Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  48 9205
Bare de siste årene nå har man sett rekordhøye antall med naturkatastrofer, som har ført med seg rekordhøye menneskeliv og økonomiske skader.

Bare de 2 siste ukene har man følgende hendelser å se tilbake på:

- Jordskjelv i Nepal for ca. 2 uker siden. Idag kom det et nytt skjelv som var nesten like kraftig og som allerede nå har gitt minst 42 bekreftede tap av menneskeliv.
Artikkel: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/jo...os/a/23451406/

- Ras på E16 og Bergensbanen, ved Vaksdal i Hordaland.
Artikkel:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/t...al/a/23451296/

- Store ras i Nord-Troms!
Artikkel: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/e...oms/a/23449891

- Tornadoer i USA!
Amatørvideo av en tornado som river av et skoletak: http://www.vgtv.no/?id=112289

Dette er hendelser som har skjedd bare de siste ca. 2 ukene! - Og det er ingenting som tyder på at man ikke vil se mer av slike hendelser i nærmeste fremtid.

Det er heller ingen tvil om at de rekordhøye antallene- og alvorlighetsgradene av naturkatastrofene som har skjedd de siste ukene, månedene og årene skyldes den Globale Oppvarmingen som jordkloden for tiden står ovenfor.
Tror man noe annet så vil jeg personlig kalle dette både naivt, trangsynt og egen-fornektelse.

Hvordan reagerer du på disse hendelsene?

Er dette hendelser som gjør at du tar den Globale Oppvarmingen og Klimautfordringene mer på Alvor?

På hvilke måter har du personlig tatt grep i løpet av de siste årene?
Eventuelt hvilke grep planlegger du å ta?
Sist endret av supernatural; 12. mai 2015 kl. 19:08.
Har du noe håndfaste beviser på at det skjer mer nå da enn for 10 år siden da?

Ras skjer over hele norge rundt denne tiden. når snøen smelter fra fjellene.

Bekymrer meg ikke i det hele tatt..
Sist endret av NoSkillZ; 12. mai 2015 kl. 19:11.
Reptilfreak
Trådstarter
Sitat av NoSkillZ Vis innlegg
Har du noe håndfaste beviser på at det skjer mer nå da enn for 10 år siden da?

Ras skjer over hele norge rundt denne tiden. når snøen smelter fra fjellene.

Bekymrer meg ikke i det hele tatt..
Vis hele sitatet...
Erfaring og historikk. Det faktum at, iallefall her jeg bor, så var oversvømmelsene i Høst de største- og alvorligste på 400 år.
Å basere ting på små observasjoner, som akkurat som det som har skjedd i det siste, mener jeg er litt usakelig. Da kan det fint bare være en konsekvens av statistisk varians/tilfeldigheter. Man må observere ting over lenge tid, og se på det store bildet - for å få frem fakta.

Selv tar jeg klimaendringene på alvor, og har gjort det cirka alltid. Den siste periodene har ikke endret noe.

Ras og jordskjelv har ikke noe med klinaendringene å gjøre. Men mer ekstremvær som tornadoer og orkaner må man nok regne med i fremtiden.

Personlig klassifiserer jeg "klimaskeptikere" som det samme som "konspirasjonsteoretiskere". Men håper at for de fleste sin del bare at det handler om at de blir litt forvirret av media som til tider fremstiller det som om det var et "diskutert tema", da de alltid skal belyse begge sider av saken - selv når det egentlig er konsensus blandt forksere at klimaendringene er relle, og utslippene vi mennesker driver med er en stor faktor til at det skjer.
Sist endret av etse; 12. mai 2015 kl. 19:52.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av supernatural Vis innlegg
- Jordskjelv i Nepal for ca. 2 uker siden. Idag kom det et nytt skjelv som var nesten like kraftig og som allerede nå har gitt minst 42 bekreftede tap av menneskeliv.
Artikkel: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/jo...os/a/23451406/
Vis hele sitatet...
Jordskjelv kan totalt utelukkast at har noko med global oppvarming å gjere. Å dra inn det i samanhengen gjer ikkje at du ser seriøs ut.
Sitat av supernatural Vis innlegg
- Ras på E16 og Bergensbanen, ved Vaksdal i Hordaland.
Artikkel:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/t...al/a/23451296/
Vis hele sitatet...
Rasutsett område, og ras på Bergensbanen (og vestlandet generelt) er ikkje ein ny ting.

Det samme går igjen i resten av døma. Dei er ubrukelege for å påvise noko. Fleirtalet av anekdote er ikkje data. For å sjå klimaendringer må ein ha statistikk som viser endringer over tid, og systematisk.
Sitat av supernatural Vis innlegg
Det er heller ingen tvil om at de rekordhøye antallene- og alvorlighetsgradene av naturkatastrofene som har skjedd de siste ukene, månedene og årene skyldes den Globale Oppvarmingen som jordkloden for tiden står ovenfor.
Vis hele sitatet...
Kvifor kjem du til den konklusjonen?
https://en.wikipedia.org/wiki/List_o..._by_death_toll

Eg ser absolutt på global oppvarming som reelt og problematisk, men ingenting i innlegget ditt underbygger det.
Du vet at USA er det mest utsatte landet i hele verden for tornadoer? Du vet også at Texas er en av de mest utsatte delstatene?
Uvaksinert 👍
Hvordan i all vide verdens verdenhjørner og andre fiskeskøyter kan du koble jordskjelv til global oppvarming? Det er slike miljøtullinger som deg som ikke skyr noen ting i å feilinformere som er skummelt, ikke den lille menneskeskapte oppvarmingen som noen tror påvirker midten av melkeveien slik at vi er i raskere fart mot andromeda og en total utslettelse innen noen få timer.

En ting til, når mannen faller så kommer sikkert slike som deg til å skrike høyt om at det er menneskeskapt selv om det er helt naturlig det som skjer. Skam deg.

