Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  146 19510
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Jeg har tankesettet dere snakker om og det har vært svært gangnende for meg.

Nå skal det også sies at jeg har hatt en spesiell oppvekst hvor jeg ble tvunget til å bli som jeg ble.

Liker svært dårlig folk som tror på dette her, for hvem er du til og vurdere hva som er riktig adferd eller tankesett for ulike komplekse personligheter og historier?

Kanskje du bedre skjønner hvorfor jeg stilte de spørsmålene jeg gjør og sier dette er svart/hvit tanke gang om at komplekst tema.
Det er ikke sånn at det som blir regnet som toksisk maskulinitet er utelukkende dårlig, men det er kanskje det om du har andre interesser.
Vis hele sitatet...
Du kommer, som førstemann i denne tråden, med noen motargumenter til selve saken og ikke kun kverulering på ordsammenstillingen. Det ble jeg helt oppriktig glad for, så takk for det (uten et snev av sarkasme). Nå kan vi diskutere!

Du skriver at å oppføre deg etter disse holdningene har hjulpet deg i livet. Det tror jeg på. Det vil jo generelt gi en gevinst å tilpasse seg de forventninger og krav samfunnet setter til deg, det er derfor man gjør det. Du har hatt en oppvekst der du har vært nødt til å tilpasse deg ekstra til disse kravene (hvis jeg forstår deg rett?), og da er det veldig naturlig at du har gjort det, det var sikkert en nødvendig og riktig strategi for å ivareta deg selv.

Men det betyr ikke at det er bra at disse kravene ble tvunget på deg. Jeg har hatt en suboptimal oppvekst selv, og vet at jeg har tilpasset meg mye til det. Jeg anerkjenner at det var riktig og nødvendig av meg å gjøre det, gitt situasjonen, men jeg mener jo at det ville vært bedre for meg om jeg slapp å gjøre disse tilpasningene.


Gi gjerne noe eksempler på ting som er toksisk maskulinitet, så kan jeg prøve gi dere flere nyanser og en ide om funksjon eller hvordan det ulike situasjoner kan være hensiktsmessig adferd.
Vis hele sitatet...
Det er blitt gitt noen eksempler allerede. For eksempel påstår jeg at det er skadelig at gutter læres opp til at de ikke skal gråte, uttrykke sårbarhet og be om hjelp dersom de trenger det. Dersom de trenger det, altså. Det er ikke noe toksisk ved at en del menn ikke føler behov for å snakke om følelser, men heller bearbeider dem ved å kløyve ved i bar overkropp.

Det er heller ikke toksisk oppførsel av den lille gutten som spiller tøff og ikke tør å si fra at han er lei seg. Det er trolig det mest adaptive han kan gjøre, fordi han vet at han bare kommer til å tape på å vise hvordan har har det. Det som er toksisk er at han faktisk må tilpasse seg dette urimelige kravet. Du kan altså godt si at denne oppførselen hjelper gutten i å klare seg sosialt, men da er de sosiale kravene giftige. Fordi på sikt, kan de føre til at denne gutten som voksen tar livet av seg i stedet for å gå til en venn eller psykolog og si at han har gått på en smell etter at han mistet jobben. Det kan vel vanskelig ses på som noe annet enn skadelig.
Sist endret av *pi; 28. april 2020 kl. 12:25.
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Jeg har tankesettet dere snakker om og det har vært svært gangnende for meg.

Nå skal det også sies at jeg har hatt en spesiell oppvekst hvor jeg ble tvunget til å bli som jeg ble.

Liker svært dårlig folk som tror på dette her, for hvem er du til og vurdere hva som er riktig adferd eller tankesett for ulike komplekse personligheter og historier?

Kanskje du bedre skjønner hvorfor jeg stilte de spørsmålene jeg gjør og sier dette er svart/hvit tanke gang om at komplekst tema.
Det er ikke sånn at det som blir regnet som toksisk maskulinitet er utelukkende dårlig, men det er kanskje det om du har andre interesser.
Vis hele sitatet...
Jeg henger ikke med på hvilket tankesett du «har» som «vi» har snakka om. Eller hvem dette viet egentlig er.

Du synes å ha gjort deg opp en mening om hva folk mener, framfor å forholde deg til det som blir sagt. Det gjør deg til en ganske uinteressant samtalepartner, så ikke vent noe respons fra meg på noe du skriver i framtida.
Redpilled alfahann
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Ja, en del folk tror at et minimum av selvoppholdelse er feighet. Den som intet våger, intet vinner og alt det der. Men hva har du egentlig å vinne på å ødelegge helsa di? Du er nemlig ikke tøff om du får øyet ødelagt av steinsprut fordi du er for dum til å ta på et par briller, du er ikke knallhard om du kvester beinet ditt med elverktøy. Selv de som driver med basehopping ser seg for før de krysser veien! I basehopp har du noe å vinne, så som adrenalinrush, mestring og frihetsfølelse. Å bli overkjørt av bussen er derimot bare unødvendig og teit. Det eneste man kan vinne på å ikke bry seg om helsa si på byggeplassen er en slags anerkjennelse fra andre som tenker likt.
Vis hele sitatet...
Eksempelet ditt illustrerer greit en situasjon der risikotagning ikke lønner seg isolert sett. Allikevel er det jo greit dokumentert at kvinner tiltrekkes av risikoadferd hos menn. Å sosialisere menn til å mislykkes med kvinner har jeg generelt lite tro på. De fleste polske håndverkere kommer til å ha en kone å dele tilværelsen med når de sitter dauhørte på gamlehjemmet. Det er ikke tilfellet for en større og større andel av norske menn.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
En anerkjennelse som kommer fra et tåpelig tankesett om hva mandighet er og hva det ikke er. Paradoksalt nok er det nettopp feighet som får folk til å mot bedre vitende ta unødvendige sjanser med liv og helse for å passe inn i ei gruppe! Det er langt modigere og langt mer individualistisk å se forbi gruppas snevre dogmatisme og selv ta ansvar for eget liv.
Vis hele sitatet...
Tja. Denne tanken om at mot egentlig modig å si nei til å gjøre modige ting tror jeg har fått litt for mye fotfeste i Norge. I så stor grad at det ikke krever spesielt mye mot for å rettferdigjøre egen feighet.
Sitat av bennnern Vis innlegg
Eksempelet ditt illustrerer greit en situasjon der risikotagning ikke lønner seg isolert sett. Allikevel er det jo greit dokumentert at kvinner tiltrekkes av risikoadferd hos menn.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du har rett i det, og risikovillighet er også klart adaptivt i mange tilfeller. Når vi snakker om disse uheldige rolleforventningene til menn så snakker vi på et mye lavere nivå enn slike store sekkebetegnelser, eller grunntrekk eller hva jeg skal si. Mens risikovilje sikkert i stor grad er biologisk, både for menn og for hva kvinner finner attraktivt hos menn, så tror jeg forventningen om hvordan denne risikoviljen bør uttrykkes i stor grad er kulturelt bestemt. Du kan for eksempel utvise risikovilje ved å starte et gründerselskap, ved å vie fritiden din til å redde folk fra snøskred eller ved å peke og si "høhø, pyseboller" når kollegaen din går med hørselsvern.

Derfor mener jeg vi bør påvrike samfunnet vårt, menn og kvinner, til å ikke dyrke den uttrykksvarianten som skader dem selv eller andre.

Å sosialisere menn til å mislykkes med kvinner har jeg generelt lite tro på. De fleste polske håndverkere kommer til å ha en kone å dele tilværelsen med når de sitter dauhørte på gamlehjemmet. Det er ikke tilfellet for en større og større andel av norske menn.
Vis hele sitatet...
I Polen, kanskje. Men i Norge så er det jo ikke mannemennene i gammeldags betydning som stikker av med damene. Det er høyt utdannede, moderne menn med det dere sikkert vil kalle pk-holdninger. Man taper ikke på ekteskapsmarkedet i dag ved å kunne snakke om følelser eller bruke hørselsvern. Det er de som insisterer på det gamle manneidealet som blir forbigått.
Sitat av *pi Vis innlegg
Du kommer, som førstemann i denne tråden, med noen motargumenter til selve saken og ikke kun kverulering på ordsammenstillingen. Det ble jeg helt oppriktig glad for, så takk for det (uten et snev av sarkasme). Nå kan vi diskutere!

Du skriver at å oppføre deg etter disse holdningene har hjulpet deg i livet. Det tror jeg på. Det vil jo generelt gi en gevinst å tilpasse seg de forventninger og krav samfunnet setter til deg, det er derfor man gjør det. Du har hatt en oppvekst der du har vært nødt til å tilpasse deg ekstra til disse kravene (hvis jeg forstår deg rett?), og da er det veldig naturlig at du har gjort det, det var sikkert en nødvendig og riktig strategi for å ivareta deg selv.

Men det betyr ikke at det er bra at disse kravene ble tvunget på deg. Jeg har hatt en suboptimal oppvekst selv, og vet at jeg har tilpasset meg mye til det. Jeg anerkjenner at det var riktig og nødvendig av meg å gjøre det, gitt situasjonen, men jeg mener jo at det ville vært bedre for meg om jeg slapp å gjøre disse tilpasningene.




Det er blitt gitt noen eksempler allerede. For eksempel påstår jeg at det er skadelig at gutter læres opp til at de ikke skal gråte, uttrykke sårbarhet og be om hjelp dersom de trenger det. Dersom de trenger det, altså. Det er ikke noe toksisk ved at en del menn ikke føler behov for å snakke om følelser, men heller bearbeider dem ved å kløyve ved i bar overkropp.

