Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1526
Min mor fikk lagt inn fiber til huset for 2 år siden. Hun betalte et engangsbeløp. Det var en person fra fiberselskapet som kom og koblet opp bokser utvendig på veggen og fiberboks inni huset. Hun har i 2 år betalt et månedsbeløp på 500 kr for internett som aldri har vært aktivert. Dette fordi man er nødt å ringe fiberselskapet og få de til å aktivere internettet når en ruter er koblet til fiber-boksen. Hun ble aldri fortalt at hun måtte ringe dem for å aktivere internettet. Hun koblet til en ruter men fikk ikke internettet til å fungere og ga opp. Hun har vært passiv og betalt regningene hver måned på avtalegiro. Og ja, hun skulle selvfølgelig tatt tak i dette for lenge siden..

Jeg synes likevel det er galt at de har tatt betalt for en internettlinje som de visste ikke var aktivert/koblet opp mot en ruter. De kan jo se fra sentralen sin at den hustanden ikke har hatt et internett som har vært aktivert. Har fiberselskapet lov å ta betalt for en internettlinje som ikke er aktivert?
Her må din mor ta skylda selv, hun fikk en tjeneste som hun selv ikke har tatt tak siden den ikke fungerte. Det er normalt at man tar kontakt med ISP om man ikke får nett og siden hun er så passiv og bare betaler hver mnd for noe som ikke er aktivert som du skriver og heller ikke ringer ISP og klager. Har ikke noen sak her som jeg kan se.
Hvis det er definert i avtalen at brukeren selv må ringe inn for å aktivere linken og alt er levert fra ISP sin side så kan jeg vanskelig se at de har gjort noe galt.

Det er ikke leverandørens ansvar at kunden faktisk bruker produktet. Netflix ringer ikke meg hvis jeg ikke logger på i løpet av noen måneder heller...
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Det er litt rart at man som kunde må ringe inn til selskapet og få dem til å aktivere et produkt, etter at noen fra selskapet har vært på besøk og koblet opp. Jeg har imidlertid måtte gjøre det samme selv, og da hadde det naturligvis skjedd en glipp fra selskapet.

Hun har åpenbart ikke tatt noen grep for å få utbedret dette i det hele tatt, og leverandører har også lov til å gjøre feil, så rettslig syns jeg ikke at hun har noen sak. Men jeg syns uansett din mor kan prøve å klage på dette til leverandøren: det er kjipt å bli belastet i to år for et produkt som ikke har vært i brukbar stand. Kanskje hun kan få noen måneder gratis som kompensasjon?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Cikey Vis innlegg
Hvis det er definert i avtalen at brukeren selv må ringe inn for å aktivere linken og alt er levert fra ISP sin side så kan jeg vanskelig se at de har gjort noe galt.
Vis hele sitatet...
Du har uansett plikt til å reklamere innan rimeleg tid. Rimeleg tid i denne samanhengen kan aldri vere kortare enn to månader, men her har det altså gått to år.

Det er normalt sett å forvente at folk oppdager at tenesta ikkje fungerer i heile teke lenge før det har gått to år, så eg vil tru reklamasjonsretten for forholdet som ligg bakover i tid nok er tapt.