En ting til, du kan ha rett i at jordskjelvene er menneskeskapte, men da må du samtidig få overbevist mange om at HAARP faktisk kan brukes til slikt. Ikke mange vet om HAARP og at vi faktisk har ett slikt i Norge, så først må du overbevise folk om at HAARP finnes, så må du overbeise folk om at det kan brukes til å lage jordskjelv. Litt av en oppgave du har foran deg. Jeg vet at HAARP finnes, om jeg tror det kan brukes til å lage jordskjelv er jeg litt mer tvilende til foreløpig.
Sist endret av daffe; 12. mai 2015 kl. 19:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av daffe Vis innlegg
Hvordan i all vide verdens verdenhjørner og andre fiskeskøyter kan du koble jordskjelv til global oppvarming? Det er slike miljøtullinger som deg som ikke skyr noen ting i å feilinformere som er skummelt, ikke den lille menneskeskapte oppvarmingen som noen tror påvirker midten av melkeveien slik at vi er i raskere fart mot andromeda og en total utslettelse innen noen få timer.

En ting til, når mannen faller så kommer sikkert slike som deg til å skrike høyt om at det er menneskeskapt selv om det er helt naturlig det som skjer. Skam deg.
Vis hele sitatet...
Enig!
Eller sagt på en annen måte, TS driter seg nesten ut med kunnskapsløshet. Men det er TS sitt problem...

Sitat av daffe Vis innlegg
En ting til, du kan ha rett i at jordskjelvene er menneskeskapte, men da må du samtidig få overbevist mange om at HAARP faktisk kan brukes til slikt. Ikke mange vet om HAARP og at vi faktisk har ett slikt i Norge, så først må du overbevise folk om at HAARP finnes, så må du overbeise folk om at det kan brukes til å lage jordskjelv. Litt av en oppgave du har foran deg. Jeg vet at HAARP finnes, om jeg tror det kan brukes til å lage jordskjelv er jeg litt mer tvilende til foreløpig.
Vis hele sitatet...
HÆ?!? Tror du virkelig på dette?
Hør eller les hva Brian Dunning i Skeptoid sier om HAARP.
Hva er sammenhengen mellom jordskjelv og global oppvarming, egentlig?
Sitat av Zabbath Vis innlegg
Hva er sammenhengen mellom jordskjelv og global oppvarming, egentlig?
Vis hele sitatet...
Omtrent den samme som det er bomull i tamponger og måner rundt Jupiter tenker jeg...
Når det gjelder raset her oppe i nord så burde det vell kanskje nevnes at i akkurat det området som raset gikk så har det pågått veiarbeid & bygging av ny tunell, der det bl.a har blitt sprengt av en god del salver med dynamitt i de siste mnd`ene.

De vet jo langt i fra sikkert hva som er årsaken til raset..Men innbyggerne i Sørkjosen/Nordreisa har merket disse salvene svært godt.. Det har feks blitt oppdaget store sprekker i asfalten/veien i nærheten av rasstedet & at moloen som nu er delvis borte hadde i tiden før raset sunket/rast ut mer & mer ettersom dette arbeidet/sprengningene holdt på.
Sist endret av Hightime; 12. mai 2015 kl. 22:10.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Omtrent den samme som det er bomull i tamponger og måner rundt Jupiter tenker jeg...
Vis hele sitatet...
hvordan vet du at det er bomull i tamponger??

on-topic:
hva sier dere som roper om global oppvarming nå til at det ikke er så ekstremt mange år siden det ble ropt om at det nærmet seg istid og at det ble satt kulde rekorder flere steder?

og hva om dette med global oppvarming og global "istid" kun er en naturlig syklus for å holde en slags balanse gang?

jeg mener at det enda er alt for tidlig til å trekke noen konklusjoner rundt dette, og om det er noen global "krise"enda.
Den som bare er der
Sitat av knutazz Vis innlegg
hvordan vet du at det er bomull i tamponger??

on-topic:
hva sier dere som roper om global oppvarming nå til at det ikke er så ekstremt mange år siden det ble ropt om at det nærmet seg istid og at det ble satt kulde rekorder flere steder?

og hva om dette med global oppvarming og global "istid" kun er en naturlig syklus for å holde en slags balanse gang?

jeg mener at det enda er alt for tidlig til å trekke noen konklusjoner rundt dette, og om det er noen global "krise"enda.
Vis hele sitatet...
Global oppvarming=ikke at det blir varmt overalt. Selv om det blir kaldere noen plasser, blir det varmere i gjennomsnitt på kloden. så vidt jeg vet har vel gjennomsnittstemperaturen økt med ca 2 grader eller no på 100 år, noe som er ganske voldsomt til hva som er en "naturlig syklus"
Ikke at jeg nødvendigvis er enig i Dag Sørås syn på denne saken, men bare følte den passet inn i denne tråden ^^

https://www.youtube.com/watch?v=Gtaw1n8ny9k Dag Sørås, global oppvarming
At du mener det er for tidlig veier ikke akkurat tungt når det er konsensus blandt forskere med miljø som hovedfelt (altså det de har tilbrakt mye tid på å studere og forske på) mener at det er vist at dette absolutt ikke er en del av en normal syklus.

De normale syklusene baserer seg i hovedsak på solens aktivitet, og naturlige forskyvninger av jordas akse (altså punktet den roterer rundt). I tillegg til at banen jorda rundt sola har varierer noe over tid. Men dette er ting vi lett kan måle - akkurat som alle andre ting som ville vært en del av en naturlig syklus. På denne måten kan forskere ta høyde for dette når de trekke slutninger.

Og temperaturen har steget gjevnlin over en lengre tid siden den industrielle revolusjon, men enkelte varianser fra år til år.

Det er og viktig å huske på at global oppvarming er en selvforsterkende effekt. Om vi varmer opp kloden litt, så fører det til at mer vann fordamper, samtidig som varmere luft kan holde på større mengder fuktighet (og vammdamp er en sterk drivhusgass) - som dermed betyr at effekten blir enda mer forket. I tillegg fører det til mer is som smelter, som igjen betyr at mindre sollys blir reflektert tilbake, og heller blir absorbert.

