Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2669
Jeg har fått flere beskjeder av foreldrene mine at jeg må ut av huset. Fordi de ikke vil ha meg hjemme osv. Hva skal jeg gjøre? Må jeg slutte på skolen å starte å jobbe? Eller finnes det noen internat skoler man kan gå på ? Vil bli ferdig med utdanning på både videregående og videre utdanning. Har over 4,5 i snitt, så jeg har veldig lyst til å bruke det. Enn å jobbe med noe der det ikke trengs utdanning. Jeg får ikke stipend så jeg har ikke råd til å bo noe sted, og har ingen penger på konto.
Sist endret av crazyboy; 12. oktober 2014 kl. 16:29.
Du får nok stipend dersom du forklarer situasjonen for lånekassa
Ta kontakt med barnevernet hvis du er under 18.

Dersom du er over 18 år og blir kastet ut hjemmefra er det vel NAV som gjelder. Slik jeg har forstått det får man da hjelp til å få en bolig, samt stipend til å fortsette utdanning. På høgskole/universitet får alle fullt stipend og lån hvis man ønsker det.
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Ta kontakt med barnevernet hvis du er under 18.

Dersom du er over 18 år og blir kastet ut hjemmefra er det vel NAV som gjelder. Slik jeg har forstått det får man da hjelp til å få en bolig, samt stipend til å fortsette utdanning. På høgskole/universitet får alle fullt stipend og lån hvis man ønsker det.
Vis hele sitatet...
Er det ikke slik at NAV ikke kan hjelpe deg mens du enda går på Vidergående?
Vis foreldrene dine denne artikkelen:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/h...ie/a/10037409/

Også kan du da evt flytte og og få de til og betale. (Så fremt du ikke er ferdig med VGS, noe jeg ikke tror utifra posten din)
Foreldrene dine er jo pliktet til å "ta vare" på deg rent økonomisk frem til du er ferdig på vgs, så om de kaster deg ut så må de belage seg på å betale for at du lever til du er ferdig med grunnskolen. Du kan også ta kontakt med NAV og forklare situasjonen der så får du hjelp der også.
Sitat av DfenZ Vis innlegg
Foreldrene dine er jo pliktet til å "ta vare" på deg rent økonomisk frem til du er ferdig på vgs, så om de kaster deg ut så må de belage seg på å betale for at du lever til du er ferdig med grunnskolen. Du kan også ta kontakt med NAV og forklare situasjonen der så får du hjelp der også.
Vis hele sitatet...
Grunnskolen varer kun til og med 10. klasse though. Foreldrene har imidlertid ansvaret for å støtte deg økonomisk og ta vare på deg til du er 18.
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Sitat av Relevant Vis innlegg
Grunnskolen varer kun til og med 10. klasse though. Foreldrene har imidlertid ansvaret for å støtte deg økonomisk og ta vare på deg til du er 18.
Vis hele sitatet...
De må støtte deg økonomisk til du er ferdig med VGS. Jeg går for tiden på VG3 og er 19, men jeg for barnebidrag fra min far selv om jeg bor hos min mor og er over 18.
Høres merkelig ut mtp. at man kan begynne på vgs da man er 40, og din stakkars mor må betale husleia di. Jeg antar at dette kun gjelder de som går rett ifra ung.skolen og til vgs?
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Sitat av Relevant Vis innlegg
Høres merkelig ut mtp. at man kan begynne på vgs da man er 40, og din stakkars mor må betale husleia di. Jeg antar at dette kun gjelder de som går rett ifra ung.skolen og til vgs?
Vis hele sitatet...
"Når det gjelder bidrag til barn etter fylte år så er loven klar. Barn som velger videregående utdanning får etter søknad bidrag så lenge de gjennomgår normal 3-årig videregående utdanning. Det kan gies bidrag helt til "barnet" er fylt 25 år, men ikke til mer enn 3-årig videregående utdanning."

Fra "http://vgd.no/samfunn/barn-og-foreldre/tema/910895/tittel/bidrag-etter-fylte-18-aar"

BTW OP, jeg vil tro at det letteste for deg er å bli venn med foreldrene dine.
Sist endret av ArtOfHacking; 12. oktober 2014 kl. 17:28.
Spesifiser alderen din, så kan jeg hjelpe deg.
Ta kontakt med rådgivern på skolen og/eller NAV.
Sist endret av lyspære; 12. oktober 2014 kl. 18:07.