Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1859
Har tatt vekk hjemmesentralen og erstattet den med ac68u. Har både internett og TV, men bruker kun internett. Alt greit så langt. Trenger litt hjelp med å forstå meg på ett bilde, som kommer under her. (Bildet viser sysinfo under kategorien tools)

(Beklager stort bilde)

Under WAN så er det 2 VLAN. For det første så undrer jeg meg over om dette er slik det skal være? Har en liten formening at det kanskje skulle stått ett ett-tall der? Den MAC adressen helt til høyre (last device seen) bytter også ved jamne mellomrom.

Eneste innstillingen jeg har endret på har vært under IPTV--> Internett: VID 102 og aktivert begge multikastalternativene. Spørsmålet mitt er vel egentlig om dette ser rett ut?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ser heilt rett ut. Det er vanleg at WAN er eit anna VLAN på samme switch som resten av portane, og det sørger for seperasjon av netta. At MAC som er last seen bytter er heilt uviktig.
Trådstarter
Da trenger jeg ikke bekymre meg for det lenger og regner med at alt er som det skal være. Takker for tilbakemeldinga

Har ett spørsmål til

Har lenge drømt om å ha kun en ssid, med flere AP'er. Her hvor det velger det beste signalet selvfølgelig. Bytter det over helt problemfritt når jeg f.eks
ser en video hvis jeg har flere slike eller lignende? Og at jeg da fortsatt har Asusen som router men bare at jeg deaktiverer trådløse der.

Sitter nå her med 2 ssid'er og vil så gjerne at det skal være en enkel, god og stabil løsning, med kun en ssid. Blir det slik at en blir nødt til å logge seg
over på ett annet AP manuelt kan jeg like så greit ha det slik det er i dag.

Vil det fungere slik som jeg har planlagt med flere slike AP'er jeg linket til? Har lest litt på nettet og kommet frem til at noe slikt er å foretrekke. Noen som har noen erfaringer å dele angående disse?
Sist endret av Jens1; 19. april 2018 kl. 17:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
unnskyld, jeg låner tråden din litt.
Jeg har en Asus AC66U, med hjemmesentralen.
Hva har jeg å tjene på å kutte hjemmesentralen, å kjøre alt via AC66U`en?
Altibox ja
Sist endret av Eyeamare; 19. april 2018 kl. 18:12.
Trådstarter
For min egen del så har jeg bedre kontroll på nettet og bedre ytelse, uten hjemmesentralen. Mye mer oversiktlig med ac68u. Har manuelt tilordnet IP'er til alle enhetene. Satt eget navn på de og, som f.eks Stines Iphone. Satt opp tidsplan på barna, slik at de kan bruke nettet 1 time pr dag. Mye enklere å holde kontroll på hva som er hva og hva som skjer. For å snu det om på flisa, hvorfor bruke hjemmesentralen hvis en ikke har bruk for den?
Jeg bruker Utorrent, men får maks 6mb/sec downl., med 50/50linje fra Altibox, kan jeg få høyere om jeg bypasser hjemmesentral?
uTorrent måler i B/s (bytes i sekundet), mens internetthastighet oppgis i b/s (bits i sekundet).

En byte er 8 bits.
6 x 8 = 48, altså nesten 50.
Sist endret av plohg; 19. april 2018 kl. 19:55.
Sitat av plohg Vis innlegg
uTorrent måler i B/s (bytes i sekundet), mens internetthastighet oppgis i b/s (bits i sekundet).

En byte er 8 bits.
6 x 8 = 48, altså nesten 50.
Vis hele sitatet...
Ahhh! Takker!
klødde meg der det trengtes gitt.