Anbefaler også å se 13 Misconceptions About Global Warming av Veritasium på Youtube. Han forklarer en del ting som folk pleier å missforstå å forklarer dem på en god måte.

http://www1.ncdc.noaa.gov/pub/data/cmb/images/indicators/global-temp-and-co2-1880-2009.gif
Sist endret av etse; 12. mai 2015 kl. 22:24.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg tror på global oppvarming, men jeg tror du kommer til å slite litt med å tillegge den mer enn tornadoene fra lista. Stormer er kompliserte og de blir fort svært mye kraftigere av bare noen "få" grader ekstra- men hvordan mener du jordskjelv og -ras har noe med saken å gjøre?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av robhol Vis innlegg
-ras har noe med saken å gjøre?
Vis hele sitatet...
Ras vert ofte utløyste av nedbør. Klimaendringene kan medføre meir nedbør, så ein eventuell samanheng der er jo rimeleg ukontroversiell.
Sitat av RavnX Vis innlegg
Global oppvarming=ikke at det blir varmt overalt. Selv om det blir kaldere noen plasser, blir det varmere i gjennomsnitt på kloden. så vidt jeg vet har vel gjennomsnittstemperaturen økt med ca 2 grader eller no på 100 år, noe som er ganske voldsomt til hva som er en "naturlig syklus"
Vis hele sitatet...
og vi har hatt skikkelige systemer til å overvåke dette over 100år ?? trur ikke det
Sitat av knutazz Vis innlegg
og vi har hatt skikkelige systemer til å overvåke dette over 100år ?? trur ikke det
Vis hele sitatet...
Det finnes mange måter å måte ting over tid på. I tillegg til at termostater har eksisterte utrolig lenge har man også muligheter til å grave dype hull i isen og se på de ulike islagene og finne historiske data om temperaturer og mengden CO2 i lufta.

Men igjen, problemet her er at du betviler ting fordi du ikke tror det er mulig at vi kan vite nok. Men om du setter deg ned å faktisk prøver å studere de dataene du betviler og hva man baserer de på så vil du se at det er veldig gode grunnlag for å komme med de prognosene. Og de historiske dataene er veldig gode, spesielt for de siste par hundre årene.
Sist endret av etse; 12. mai 2015 kl. 22:41.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av knutazz Vis innlegg
og vi har hatt skikkelige systemer til å overvåke dette over 100år ?? trur ikke det
Vis hele sitatet...
Jo, det har vi. For 100 år sidan hadde vi gode og nøyaktige termometer. I tillegg har vi data frå isboringer på t.d. Grønland, som viser ei tydeleg auke i temperatur.

Hugs at 100 år tilbake i tid var 1915. Første verdskrig var i full gong.
Sitat av knutazz Vis innlegg
hvordan vet du at det er bomull i tamponger??
Vis hele sitatet...
Jeg har en mor som jeg bodde med i min barndom, hadde et forskersinn og øyne i skallen. Så avansert var det...

Og bare for å utfylle etses kurve:

Her ser du sammenhengen mellom CO2 og temperatur for de siste 400k år. Og høsten 2013 bikket innholdet i atmosfæren 400 ppm (Parts Per Million), og så høyt har det ikke vært på flere millioner år!..

Kilde:
https://commons.wikimedia.org/wiki/F...it_data_hu.svg

Vi har også funnet bue og piler fra steinalderen, noe er totalt nytt! Tidligere har vi bare funnet pilspissene. Altså over 5000 år gammel isbre har smeltet bort. Det burde også si mye!..

http://www.nrk.no/viten/skandinavias...unn-1.11215443
Sist endret av aluminiumfluorid; 12. mai 2015 kl. 22:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Reptilfreak
Trådstarter
Det er egentlig i hovedsak påstander jeg kommer med her, uten spesifikke kilder å vise til.
Men noen av grunnene til at jeg har kommet fram til påstandene som jeg her har kommet med, baserer jeg på bl.a.:

Jordskjelv: Jordskjelv kan egentlig sammenlignes litt med Musklene i en menneskekropp. Mer spesifikt f.eks. Kramper, Muskelsmerter, Muskelsammentrekninger og Anfall/Epileptiske anfall.
Dette er kroppslige smerter/ubehageligheter som gjerne kan utløses eller forverres av sterk varme.

Hovedsakelig pga. dette finner jeg det svært sannsynlig at Global OPPVARMING kan utløse og/eller "forverre" jordskjelv.
Dette er en påstand som jeg personlig er svært sikker på og jeg er nærmere 99,999% sikker på at, i takt med at den globale oppvarmingen blir verre, så vil også fremtiden beså av flere og kraftigere jordskjelv enn det som er å bli sett på som normalt.

Jordras: Dette har klimaendringer mye av skylden til. Dette baserer jeg hovedsakelig på følgende:

Ved global oppvarming så er det på jordkloden unormalt varmt + at det smelter store mengder is (snakk om sannsynligvis flere millioner liter hvert år).
Dette vil igjen resultere i at det fordamper mer vann, noe som igjen gir mer nedbør. Dette gir igjen flere- og mer kraftige ras her i Norge - Spesielt Jord- og steinras.

Tornadoer: Mye av de samme grunnene som til at Global Oppvarming gir mer- og kraftigere vind/stormer.
Sterk varme og nedbør har nok mye av skylden her også. Det er mange likhetstrekk mellom Tornadoer og Lynnedslag/Torden, og hva som forverrer- og utløser disse.

Vulkanutbrudd: Spør man meg er det ganske opplagt at Global Oppvarming/Sterk varme kan utløse flere- og gjøre vulkanutbrudd kraftigere enn det de i utgangspunktet ville vært.

