Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 9575
Meg og en kompis har en diskusjon, han vil at vi skal lage pizza med en kjøttdeig som gikk ut på dato på 15.02.10 han åpnet også pakken for 2 dager siden og satte den inn i kjøleskapet igjen. Nå vil han at vi skal lage pizza med denne kjøttdeigen, er dette trygt?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Selv jeg som eter rå kjøttdeig ville ikke spist noe som har stått i luft i to dager, og attpåtil er gått ut på dato.
Sist endret av AtXbYeA; 20. februar 2011 kl. 00:51.
Trådstarter
Helt enig der. Må forresten korrigere meg selv, 1,5 dag sier kompisen min.
Men seriøst rå kjøttdeig? hvorfor :P?
Hadde ikke tatt sjangsen
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av AdRaste Vis innlegg
Helt enig der. Må forresten korrigere meg selv, 1,5 dag sier kompisen min.
Men seriøst rå kjøttdeig? hvorfor :P?
Vis hele sitatet...
Fordi det smaker himmelsk, kan godt ete en halv pakke rett fra pakken.

Spiser dog også rå bacon, gjerne en pakke.
Sist endret av AtXbYeA; 20. februar 2011 kl. 00:55.
Trådstarter
Har prøvd sushi, men ikke rått kjøtt, trodde man skulle vere veldig forsiktig med sånt.
Men alle so far er enige i at kompisen min er idiot som vil at vi skal lage pizza med den kjøttdeigen.
Rått kjøtt er godt men Dato Stempling pleier å være ett par dager-1uke før det faktisk er uspiselig lukt på kjøttet og helst smak stek litt og vis det smaker OK så veit du at det er bra
Sist endret av toxicity; 20. februar 2011 kl. 00:58.
shit was so cash
Anda22's Avatar
Vist det IKKE lukter kjøttdeig, ikke spis det. Går vel kanksje vist det ikke lukter. Men ville ikke tatt sjansen
Trådstarter
Okok, men tror ikke jeg tar sjangsen på å spise kjøttet:P
Tror også at jeg drøyer prøvespisingen av rått kjøtt.
Så lenge det ikke lukter surt og du steker det godt er det ingen fare.
Minner meg om en tråd jeg leste da jeg begynte å henge på nFF - forøvrig postet i forumet "kabinett" eller noe:
jeg har en biff som har liggi å tina i 14 timer, nå ern fryst. kan jeg etan hvis jeg stekern hardt?
Vis hele sitatet...
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Spiser dog også rå bacon, gjerne en pakke.
Vis hele sitatet...


OT: Vil anbefale folk å smake rått bacon, om det er noe uvanlig, så er det ihvertfall grisegodt!
Kjøtt som har gått ut på dato skal som regel gå fint å spise i kort ettertid. Varer enda lenger om det er fryst ned. Men å spise en pakke allerede åpen fra kjøleskapet etter datostemplingen...nono! Fikk erfare en fin runde på dossen da jeg spiste bacon fra en åpen pakke i skapet.
Sitat av AdRaste Vis innlegg
Meg og en kompis har en diskusjon, han vil at vi skal lage pizza med en kjøttdeig som gikk ut på dato på 15.02.10 han åpnet også pakken for 2 dager siden og satte den inn i kjøleskapet igjen. Nå vil han at vi skal lage pizza med denne kjøttdeigen, er dette trygt?
Vis hele sitatet...
Uhm mener du at kjøttdeigen gikk ut for ett år siden?, eller gikk den ut for 5 dager siden?.

Eller er det bare jeg som lever i 2011? ( Jeg pleier å glemme hvilket år det er).

Kjøttdeig som har gått ut på dato for under en uke siden pleier å være helt i orden, men iogmed at pakken har vært åpnet burde dere gå etter lukt.
Trådstarter
ja mente 15.02.11^^
tenkte ikke helt over det^^
Sitat av Ancoil Vis innlegg
OT: grisegodt!
Vis hele sitatet...
Pun intended :P?