Det er heller ikke toksisk oppførsel av den lille gutten som spiller tøff og ikke tør å si fra at han er lei seg. Det er trolig det mest adaptive han kan gjøre, fordi han vet at han bare kommer til å tape på å vise hvordan har har det. Det som er toksisk er at han faktisk må tilpasse seg dette urimelige kravet. Du kan altså godt si at denne oppførselen hjelper gutten i å klare seg sosialt, men da er de sosiale kravene giftige. Fordi på sikt, kan de føre til at denne gutten som voksen tar livet av seg i stedet for å gå til en venn eller psykolog og si at han har gått på en smell etter at han mistet jobben. Det kan vel vanskelig ses på som noe annet enn skadelig.
Vis hele sitatet...
Vi ser ut til å være relativt enig.

Jeg ser som regel alltid mye bra og mye dårlig i det meste, så liker jeg ta den utfordrende siden og argumentere som en øvelse for å utvide mitt perspektiv.

Kan du prøve å gjøre noe lignende her, hvor du kritiseres begrepet toksisk maskulinitet? Tenker mer på konsekvenser av bruk, for det er jeg mest opptatt av.

Jeg hørte aldri begrepet bli brukt da jeg studerte psykologi, men jeg kunne forklart mye av samme adferd ved hjelp av andre psykologiske teorier og gi et mer utfyllende svar bak adferden enn, en
label som toksisk maskulinitet.

Jeg synes begrepet blir utfordrene når det er så vanskelig og definere.
Vi risikerer fort å lure oss selv og glemme de positive sidene med adferden når vi kaller den giftig.

Mange av disse adferdene; dominans, objektivisering, vinnerskalle, voldelig tilbøyelighet etc.. har også masse bra med seg. Det kan nesten virke som at flere av adferdene forbundet med suksess hos menn er hva som blir sett på som destruktiv når vi snakker om toksisk maskulinitet og det er gjerne litt sånn ar disse adferdene også er de som kan få enten ekstrem gode positive eller negative resultater.
Det er klart det kommer ann på hvordan det praktiseres, men ofte er mye av denne adferden gangnende for personen som utfører og noengangen gangnende for samfunnet generelt.

Skal jeg gjette hvilken personlighetfaktor mennene som oftest har slik adferd korrelerer mest med, så vil jeg gjette meg til at du ville kunne finne ganske høy korrelasjonskoefensiens med lite medmenneskelighet eller lav aggreeableness på engelsk.
Dette er egentlig ganske unikt for menn.

Trump er vel et godt eksempel på hva jeg snakker om. Du har en type some har mye tosisk maskulinitet, men som har oppnåd høy grad av suksess.

Barn som mobber og dominerer andre gjør det også bedre i voksenlivet enn ikke mobbere og mobbeofre generelt.

Nå virker det kanskje som jeg synes dette er nærmest utelukkende positivt, så jeg vil gjerne avkrefte.
Egenskaper ideologer inkluderer i toksisk maskulinitet kan også være ekstremt ødelegge for personen selv og samfunne. Som nevnt kan gå begge veier. Slik livet il meg i høyere grad tenderer kontra hos kvinner. Flere på gata, flere med millioner i banken..
Sist endret av DrPerception; 28. april 2020 kl. 16:20.
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Kan du prøve å gjøre noe lignende her, hvor du kritiseres begrepet toksisk maskulinitet? Tenker mer på konsekvenser av bruk, for det er jeg mest opptatt av.
Vis hele sitatet...
Det er samme faen for meg hva vi kaller det, det er begrepsinnholdet jeg vil snakke om. Alle forslag til nå har vist manglende forståelse for hva begrepet dreier seg om, bortsett fra myoxo sitt. Så for min del kan vi godt kalle det giftige maskuline rolleforventninger videre i diskusjonen, selv om det er litt lengre.

Jeg hørte aldri begrepet bli brukt da jeg studerte psykologi, men jeg kunne forklart mye av samme adferd ved hjelp av andre psykologiske teorier og gi et mer utfyllende svar bak adferden enn, en
label som toksisk maskulinitet.
Vis hele sitatet...
Hvis du har studert mye adferdspsykologi, så vet du sikkert at ulike personlighetstrekk, hormonnivåer, nevrobiologiske faktorer og whatnot påvirker adferd på helt ulike måter i ulike situasjoner. Det er ikke så enkelt som at menn har mer testosteron, ergo er de mer voldelige. Den biologiske faktoren vil gjøre dem tilbøyelige til å gjøre en hvilken som helst adferd som blir belønnet med seier i en eller annen forstand, altså det du kaller vinnerskalle. I forsøk der samarbeid gir gevinst, vil økt testosteronnivå gi mindre aggressivitet. Det er ikke sikkert at det er typisk menn å være voldelige og aggressive, det handler kanskje mer om at det er typisk menn å konkurrere. Da spiller det jo en viss rolle hva vi som samfunn velger å belønne dem for å konkurrere i.

I en kultur der du blir belønnet med damers gunst og kompisers misunnelse for å ødelegge hørselen din på jobb, vil en risikosøkende vinnerskalle gjøre et poeng ut av å ikke gå med hørselsvern. I en kultur der det ikke blir belønnet så er det ikke noen grunn for vinnerskallen til å ofre helsen sin på akkurat det, så han må kanskje imponere på et område som er litt mer konstruktivt. Uten at noen av hans personlighetstrekk eller egenskaper trenger å undertrykkes av den grunn, det er ikke en grunnleggende mannlig drift å ødelegge hørselen.

Jeg synes begrepet blir utfordrene når det er så vanskelig og definere.
Vi risikerer fort å lure oss selv og glemme de positive sidene med adferden når vi kaller den giftig.
Vis hele sitatet...
Men hallo, ingen kaller selve adferden giftig! Skjønner du det ikke eller bare nekter du å tro meg?

Det er ikke adferden som er giftig, det er holdningen om at du utvise denne adferden i tide og utide for å være en "ekte" mann som er giftig.


Hvis du slår en fyr i selvforsvar eller skyter noen på oppdrag i militæret, så er det ingen som kaller det giftige rolleforventninger. Hvis du fra du er liten er lært opp til at ekte menn løser alle konflikter med vold, så er det en giftig maskulin rolleforventning som kommer til å skade både deg og folk rundt deg.

Mange av disse adferdene; dominans, objektivisering, vinnerskalle, voldelig tilbøyelighet etc.. har også masse bra med seg. Det kan nesten virke som de at flere av adferdene forbundet med suksess hos menn er hva som blir sett på som destruktiv når vi snakker om toksisk maskulinitet.
Vis hele sitatet...
Virkelig? Hvem er de mest suksessrike mennene i vårt samfunn, de som henger med i moderne kultur, eller de som insisterer på å tviholde på det gamle mannsidealet?



Barn som mobber og dominerer andre gjør det også bedre i voksenlivet enn ikke mobbere og mobbeofre generelt.
Vis hele sitatet...
God analogi, jeg tror de fleste er enig i at vi ikke skal lære barn opp til at mobbing er bra og forventet av dem selv om de sikkert kan tjene noe på det. Jeg vil påstå at en mobbekultur vil være en skadelig eller giftig kultur.
Redpilled alfahann
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg tror du har rett i det, og risikovillighet er også klart adaptivt i mange tilfeller. Når vi snakker om disse uheldige rolleforventningene til menn så snakker vi på et mye lavere nivå enn slike store sekkebetegnelser, eller grunntrekk eller hva jeg skal si. Mens risikovilje sikkert i stor grad er biologisk, både for menn og for hva kvinner finner attraktivt hos menn, så tror jeg forventningen om hvordan denne risikoviljen bør uttrykkes i stor grad er kulturelt bestemt. Du kan for eksempel utvise risikovilje ved å starte et gründerselskap, ved å vie fritiden din til å redde folk fra snøskred eller ved å peke og si "høhø, pyseboller" når kollegaen din går med hørselsvern.

Derfor mener jeg vi bør påvrike samfunnet vårt, menn og kvinner, til å ikke dyrke den uttrykksvarianten som skader dem selv eller andre.
Vis hele sitatet...
Enig, men jeg vil påstå at norske menn ofte ikke oppfordres til å vise risikoadferd over hode, men heller oppfordres til feighet og apati.

Sitat av *pi Vis innlegg
Det er høyt utdannede, moderne menn med det dere sikkert vil kalle pk-holdninger. Man taper ikke på ekteskapsmarkedet i dag ved å kunne snakke om følelser eller bruke hørselsvern. Det er de som insisterer på det gamle manneidealet som blir forbigått.
Vis hele sitatet...
Her tror jeg vi er uenige.Ikke om hørselsvernet, men om menn som viser følelser. Jeg tror ikke menn som faktisk snakker om følelser er så veldig ettertraktet. Incels er vel kanskje den gruppen menn som snakker mest om følelseslivet sitt og de mottar neppe ett høyt antall frierbrev. Menn som mener at menn burde snakke om følelser er nok derimot å foretrekke for kvinner i enkelte sosiokønomiske grupper. Det er en vesentlig distinksjon.

Her vil jeg faktisk påstå at norske menn har en minst like utbredt machoklultur som polske håndverker. Den kommer bare til utrykk på en sleipere og mer utspekulert måte.