Vulkanutbrudd kan nok også på flere områder sammenlignes med Halsbrann, Økt produksjon av mavesyre, Oppkast/Brekninger og Kvalme hos et menneske. Dette er smerter/ubehageligheter som gjerne forverres eller utløses ved inntak av f.eks. Giftstoffer og stoffer som gjør skade på kroppen/blir sett på som fiendtlige
.
I forbindelse med jordkloden så er f.eks. Co2 utslipp et godt eksempel på "stoffer" som av jordkloden selv blir sett på som giftig, truende og skadelig.

Til slutt så vil jeg på nytt nevne at jeg ikke har noen kilder på disse påstandene som jeg kommer med her. Dette er rene påstander som jeg personlig ser på som høyest reele og sannsynlige.
Samtidig som at dette "bare" er påstander så skal det også nevnes at jeg av egen personlig erfaring har erfart at påstander som disse ofte viser seg å enten delvis- eller helt stemme.
Og hvilket alternativt sted bor du på? Det meste du kommer med her, har absolutt ikke noe med virkeligheten å gjøre!..

Du bør begynne å følge bedre med på skolen...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av supernatural Vis innlegg
Jordskjelv: Jordskjelv kan egentlig sammenlignes litt med Musklene i en menneskekropp. Mer spesifikt f.eks. Kramper, Muskelsmerter, Muskelsammentrekninger og Anfall/Epileptiske anfall.
Dette er kroppslige smerter/ubehageligheter som gjerne kan utløses eller forverres av sterk varme.
Vis hele sitatet...
Nei, det kan det ikkje. Jordskjelv bygger seg opp over tid, og er basert på tektoniske spenninger. Hevder du i fullt alvor at tektoniske bevegelser er avhengig av temperaturen på overflata? I så fall er det verdt å minne om at endringa i overflatetemperatur er neglisjerbar samanlikna med temperaturen på undersida av dei tektoniske platene.
Sitat av supernatural Vis innlegg
Hovedsakelig pga. dette finner jeg det svært sannsynlig at Global OPPVARMING kan utløse og/eller "forverre" jordskjelv.
Vis hele sitatet...
Du kan ikkje underbygge det med meir enn dårlege analogier? I så fall bør du ikkje prøve å hevde det kjem av global oppvarmin.
Sitat av supernatural Vis innlegg
Ved global oppvarming så er det på jordkloden unormalt varmt + at det smelter store mengder is (snakk om sannsynligvis flere millioner liter hvert år).
Dette vil igjen resultere i at det fordamper mer vann, noe som igjen gir mer nedbør. Dette gir igjen flere- og mer kraftige ras her i Norge - Spesielt Jord- og steinras.
Vis hele sitatet...
Skalaen din er way off. Ein million liter er ikkje mykje vatn. Om det kjem hundre millimeter nedbør på ei uke over eit område på 100*100m tilsvarer det ein million liter. Heck, ein million liter er ikkje meir enn 10*10*10m is - eller 1000m^3. Det er eit isfjell, eller ein piss i havet om du vil.
Sitat av supernatural Vis innlegg
Vulkanutbrudd: Spør man meg er det ganske opplagt at Global Oppvarming/Sterk varme kan utløse flere- og gjøre vulkanutbrudd kraftigere enn det de i utgangspunktet ville vært.
Vis hele sitatet...
Har du ein fornuftig årsakssamanheng å vise til? At eit par grader varmare lufttemperatur fører til vulkanutbrot er far fetched for å sei det pent. Samtlege vulkanutbrot skjer i utsette områder, og kjem av svekka jordskorpe, ikkje global oppvarming
Sitat av supernatural Vis innlegg
I forbindelse med jordkloden så er f.eks. Co2 utslipp et godt eksempel på "stoffer" som av jordkloden selv blir sett på som giftig, truende og skadelig.
Vis hele sitatet...
Uh. Nei. CO2 er ikkje giftig eller farleg for livet på jorda. Det kan føre til auka drivhuseffekt, men tvert imot er livet på jorda avhengig av CO2. Utan CO2 har vi ikkje planter, som er livsgrunnlaget for alt på jorda. Det er ein balansegang, men det er langt frå så enkelt som at CO2 er skadeleg. Ei heller at stor auke i CO2-mengda i atmosfæren vil vere negativt for jorda. For menneske? Ja, utvilsomt. Men for jorda? Neppe. Gi det eit par tusen år så har ein oppnådd ein ny balanse.
Sitat av supernatural Vis innlegg
Til slutt så vil jeg på nytt nevne at jeg ikke har noen kilder på disse påstandene som jeg kommer med her. Dette er rene påstander som jeg personlig ser på som høyest reele og sannsynlige.
Vis hele sitatet...
Om du drar påstander ut av ræva utan kjeldebegrunning så bør du finne eit anna forum enn nFF.
Du begrunner altså påstandene dine ved å trekke helt søkte paralleller til biologiske funksjoner i menneskekroppen, istedenfor å basere deg på faktisk informasjon om de fenomenene vi diskuterer. Det tar jo effektivt livet av hele debatten, og vi kan trygt avskrive deg som nok en debattklovn som ikke besitter det minste snev av kunnskap om temaet du tar opp.

Foreslår at du leser deg opp på litt grunnleggende informasjon om hva jordskjelv og vulkaner er for noe, så kan vi fortsette diskusjonen når det eksisterer et noenlunde verdig grunnlag for debatt.
Mye morsom lesning her, det er jo helt greit at du har sånne "sprelske" meninger om hvordan jorda henger sammen.

For min del, så tror jeg nok vi har en del å si, med all vår forurensning. Men jeg tror vi kommer til å finne måter å rense jorda på etter hvert. Vi kommer til å finne måter å kontrollere klimaet på. Hva med å for eksempel sende opp solskjermer i verdensrommet? Kutte ut 1 time sollys hver dag, da kjøler man sikkert jorda ned noen grader. Nå er sikkert -jeg- ute på ville veier ^^ Men man vet aldri hvilken retning en "gal" idè kan ta.

