gjør seg gjøre. Dette er i min oppfatning objektivt, i allefall her til lands.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Og selv skikkelige munnbind blir en ekkel smittekilde hvis du tar deg i fjeset med møkkete fingre.
Vis hele sitatet...
Enig i dette, men da helst en smittekilde for deg selv? Dersom man ikke lar masken være en unnskyldning til å kutte på avstanden, så kan jeg ikke forstå annet enn at det er bedre at jeg puster eller hoster på folk gjennom en maske enn gjennom løse lufta, om det så bare hadde vært et skjerf. Det må jo stoppe noe dråpesmitte. For å ta eksemplet ditt med tissen utenfor undikken da: Det er helt klart ikke renslig å tisse på seg selv om man har bukse, det blir fortsatt mye gris. For din egen del blir det trolig mindre hygienisk enn å tisse naken rundt om kring. Men jeg vil fortsatt påstå at det er mindre sjanse for at den foran deg blir tisset direkte på hvis du har bukse på deg. Bare ikke bruk buksen som en unnskyldning til å gå ut mens du er tissetrengt, eller sette deg i sofaen til folk du ellers ikke ville satt deg i sofaen til.

Men ender man med å gjøre ting man elles ikke ille gjort, som å ha flere og nærere nærkontakter, så er det definitivt ikke hjelpsomt. Selv bruker jeg maske i butikker o.l. i områder der det gir mening, men først og fremst er jeg nazi på meteravstanden. Det passer meg utmerket, jeg savner ikke å dulte borti folk på julehandelen. Jeg synes helt ærlig at det er litt digg å gå med maske i folkemengder også.

Er altså enig med FHI, at det ikke er en fornuftig anbefaling all den tid mange trolig vil ta større sjanser og dessuten risikere å utsette seg selv for smitte, men jeg tror likevel det har noe for seg at jeg bruker den i visse situasjoner.

Sånn ellers tenker jeg at det viktigste jeg gjør er å begrense nærkontakter. Dersom jeg tester positivt så skal det ikke være mange som får telefon. Jeg har noen få jeg henger med, og det er de samme fra måned til måned.

Min generelle respekt for kontrolltiltakene og villigheten til å samarbeide også når jeg er skeptisk til effekten hadde vært langt større om politikken fremstod som veloverveid, rasjonell og helhetlig. Det gjør den i svært liten grad.
Vis hele sitatet...
Til dels enig, men hva tenker du på, spesifikt?

Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Prinsippet om respekt er mye større enn noe så smålig som 'fritt valg' og retten til å stille seg i opposisjon.
Vis hele sitatet...
Jeg vil på det mest innstendige protestere på at respekt for myndighetene er viktigere enn retten til opposisjon. Det minner meg om den absurde lovendringen de prøvde å snike under radaren i vår, som landets samlede jurister heldigvis reagerte på i tide. Folk flest var for opptatt med å samle seg rundt lederen sin i frykt for en ytre fiende.

Hvorfsn får du forresten denne påstanden til å hå opp med vaksineskepsisen din i en tidligere tråd? Med mindre jeg husker helt feil, så var du enig med dem som ikke ville ta den?


Hun forteller meg at hun har astma og kan ikke bruke maske, det hun opplever er at folk ikke bare skuler på henne (greit nok) men at de i tillegg presterer å gå så nært henne som de overhode klarer.

Jeg svarer at det er nesten helt sikkert fordi de prøver å komme med ett budskap til deg, folk skjønner ikke automatisk at du ikke bruker maske fordi du har astma.

Mennesket er enkle dyr, og sosiale sanksjoner er en av de mest effektive metodene å regulere eller korrigere atferd på.
Vis hele sitatet...
Mennesket er faktisk ganske avanserte dyr, og fullt i stand til å overstyre instinkter om å skule på folk som tar andre valg enn dem selv basert på informasjon en ikke har. Det synes jeg man må kunne forvente at man klarer. Tipper en person som ikke kan gå med maske pga ekstrem angst neppe får det bedre av å bli trakassert av fremmede på butikken. Det var ikke spesielt gøy å ha pollenallergi i vår heller. Den korinaskinnhelligheten som dugnadssirkelrunken i sosiale medier førte med seg var jeg smålei av før mars var over, innen utgangen av april spydde jeg regnbuer.
Sist endret av *pi; 23. desember 2020 kl. 12:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvorfor er det slik at noen føler seg tråkket på fordi de må bruke en maske egentlig?
Hva er problemet med og ha på en maske?
Det er vel den barnslige «ingen får fortelle meg hva jeg skal gjøre»-holdningen som enkelte aldri vokser av seg.

En slags barnlig stahet og følelse av overlegenhet og «jeg har funnet min egen sannhet»-bullshitfølelse som enkelte har.
Såklart bruker jeg maske om jeg skal ut i offentligheten for tiden.

Jeg er ikke den skarpeste kniven, men med et virus ute og går som potensielt kan gi langvarige skader på organer så gjør jeg sånn omtrent alt jeg kan for å unngå fremmede og beskytte meg selv.
Hvorfsn får du forresten denne påstanden til å hå opp med vaksineskepsisen din i en tidligere tråd? Med mindre jeg husker helt feil, så var du enig med dem som ikke ville ta den?
Vis hele sitatet...
Du husker feil. De fleste som svarte på den tråden antok at det var holdningen min men jeg hadde ikke tatt noe standpunkt og jeg lette etter meninger og svar fra andre, så hva noen antok er ikke for meg å svare til og heller ikke relevant til det her emnet.