Der polske arbeidere viser at de klarer seg på tross av dårlige arbeidsklær viser norske menn seg fram ved å klare seg på tross av politiske og kulturelle holdninger som favoriserer kvinner. Jeg synes vi ser eksempler på det i denne tråden her. Menn forteller at de ikke liker å bli kalt toksiske og med det samme dukker det opp en horde av brautende ramboer som skal fortelle hvor totalt uanfekta de er av begrepet.

Styggere eksempler tror jeg du finner i bagatellisering av utroskap og farskapssvindel samt problemet mange menn har med å finne sexpartnere eller kjæreste. Med en gang noen ser sitt snitt i å snakke om disse tingene dukker de samme actionheltene opp og skal understreke at de er såpass fortreffelige at de neppe kjenner seg igjen i beskrivelser av dårlig sexliv eller noen gang kommer til å ha en utro partner. Begge situasjonene og eventuelle følelsesmessige situasjoner som måtte oppstå er bare forbeholdt menn fra steinalderen som ikke har vært glupe nok til å tenke seg fram til at det ikke spiller noe rolle om barnet er ditt eller ikke.

Skal du snakke om følelser skal det helst være følelser som har sitt evolusjonære opphav i seleksjon på kvinner. Menn må begynne å snakke mer om overgrep og mennstrasjonssmerter liksom. Ikke at menn ikke opplever negative følelser etter overgrep, men overgrep som fenomen er nok en større problemstilling for kvinner generelt. Ved å vektlegge viktigheten av å snakke om overgrep klarer den moderne ramboen å vise at han er empatisk og glup nok til å vise empati med en gruppe han ikke selv tilhører. Det er ikke tilfellet for andre problemstillinger som rammer menn.

Personlig har jeg både opplevd å bli vekken av en blowjob etter en fest som jeg ikke samtykket til og ett ganske middels sexliv. Det første har egentlig ikke plaget meg noe som helst følelsesmessig, det er en situasjon som har brydd meg null i ettertid. Om jeg skulle snakket med noen om det andre tror jeg heller at jeg ville valgt en polsk håndverker enn en moderne norsk mann.
«Toksisk maskulinitet finnes ikke pga incels» er kanskje det merkeligste argumentet jeg har hørt på et nettforum noensinne...
Sitat av bennnern Vis innlegg
Enig, men jeg vil påstå at norske menn ofte ikke oppfordres til å vise risikoadferd over hode, men heller oppfordres til feighet og apati.
Vis hele sitatet...
Kan du gi noen eksempler på dette, siden det skjer ofte?


Her tror jeg vi er uenige.Ikke om hørselsvernet, men om menn som viser følelser. Jeg tror ikke menn som faktisk snakker om følelser er så veldig ettertraktet. Incels er vel kanskje den gruppen menn som snakker mest om følelseslivet sitt og de mottar neppe ett høyt antall frierbrev. Menn som mener at menn burde snakke om følelser er nok derimot å foretrekke for kvinner i enkelte sosiokønomiske grupper. Det er en vesentlig distinksjon.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt med på at det er en lei tendens til å kalle menn sutrete når de tar opp helt reelle problemer. Det gjør kvinner ganske ofte, og det er en forbanna uting (de målbærer det jeg vil kalle giftige maskuline rolleforventninger). Men jeg tror altså at hva kvinner forventer og ønsker av menn også i noen grad er kulturelt betinget. Vi er også opplært med holdningen om at ekte menn ikke sutrer, og det er noe vi kan endre på hvis vi er bevisst på det. Det er vel ganske velkjent at det mannsidealet en jente har vokst opp med, f eks i form av en far, vil ha stor innvirkning på hvilke menn hun tiltrekkes av som voksen. På samme måte som at det en mann ser etter i en kvinne ikke er identisk nå som på 50-tallet, fordi kulturen ikke i samme grad dikterer hvordan en ekte kvinnelig kvinne er nødt til å være.


Menn forteller at de ikke liker å bli kalt toksiske og med det samme dukker det opp en horde av brautende ramboer som skal fortelle hvor totalt uanfekta de er av begrepet.
Vis hele sitatet...
Det de brautende ramboene prøver å fotelle er at INGEN HAR KALT DERE TOKSISKE. Det kan jo nesten virke som om du ønsker denne offerrollen?


Styggere eksempler tror jeg du finner i bagatellisering av utroskap og farskapssvindel
Vis hele sitatet...
Dette tar du opp i diskusjon etter diskusjon, og har også prøvd å tillegge meg. Kan du vise til at farsskapssvibdel blir bagatellisert? Hvor da? Ett eneste eksempel, i det minste?


Personlig har jeg både opplevd å bli vekken av en blowjob etter en fest som jeg ikke samtykket til og ett ganske middels sexliv. Det første har egentlig ikke plaget meg noe som helst følelsesmessig, det er en situasjon som har brydd meg null i ettertid. Om jeg skulle snakket med noen om det andre tror jeg heller at jeg ville valgt en polsk håndverker enn en moderne norsk mann.
Vis hele sitatet...
Det er jo et overgrep, men det er ingen grunn til at du skal måtte snakke om det om du ikke har behov for det. Men om du noengang skulle trenge å snakke om det, så håper jeg du kan gjøre det uten å føle at at det gjør deg mindre maskulin.
Sist endret av *pi; 28. april 2020 kl. 18:05.
Redpilled alfahann
Sitat av Bjønnfaen Vis innlegg
«Toksisk maskulinitet finnes ikke pga incels» er kanskje det merkeligste argumentet jeg har hørt på et nettforum noensinne...
Vis hele sitatet...
Dette er en tilbakestående stråmann. Les det du siterer, tøffen.
Sitat av bennnern Vis innlegg
Jeg tror ikke menn som faktisk snakker om følelser er så veldig ettertraktet. (...)Menn som mener at menn burde snakke om følelser er nok derimot å foretrekke for kvinner i enkelte sosiokønomiske grupper. Det er en vesentlig distinksjon.
Vis hele sitatet...
Det er jeg enig i at er en vesentlig distinksjon, og det er ikke gitt at det faktisk er rom for å snakke om følelser selv om det er er vedtatt at det er lov. Jeg har bare min egen erfaring å gå etter her. Min mann snakker nok vesentlig mindre om følelser enn meg, men han er fullt i stand til å gjøre det når det trengs, uten å tøffe seg, flåse det vekk og liknende. Det er en egenskap jeg setter pris på, både med han og mannlige venner.
Redpilled alfahann
Sitat av *pi Vis innlegg
Det de brautende ramboene prøver å fotelle er at INGEN HAR KALT DERE TOKSISKE. Det kan jo nesten virke som om du ønsker denne offerrollen?
Vis hele sitatet...
Jeg vet at ingen i denne tråden har kalt noen toksiske. Det går fint an å lese setningen du siterer uten å ende opp med den oppfatningen. Det er nesten som du ønsker denne feilforståtte offerrollen.

Sitat av *pi Vis innlegg
Dette tar du opp i diskusjon etter diskusjon, og har også prøvd å tillegge meg. Kan du vise til at farsskapssvibdel blir bagatellisert? Hvor da? Ett eneste eksempel, i det minste?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke prøvd å tillegge deg holdningen. Jeg har kritisert det jeg mener er en generell tendens blant feminister og moderne menn og du har gjort deg selv til fasit på hva gruppene måtte mene.Da er det lett å tolke ett angrep på en generell tendens i en gruppe som ett angrep på egne holdninger.Her har du ett greit eksempel:

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
La meg skrive dette så tydelig som overhode mulig: Utroskap er ingen big deal. Det er kjipt å bli bedratt, ja. Det kan føre til at ekteskapet ryker. Men det rammer hovedsaklig bare de involverte, og konsekvensene for disse avhenger utelukkende av hvordan de selv velger å takle det. I den store sammenhengen er det peanuts. Dere som rager og ranter om hvor jævlig det er må gå i dere selv og gjøre noe med deres eget reaksjonsmønster. Det er nemlig en egenskap dere båda kan og bør kontrollere. Men dere kan ikke kontrollere andre mennesker og dere bør ikke forsøke. Fordi det er galt. Grunnen til at dere tilter sånn over utroskap og rasjonaliserer og rettferdiggjør de mest motbydelige handlinger er at dere har et sykelig behov for å eie, kontrollere og styre andre mennesker. Så hele denne keyloggerdebatten handler ikke om utroskap - den handler om deres egne, alvorlige karakterbrister.
Vis hele sitatet...
Sitat av *pi Vis innlegg
Kan du gi noen eksempler på dette, siden det skjer ofte?
Vis hele sitatet...
Forventningen om at menn skal bøye seg i denne tråden.

Kvinner kan aldri oppnå full forståelse på mannskultur og mannlig atferd på grunn av det enorme gapet mellom kjønnene. Det at kvinner skal diktere hva som er giftig av maskulinitet blir for dumt.

Om dere hadde hatt et snev av selvinnsikt ville dere ha sett at det er mye mer kvinnelig toksisitet som er skadelig for samfunnet.
Et samfunn bygd av menn.

Menn er fra mars og kvinner fra Venus...?
Sist endret av EzreaL; 28. april 2020 kl. 18:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av bennnern Vis innlegg
Kritikken går ikke på definisjonen dere opererer med. Kritikken går den går på at det er ett ensidig fokus på negativ sosialisering av menn og ikke kvinner. At begrepet toksisk maskulinitet brukes som en hersketeknikk mot menn som uttaler seg om menns problemer og at toksisk maskulinitet defineres så bredt at også hensiktsmessig sosialisering av menn omfattes av begrepet.