Selv de rikeste menneskene på jorda vil også leve lenge, og sørge for at sine etterkommere lever lenge. Derfor vil menneskeheten alltid sette inn de største ressursene på å sikre vår overlevelse. Jeg har tro på fremtiden.
Angående jordskjelv, så er det faktisk flere forskere som tror at global oppvarming kan og har før utløst jordskjelv. Dette via smelting av isbreer og lignende som fører til forflytning av enorm vekt og dermed ustabilitet i bakken.

Her er f.eks. en artikkel om dette:

http://www.wsj.com/articles/SB114981650181275742
Sist endret av Grix; 13. mai 2015 kl. 17:36.
Sitat av Grix Vis innlegg
Angående jordskjelv, så er det faktisk flere forskere som tror at global oppvarming kan og har før utløst jordskjelv. Dette via smelting av isbreer og lignende som fører til forflytning av enorm vekt og dermed ustabilitet i bakken.

Her er f.eks. en artikkel om dette:

http://www.wsj.com/articles/SB114981650181275742
Vis hele sitatet...
Forskere: Fracking forårsaker jordskjelv

The map below uses several techniques to display data. Dots not only pinpoint the location of each earthquake, but their size and color represent the magnitude of each event. Thematic maps like this one make patterns in data easier to see.
http://www.sitesatlas.com/custom/Earthquakes.gif

The World Map of Oil and Gas Exploitation.
http://1.bp.blogspot.com/-jk08x94LIy8/UzgRlWwluHI/AAAAAAAAlI4/aDUaE7xifu4/s523/mapsmania.gif
Sitat av supernatural Vis innlegg
Det er egentlig i hovedsak påstander jeg kommer med her, uten spesifikke kilder å vise til.
Men noen av grunnene til at jeg har kommet fram til påstandene som jeg her har kommet med, baserer jeg på bl.a.:

Jordskjelv: Jordskjelv kan egentlig sammenlignes litt med Musklene i en menneskekropp. Mer spesifikt f.eks. Kramper, Muskelsmerter, Muskelsammentrekninger og Anfall/Epileptiske anfall.
Dette er kroppslige smerter/ubehageligheter som gjerne kan utløses eller forverres av sterk varme.

Hovedsakelig pga. dette finner jeg det svært sannsynlig at Global OPPVARMING kan utløse og/eller "forverre" jordskjelv.
Dette er en påstand som jeg personlig er svært sikker på og jeg er nærmere 99,999% sikker på at, i takt med at den globale oppvarmingen blir verre, så vil også fremtiden beså av flere og kraftigere jordskjelv enn det som er å bli sett på som normalt.

Jordras: Dette har klimaendringer mye av skylden til. Dette baserer jeg hovedsakelig på følgende:

Ved global oppvarming så er det på jordkloden unormalt varmt + at det smelter store mengder is (snakk om sannsynligvis flere millioner liter hvert år).
Dette vil igjen resultere i at det fordamper mer vann, noe som igjen gir mer nedbør. Dette gir igjen flere- og mer kraftige ras her i Norge - Spesielt Jord- og steinras.

Tornadoer: Mye av de samme grunnene som til at Global Oppvarming gir mer- og kraftigere vind/stormer.
Sterk varme og nedbør har nok mye av skylden her også. Det er mange likhetstrekk mellom Tornadoer og Lynnedslag/Torden, og hva som forverrer- og utløser disse.

Vulkanutbrudd: Spør man meg er det ganske opplagt at Global Oppvarming/Sterk varme kan utløse flere- og gjøre vulkanutbrudd kraftigere enn det de i utgangspunktet ville vært.

Vulkanutbrudd kan nok også på flere områder sammenlignes med Halsbrann, Økt produksjon av mavesyre, Oppkast/Brekninger og Kvalme hos et menneske. Dette er smerter/ubehageligheter som gjerne forverres eller utløses ved inntak av f.eks. Giftstoffer og stoffer som gjør skade på kroppen/blir sett på som fiendtlige
.
I forbindelse med jordkloden så er f.eks. Co2 utslipp et godt eksempel på "stoffer" som av jordkloden selv blir sett på som giftig, truende og skadelig.

Til slutt så vil jeg på nytt nevne at jeg ikke har noen kilder på disse påstandene som jeg kommer med her. Dette er rene påstander som jeg personlig ser på som høyest reele og sannsynlige.
Samtidig som at dette "bare" er påstander så skal det også nevnes at jeg av egen personlig erfaring har erfart at påstander som disse ofte viser seg å enten delvis- eller helt stemme.
Vis hele sitatet...
Jordskjelv: Vil først bare få avklart at jorden ikke har muskler, og ikke kan en sammenligne jorden med muskler. Jordskjelv forekommer da det dannes spenning i jordskorpen, ikke alltid klares de spenningene å absorberes dette fører til en plutselig utløsning av spenningen. Det skjer da en forskyving og et brudd i jordskorpen.

Jordras: Dette stemmer forsåvidt, det kan skje en øking av jordskred, leirskred og massestrøm. Dette er dog ikke de største rasene som ved for eksempel mannen/åkernesrennen, der det er større masser i spill. Uavhengig så er ras noe som har forekommet over lang tid, og skjer ved jevne mellomrom, en stor endring i hyppigheten er ikke noe en skal med regne.
http://no.wikipedia.org/wiki/Tafjord-ulykka


Tornadoer: Er enig med at tornadoer kan bli kraftigere av de grunnene her(ikke din synsing): varmere vann(vann i havene forsåvidt) fører til mer energi, kraftigere tornadoer.

Vulkanutbrudd: Kan ikke sammenlignes med halsbrann, jorden har ikke halsbrann. Utbrudd høres som regel sammen med jordskjelv, og som kjent er jordskjelv uavhengig av global oppvarming. Om lavaen holder 1200 eller 1203 celsius er ganske irrelevant i mitt hode.

