Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1874
heihei..

har et problem med lyden på pc`n min.
vanskelig og forklare men,
når jeg scroller med musa på pc`n så hører jeg masse lyder.?

eller det virker som om når pc`n jobber så hører jeg skurrelyder..

har ganske "stort" musikkanlegg, men skal ikke være sånn..

noen som har peiling? hvordan få bort dette?

(kjører ut ifra pc, direkte til forsterker)

dårlig hovedkort? vet at forsterker er bra, samme med høytalere..

Any tips?
Det første du må sjekke er at volumet på PC'en ikke er veldig lavt, og at volumet på forsterkeren ikke er satt veldig høyt for å kompensere for dette. Hvis problemet allikevel vedvarer, så er det utifra egen erfaring som regel en spenningsforskjell mellom to jordingspunkter som skaper slike problemer, også kalt en jordsløyfe. Sørg først for at alt utstyret er koblet på samme strømuttak, og at det ikke står på forskjellige kretser. Hvis det ikke hjelper, så kan du se om det er mulig og forsvarlig å koble opp anlegget uten jord, slik at bare PCen har jordforbindelse. Alternativt kan du forsøke å koble på et galvanisk skille, som er laget spesifikt for å eliminere støy fra jordsløyfer.
Har samme oppsett som deg, og samme problemet oppstod hos meg for en tid tilbake. Det som løste problemet til slutt var å bytte til optisk kabel. Så om du ikke bruker det allerede, vil det mest sannsynlig fikse problemet ditt.

Det er nok riktig som mentalmelt sier, jeg testet dog noen av løsningene han ramser opp uten hell:/.

Sånn som denne:

https://www.komplett.no/lydkabel-opt...-mm-1-m/304792
Sist endret av BoinTjau; 20. mai 2015 kl. 13:31.
240turbovo's Avatar
Trådstarter
takker for svar

volumet er greit.

pc`n og forsterkeren står i samme stikkontakt men med fordelere, kan det være de som er for dårlige?
er vel noen meter med kabel ifra veggkontakt til utstyr.

hvordan ser jeg om det er forsvarlig å koble uten jord?
Det blir en vurderingssak. Hvis anlegget er i god stand og det samme gjelder det elektriske anlegget i huset, så skulle det ikke være noe i veien for å koble forsterkeren av jord. Det er jo mange enheter i huset som ikke er jordet fra før av. Men det er et valg du må ta. Jeg er ikke elektriker. Snakker kun utifra egen erfaring.

Hvis PC'en din er en laptop, så kan du forresten feilsøke ved å kjøre maskinen på batteri. Trekk samtidig ut nettverkskabelen, hvis den står i.

Som BoinTjau sier vil en optisk kabel også fungere som et galvanisk skille, og det samme med trådløs overføring av lyd.
240turbovo's Avatar
Trådstarter
ok takker for fine svar

har et par galvaniske skiller liggende.. men har bare brukt de til bilanlegg, funker de på hus anlegg?

jekla rart dette,, har en controller og en mixer jeg bruker til å mixe musikk med, og controller`n er koblet til pc`n med usb<firewire.
og når usb står i pc`n så er det masse støy, uansett om "mixerutstyret" er på en egen inngang på forsterkeren, og at det ikke står på strøm på.

FRYKTELIG dårlig til og forklare og skrive men håper dere skjønner litt
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det blir en vurderingssak. Hvis anlegget er i god stand og det samme gjelder det elektriske anlegget i huset, så skulle det ikke være noe i veien for å koble forsterkeren av jord. Det er jo mange enheter i huset som ikke er jordet fra før av. Men det er et valg du må ta. Jeg er ikke elektriker. Snakker kun utifra egen erfaring.

Hvis PC'en din er en laptop, så kan du forresten feilsøke ved å kjøre maskinen på batteri. Trekk samtidig ut nettverkskabelen, hvis den står i.

Som BoinTjau sier vil en optisk kabel også fungere som et galvanisk skille, og det samme med trådløs overføring av lyd.
Vis hele sitatet...
For det første vil det å kappe jordinga til eit jorda apparat, som står i leiande omgivelser vere ulovleg og livsfarleg. Om forsterkaren får jordfeil, vil den gå gjennom deg når du tar på den. Apparat som ikkje er jorda er generelt sett dobbeltisolerte, dvs. at alle spenningsførande deler har to barrierer mot at du kjem i kontakt med dei. I jorda apparat er det ei barriere, og feil på den vil føre til at chassiset vert spenningsførande.

For det andre er det neppe snakk om ekstern støy, men støy på lydsignalet. Problemet er at ein PC har masse digital elektronikk tett pakka saman, som lager mykje støy. Lydkortet står nær støykjeldene, og får straum over samme støykjeldene. Hovudfordelen med optisk er ikkje at det er galvanisk skilje, men at det er digitalt, slik at DA-omforminga skjer utanfor det støyfyllte miljøet PCen er, og med anna straumforsyning.

Løysinga her er eksternt lydkort, eller ein DAC. Den kan gå over USB, optisk, s/pdif, ethernet, hdmi eller kva som helst anna.
Sist endret av vidarlo; 24. mai 2015 kl. 14:20.
240turbovo's Avatar
Trådstarter
bra innlegg dot

tviler på at jeg gidder og sette opp dette uten jord uansett.. men viste ikke dette..
hva er en jordfeil egetlig? hvordan får du det? (sorry my ignorance men)

men jeg bruker jo en kontroller som har et eget lydkort. som er koblet til pc`n med usb<firewire derreter 2 utganger ut fra kontroller til mixer, og mixer til forsterker. på egen inngang på forsterker.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av 240turbovo Vis innlegg
hva er en jordfeil egetlig? hvordan får du det? (sorry my ignorance men)
Vis hele sitatet...
Jordfeil vil sei at ein fase får kontakt mot jord. I eit jorda apparat vil stortsett chassis vere jord. Om du har jordforbindelse til apparatet (PE - Protective Earth) vil straumen gå gjennom den, og du vil ikkje kjenne noko når du tar på apparatet. I tillegg har moderne installasjoner jordfeilsbryter, som skal kutte straumen ved jordfeil.