Det siste er greit illustrert i gillette reklamen som viser hvordan en "helt" av en moderne mann hindrer guttebarnet sitt fra å bryte med en nabogutt.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner helt ærlig ikke hva du mener når du sier "Kritikken går ikke på definisjonen dere opererer med". Du sier selv, rett etterpå, at kritikken går på at uttrykket er et ensidig fokus på sosialisering av menn, hvilket det ganske enkelt ikke er. Da må du nesten ha en annen idé om hva uttrykket betyr. De to påstandene utelukker hverandre, rett og slett. Det gir ikke mening.

For all del: det finnes masse dårlige hersketeknikker og regelrett kjønnsdiskriminerende uttrykk som brukes spesifikt mot menn enten det skjer noe faktisk kritikkverdig (i hvilket tilfelle uttrykket fortsatt er ræva og folk som bruker det burde skjerpe seg kraftig) eller noen bare trenger billig ammunisjon. "Mansplaining" osv. er uttrykk jeg misliker sterkt, for eksempel.

Når det gjelder dette spesifikke uttrykket... passer det bare ikke. Det sier ganske enkelt ikke noe negativt om menn overhodet, med mindre man legger ned seriøs mental gymnastikk for å tvinge det til å gjøre det - i hvilket tilfelle den betydningen er helt intern til ens eget hode og godt egnet til å forvirre alle andre.
Sist endret av robhol; 28. april 2020 kl. 19:07.
Sitat av bennnern Vis innlegg
Jeg vet at ingen i denne tråden har kalt noen toksiske. Det går fint an å lese setningen du siterer uten å ende opp med den oppfatningen. Det er nesten som du ønsker denne feilforståtte offerrollen.
Vis hele sitatet...
Virkelig, virkelig, virkelig ikke.

Her har du ett greit eksempel:
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke helt se at det myoxo sier her rammer spesielt menn? Både menn og kvinner opplever vel utroskap? Hvorvidt man anser det som en big deal vil vel variere. Jeg vet ikke sammenhengen dette er tatt fra, men det virker som noen bruker utroska som unnskyldning til å begå lovbrudd. Slik jeg leser det sitatet er at utroskap er bedritent gjort, men at man ikke kan gjøre så mye mer enn å gå fra vedkomnende. Man kan ikke tvinge noen til å være trofast. Mer at dette er uten kontekst, så myoxo må gjerne rette på meg hvis jeg leste det galt. Ser virkelig ikke hvordan det er rettet mot menn spesifikt.

Har du noen eksempler på at det er sosialt akseptert å lure noen til å tro at de er far til ungen sin?


Ellers så har jeg vanskelig for å forstå helt sammenhengen i det du mener. Det virker som om du synes det er dumt at menn ikke får snakke om følelser som er viktige for dem, og samtidig mener du det er galt når jeg sier at menn må få lov til å snakke om følelsene sine? Hva er det du er uenig i her?

Sitat av EzreaL Vis innlegg
Forventningen om at menn skal bøye seg i denne tråden.
Vis hele sitatet...
Kun de mennene som er enig med deg, da eller? De andre mennene i tråden kvalifiserer kanskje ikke til å kalle seg ekte mannete mannemenn? Isåfall gjør du en utmerket jobb med å eksemplifisere problemet vi snskker om
Sist endret av *pi; 28. april 2020 kl. 19:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av *pi Vis innlegg
Det er samme faen for meg hva vi kaller det, det er begrepsinnholdet jeg vil snakke om. Alle forslag til nå har vist manglende forståelse for hva begrepet dreier seg om, bortsett fra myoxo sitt. Så for min del kan vi godt kalle det giftige maskuline rolleforventninger videre i diskusjonen, selv om det er litt lengre.


Hvis du har studert mye adferdspsykologi, så vet du sikkert at ulike personlighetstrekk, hormonnivåer, nevrobiologiske faktorer og whatnot påvirker adferd på helt ulike måter i ulike situasjoner. Det er ikke så enkelt som at menn har mer testosteron, ergo er de mer voldelige. Den biologiske faktoren vil gjøre dem tilbøyelige til å gjøre en hvilken som helst adferd som blir belønnet med seier i en eller annen forstand, altså det du kaller vinnerskalle. I forsøk der samarbeid gir gevinst, vil økt testosteronnivå gi mindre aggressivitet. Det er ikke sikkert at det er typisk menn å være voldelige og aggressive, det handler kanskje mer om at det er typisk menn å konkurrere. Da spiller det jo en viss rolle hva vi som samfunn velger å belønne dem for å konkurrere i.

I en kultur der du blir belønnet med damers gunst og kompisers misunnelse for å ødelegge hørselen din på jobb, vil en risikosøkende vinnerskalle gjøre et poeng ut av å ikke gå med hørselsvern. I en kultur der det ikke blir belønnet så er det ikke noen grunn for vinnerskallen til å ofre helsen sin på akkurat det, så han må kanskje imponere på et område som er litt mer konstruktivt. Uten at noen av hans personlighetstrekk eller egenskaper trenger å undertrykkes av den grunn, det er ikke en grunnleggende mannlig drift å ødelegge hørselen.


Men hallo, ingen kaller selve adferden giftig! Skjønner du det ikke eller bare nekter du å tro meg?

Det er ikke adferden som er giftig, det er holdningen om at du utvise denne adferden i tide og utide for å være en "ekte" mann som er giftig.


Hvis du slår en fyr i selvforsvar eller skyter noen på oppdrag i militæret, så er det ingen som kaller det giftige rolleforventninger. Hvis du fra du er liten er lært opp til at ekte menn løser alle konflikter med vold, så er det en giftig maskulin rolleforventning som kommer til å skade både deg og folk rundt deg.


Virkelig? Hvem er de mest suksessrike mennene i vårt samfunn, de som henger med i moderne kultur, eller de som insisterer på å tviholde på det gamle mannsidealet?




God analogi, jeg tror de fleste er enig i at vi ikke skal lære barn opp til at mobbing er bra og forventet av dem selv om de sikkert kan tjene noe på det. Jeg vil påstå at en mobbekultur vil være en skadelig eller giftig kultur.
Vis hele sitatet...
Finnes mange ulike definisjoner av begrepet.
Din er fin for den er lett og forsvare.

Jeg kan si meg enig i et at finnes rolleforventninger til ulike kjønn og at noen av dem er skadelig.

Også enig i at vi kan andre adferd med hva vi belønner.

Jeg har aldri opplevd press om at jeg må gjøre ditt og datt for å være mann på det typiske som blir nevnt i forbindelse meg toksisk maskulinitet annet en at jeg må betale middag på date eller ting som egentlig ikke er så stort problem.

Jeg derimot opplevd rolleforventninger om at jeg som mann IKKE kunne ha diverse meninger, som for eksempel at kognetive snarveier og fordommer som regel var riktig nok eller at personer har ulik verdi etter hvilken egenskaper de innehar.

men uforståelige ting som:

Synes er at kvinner er sterke fordi dem er kvinner
At homofile er tøffe siden de tørr være homo
Synes det skal være logisk at kvinner og menn skal ha samme interesser og arbeidsoppgaver.
Null toleranse for aggresjon.

Dette er for meg dette skadelig. Jeg ble satt i en situasjon hvor jeg var forelsket i en jente, men kravet var at jeg måtte legge ifra meg rasjonalitet.

Jeg kom meg bort, men jeg skulle gjort det lenge før.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Du misforstod begrepet, skjøt fra hofta, innrømmer at det var tilfelle og forsøker nå å bortforklare det som rimelig. Tatt i betraktning at dette er et emne du har fått forklart med teskje før, så følger det at du enten er immun mot fakta, eller at du lyver eller at du er såpass glemsom at det grenser mot demens. Pick your poison. Her har du helt selv malt deg inn i et hjørne. Sakte, møysommelig og med den minste penselen som finnes.
Vis hele sitatet...
At jeg er uenig med dere i hvorfor dette fenomenet kalles akkurat toksisk maskulinitet og hva som ligger mellom linjene betyr ikke at jeg har misforstått noe som helst. Du har derimot rett i at jeg er glemsom... jeg røyka ufattelig mye weed tidligere i omtrent 10 år. Jeg var også hard på flaska, alt for mye på byen, snorta feite lisser med dealer roomien min, eksperimenterte med psykedeliske stoffer som LSD og DMT og på toppen av alt så poppa vi alt for mye MDMA en periode på noen måneder. Så hjernen min ble ganske scrambled for å si det mildt, men det eneste jeg ruser meg på nå er et par-tre kaffekopper om dagen. Kutta ut harddrugs i 2017 og weeden i februar. Så om du lurer på hvorfor jeg oppfører meg som en gullfisk så er det fordi jeg tidligere har rusa meg til å bli lowkey retarded :'V

Når det er sagt så er jeg heldigvis veldig klar over at hukommelsen min er dårlig, derfor går jeg ofte tilbake i trådene jeg deltar i og leser hva som er blitt sagt på nytt. Av den grunn så nytter det ikke å putte ord i munnen på meg.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Nei, de stråmennene du påstår at utgjør "moderne feministisk tankegods" er såpass dumme. De har imidlertid lite med virkeligheten å gjøre, slik vi akkurat har avklart hva angår giftige maskuline rolleforventninger. Hvis du faktisk hører på hva folk sier så står du bedre rusta til å danne deg en informert mening.
Vis hele sitatet...
Her har du noen eksempler på moderne feministisk tankegods i media.
Dette er snakk om Disney, Marvel og Gillette, ikke random folk på twitter. Dette er en del av hva moderne feministisk tankegods representerer.