Om du er redd for hva global oppvarming fører til er bra, men ikke av de grunnene her. Den største konsekvensen er først og fremst høyere vannstand, dette kan føre til oversvømmelse av flere land, mange personer må flytte, gjelder mest de i fattige delen av verden.
Dyreraser kan bli utryddet, skader kanskje ikke deg, men er uansett forferdelig.
planter og trær kan ende opp med å dø på grunn av global oppvarming. Dette vil igjen øke effekten av global oppvarming om dette er tilfellet. Setter pris på at jeg fikk bruke litt av det jeg sitter å pugger på til eksamen.
Jo, det har vi. For 100 år sidan hadde vi gode og nøyaktige termometer. I tillegg har vi data frå isboringer på t.d. Grønland, som viser ei tydeleg auke i temperatur.
Vis hele sitatet...
Det var mye varmere på Grønland enn det er idag, den gang Eirik raude slo seg ned der for omkring tusen år siden.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Skalaen din er way off. Ein million liter er ikkje mykje vatn. Om det kjem hundre millimeter nedbør på ei uke over eit område på 100*100m tilsvarer det ein million liter. Heck, ein million liter er ikkje meir enn 10*10*10m is - eller 1000m^3. Det er eit isfjell, eller ein piss i havet om du vil.
Vis hele sitatet...
For å sette det ytterligere i perspektiv: Et svømmebasseng med olympiske mål rommer 2,5 millioner liter.
Sitat av supernatural Vis innlegg
Erfaring og historikk. Det faktum at, iallefall her jeg bor, så var oversvømmelsene i Høst de største- og alvorligste på 400 år.
Vis hele sitatet...
Det betyr at det var verre/like ille som for >400 år siden. Naturlig sykluser...
Sitat av Kvalifikasjon Vis innlegg
Det betyr at det var verre/like ille som for >400 år siden. Naturlig sykluser...
Vis hele sitatet...
Jo, det stemmer det. Men la meg også få tilføre, at her i Hedmark var det tre 50-årsflommer på 3 år flere steder (2011, 2012 og 2013). Eller de tre skypumpene som var på Sørlandet i 2014. Normalt tidligere har vi sett en en sjelden gang. Men nå tre på nesten samme sted samtidig. Dette her vil jeg si, begynner å bli meget usannsynlig uten global oppvarming!
Jeg er ingen forsker så jeg forholder meg til fakta og fysikkerne som jobber med dette.
Anbefaler å sjekke ut NASA sin side om temaet.

http://climate.nasa.gov/

http://climate.nasa.gov/system/content_pages/main_images/1_normPage-3.jpg

Så lenge det ikke kommer en teori som motbeviser global oppvarming velger jeg å stille meg kritisk.
Informasjon fra moderator
Dette sklir helt ut. La oss holde oss litt vitenskapelige her. Alle innlegg som postes fra nå av der argumentene er usammenhengende eller der påstandene ikke dokumenteres på saklig vis vil bli sletta uten videre.
Reptilfreak
Trådstarter
Sitat av Kvalifikasjon Vis innlegg
Det betyr at det var verre/like ille som for >400 år siden. Naturlig sykluser...
Vis hele sitatet...
Ja, det stemmer. Men når slike rekorder blir slått flere ganger og på flere ulike steder rundt om i landet- og på jordkloden generelt i løpet av bare få måneder og år, da kan man ikke kalle dette en "naturlig syklus".

Hva visst denne rekorden på 400 år blir forverret- og utvidet til 800 år nå til Høsten, vil du da fortsatt kalle dette en "naturlig syklus"?
Nå skal jeg ikke begi meg ut på en enorm referansejakt, men er det en ting som er helt på bærtur så er det problemstillingen som danner grunnlaget for tråden.

Nyhetsoverskrifter er på ingen måte proporsjonalt med antall hendelser. Skal du ta utgangspunkt i antall skjelv, ras etc, da må du finne tall. Ikke overskrifter.

Forøvrig tar jeg global oppvarming like alvorlig som nøden i Afrika. Det skjer, det er dumt, men det er ikke noe praktisk problem for meg.
Sist endret av Tøffetom; 14. mai 2015 kl. 19:03.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Forøvrig tar jeg global oppvarming like alvorlig som nøden i Afrika. Det skjer, det er dumt, men det er ikke noe praktisk problem for meg.
Vis hele sitatet...
Det kjem til å verte eit praktisk problem. Havnivåstiginga er nok til å lage praktiske problemer i norske byer, og været endrer seg nok til at vi må endre vaner. Vi kjem til å få meir flaum, og vi må bygge gråvassanlegg som tåler meir nedbør.
Reptilfreak
Trådstarter
Etter litt googling så ser det faktisk ut til at, som jeg påstod litt tidligere, at Global Oppvarming gir flere Jordskjelv:

http://www.tv2.no/a/3607917

Kanskje ikke den beste kilden som finnes, men her kommer det i det minste fram at Global Oppvarming med høy sannsynlighet øker antallet Jordskjelv og Vulkanutbrudd pga. den globale issmeltingen.
Global oppvarming fører til ett problem dere ikke har diskutert her men som har større konsekvenser enn noen få cm med høyere hav-nivåer: forhøyet andel med vann i atmosfæren (hovedsaklig da i troposfæren). Konsekvensene av dette slipper du å lete etter iallefall!

Men hvorfor er det så lite fokus på det STØRSTE problemet her på denne runne kula? Nemlig den utrolige økningen av antall mennesker!
Sist endret av woff; 14. mai 2015 kl. 23:35.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det kjem til å verte eit praktisk problem. Hav nivåstiginga er nok til å lage praktiske problemer i norske byer, og været endrer seg nok til at vi må endre vaner. Vi kjem til å få meir flaum, og vi må bygge gråvassanlegg som tåler meir nedbør.
Vis hele sitatet...
Jeg mente ikke å påstå at oppvarmingen ikke får konsekvenser som vi selvsagt må tilpasse oss. Hvor store ressurser dette vil kreve avhenger av utallige variabler, noen steder vil det mangle vann, andre steder vil det bli flom.

