Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 8402
Heisann, Freaks!
Viste ikke helt hvor jeg skulle poste denne, men i og med at den handler om flein tenkte jeg at jeg kunne poste den her

Uansett, leste i avisa for omkring ett år siden at noen trøndere hadde tenkt å lage en film om flein. Mer konkret en film som illustrerer en fleinsopp-trip (om jeg har forstått det rett).
Nå har det gått ett år, og det virker som om de er ferdige med den, og at de har vist den fram. Problemet er at jeg ikke finner den noensteds..

Noen her som har peil på hvor man kan få sett denne filmen?
Takk på forhånd!

"trailer"
Sist endret av losji; 5. oktober 2015 kl. 23:35.
Later til at den nettopp er blitt vist på en islandsk filmfestival.
Så den er antagelig nylig sluppet. Interessant.

Sist endret av PVestlandia; 6. oktober 2015 kl. 00:02.
SHRMZ
losji's Avatar
Trådstarter
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Later til at den nettopp er blitt vist på en islandsk filmfestival.
Så den er antagelig nylig sluppet. Interessant.
Vis hele sitatet...
Finner fremdeles ikke filmen
Takk for svar uansett
Fant den på IMDB, men der står det at den ble sluppet ut i Norge 22 april. Ble plutselig veldig interessert selv, håper bare at det ikke er noe overdrevent tull som man finner overalt andre plasser
SHRMZ
losji's Avatar
Trådstarter
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Fant den på IMDB, men der står det at den ble sluppet ut i Norge 22 april. Ble plutselig veldig interessert selv, håper bare at det ikke er noe overdrevent tull som man finner overalt andre plasser
Vis hele sitatet...
Nei, ville vært kjipt. Nå har de jo med en som faktisk vet hvordan det er, så håper de har klart å billedgjørige det på en grei måte, selv om jeg helt ærlig ikke kan forstå hvordan det kan være mulig

Venter utålmodig på filmen imens
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
håper bare at det ikke er noe overdrevent tull som man finner overalt andre plasser
Vis hele sitatet...
Håper ihvertfall den unngår tabber som dette (om frostnatt-myten):

"Myten er trolig en misforståelse basert på det faktum at fleinsoppen blir sterkere etter første frostnatt. Virkestoffet psilocybin er nemlig noe soppen produserer for å beskytte seg mot kulde. Jo kaldere det er i lufta, jo mer virkestoff kommer det fra bakken og opp i soppen. Derfor er steder som Røros og Nord-Norge kjent for å ha veldig potent flein. Vil man ha sterkere flein trenger man derfor ikke vente til første frostnatt. Man kan reise lenger nord for å plukke, eller rett og slett ta en høyere dose."

Fra denne artikkelen i Natt&Dag.

Forøvrig: ingen av påstandene her har jeg hørt før. Her savner jeg dokumentasjon.
Har en kompis som nylig hadde sett denne på en filmfestival i Bergen. Vil tipppe at han snakket om Bergen Internasjonale Filmfestival hvis det skulle ha noe å si
SHRMZ
losji's Avatar
Trådstarter
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Håper ihvertfall den unngår tabber som dette (om frostnatt-myten):

"Myten er trolig en misforståelse basert på det faktum at fleinsoppen blir sterkere etter første frostnatt. Virkestoffet psilocybin er nemlig noe soppen produserer for å beskytte seg mot kulde. Jo kaldere det er i lufta, jo mer virkestoff kommer det fra bakken og opp i soppen. Derfor er steder som Røros og Nord-Norge kjent for å ha veldig potent flein. Vil man ha sterkere flein trenger man derfor ikke vente til første frostnatt. Man kan reise lenger nord for å plukke, eller rett og slett ta en høyere dose."

Fra denne artikkelen i Natt&Dag.

Forøvrig: ingen av påstandene her har jeg hørt før. Her savner jeg dokumentasjon.
Vis hele sitatet...
Har hørt om denne myten flere ganger, også den om at fleinen er sterkere jo lengre nord du kommer. Vet ikke helt hva jeg skal tro

Trodde først jeg fant filmen, men denne videoen gir kanskje litt mer info om filmen

PS. Vet hun sier at man kan se den på Aftenposten TV, men finner den ikke der heller :/
Sist endret av losji; 6. oktober 2015 kl. 01:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Følg karen på fjesboka, Psykonauten / The Psychonaut.
Kommer med info der fortløpende når ting skjer =)
Siste er vell at filmen ble vist fremm på Reykjavík International Film Festival
I følge denne siden, kommer den på Aftenposten web-tv i løpet av oktober en gang!
An unusual girl
Mahlahala's Avatar
20 1
Dette hørtes spennende ut MEN så kjedelig at den bare varer i 14 minutter i følge NFI... Synes for øvrig også at skrivefeilen på nfi.no på filmomtalen var artig ''Psykonauten er en hybriddokumentar som viser hvordan feinsopp virker på sanseapparatet.''