NEW WARRIORS Trailer | Marvel Comics

The Force Is Female in All-New Star Wars Series Coming to Disney Plus, Will Be The Wokest One Yet

We Believe: The Best Men Can Be | Gillette (Short Film)


Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Å bevisst lukke øynene for motpartens argumenter er én ting. Men du ignorerer deres blotte posisjon. Å kjempe mot noe du selv innrømmer at er en stråmann, for så å følge opp med at det er rasjonelt all den tid du gjerne finner flere stråmenn fra de samme kildene... Det er faktisk ikke et veldig opplagt tegn på gjennomgripende intelligens.
Vis hele sitatet...
Eksemplene du og pi har kommet med på menn som gjør dumb shit fordi de er redd for å bli sett på som svake er legitime eksempler på menn som skader seg selv pga. tradisjonelle kjønnsroller. Det jeg er uenig i er at vi bør kalle denne typen atferd toksisk maskulinitet fordi det er et uintelligent begrep. For tiende gang, jeg har ikke misforstått hva det går ut på, jeg synes bare begrepet er tilbakestående fordi det insinuerer at all maskulin atferd er toksisk.
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Finnes mange ulike definisjoner av begrepet.
Din er fin for den er lett og forsvare.
Vis hele sitatet...
Min er fin fordi det er den definisjonen som vanligvis blir brukt, og det er jo greit når man skal kommunisere. Men nå heter det giftige maskuline rolleforventninger, så nå er alle fornøyd tror jeg.

Jeg kan si meg enig i et at finnes rolleforventninger til ulike kjønn og at noen av dem er skadelig.
Vis hele sitatet...
Så bra! Hvilke typiske forventninger til menn og kvinner respektivt er det du mener er spesielt skadelige?

Også enig i at vi kan andre adferd med hva vi belønner.
Vis hele sitatet...
Både holdninger og adferdmønstre, på sikt.

Jeg har aldri opplevd press om at jeg må gjøre ditt og datt for å være mann på det typiske som blir nevnt i forbindelse meg toksisk maskulinitet annet en at jeg må betale middag på date eller ting som egentlig ikke er så stort problem.
Vis hele sitatet...
Det er jo bra. Heldigvis er det jo færre og færre som tvinges inn i trange roller, men det er fortsatt et problem.

Jeg derimot opplevd rolleforventninger om at jeg som mann IKKE kunne ha diverse meninger, som for eksempel at kognetive snarveier og fordommer som regel var riktig nok eller at personer har ulik verdi etter hvilken egenskaper de innehar.
Vis hele sitatet...
Litt usikker på hva du mener... du føler det ikke er lov å ha fordommer? Er dette et problem for menn spesifikt?

Synes er at kvinner er sterke fordi dem er kvinner
At homofile er tøffe siden de tørr være homo
Synes det skal være logisk at kvinner og menn skal ha samme interesser og arbeidsoppgaver.
Null toleranse for aggresjon.
Vis hele sitatet...
Du mener at dette er holdninger du blir forventet å ha, som du ikke har eller vil ha?

Jeg kan kommentere dem hvis du vil.
1: Det høres teit ut, og ærlig talt ganske nedlatende fra en kvinnes perspektiv. Det er ikke et kompliment jeg hadde satt pris på.

2: Jeg synes ikke det er spesielt tøft å være hverken homo eller hetero per se, men det er modig å stå for den man er til tross for at man blir utsatt for vold og trakassering. Nå er heldigvis homofili mye mer akseptert enn før, men transpersoner opplever sjokkerende mye vold og overgrep. Det krever et visst mot å stå frem da, og det har jeg stor respekt for. Har ikke du?

3: Jeg synes det er logisk at menn og kvinner skal få ha de interessene som faller naturlig for dem, uten å bli stemplet som ukvinnelige eller umandige. Så er det ikke noe mål for meg at de skal være 50/50 fordelt. Forskjellene på individnivå er større enn på gruppenivå.

4: Usikker på om du mener aggresjon som i vold eller emosjonen sinne. Jeg er enig i at sinne er en uglesett følelse, og ofte ansett som primitiv og usivilisert. Sunt sinne er imidlertid veldig viktig. Det er nok en tendens til at sinne er en "ulovlig" følelse å uttrykke, særlig for kvinner. Det er ganske typisk at mange kvinner opplever å begynne å gråte når de prøver å uttrykke sinne, mens mange menn uttrykker sinne når de egentlig er triste eller redde. Man får sekundære følelsesresponser på den følelsen man opplever som problematisk å ha. Ganske lite konstruktivt, da førstnevnte ender med å få en klem når hun trenger å sette grenser, og sistnevnte skyver folk vekk når han trenger nærhet. Det er i det hele tatt viktig at alle følelser er lov å uttrykke for hvem som helst, og så må man selvsagt lære seg en adekvat uttrykksform.
Sist endret av *pi; 28. april 2020 kl. 19:51.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av SkurtNilsen Vis innlegg
jeg synes bare begrepet er tilbakestående fordi det insinuerer at all maskulin atferd er toksisk.
Vis hele sitatet...
Uttrykket "gul bil" insinuerer at alle biler er gule. Sant eller usant?
Sitat av robhol Vis innlegg
Uttrykket "gul bil" insinuerer at alle biler er gule. Sant eller usant?
Vis hele sitatet...
Morsom stråmann, men biler har ingenting med saken å gjøre. Les dette:

Sitat av SkurtNilsen Vis innlegg
[...] det er en agenda med begrepet, i likhet med alle andre begreper som inneholder male ditt og datt. The male gaze, mansplaining, man-spreading osv. har alle som formål å kritisere menn og samtidig stenge dem ute fra debatten. Det er hersketeknikker.
Vis hele sitatet...
Sitat av SkurtNilsen Vis innlegg
Det er mannefiendlig pga. begrepet kommer som en del av en pakke med lignende begreper fra en ideologi med en betraktelig andel medlemmer som enkelt og greit misliker typisk mannlig oppførsel, i stor grad på grunn av den historiske konteksten. All den undertrykkingen kvinner er blitt utsatt for av mektige menn gjennom tidene har satt sine spor, og nå som de har fått sin frihet har det gått til huet på enkelte av dem.
Vis hele sitatet...
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Morsom hersketeknikk, men stråmenn har ingenting med saken å gjøre.

Seriøst.
Hvis du tror det er en stråmann, har du misforstått. Igjen.

Poenget er at du ikke kan påstå at "toksisk maskulinitet" insinuerer at all maskulinitet er toksisk, mer enn du mener at "gul bil" insinuerer at alle biler er gule, "fyr fra Trøndelag" insinuerer at alle menn er trøndere, osv. - hele poenget er at dette er kvalifiserende, presiserende uttrykk som ville vært overflødige, hvis denne insinuasjonen faktisk hadde funnet sted (eller hvis den hadde vært implisitt i ordvalget). Hele poenget med å kvalifisere et uttrykk er at det ellers kunne beskrevet en større gruppe eller et videre konsept enn du egentlig tilsikter, som er grunnen til at "toksisk" kommer foran "maskulinitet", nettopp for å presisere at det ikke er tilfelle at all maskulinitet er toksisk.
Sist endret av robhol; 28. april 2020 kl. 20:12.
Sitat av SkurtNilsen Vis innlegg
fordi det insinuerer at all maskulin atferd er toksisk.
Vis hele sitatet...
FFS, det gjør ikke det. Overhodet. Selv om du har gjort deg opp en mening om at det gjør det, betyr det ikke at det gjør det. Noe som har blitt påpekt opp og ned i mente i denne tråden.

Synes urban dictionary har en god og dekkende beskrivelse på det (selv om det har kommet drøssevis av forklaringer på definisjonen i denne tråden).
Skjønner faen ikke at du gidder, *pi.
Falt litt fra grunnet akutt tannverk.

Hadde ikke regnet med denne tråden skulle blåse opp såpass som den gjorde. Kommet mange interessante innspill!

For å gjøre det helt klart: jeg har null problem med å anerkjenne Wikipedias definisjon av begrepet, ei heller at problemstillingene ved denne definisjonen for noen vil være reelle.

Men jeg har litt problemer med _enda_ et ladet begrep i en suppe av ladede begreper. Hvorfor holdt det ikke med "macho-kultur" som beskrivelse for disse egenskapene hos menn? I seg selv kan dette sees som flisespikkeri, men personlig synes jeg det lukter litt agenda av hele greia. Bytt ut et allerede etablert, velfungerende, mindre ladet begrep med et nytt som er vesentlig mer ladet; ord for ord. Bare min oppfatning though, og dette sees som en del av et større bilde, og hadde ikke vært like problematisk som ett isolert tilfelle.

En annen ting som skurrer litt er at det virker som en del mener det er et ideal å oppnå så liten forskjell mellom menn og kvinner som mulig, på absolutt alle plan. Eller enda verre; at forskjeller i menn og kvinners emosjonelle lyster, mål og idealer er ikke-eksisterende. For alle som har sett Hjernevask med Harald Eia kommer det godt frem at mennesker i høyt ansette stillinger innenfor kjønnsforskning og humanitære fag mener akkurat dette. Selvsagt kan alle oppegående mennesker enes om at likt arbeid=lik lønn, samme rettigheter mellom kjønn etc. Men det er også viktig, mener jeg, å anerkjenne at det faktisk er forskjeller mellom menn og kvinner. Vi er på vei mot et samfunn hvor f.eks. det å snakke om følelser er ansett som produktivt, men å aktivt ikke ønske å snakke om følelser sees på som kontraproduktivt. Og selvsagt er det kontraproduktivt om det fører til depresjon, angst og selvmord - men alle har forskjellige behov ovenfor eget følelsesliv, og en del, kanskje spesielt menn, kan genuint ønske å bearbeide ting uten å prate om det. Jeg forstår at du Pi er reflektert nok til å anerkjenne dette, men samtidig tror jeg at begreper som toksisk maskulinitet kan være med på å undergrave nettopp dette.