Det er varierende og tidvis uforutsigbart å spekulere i hva som er nødvendig å gjøre såvel som hvor store ressurser det vil kreve å gjøre det. Det som er sikkert er at det er altfor mange som vil ha behov for alt for mye. Like sikkert er det at jeg vil være en privilegert person i en privilegert nasjon, derav min påstand om at det for meg ikke vil være et problem.

Kald og kynisk er jeg sikkert, men det er nå enda slik denne kloden fungerer. Når miljøet endres gjør også betingelsene for vår eksistens det, og ved kompliserende boforhold, begrenset matproduksjon og høyere frekvens av naturkatastrofer så vil den klassiske aksjon -> reaksjon gå sin gang. Jorden må finne en ny likevekt, og det er god grunn til å tro at denne overgangen blir den kvantitativt største tragedien i menneskets historie. Samtidig så må jeg ærlig innrømme at jeg ikke klarer å bli opprørt av at x antall mennesker på kloden lider og dør, det er uansett en ubegripelig mengde lidelse i verden til enhver tid.

Jeg kommer til å fortsette å ta vare på meg selv og mine, og global oppvarming er ikke, og kommer neppe til å bli et relevant aspekt av dette.

Kan jo legge til at enda jeg sikkert høres ut som en kald jævel nå så deler faktisk nordmenn mitt syn. Vi er, eller var ihvertfall for ikke lenge siden, den nasjonen i verden som var minst bekymret for konsekvensene av global oppvarming.

Sitat av flexx Vis innlegg
Ugh, gleder meg virkelig til du og alle likesinnede blir bitt i ræva og får smake naturens tilbakeslag av vår industrielle revolusjon. Problemstillingen og referansene hans har ingenting med global oppvarming og gjøre, men å redusere problemet til et nivå hvor du lurer på om du skal klø deg på balla eller ikke er annet enn flaut. Vi har svært god innsikt i forandringene som skjer, de kan tillogmed ses med blotte øyet! Les deg opp på hva som skjer når antarktis og grønlandsisen smelter. Tipper du tar nøden i afrika ganske alvorlig når den tid kommer.
Vis hele sitatet...
Det var ikke jeg som oppfant brenselmotoren. Du trenger ikke lure deg selv til å tro at du har noe mindre moralsk ansvar fordi du sitter der på hesten din og snakker om synde-arven vi alle burde ta og føle på.

Nøden i Afrika er like alvorlig som alltid, og nøden som kommer med global oppvarming kommer i realiteten til å være like ubetydelig for Ola Nordmann som all annen nød er i dag.

Er blitt en sånn ekkel kultur der det "å bry seg" handler om å snakke slik som du gjør nå. Ta et år som frivillig hjelpearbeider eller finn opp en miljøsparende nyvinning, så kan du ta den tonen.

Jeg har aldri benektet global oppvarming. Det må man være idiot for å gjøre.
Sist endret av Tøffetom; 15. mai 2015 kl. 03:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av supernatural Vis innlegg
Etter litt googling så ser det faktisk ut til at, som jeg påstod litt tidligere, at Global Oppvarming gir flere Jordskjelv:

http://www.tv2.no/a/3607917

Kanskje ikke den beste kilden som finnes, men her kommer det i det minste fram at Global Oppvarming med høy sannsynlighet øker antallet Jordskjelv og Vulkanutbrudd pga. den globale issmeltingen.
Vis hele sitatet...
Grunnene som nevnes i artikkelen, altså stor bevegelse på jordskorpen pga smelting av is og landmasser er noe helt annet enn dine sammenligninger med biologiske prosesser.

Husk at du la til grunne at planeten kan sammenlignes med mennesker, i den forstand at planetens skorpe er muskler og at varme er ubehag som vil få musklene til å trekke seg i kramper.

Jordskjelv skjer ved at tektoniske plater drives av magmastrømmer inne i planeten. Disse platene vil gnisse mot hverandre og når nok trykk bygges opp vil denne lagrede energien utløses i kinetisk energi: Platene vil bevege seg og da får man jordskjelv.

Konklusjonen om at global oppvarming kan påvirke tektoniske plater er rett, om man inkluderer at dette skjer indirekte ved at landsmassene påvirkes ved at is smelter. Noe som er ganske forskjellig fra den totalt grunnløse sammenligningen din mellom tektoniske plater og biologisk vev som muskler.
Reptilfreak
Trådstarter
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Husk at du la til grunne at planeten kan sammenlignes med mennesker, i den forstand at planetens skorpe er muskler og at varme er ubehag som vil få musklene til å trekke seg i kramper.

Jordskjelv skjer ved at tektoniske plater drives av magmastrømmer inne i planeten. Disse platene vil gnisse mot hverandre og når nok trykk bygges opp vil denne lagrede energien utløses i kinetisk energi: Platene vil bevege seg og da får man jordskjelv.

Konklusjonen om at global oppvarming kan påvirke tektoniske plater er rett, om man inkluderer at dette skjer indirekte ved at landsmassene påvirkes ved at is smelter. Noe som er ganske forskjellig fra den totalt grunnløse sammenligningen din mellom tektoniske plater og biologisk vev som muskler.
Vis hele sitatet...
Du har nok et poeng. Men nå var min sammenligning egentlig noe som var mer ment som et litt "vilt" eksempel og ikke helt bokstavelig talt ment - Der hovedpoenget mitt var at Global oppvarming påvirker jordskjelv, vulkanutbrudd, tornadoer og lignende naturkatastrofer.
Men jeg tar selvkritikk for at jeg fikk dette ganske dårlig fram.

På en annen side så var det tidligere i tråden flere brukere som mente at Global oppvarming ikke har noen som helst sammenheng med jordskjelv, noe som viser seg å være feil.
Sist endret av supernatural; 15. mai 2015 kl. 21:34.
Sitat av knutazz Vis innlegg
hva sier dere som roper om global oppvarming nå til at det ikke er så ekstremt mange år siden det ble ropt om at det nærmet seg istid og at det ble satt kulde rekorder flere steder?
Vis hele sitatet...
Det jeg sier til dette er at du sprer usannheter:

http://www.skepticalscience.com/ice-...s-in-1970s.htm

Forskerne var enige om oppvarming også på 70-tallet.

