Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3443
hei!
saken er som følger;

ble i juli 2010 stoppet av onkel blå, som fant ett helt gram med cannabis i bilen min. jeg hadde ikke røykt, var ikke påvirket på noen måte, noe som også ble bekreftet av pågripende tjenestemann. Ble tilbudt å kjøre videre om jeg fortalte hvem, og hvor jeg hadde kjøpt tjallen. Noe jeg selvfølgelig avslo pent.

Jeg ble kjørt til politistasjonen, på veien skulle jeg innom legevakten for å avlegge blodprøve. Når vi kom til sentrum, kjørte han rett forbi legevakten, og jeg ble satt på glattcelle i ca 5 timer. så pluttselig sluppet ut, uten noe form for forklaring, ei heller noe avhør. Fant i senere tid ut at dette var pga en rassia hos en bekjent som driver med litt av hvert. Ikke noe jeg hadde noe med å gjøre, ei var det derfra jeg fikk tjallen.

Nå, 1 år og 6 mnd etter, får jeg en telefonoppringing fra mitt lokale lensmannskontor, der de etterlyser ett forelegg på 3000 som jeg skulle ha mottatt i posten. Dette har jeg aldri fått. Snuten i tlf snakker om at d må signeres med en gang, og de skal komme hjem til meg for å få det signert i kveld. Jeg ble ikke tatt for bruk, ikke salg, ble tatt utelukkende for kjøp av ca ett gram cannabis.

Jeg har holdt meg unna knark siden dette, skjerpet meg kommet meg i arbeide, og holder for tiden på med å ta førerkort for lastebil. Helseattest er levert og godkjent, teorien bestått, er godt igang med kjøretimer. I går ringte vi (meg og kjørelæreren) til biltilsynet og bestillte oppkjøring. Alt gull så langt.

MEN; det jeg lurer på; kan politiets forsøk på å få meg til å signere forelegget akkurat nå, påvirke min rett til å ta lastebilsertifikatet? kan det ødelegge for kjøringen min, få kjøreforbud for klasse c eventuelt? blir litt paranoid når de ringer dagen etter jeg har bestillt oppkjøring og etterlyser forlegget...
kan selvfølgelig være en tilfeldighet, men purken har jo for vane å lage kvalm for folk i lang tid etter man eventuelt har vært slem gutt.

Håper noen her har noe vettige svar å komme med. Vurderer å nekte å vedta forlegget og ta saken for retten, om bare for å få kjøpt meg litt tid, og eventuelt være ferdig med førerkortet før saken kommer opp for retten, og ender på rullebladet mitt.

takk for svar
Vet ikke om det er så veldig relevant for din sak, men denne artikkelen sier at inaktivitet av en i sak i over ett år krenker dine rettigheter. Kan være verdt å ikke godta størrelsen på forelegget ihvertfall.
Så vidt jeg vet krever ALLE typer førerkort at du skal ha en edruelig vandel.
Førerkort klasse c er det enda viktigere med dette.
Det kan påvirke sertifikatet ditt ja, om de vil være jævlig kan de faktisk ta ifra deg førerkortet også etter at du har tatt det så ser ikke hvorfor du skal kjøpe deg tid evt ved å ta det til en rettsak.
Kronisk irritert
mr.roundtree's Avatar
Trådstarter
Legalize_it; takk for link, noterer meg argumentet fra Øvre Romerike Tingrett. Hjelper på en eventuell klage.

mp34567; Til deg også, takk for svar. når jeg ble anholdt, tok politiet fra meg førerkortet (klasse B), og spurte om jeg samtykket i beslaget. Noe jeg IKKE gjorde, ba også om å bli kjørt innom legevakten for blodprøve, for å styrke min sak. Noe de unnlot å gjøre, da jeg opptrådte edruelig å var høflig men bestemt. Jeg var faktisk ikke påvirket da, og det var 2 mnd siden jeg sist nøt rusen av cannabis.Så en eventuell blod/urinprøve hadde bestått utelukkende av piss/blod. Førerkortet fikk jeg tilbake når jeg slapp ut fra glattcellen. Skulle de fratatt meg førerretten på personbil, anntar jeg at det hadde blitt gjort da. i forelegget står det ikke ett ord om at jeg ble stoppet i bil, bare at jeg oppbevarte ca 1 gram med hasjis.

Jeg er klinkende klar over kravet til edruelighet innenfor sjåføryrket, og har siden den gang holdt meg på livets lyse side. Er ikke interresert i å gjøre meg til en drapsmann med 26 tonns drapsvåpen.

Kan man nekte å vedta boten på grunnlag av botens størrelse? eventuellt på grunnlag av lang saksbehandlingstid, som legalize_it nevner?

Skyldsspørsmålet er ikke saken her, da jeg har tilstått å oppbevart ca 1 gram cannabis, med hensikt å bruke det i helgen etter. Er bare blitt bøtelagt for oppbevaring, ikke bruk, salg eller kjøring i påvirket tilstand.

vil bare kjøpe meg litt tid, blir mistenksom når de ringer og stresser med å få det signert dagen etter jeg har bestillt oppkjøringen. Mitt paranoide hode ser en mystisk sammenheng...

Hvis jeg velger å få saken prøvd for retten, hva er sjangsen for at den blir henlagt? Ser ikke helt for meg rettsaken som omhandler oppbevaring av ca 1 gram med hasj....