Som eksempel kan jeg lett se for meg et skolevesen som skal ha mer fokus på toksisk maskulinitet - som i seg selv sikkert har gode intensjoner og kan være til hjelp for de som måtte slite med definisjonsegenskapene - men som ender opp med å bli en mal for hvordan alle menn nå bør takle eget følelsesliv fremover.
Sitat av stranger Vis innlegg
Som eksempel kan jeg lett se for meg et skolevesen som skal ha mer fokus på toksisk maskulinitet - som i seg selv sikkert har gode intensjoner og kan være til hjelp for de som måtte slite med definisjonsegenskapene - men som ender opp med å bli en mal for hvordan alle menn nå bør takle eget følelsesliv fremover.
Vis hele sitatet...
Skoleverket fronter vel heller det jeg vil kalle toksisk femininitet; sitt stille, ikke vær selvstendig, ikke vær uenig, overoppfyll alle forventninger og for guds skyld ikke prøv på noe du ikke er helt sikker på at du får til for det går utover standpunktkarakteren din. Dette er rolleforventninger kvinner sliter med, men skolen velger å dyrke dem som ideal for alle, uansett kjønn og personlighet. Ok, det var satt på spissen. Men jeg har litt erfaring fra det gamet.
Sitat av *pi Vis innlegg
Skoleverket fronter vel heller det jeg vil kalle toksisk femininitet; sitt stille, ikke vær selvstendig, ikke vær uenig, overoppfyll alle forventninger og for guds skyld ikke prøv på noe du ikke er helt sikker på at du får til for det går utover standpunktkarakteren din. Dette er rolleforventninger kvinner sliter med, men skolen velger å dyrke dem som ideal for alle, uansett kjønn og personlighet. Ok, det var satt på spissen. Men jeg har litt erfaring fra det gamet.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du misforstod meg. Du skriver fronter toksisk femininitet; som i å fremme det. Jeg skriver fokus på toksisk maskulinitet; da selvsagt som i å ha fokus på at dette er noe man ikke ønsker.
Sitat av stranger Vis innlegg
Jeg tror du misforstod meg. Du skriver fronter toksisk femininitet; som i å fremme det. Jeg skriver fokus på toksisk maskulinitet; da selvsagt som i å ha fokus på at dette er noe man ikke ønsker.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg forstår, men de tar det et par hakk lengre. At de motvirker giftige maskuline rolleforventninger, vil jeg si er veldig bra. Jeg er for eksempel glad for at min sønn får trøst på skolen når han er lei seg, og ikke får beskjed om å gro baller. Men skolen slik den fungerer, noe karikert, fronter verdier som ikke nødvendigvis er egentlig feminine, men som kjennetegner negative rolleforventninger om hva som er feminint. Dette trøkker de på alle. Jeg vet egentlig ikke hvem det er verst for, de som ikke tilpasset seg og får middelmådige karakterer eller de som tilpasser seg og får toppkarakterer, prestasjonsangst og et usunt bekreftelsesbehov. De som dropper helt ut er selvsagt de største taperne i systemet.
Sist endret av *pi; 28. april 2020 kl. 21:32.
At sønnen din får trøst når han er lei seg er selvsagt vel og bra, men synes ikke det står som et motstykke til premisset jeg satte. At ikke alle gutter/menn liker å snakke om følelsene sine betyr ikke at man bør tilte helt i motsatt vinkel heller.

Men uansett, til dels enig med resten av det du skriver. Når jeg var ung mente man de ungene som hadde problemer med å sitte stille og hadde mye ekstra energi burde gis amfetaminer så de ble "fokuserte nok" til å delta i undervisningen. Vet mange er uenige med meg her, men et seks år gammelt barn som har problemer med å sitte i ro i fem timer og heller vil ut å klatre i trærne er normalt i min bok. Hvis ikke det er institusjonalisering vet ikke jeg. Men uansett, havner langt utenfor tråden nå.
Sitat av stranger Vis innlegg
At sønnen din får trøst når han er lei seg er selvsagt vel og bra, men synes ikke det står som et motstykke til premisset jeg satte. At ikke alle gutter/menn liker å snakke om følelsene sine betyr ikke at man bør tilte helt i motsatt vinkel heller.
Vis hele sitatet...
Kort oppsummert bør ingen hverken presses til eller hindres i å snakke om sine personlige følelser basert på hvilken tiss de har eller noe annet irrelevant kriterium.

Vet mange er uenige med meg her, men et seks år gammelt barn som har problemer med å sitte i ro i fem timer og heller vil ut å klatre i trærne er normalt i min bok.
Vis hele sitatet...
I min bok også.
Litt på siden, men litt interessant hvordan begreper muterer:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Myth...n%27s_movement

Ovennevnte var den new age jungianske mannsbevegelsen begrepet toksisk maskulinitet stammer fra.
Sitat av robhol Vis innlegg
Poenget er at du ikke kan påstå at "toksisk maskulinitet" insinuerer at all maskulinitet er toksisk, mer enn du mener at "gul bil" insinuerer at alle biler er gule, "fyr fra Trøndelag" insinuerer at alle menn er trøndere, osv.
Vis hele sitatet...
Jo det kan jeg påstå. Begrepet toksisk maskulinitet blir misbrukt av en gruppe mennesker som har oppfunnet en lang rekke nye begreper som mansplaining, manterrupting, manspreading osv. for å sette all tradisjonell maskulin atferd i et dårlig lys.

Sitat av robhol Vis innlegg
hele poenget er at dette er kvalifiserende, presiserende uttrykk som ville vært overflødige, hvis denne insinuasjonen faktisk hadde funnet sted (eller hvis den hadde vært implisitt i ordvalget). Hele poenget med å kvalifisere et uttrykk er at det ellers kunne beskrevet en større gruppe eller et videre konsept enn du egentlig tilsikter, som er grunnen til at "toksisk" kommer foran "maskulinitet", nettopp for å presisere at det ikke er tilfelle at all maskulinitet er toksisk.
Vis hele sitatet...
Kontekst, har du hørt om det?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av SkurtNilsen Vis innlegg
Jo det kan jeg påstå. Begrepet toksisk maskulinitet blir misbrukt av en gruppe mennesker som har oppfunnet en lang rekke nye begreper som mansplaining, manterrupting, manspreading osv. for å sette all tradisjonell maskulin atferd i et dårlig lys.

Kontekst, har du hørt om det?
Vis hele sitatet...
Kilder på at uttrykket blir misbrukt i stor skala, takk - ettersom den faktiske definisjonen er den den er, har vi i praksis bare ditt ord (og fra andre som... helt innlysende allerede har bestemt seg for hva de skal mene...) for at det er noe som skjer i stor nok skala til å tenkes på som relevant for tilfellet.

Kontekst er viktig, absolutt... men det er ikke så ofte det får ting som spesifikt betyr én ting til å spesifikt bety en helt annen ting. (Gjør meg en tjeneste og ikke prøv å få "ironi" el. til å passe - det gjør det ikke)
Kom gjerne med eksempler fra virkeligheten der man klart kan se at tolkningen din er riktig, dvs. at uttrykket i seg selv insinuerer at all maskulinitet er giftig. Jeg vet ikke hvordan du skal få det til, men det er for så vidt derfor jeg er glad jeg ikke har inntatt din posisjon i debatten.
Sist endret av robhol; 29. april 2020 kl. 10:04.
Du vil ha kilder på at uttrykket blir misbrukt i stor skala? Ok.
Her har du en artikkel hvor en mannlig feminist tar opp blant annet dude wipes, barbersalonger og mannehuler som eksempler på "Toxic and fragile masculinity [...] that same toxic and fragile idea of masculinity that drives the incel community, which birthed the spree killer Elliot Rodgers".

Her er enda en artikkel om sammenhengen mellom mannehuler og toksisk maskulinitet.

Denne Gillette reklamen er også et klassisk eksempel.

Dette fant jeg på under 5 minutter ved å google "toxic masculinity"

Jeg ser du etterlyser eksempler fra virkeligheten også, her skal du få ett gullkorn jeg hørte fra min kollega. Hun mente at online skytespill som fortnite burde bli forbudt fordi det "dyrker frem aggresjon og giftig maskulinitet"...


inb4 "det er ikke stor nok skala, gi meg 100 kilder til"
nei, du er ikke læreren min, og jeg begynner helt ærlig å gå lei av denne debatten. Det er klart og tydelig at ingen av oss kommer til å endre mening. Takk og farvel
Sist endret av SkurtNilsen; 29. april 2020 kl. 10:33.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av SkurtNilsen Vis innlegg
Du vil ha kilder på at uttrykket blir misbrukt i stor skala? Ok.
Vis hele sitatet...
Så det er fire eksempler på at noen bruker det feil, i et mislykket forsøk på å besvare en brøkdel av ett av de to spørsmålene mine, mens du prøver å insinuere nok en gang at det er andres jobb å underbygge dine påstander. Jeg bare prøver å oppsummere.