Sitat av knutazz Vis innlegg
og hva om dette med global oppvarming og global "istid" kun er en naturlig syklus for å holde en slags balanse gang?
Vis hele sitatet...
Det viser forskningen at ikke er tilfelle. Tvert imot er det utslippene våre som har forstyrret "balansen", hvis man kan kalle det det. Uten menneskelige utslipp ville det ha vært kaldere.

Sitat av Tenag Vis innlegg
Det var mye varmere på Grønland enn det er idag, den gang Eirik raude slo seg ned der for omkring tusen år siden.
Vis hele sitatet...
Ja, og vær og klima er nøyaktig det samme:

https://www.skepticalscience.com/gre...termediate.htm

På tide å sette seg litt inn i saken, kanskje?
Sist endret av hemmeligegreier; 15. mai 2015 kl. 21:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av supernatural Vis innlegg
På en annen side så var det tidligere i tråden flere brukere som mente at Global oppvarming ikke har noen som helst sammenheng med jordskjelv, noe som viser seg å være feil.
Vis hele sitatet...
Nei, antakelegvis har vi meir rett enn deg. For jordskorpa beveger seg sakte, og issmeltinga foreløpig er ikkjex stor. Ei heller er det truleg at det vert snakk om spesielt mange vulkanutbrot og jordskjelv som følgje av det - og svært mange av jordskjelva som kjem som følgje av det vert ganske små. Dei store jordskjelva kjem av plater som gnisser mot kvarandre.

At du har greid å grave opp kjelder i etterkant trur eg i ærlegheitas namn at du skal skrive på kontoen for flaks, og ikkje kontoen for kunnskap.
Nå har jeg ikke lest alt her, men jeg har også et par små spørsmål som kan være en mulig faktor av jordskjelv og (kanskje ekstrem vær?) All den oljen vi suger ut av jorden og forbrenner, slik at det blir "Global oppvarming" hva fylles i disse olje lommene i etterkant? hva om denne oljen gjorde noe med jorden som faktisk er viktig? Vil planeten våres bli mer kompakt etter all oljen forsvinner? kan dette med at jorden blir mer kompakt faktisk ha noe med at det blir mere oversvømmelser? Mulig det blir for mye teori på dette hodet! Men noen innvendinger?
Sist endret av frisksom1fisk; 15. mai 2015 kl. 23:19.
Joda, GO er et faktum. Ser det blir snakket om det ene og det andre - og for meg er dette "snakket" èn ting som kanskje kan/kommer til å skje om en lang tid framover. Tråden er et godt eksempel på handlingslammede folk med mange meninger, men dessverre lite handling.

Jeg er ganske bereist, både i vestlige og i u-land sammenheng.
Uansett hvor flinke vi liker å late som, eller om vi skulle gjort alt perfekt - Det vil ikke gjøre noen forandring verdensbasis. GO er et internasjonalt problem som fåtallet bryr seg om, i den fattige delen av verden handler det om å overleve - Skyer, sol og måne har betydelig gradert en verdi i denne delen av verden.
Sist endret av Engangsgrill; 16. mai 2015 kl. 01:38.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av trixxe Vis innlegg
Nå har jeg ikke lest alt her, men jeg har også et par små spørsmål som kan være en mulig faktor av jordskjelv og (kanskje ekstrem vær?) All den oljen vi suger ut av jorden og forbrenner, slik at det blir "Global oppvarming" hva fylles i disse olje lommene i etterkant? hva om denne oljen gjorde noe med jorden som faktisk er viktig? Vil planeten våres bli mer kompakt etter all oljen forsvinner? kan dette med at jorden blir mer kompakt faktisk ha noe med at det blir mere oversvømmelser? Mulig det blir for mye teori på dette hodet! Men noen innvendinger?
Vis hele sitatet...
Delvis vert det fyllt opp med vatn eller gassinjeksjonar, og delvis vil jordskorpa synke der det er tatt ut store mengder. Det viser seg som små, lokale, jordskjelv. Det er m.a. registrert på Ekofisk på norsk sektor. Det har imidlertid ingen store konsekvensar - jordskjelva er svært små og lokale, så det påverkar ikkje oss på nokon måte.

Oljen har ingen funksjon der den ligg, og oljemengda er svært liten. Så det har nok ikkje noko med oversvømmelsane å gjere, og vil nok ikkje føre til at planeten vert målbart meir kompakt.
Sitat av Engangsgrill Vis innlegg
Jeg er ganske bereist, både i vestlige og i u-land sammenheng.
Uansett hvor flinke vi liker å late som, eller om vi skulle gjort alt perfekt - Det vil ikke gjøre noen forandring verdensbasis. GO er et internasjonalt problem som fåtallet bryr seg om, i den fattige delen av verden handler det om å overleve - Skyer, sol og måne har betydelig gradert en verdi i denne delen av verden.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig vil det utgjøre en forskjell på verdensbasis. Ta Afrika sør for Sahara, som eksempel. Klimaendringene vil føre til enda høyere temperaturer og mindre nedbør, noe som gir enda dårligere kår for dyrking av mat. Dette gjelder også andre steder i verden, som i sør-Asia. Ekstremvær og flom vil opptre mye oftere over store deler av kloden, og det går nesten bare utover de fattigste – de mer velstående har bosatt seg på strategisk smartere steder med velfungerende og solid bygd infrastruktur. Så ja, de fattige har forståelig nok såpass mye å bekymre seg for at global oppvarming ikke får så mye fokus hos dem nå – og hva skulle fattige geitebønder i Tsjad egentlig gjøre med saken? Men det gjør det ikke mindre viktig at den delen av verden som har ressurser og som står for forurensningen gjør det de kan for å snu trenden.