Feinsopp Hørtes plutselig søtt ut
Fantastisk at det endelig kom noe konkret! Har ventet på denne filmen en evighet
Sitat av Mahlahala Vis innlegg
Dette hørtes spennende ut MEN så kjedelig at den bare varer i 14 minutter i følge NFI... Synes for øvrig også at skrivefeilen på nfi.no på filmomtalen var artig ''Psykonauten er en hybriddokumentar som viser hvordan feinsopp virker på sanseapparatet.''
Vis hele sitatet...
Det er jo en kjensgjerning at fleinsoppens virkninger fortoner seg
subjektivt, og er således rimelig vanskelig å gjengi. De drøyeste
opplevelsene kan jo være rent umulig engang å sette ord på.

Men kan bli gøy å se den.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hei dere!

Jeg er produsent av denne korte hybriddokumentaren. Artig å se at det er interesse for filmen. Vi har fått mange gode tilbakemeldinger både fra menigmann men også folk som har erfaring med denne type stoffer. Som dere har skrevet så har filmen blitt vist på enkelte festivaler, første gang i Volda 24. april.

Vi har en visningsavtale med Aftenposten-TV, som kommer til å vise filmen på sine nettsider i løpet av november. Gleder meg til å høre hva dere synes!

Her kan dere følge oss på facebook og få vite mer om når den vises etc: www.facebook.com/Psykonauten
Heisann #hb,

Lurte bare på om dere hadde samsnakket med politiet eller noe lignende? Tenkte da på dette når jeg så dette bildet. Eventuelt noe papirer på at dere kan gjøre det lovlig.
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Heisann #hb,

Lurte bare på om dere hadde samsnakket med politiet eller noe lignende? Tenkte da på dette når jeg så dette bildet. Eventuelt noe papirer på at dere kan gjøre det lovlig.
Vis hele sitatet...
Er det spissflein som er avbildet der, da? Ligner mer på en forvekslingsart. Men belysningen gjør det litt vanskelig å si noe sikkert.
SHRMZ
losji's Avatar
Trådstarter
Sitat av hb Vis innlegg
Hei dere!

Jeg er produsent av denne korte hybriddokumentaren. Artig å se at det er interesse for filmen. Vi har fått mange gode tilbakemeldinger både fra menigmann men også folk som har erfaring med denne type stoffer. Som dere har skrevet så har filmen blitt vist på enkelte festivaler, første gang i Volda 24. april.

Vi har en visningsavtale med Aftenposten-TV, som kommer til å vise filmen på sine nettsider i løpet av november. Gleder meg til å høre hva dere synes!

Her kan dere følge oss på facebook og få vite mer om når den vises etc: www.facebook.com/Psykonauten
Vis hele sitatet...
Gleder meg!
Sitat av Zabbath Vis innlegg
Er det spissflein som er avbildet der, da? Ligner mer på en forvekslingsart. Men belysningen gjør det litt vanskelig å si noe sikkert.
Vis hele sitatet...
Rimelig sikker på at dette er flein du, men som sagt så er det litt dårlig belysning. De ser våt, underernært og litt gammle ut, men tross det så ligner de på flein i mine øyne.

Edit; Stilkene er usedvanlig mørke må jeg få sagt
Sist endret av SoppVandreren; 24. oktober 2015 kl. 01:03.
Har sett dokumentaren. Den er jo fint filmet etc. Men var skuffet over lengden som bare er på 12-13 minutt. Er jo mer en kortfilm enn en "dokumentar".

Jeg er også uenig i endel av hva hovedpersonen sier om fleinsopp. Han påstår bl.a at man ikke kan se annet enn hva man "bestemmer" seg for (Noe som selvsagt er bullshit, med mindre man opererer med minimale doseringer). Synes også hans tanker omkring psykose som følge av sopp er rart formulert. Men ellers er det greit nok, og man har valgt en passelig moden psykonaut til å representere fleinsopp-tripping.