Sitat av SkurtNilsen Vis innlegg
inb4 "det er ikke stor nok skala, gi meg 100 kilder til"
nei, du er ikke læreren min, og jeg begynner helt ærlig å gå lei av denne debatten. Det er klart og tydelig at ingen av oss kommer til å endre mening. Takk og farvel
Vis hele sitatet...
Jeg visste ikke at det å spørre deg om å gi mening og underbygge det du påstår krever at jeg er læreren din.

Jeg mener å huske at jeg fortalte deg samme greia en gang (riktignok da jeg faktisk ble møtt med faktiske floskler og ikke bare forespørsler om å underbygge det jeg sa), så tillat meg å si:

"Hahaha det er så sykt svakt å stikke av med halen mellom beina på denne måten og likevel forsøke å beholde et snev av stolthet. Du er på tynn is og du vet det selv, det er derfor du legger diskusjonen død. Du lurer ingen med denne slags piss "

Have a good one..

Edit: jeg så reklamen, og justerer antallet eksempler til tre. Med mindre du mener mobbing og sextrakassering er vitale deler av maskulin identitet.
Sist endret av robhol; 29. april 2020 kl. 11:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av bennnern Vis innlegg
Eksempelet ditt illustrerer greit en situasjon der risikotagning ikke lønner seg isolert sett. Allikevel er det jo greit dokumentert at kvinner tiltrekkes av risikoadferd hos menn. Å sosialisere menn til å mislykkes med kvinner har jeg generelt lite tro på. De fleste poalske håndverkere kommer til å ha en kone å dele tilværelsen med når de sitter dauhørte på gamlehjemmet. Det er ikke tilfellet for en større og større andel av norske menn.
Vis hele sitatet...
Enten mener du at polske håndverkere får seg kone fordi de gjør tåpelige ting som å ødelegge helsa uten grunn - eller så mener du det ikke. For mitt vedkommende er det nokså åpenbart at det er en viss frikobling i systemet her: Hvis vi aksepterer at damene legger seg på rygg om når du drar på bakhjulet med mopeden, så gjør det når damene ser på. På jobb kan du imidlertid fint bruke hørselvern. Kost - nytte.

Sitat av bennnern Vis innlegg
Tja. Denne tanken om at mot egentlig modig å si nei til å gjøre modige ting tror jeg har fått litt for mye fotfeste i Norge. I så stor grad at det ikke krever spesielt mye mot for å rettferdigjøre egen feighet.
Vis hele sitatet...
Det er ikke modig å ikke bruke hørselvern, det er ikke engang dumdristig - det er bare dumt. Mot og feighet kommer helt enkelt ikke inn i ligninga. Det er ingenting kult, tøft, mandig eller modig ved å være dum; idioti er usexy. Ta gjerne sjanser, men bare hvis du har noe å tjene på det, og aldri hvis utfallet utelukkende er destruktivt. Dette har med intelligens å gjøre, ikke mot.

Sitat av bennnern Vis innlegg
Jeg har ikke prøvd å tillegge deg holdningen. Jeg har kritisert det jeg mener er en generell tendens blant feminister og moderne menn og du har gjort deg selv til fasit på hva gruppene måtte mene.Da er det lett å tolke ett angrep på en generell tendens i en gruppe som ett angrep på egne holdninger.Her har du ett greit eksempel:
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
La meg skrive dette så tydelig som overhode mulig: Utroskap er ingen big deal. Det er kjipt å bli bedratt, ja. Det kan føre til at ekteskapet ryker. Men det rammer hovedsaklig bare de involverte, og konsekvensene for disse avhenger utelukkende av hvordan de selv velger å takle det. I den store sammenhengen er det peanuts. Dere som rager og ranter om hvor jævlig det er må gå i dere selv og gjøre noe med deres eget reaksjonsmønster. Det er nemlig en egenskap dere båda kan og bør kontrollere. Men dere kan ikke kontrollere andre mennesker og dere bør ikke forsøke. Fordi det er galt. Grunnen til at dere tilter sånn over utroskap og rasjonaliserer og rettferdiggjør de mest motbydelige handlinger er at dere har et sykelig behov for å eie, kontrollere og styre andre mennesker. Så hele denne keyloggerdebatten handler ikke om utroskap - den handler om deres egne, alvorlige karakterbrister.
Vis hele sitatet...
Vis hele sitatet...
Du verden, her må jeg nesten helt tilfeldig skyte inn et helt vilkårlig valgt sitat fra The origin of Species:
Sitat av Charles Darwin
To suppose that the eye, with all its inimitable contrivances for adjusting the focus to different distances, for admitting different amounts of light, and for the correction of spherical and chromatic aberration, could have been formed by natural selection, seems, I freely confess, absurd in the highest possible degree.
Vis hele sitatet...
Right! Så la oss se på konteksten til dette infamet utroskapssitatet mitt som dere elsker å trekke ut av sammenheng. Det er ikke første gangen det skjer, og du har deltatt i de tidligere trådene også. Her er den originale tråden sitatet stammer fra, og tittelen legger kanskje lista: Utroskap? Hacke konas passord på Facebook - Messenger.
Min påstand var noe å radikalt at ulike sanksjoner må sees i lys av handlingen som har blitt begått, og at i den store sammenhengen er ikke utroskap noe som rettferdigjøre datainnbrudd, stalking, vold eller drap. Min tese er at denslags respons er grovt uproporsjonale. Dette falt det mange tungt for brystet å høre. Jeg påstår videre at utroskap i utgangspunktet rammer de involverte, og at hvor ille det blir for en selv og andre beror på hvordan man velger å håndtere det. Det samme kan ikke sies om for eksempel vold. Ikke om datainnbrudd heller, siden informasjonen som kommer på avveie er kompromittert for alltid.

Jeg kan forøvrig legge til at i den diskusjonen der har jeg nyansert mitt standpunkt en smule på enkelte punkter. Min mening om at utroskap er langt mindre alvorlig - moralsk også mentalmelt, ikke bare juridisk! - enn snoking i personlige sfærer forblir uendra. Men jeg aksepterer at mitt syn på akkurat det ikke er fasiten for alle.

Sitat av SkurtNilsen Vis innlegg
At jeg er uenig med dere i hvorfor dette fenomenet kalles akkurat toksisk maskulinitet og hva som ligger mellom linjene betyr ikke at jeg har misforstått noe som helst.
Vis hele sitatet...
I så fall fremholder du å insistere på at vi (*pi, robhol, meg m.fl.) mener noe annet enn det vi eksplisitt sier at vi gjør. Da er du immun mot fakta. Eller så forstår du hva vi sier, men velger å late som om vi sier noe annet. Det er uredelig, og ikke stort bedre. Det er derfor jeg lista opp flere muligheter og ba deg velge én av de. Du kan ikke fremholde at du både argumenterer redelig og forstår motpartens posisjon når du til stadighet fremstiller den feilaktig.

I tillegg har du fått en annen term å bruke, sånn siden det tydeligvis er så viktig med semantikken. Det er forøvrig litt pussig du i andre sammenhenger er langt mer opptatt av det praktiske enn lingvistiske snurrepiperier.
Personlig er jeg ganske agnostisk til variabelnavn. Jeg kunne endog gått med på å kalle det "tradisjonelle kjønnsroller"! Da måtte vi bare bli enige om hvordan vi skulle dele det opp i relevante underkategorier, for tradisjonelle kjønnsroller har en del ting ved seg som jeg oppriktig liker, men det jeg legger i "toksisk maskulinitet" er utelukkende negativt. De to konseptene er altså ikke identiske i min bok. Jeg anser det for eksempel som helt uproblematisk å være galant i klassisk forstand - du vet, holde døra for damene, tilby de jakka hvis de fryser og slikt. Pussig nok har jeg opplevd at både kvinner som kaller seg feminister misliker det (fordi menn ikke skal passe på kvinnene) og at MRA/redpill/manosphere/<annet ord du liker bedre> misliker det - men da med begrunnelsen om at kvinner ikke er mer verdt enn menn, derfor skal ikke menn behandle de som om de er det. Men, samma det.

Hvis vi skal grave i tradisjonelle roller og verdier, så er det etter mitt syn mye som er utdatert og mye vi godt kunne ha beholdt. Herregud, tenkt hvor deilig det hadde vært å handle på finn.no hvis folk hadde samme krav til høflighet, punktlighet og generell anstendighet som i 1913! Da hadde det faen ikke vært mye "ser du la ut bilen for 50 tusen, men kan jeg få den for 15??"

Sitat av SkurtNilsen Vis innlegg
Kutta ut harddrugs i 2017 og weeden i februar. Så om du lurer på hvorfor jeg oppfører meg som en gullfisk så er det fordi jeg tidligere har rusa meg til å bli lowkey retarded :'V
Vis hele sitatet...
Først og fremst: Kudos for at du har tatt grep for å forbedre livet ditt! Det har jeg respekt for, og lykke til videre med det.
Jeg vil også beklage at jeg lot irritasjonen min få utløp på den måten; jeg mener ikke at du fremstår som dement. Det gjør du ikke.

Sitat av SkurtNilsen Vis innlegg
Når det er sagt så er jeg heldigvis veldig klar over at hukommelsen min er dårlig, derfor går jeg ofte tilbake i trådene jeg deltar i og leser hva som er blitt sagt på nytt. Av den grunn så nytter det ikke å putte ord i munnen på meg.
Vis hele sitatet...
Det har jeg ikke gjort. Dersom du mener det, så har du misforstått hva jeg skriver.

