Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2833
Er det noen som har en forklaring på hvorfor det gjør en forskjell hvilken vei kontakten står i stikkontakten? Driver lydstudio og oppdaget tilfeldig at opptakene av gitarforsterkere låt bedre når strømkontakten fra ampen står den ene veien heller enn den andre veien i stikket. Det slår også ut på måling av elektromagnetisk utstråling fra ampen målt med et teslameter. Etter å ha testet andre ting i studio, så finner jeg det samme på alt av utstyr. Det blir litt bedre lyd i konvertere, mikrofonforsterkere og aktive høytalere osv. Og målt med teslameteret, faller utstrålingen med noen nano Tesla på hvert apparat når det låter best. Til og med på vanlige 230v lamper gjør det en forskjell på målingen. Har sjekket at jeg ikke har jordfeil. Alt går på samme kurs og hver av fasene i stikket gir henholdsvis 133 V og 134 V mot jord. Skulle tro det finnes en enkel forklaring på det.
Vekselstrøm skifter retning konstant slik at øyeblikkssummen er 0.
Derfor kan vi stappe inn kontakter opp ned eller til siden uten å tenke oss om.

Sliter du med slagg i pipa kanskja?
Sist endret av frtoretang; 5. januar 2015 kl. 04:16.
Stilig problem. Har du eit oscilloscop slik at du kan måle om det er forskjel på signala på forskjellige plassar i forsterkarane når du snur stikkontakten?

Eg kan eigentleg ikkje sjå for meg at det skulle vere nokon forskjel med mindre utstyret brukar halvbølgjelikerettarar.
Kan det kanskje være konduktive lekasjestrømmer?

Dette kan være et problem når det gjelder LED lamper/pærer i større installasjoner, ettersom at det er så små lekasjestrømmer at du ikke har sjangs til å måle dem, men antenner fortsatt 1-10Watt, det skal jo ingenting til.

Jeg har absolutt ingenting peiling på konvertere, mikrofonforsterkere og aktive høytalere osv. men kanskje det kan være en forklaring?
Vet fra erfaring at enkelte Dimmere kan fucke til litt med og sende mye støy ut på eks den ene fasen.
Sitat av Nordix Vis innlegg
Vet fra erfaring at enkelte Dimmere kan fucke til litt med og sende mye støy ut på eks den ene fasen.
Vis hele sitatet...
Ja, det sier seg egentlig selv. Men tviler på det er dimmere på stikkontaktene langs gulvet.
Må nok beklage men dette kan jeg ikke se for meg er noe annet en innbilning.
Strømmen må gjennom begge lederne i stikken din uansett, så om du snur den ene eller andre veien har ingenting og si.
Han som ikke spiser kebab
KaldBlod's Avatar
Har lest litt om dette, og det virker både realistisk og interessant. Les mer om hvordan man kan gjøre det her:

Ernstsens nivåprosedyre, nederst på siden. Anbefaler å lese det som står øverst først.
http://senorc.no/?p=226
Sitat av KaldBlod Vis innlegg
Har lest litt om dette, og det virker både realistisk og interessant. Les mer om hvordan man kan gjøre det her:

Ernstsens nivåprosedyre, nederst på siden. Anbefaler å lese det som står øverst først.
http://senorc.no/?p=226
Vis hele sitatet...
Så med andre ord:
-Har du et [COLOR="Red"]TN nett[/COLOR](400V), så trenger du ikke tenke på dette engang.
-Har du et [COLOR="Blue"]IT nett[/COLOR](230V), så bør du du gjøre det som står i sitertes vedlagte link, om dette sjenerer deg.
Sist endret av agsel; 5. januar 2015 kl. 23:17.
Det jeg tenker kan ha noe å si, er at komponentene "benytter" samme fase. Altså at N er på N og L på L på alle komponentene (L1 & L2 evt).

Elektronikken inni benytter jo gjerne samme jord-kretsene, slik at G0 og S0 er samme punkt.

Hvor stort utslag dette nå egentlig gir, og hvor hørbart dette er for mennesket, er en helt annen sak.
Sist endret av Blackkoz; 5. januar 2015 kl. 23:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.