Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 10567
Anonym bruker
"Plaprende Nymfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vet noen her hvordan man kan få åpnet kumlokk som er "låst". Dvs. kumlokk som ikke kan åpnes med kun fingrene eller en vanlig krok. Jeg vet at det finnes spesialverktøy til dette, men finnes det noen andre alternativer?

Jeg har også lest at det å løfte kumlokk anses som innbrudd og er ulovlig. Lurte på om noen her vet om dette har lovlig grunnlag eller om det bare er tøv.
Jeg tror du må bruke en brekkjern som er formet på en måte som en nøkkel. Sist gang jeg gjemte meg så brukte jeg valig kubein/brekkjern.
Sist endret av Hoarse; 11. april 2017 kl. 00:25.
Anonym bruker
"Plaprende Nymfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Hoarse Vis innlegg
Jeg tror du må bruke en brekkjern som er formet på en måte som en nøkkel. Sist gang jeg gjemte meg så brukte jeg valig kubein/brekkjern.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med "formet som en nøkkel"? Hva slags nøkkel skal det være formet som?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva mener du med "formet som en nøkkel"? Hva slags nøkkel skal det være formet som?
Vis hele sitatet...
Du trenger bare et helt vanlig brekkjern. Eneste er at det må passe inn i et av hullene på karmen rundt lokket. Når det er gjort så vipper du bare lokket opp. Brukte å gjøre det mange ganger når jeg var yngre, men det kan ha blitt noe mer de siste 20-30 årene.

Om du ser på bildet så ser du de tre hullene rundt. Du må bare få presset brekkjernet i et av dem og vippet det opp. Om du ikke får det til så må du kanskje grave ut hullene. Mye jord og annet som kan ha samlet seg der.
Kalles for kumkrok eller kumspett.
Anonym bruker
"Plaprende Nymfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av YankeenAtion Vis innlegg
Du trenger bare et helt vanlig brekkjern. Eneste er at det må passe inn i et av hullene på karmen rundt lokket. Når det er gjort så vipper du bare lokket opp. Brukte å gjøre det mange ganger når jeg var yngre, men det kan ha blitt noe mer de siste 20-30 årene.

Om du ser på bildet så ser du de tre hullene rundt. Du må bare få presset brekkjernet i et av dem og vippet det opp. Om du ikke får det til så må du kanskje grave ut hullene. Mye jord og annet som kan ha samlet seg der.
Vis hele sitatet...
Er snakk om sånne. De kan man ikke bare løfte opp med krok/brekkjern siden de har en spesielt låsemekanisme (såkalt låsarm).
Tre måter å "låse" en kum på afaik;
- En ekstra kant på lokket som gjør at man trenger ekstra kraft for å åpne lukke, åpnes med rå makt og brekkjern, framhjulene på bilen for å lukke.
- En faktisk lås, der man må trykke en pinne ned i et hull på lokket eller sokkelen samtidig som man vipper med brekkjern.
- Hempene for brekkjern er noen få cm inn på lokket, så et vanlig brekkjern ikke kan brukes. Isåfall må man bruke et kumspett.

Post nr 999!
Sist endret av plohg; 11. april 2017 kl. 16:51.
Anonym bruker
"Plaprende Nymfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av plohg Vis innlegg
Tre måter å "låse" en kum på afaik;
- En ekstra kant på lokket som gjør at man trenger ekstra kraft for å åpne lukke, åpnes med rå makt og brekkjern, framhjulene på bilen for å lukke.
- En faktisk lås, der man må trykke en pinne ned i et hull på lokket eller sokkelen samtidig som man vipper med brekkjern.
- Hempene for brekkjern er noen få cm inn på lokket, så et vanlig brekkjern ikke kan brukes. Isåfall må man bruke et kumspett.

Post nr 999!
Vis hele sitatet...
Takk for infoen!
Jeg har funnet en kumspett for salgs (den heter KK 90). Den ser veldig lik KKL-2011 modellen som er på ulefos sin side. Tror du det er noe stor forskjell mellom de?
Verdt og nevne at noen kumlokk er i støpejern og forbløffende tunge.
Har ved et par anledninger hatt opp noen av de, og noen er grisetunge og formet som en slags trakt ned i hullet det dekker.

Bare vær obs på at de kan være vanskelige å få på plass igjen (særlig alene) etter du har spetta det opp og et kumlokk som ligger å vipper er dårlig nytt både for biler og gående og kan faktisk få katastrofale følger.
Anonym bruker
"Plaprende Nymfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvorfor vil folk åpne kumlokk egentlig? Jeg er nysgjerrig.
Baksiden av en hammer passer ofte fint. Et ulefos 40 lokk veier 40 kg. Gasser nede i kummen kan ta rotta på deg. Flere rørleggere som har daua der. Jeg pleier å ventilere kummer før jeg går nedi, avhengi av type kum. Har en jobb som gjør at jeg ofte er nedi kummer. Ikke freak ut for insekter. Mye edderkopper, snegleeg og skrukketroll der!!
Anonym bruker
"Plaprende Nymfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvorfor vil folk åpne kumlokk egentlig? Jeg er nysgjerrig.
Vis hele sitatet...
Det er vel pga de kan lede ned til noen kule greier. Av og til går de ned til drains, men mesteparten av tiden går de ned til kloakk (som man ikke burde utforske uten det rette utstyret og erfaringen). Norge er det eneste landet jeg har sett at de regelmessig bruker låste kumlokk. Det er vel en god grunn til det, men hvis du vil utforske er det ganske irriterende.
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ingen kumlokk leder til sånne nettverk av kloakktuneller sånn som man ser på film. Det bare en måte å samle rør ifm vann/avløp/fiber/drenering, og gjøre koblinger og kraner tilgjengelig i ettertid. Halvparten av kumlokk jeg har åpnet feil i jobbsammenheng har bare stoppekran for vann, resten er drenering eller trekkerør/skjøtebokser for strøm/fiber.

Men det finnes unntak, og jeg vet om kumlokk her i byen som leder til en tunell som går igjennom en bru og til underjordiske tekniske anlegg. Litt kult, men ikke så spennende som man skulle tro, og sinnsykt mye edderkopper!
Den kummen du refererer til åpnes med kumspett. Eller hammer.
Jeg har åpner kummer i jobbsammenheng flere ganger, og har som regel ikke rette verktøyet til jobben, men har aldri måttet gå fra en kum uåpnet.
Flatt skrujern fungerer også. Men som olavXO skriver så er enkelte av lokkene blytung!