Er det ikke farlig å spise rått kjøtt?
Sitat av Fusjon Vis innlegg
Pun intended :P?

Er det ikke farlig å spise rått kjøtt?
Vis hele sitatet...
Ikke egentlig. Det som derimot kan være skadelig er diverse bakterier som _KAN_ finnes i kjøttet, som blir drept når man gjennomsteker det.
Sist endret av elz; 20. februar 2011 kl. 01:26.
har kjøttet vært fryst og det ble satt i kjøleskapet i 2 dager for å tine?

Hadde stekt og spist kjøttet uansett. Er null problem hvis du steker det godt. Er tross alt bare 4/5 dager siden.

edit; tror alle mulige bakterier blir drept etter steking i panna og etterpå steking i ovnen
Sist endret av plipp; 20. februar 2011 kl. 01:29.
lukter det eller smaker det surt/direkte dårlig etter steking,kast det det,hvis ikke...spis det..hilsen kokk
Sitat av Fusjon Vis innlegg
Er det ikke farlig å spise rått kjøtt?
Vis hele sitatet...
Nei. Finnes en hel haug med retter som baserer seg på å spise rått kjøtt. Tartar feks. Også ganske vanlig å spise kobe som sushi&/sashimi.

Det eneste man skal passe litt på er svinekjøtt siden det er en risk for trikiner. Men storfe er ganske safe. Det anbefales ikke at gravise spiser mye rått kjøtt though, men for deg og med er det ikke noe stress.

Rått kjøtt er faktisk veldig digg. Ikke det at jeg spiser et stykke kjøtt rått. Men å finsnitte litt entrecote og blande inn litt salt pepper og en bbq-saus og noe Daoru(olje) er veldig godt.

Utvid mathorisonten gutter, det finnes veldig mye mer i verden enn pizza og fiskepinner.
Sitat av Ancoil Vis innlegg
OT: Vil anbefale folk å smake rått bacon, om det er noe uvanlig, så er det ihvertfall grisegodt!
Vis hele sitatet...
svinekjøtt SKAL være godt stekt uansett når man spiser det,være seg parasitter og lignende som kan gi deg alvorlig forgiftning,hilsen kokk
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av dustedgorilla Vis innlegg
svinekjøtt SKAL være godt stekt uansett når man spiser det,være seg parasitter og lignende som kan gi deg alvorlig forgiftning,hilsen kokk
Vis hele sitatet...
Hadde en periode hvor jeg spiste 2-3 pakker bacon i uken, rett fra pakken, null problem.

En tur på mcdonalds derimot, så er det chocolate rain over hele toalettskålen.
Rått kjøtt og rå fisk kan være fantastisk godt (men da skal det være kvalitet på det)

Biffen er jo som kjent best modnet (godt over dato etter å ligget en stund i kjøleskapet i matpapir), kan dog ikke modnes når den har vært frosset.

Rå bacon er farlig godt, men er nok ikke noe jeg anbefaler da en skal være generelt forsiktig med rått svinekjøtt.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Hadde en periode hvor jeg spiste 2-3 pakker bacon i uken, rett fra pakken, null problem.

En tur på mcdonalds derimot, så er det chocolate rain over hele toalettskålen.
Vis hele sitatet...
mac e whac bro
Sitat av plipp Vis innlegg
har kjøttet vært fryst og det ble satt i kjøleskapet i 2 dager for å tine?

Hadde stekt og spist kjøttet uansett. Er null problem hvis du steker det godt. Er tross alt bare 4/5 dager siden.

edit; tror alle mulige bakterier blir drept etter steking i panna og etterpå steking i ovnen
Vis hele sitatet...
Selv om steking dreper bakterier, så dreper det ikke eventuelle giftstoffer som bakteriene har skapt. Når det er sagt så er det jo bare å bruke luktesansen. Har du et kjæledyr så kan du evt gi dem en smak. Mener å ha hørt at dyr har et instinkt som gjør at de ikke spiser gammel mat. Selv så er jeg en pingle når det kommer til sånne ting, å skal være dausulten før jeg spiser noe som er gått ut på dato