Oppsummering: Kort og enkel introdusering til fleinsopp. Litt skuffa. Dette ble til en forglemmelig film i mine øyne. Men jeg forventet kanskje litt for mye.
Sist endret av Bearass; 24. oktober 2015 kl. 11:13.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Fant denne idag:

http://www.aftenposten.no/amagasinet...r-8251663.html

Kos dere freaks ^^
Sitat av Bearass Vis innlegg
Jeg er også uenig i endel av hva hovedpersonen sier om fleinsopp. Han påstår bl.a at man ikke kan se annet enn hva man "bestemmer" seg for (Noe som selvsagt er bullshit, med mindre man opererer med minimale doseringer). Synes også hans tanker omkring psykose som følge av sopp er rart formulert. Men ellers er det greit nok, og man har valgt en passelig moden psykonaut til å representere fleinsopp-tripping.

Oppsummering: Kort og enkel introdusering til fleinsopp. Litt skuffa. Dette ble til en forglemmelig film i mine øyne. Men jeg forventet kanskje litt for mye.
Vis hele sitatet...
Sier meg helt enig, jeg forventet nok litt for mye selv. Stusset også litt på hvordan vokalen var lagt inn fra tid til annen og savner selvsagt det visuelle jeg trodde ville bli litt fremstilt. Helt grei film, dog jeg ville ha funnet en annen hovedperson med en litt mer voksen snakkemåte.

Edit; Takk for link #Viking85
Sist endret av SoppVandreren; 22. november 2015 kl. 23:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Så denne nettopp, takk til Viking85 for link.

Det første som slår meg er at filmskaperne tydeligvis ikke har førstehåndserfaring
med inntak av sopp, ettersom filmen ikke kommuniserer med det emnet de
(forsøksvis) dokumenterer. Jeg mener man i det minste burde prøvd å gjenskape
noen av de visuelle delene av en slik opplevelse.

Ellers er jo det rent filmtekniske åpenbart på stell, men det hjelper ikke så mye
når det kreative, imaginære og bent frem fantastiske elementet som kjennetegner
tryptaminets virkninger ikke er viet noe plass. Satt på spissen kunne man nesten
tro dette handlet om sedativer snarere enn hallusinogener.

Jeg hadde forventet noe mer energisk.

Som eksempel på interessant, informativ og ikke minst audiovisuelt underholdende
soppdokumentar (om sopp generelt) anbefaler jeg denne -
"Fungi - The Rotten World About Us" fra 1980:

https://www.youtube.com/watch?v=ZCz36LfN3uI

Ellers er jo Disney's "Fantasia" alltids en visuell "höydare".
SHRMZ
losji's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bearass Vis innlegg
Har sett dokumentaren. Den er jo fint filmet etc. Men var skuffet over lengden som bare er på 12-13 minutt. Er jo mer en kortfilm enn en "dokumentar".

Jeg er også uenig i endel av hva hovedpersonen sier om fleinsopp. Han påstår bl.a at man ikke kan se annet enn hva man "bestemmer" seg for (Noe som selvsagt er bullshit, med mindre man opererer med minimale doseringer). Synes også hans tanker omkring psykose som følge av sopp er rart formulert. Men ellers er det greit nok, og man har valgt en passelig moden psykonaut til å representere fleinsopp-tripping.

Oppsummering: Kort og enkel introdusering til fleinsopp. Litt skuffa. Dette ble til en forglemmelig film i mine øyne. Men jeg forventet kanskje litt for mye.
Vis hele sitatet...
Enig. Tror jeg hadde litt andre forventninger. Jeg så for meg en "visualisering" av en trip. Det beste med filmen var vel hvordan den var filmet, mange fine klipp.
Dere så treet som falt?
Jeg så vel ca halvparten av filmen. Sikkert en helt grei introduksjon til sopp for den som er totalt uvitende, men ganske uinteressant for de fleste som har erfaring og som har prøvd store doser. Akkurat mangelen på visuelle effekter er ikke noe jeg bryr meg om, ser ikke på det som et problem, og skjønner at en lavbudsjettsfilm ikke kan ha noen fancy effekter. Men jeg savner vel kanskje noen dypere refleksjoner rundt opplevelsene man kan ha på heroiske doser og i meditative og introspektive settinger. Dog er det mulig at dette ble behandlet i de minuttene av filmen jeg ikke gadd å se.