Igjen, takk til alle som svarer
Ikke at dette er til hjelp men..

Når de kommer, så spør rett ut hvorfor de kommer etter 1 år og 6 måneder, kunne vært artig å sett hvilken forklaring de har på det.

Flott hvis du passer på å oppdatere oss i saken videre
Grunnen til at du fikk tilbake førerkortet er fordi du ikke samtykket. De kunne kun holdt det i 3 uker før de da måtte prøve saken for retten. Iogmed at det har tatt 1 år og utferdig et forelegg ser du kanskje sammenhengen der?
De kjører deg aldri inn til blodprøve/urinprøve om de ikke mistenker at du er beruset der og da. Personlig har jeg jobbet mye som vekter og samarbeidet en del med politiet på visse ting og som regel er en lommelykt og øya til en person alt du trenger for å sjekke for de mest åpenbare rusmidler.

Du kan nekte og godta forlegget uten og oppgi noen grunn. Du skriver bare under på at du ikke vedtar det og da må saken til retten eller den blir henlagt.

Jeg ville nektet og godta, dette kommer på rullebladet ditt uansett om du havner i en rettsak eller om du godtar forelegget. Det er stort sett et fett for deg.
Personlig tror jeg ikke de vil dra saken for retten men heller henlegge det pga mengden det er her er snakk om. Hadde du hatt 1 kg hadde du nok havna nedom og hjem uansett.

Rettsak kan selfølgelig bli dyrere for deg om de drar det hit, men det tror jeg ikke de gidder.
Du kan også godta forlegget og håpe på og få beholde førerkortet og at de ikke gidder og gjøre noe med det.
Har du hatt førerkortet i mindre en 2 år er det en prøvetid på det og da ryker lappen uansett, vet ikke om klasse c når du kjører opp teller som et nytt førerkort? Isåfall henger den da i en tynn tråd om du er nylig blitt tatt for nark.
Kronisk irritert
mr.roundtree's Avatar
Trådstarter
Lappen har jeg nå hatt i 6 år, ikke en fartsbot eller prikk av noe slag så langt. Aldri hatt sperrefrist eller noe slikt, fikk lappen når jeg var 24, enkelt å greit for jeg ikke hadde bruk for den før Fikk den nok tilbake fordi jeg ikke samtykket ja, husket det fra en tråd her inne på freak

Jeg kommer nok til å nekte å godta, ikke pga jeg ikke er skyldig, men mye på grunn av mengde, at de har brukt så lang tid, samt størrelsen på forelegget. Kan håpe på ett nytt forelegg, eventuelt litt mindre beløp, og i værste fall, så har jeg råd til å betale 1-2-3000kr for en meget morsom rettsak.

klasse C er en utvidelse av førerkortet man allerede har, men man søker på samme måte som klasse b, samt vedlegger en gyldig helseattest fra lege. Dette har jeg levert for 1 mnd siden, og er godkjent av biltilsyn. Vil tro at om de sjekker vandel, så blir dette sjekket når legeattest og søknad godkjennes. Man får ikke begynnt på praktisk kjøreopplæring uten at dette er godkjent.

Sa også til politimannen i tlf at han kunne sende det til meg i posten, så skulle jeg signere og sende det i retur pronto.
Tilbudte også og komme innom stasjonen på lørdag, og hente/signere da, men det gikk ikke, han så helst at det ble signert i dag sa han. Er dette normal praksis?
Får meg til å lukte ugler i mosen.

en annen grunn til at jeg blir i tvil, er at de ringer dagen etter jeg har bestillt oppkjøringen. Kan godt være jeg skyter fluer med hagle her, men kan ikke la vær å se sammenhengen.

mr.roundtree
Ta den tiden du trenger, hal ut og svare på forelegget. Står sikkert en frist.
Isåfall ville jeg også nekte og godta, bare for å gjøre det enda litt surere for dem. Jeg tror ikke de drar deg for retten for en så liten mengde men prøver seg nok med et mindre forelegg.
Eventuelt kan du være så heldig at du slipper med påtale unnlatelse til slutt
Så lenge du ikke ble tatt for bruk, er det fritt fram for kl. C.. Når de vurderer utvidelse av førerkort, sjekker de vandelen din for b.la trafikkforhold og edruelighet. Kjøreseddel for buss eller taxi kan man se langt etter når det står "cannabis" på vandelen..
▼ ... over en måned senere ... ▼
Kronisk irritert
mr.roundtree's Avatar
Trådstarter
oppdaterer denne.

Har nå hatt førerkort for klasse C en god stund, og ikke hørt ett kvekk fra politiet angående denne saken. Ikke ett brev, ingen telefoner, ingenting. Alt gikk flotters på biltilsynet.

Ble tilogmed stoppet forleden av 3 stk hyggelige betjenter, som mente jeg hadde sladdet rundt på ett
annleggsområde. Noe jeg ikke hadde, og det fant de fort ut da bilen min var kjørt 800 meter og fortsatt var isende kald.

De kjørte førerkort og personalia innom systemet, og ønsket meg en fin kveld videre. Ikke ett ord om denne boten.

Kan ikke annet enn å konkludere med at telefonsamtalen var ett forsøk på å få noe på rullebladet mitt under vandelsjekken til SVV. I etterkant av den, har denne saken ikke blitt nevnt med ett kvekk.