Om det er noe du ser på som avgjørende for hvordan jeg burde forholde meg til temaet så kan jeg med all respekt foreslå at du går tilbake å dobbeltsjekker at du har gjort deg forstått med mitt standpunkt før jeg skal adressere ett spørsmål til meg om det temaet.

Mennesket er faktisk ganske avanserte dyr, og fullt i stand til å overstyre instinkter om å skule på folk som tar andre valg enn dem selv basert på informasjon en ikke har. Det synes jeg man må kunne forvente at man klarer. Tipper en person som ikke kan gå med maske pga ekstrem angst neppe får det bedre av å bli trakassert av fremmede på butikken. Det var ikke spesielt gøy å ha pollenallergi i vår heller. Den korinaskinnhelligheten som dugnadssirkelrunken i sosiale medier førte med seg var jeg smålei av før mars var over, innen utgangen av april spydde jeg regnbuer.
Vis hele sitatet...
Sånn som jeg leser og som jeg forstår deg så er vi enige der.
Folk legger gjerne ord i munnen på deg (meg) å slenger ut stråmannsargumenter som det for min del blir bortkastet å bruke tid på. Jeg ytrer meg ikke her inne for å snakke til andre menneskers narrativ, altså om du mener det er feil at jeg uttaler meg om det her fordi du ser på det som en motsetning til en tidligere debatt - så får det nå være som det er tenker jeg.

Poenget er nå likevel at alle du ser her inne vil, kan og burde bruke sin rett til å uttale seg med akkurat det de mener. Selvsagt skal en holde folk ansvarlige for diverse, men sørg nå for at du holder dem ansvarlige for ting som faktiske er reelle om du har lyst til å bidra med noe som oppfattes som konstruktivt.

Kan igjen minne deg på at du tar feil, og det går helt fint og det forholder du deg til som du vil. Du leste det du leste her i denne tråden, og de ordene du ser mener jeg og kommer til å stå ved inntil noen kan by på informasjon og kunnskap jeg ikke er kjent med. Gode argument er forsåvidt også veldig høyt verdsatt.

Og til slutt; om det hadde vært tilfellet at jeg ga uttrykk for det du beskriver over og hadde motsatt meg det i dette emnet så hadde det på ingen måte undergravd mitt ståsted ved dette tidspunktet. Vil si at det blir litt ''dumt'' for min del å bruke det som argument, når en heller kan sikte til konkrete elementer fra teksten å diskutere det. Det tenker nå jeg i allefall. - God jul allihopan!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Bruker du maske? Hvor bruker du maske? Hvor seriøst tar du det? Hvor ligger ditt ansvar? Er det OK med ''jeg blir ikke syk uten, heller med''-holdninger? Hvis ja, hvorfor?
Vis hele sitatet...
Bruker du maske? - Ja, har gjort det siden mai. Det er effektiv og reduserer sjansen for å smitte andre om jeg selv skulle være smittet uten å vite det.

Hvor bruker du maske? - Kollektiv transport og butikk. Generelt på steder jeg tror det kommer til å være mye folk.

Hvor seriøst tar du det? - Meget, meget seriøst. Faren for å overbelaste helsesystemet ville vært katastrofalt med tanke på hvor mange som trenger helsehjelp.

Hvor ligger ditt ansvar? - Mitt ansvar og mine handlinger ligger hos meg selv, enkelt og greit.


Er det OK med ''jeg blir ikke syk uten, heller med''-holdninger? Nei, det er ikke OK. Viruset smitter ikke. Mennesker smitter.

Sitat av Broderbeta Vis innlegg
Det er ingenting spesielt med årets influensa. Eneste forskjellen er at i år skriver media om den med caps lock. Ingen overdødlighet noen steder. Myndighetene registrerer et dødsfall som "koronarelatert" uansett, så lenge avdøde har testet positivt enten før eller etter dødsfallet. I USA har big pharma startet en opio-epedemi, derav (bla.) det høye tallet. Sverige hadde underdødlighet ifjor. Viruset er ikke farlig, vi vet det nå.

Mennesker er i ferd med å miste forstanden, og tror seg til den "falske profet". De tror Bill Gates bare vil hjelpe.

Syns også det er utrolig at det ikke stilles flere kritiske spørsmål om what the fuck is going on. Selv på et "undergrunnsforum" som dette...
Vis hele sitatet...
Du, min gode venn tar dessverre grundig feil. Dette vett du veldig godt selv. I stedet for å slenge ut en masse feilinformasjon, burde du ha selvinnsikt nok til å komme med meget gode påstander som underbygger disse uttalelsene.

Det du skriver er for meg så usammenhengende og uforståelig at hadde jeg kjent deg personlig, hadde jeg nok vurdert å ringe akutten for psykisk helsevern. Ikke ta det voldsomt personlig, men det du skriver, er for folk flest så vanvittig hinsides virkelighetsfjernt at man ikke helt vett om man skal grine eller le.

Gjør deg selv en tjeneste, vær så snill. Kutt ut alt det tull-snakket og gjør en innsats i å prøve og bruke fornuften din.

Hilsen en bekymret Freak-bruker
Sist endret av Viper33; 8. januar 2021 kl. 00:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.