Sitat av SkurtNilsen Vis innlegg
Her har du noen eksempler på moderne feministisk tankegods i media.
Dette er snakk om Disney, Marvel og Gillette, ikke random folk på twitter. Dette er en del av hva moderne feministisk tankegods representerer.

NEW WARRIORS Trailer | Marvel Comics

The Force Is Female in All-New Star Wars Series Coming to Disney Plus, Will Be The Wokest One Yet

We Believe: The Best Men Can Be | Gillette (Short Film)
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke sett noe av dette og kommer neppe til å gjøre det. Jeg så "The Force Awakens" en gang i tida, og det er den soleklart mest bedritne filmen jeg har blitt utsatt for - og jeg har sett Holiday Special!
Men for å svare generelt her: Jeg godtar ikke premisset om at man må være helhjerta støttespiller av alt mulig piss som heiser et flagg eller avskrive alt som er relatert. Det er en falsk dikotomi. Og forrige gang vi hadde denne diskusjonen, så gikk jeg med på å erstatte ordet feminisme med entropisme, slik at vi kunne diskutere hva *pi og jeg mener og ikke hva Bindel og Dworkin mener. Nå er det toksisk maskulinitet som var problemet, og nok en gang fikk du et nytt ord som skulle være mindre provoserende. Hvis du ikke godtar dette heller, så finn noe annet! Jeg vil ha ord som beskriver problematiske aspekter ved påtvungne kjønnsroller for menn og kvinner, henholdsvis. Jeg kunne gått med på "tradisjonelle kjønnsroller", men det vil virke forvirrende på nye lesere som utbrodert tidligere. I utgangspunktet er jeg imidlertid nokså pragmatisk her, og kan gå med på x og y, greske bokstaver, pep8-kompatible variabelnavn eller kodeord fra spionromaner fra femtitallet. Jeg synes du - og forøvrig dine meningsfeller også - er forbløffende lite samarbeidsvillige her. Dere fortsetter å klage på semantikken og hva "noen" måtte mene mellom linjene, selv om dere fikk vilja deres for flere dager siden. Det er litt suspekt.

Sitat av SkurtNilsen Vis innlegg
Eksemplene du og pi har kommet med på menn som gjør dumb shit fordi de er redd for å bli sett på som svake er legitime eksempler på menn som skader seg selv pga. tradisjonelle kjønnsroller. Det jeg er uenig i er at vi bør kalle denne typen atferd toksisk maskulinitet fordi det er et uintelligent begrep. For tiende gang, jeg har ikke misforstått hva det går ut på, jeg synes bare begrepet er tilbakestående fordi det insinuerer at all maskulin atferd er toksisk.
Vis hele sitatet...
Menn ødelegger hørselen fordi de ikke vil bli sett på som svake og dette henger sammen med tradisjonelle kjønnsroller. So far, so good. Men tradisjonelle kjønnsroller er så utrolig mye mer enn bare dette! Fucks sake, vi kan jo godt gå enda et nivå eller tre opp og kalle det "menneskelig adferd". Det er ikke galt: Å gjøre "dumb shit" mot bedre vitende for å ikke bli ledd ut av gruppemedlemmer er et typisk eksempel menneskelig adferd. I likhet med å gjøre det stikk motsatte. Så for all del, vi kan godt skrive et avsnitt hver gang; "konkrete eksempler på menneskelig adferd som har sitt utspring i tradisjonelle kjønnsroller og generelt er til skade. Forekommer i ulike varianter, og får ulikt utslag hos de to kjønnene". Osv., osv. Er det uintelligent å ha et eget ord for dette? Jeg synes ikke det.

Jeg er imidlertid enig med robhol om at en del slike uttrykk er uheldige - mansplaining er et stjerneeksempel. Derfor bruker jeg ikke begrepet selv og har heller ikke forsvart det. Konseptet om at mennesker tvinges inn i kjønnsroller som på destruktivt vis reduserer egen og andres livsutfoldelse er imidlertid høyst relevant og bør kunne diskuteres. Ett eller annet beskrivende ord for dette er således nødvendig. Deal with it.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Hvem forsvarer fenomenet toksisk maskulinitet egentlig? Altså det underliggende fenomenet? Pi har sagt til meg at hun mener at menn kan lære seg å oppføre seg bra, og å respektere andres autonomi og seksualitet. Det gjelder vel flesteparten, med noen få miniskule unntak. Hvor mange unntak skulle det vært? For det skal tydeligvis tolereres noe grums i vårt samfunn, så lenge det ikke er for mye av det, eller feil part utsettes for det. Når er antallet krenkelser på et lavt nok nivå? Speiler vi nullvisjoner fra trafikk og narkotika her?

Hvorfor gjør folk det som vi sier i felleskap er sosialt uakseptabelt?
Og hva har det store flertallet, som avviser denne handlingen, og som har forstått det underliggende, av muligheter til å endre på det mindretallet som utfører den giftige maskuliniteten?

Folk har forskjellig definisjon av vennskap. For at folk skal kunne komme til meg med sine innerste tanker og sin "sannhet", latterlig eller imponerende som den kan være, så forutsettes det toleranse og aksept. Det betyr at jeg noen ganger må oppføre meg mot vold, rasisme, selvbedrag, avhengighet, utroskap, sjåvinisme eller toskisk maskulinitet, på en måte som gjør at jeg kan virke aksepterende mot det.
Men det jeg egentlig søker å gjøre, er å akseptere personen der og da, ha den tone og relasjon som trengs for å kunne kommunisere og korrigere.

Jeg oppfatter at folk "vet" at det de gjør er galt, og likevel gjør det. Noen ting forbryter de seg aldri mot, eller veldig sjelden, mens andre feller går de i hver gang. Folk har forskjellig søtsug, og forskjellige godtebutikker.

Hvilken sosial makt over Julio Kopseng hadde kameratene hans?

Kan hans mannlige kamerater, de han festet med, de som jobbet med han, de som kjente til hans "aktiviteter" - hvilket ansvar kan vi stille dem ovenfor? Og hvilke muligheter hadde de? Fordi jeg er også blitt fortalt at toksisk maskulinitet i liten grad handler om sosiopati - viljen til å skade andre mennesker. Så hvilke muligheter har vanlige menn som føler på sosialt ansvar til å faktisk påvirke de som "begår" toksisk maskulinitet?
Sist endret av meaculpaUIO; 29. april 2020 kl. 19:47.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg er usikker på om du mener det retorisk eller ikke, for i og for seg virker det som om ingen forsvarer fenomenet direkte. Indirekte er det en hel haug som forsvarer samme gamle bullshit om at Ekte Menn (TM) ikke har følelser osv. - forholdet er ikke 1:1, men hvis du vil ha et greit sted å begynne søket kan du lete etter de som er mest vokale i sin støtte av "tradisjonelle kjønnsroller" ol...
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Pi har sagt til meg...
Vis hele sitatet...
Siden du siterer meg fra en ganske lang forklaring i en annen sammenheng og bruker det i i en banalisert form i denne diskusjonen, så får jeg oppklare litt hva det er jeg mener. Neste gang du spør meg om noe på pm og jeg svarer på pm, så kan du gjerne kommentere det der.

Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Pi har sagt til meg at hun mener at menn kan lære seg å oppføre seg bra, og å respektere andres autonomi og seksualitet.
Vis hele sitatet...
Måten du fremstiller det på får det til å høres ut som jeg ser på menn som noen i utgangspunktet uregjerlige, primitive dyr som med litt trening kan lære å bli stuerene. Jeg synes det er en mildt sagt urederlig gjort av deg. Det jeg har sagt er at mennesker må lære å oppføre seg bra. Det holder ikke at du sier til barnet ditt at det ikke er lov å slå og så vet hen det, problem solved. Alle vet at det ikke er greit å slå, mange tyr stadig til det likevel. Mennesker må trenes i å uttrykke følelser og drifter på en adekvat måte, og de må sosialiseres til å fungere i samfunnet.

Alle lærer barna sine å ikke slå og å ikke ta ting fra hverandre. Når det gjelder seksualitet derimot, blir jenter og gutter sosialisert veldig ulikt. Jenteblader er fulle av tips om hvordan bli attraktiv, hvordan få en mann, hvordan holde på en mann, sextriksene som får ham til å elske deg (sic). Manneblad har en lettkledd dame på forsiden. Kvinneblad har også en lettkledd dame på forsiden. Fra vi får vår første prinsessekjole tredd ned over ørene så formes vi til at vår rolle er å bli begjært, ikke å begjære. Dette kan man trygt si er i motsatt grøft.

Gutter derimot, blir gjennom populærkulturen foret til at de skal ta initiativ og erobre. Når de går litt over streken på skolen (også ungdomsskolen, dette har jeg selv sett utallige ganger), får det ingen konsekvens. Tenåringsgutter og hormoner, vøtt. Hva kan man forvente, liksom. Vi slipper disse guttene ut i voksenlivet på egenhånd og forventer at de skal navigere i det minefeltet som er seksualitet, med regler som i mange tilfeller er direkte motstridende med sosialiseringen de har fått. Når det går galt, da kaller vi dem sosiopater og monstre. Hvor konstruktivt er det, egentlig? Jeg synes dette er et svik mot både guttene og jentene det går ut over.

Og nei, nå snakker jeg ikke om voldelige psykopatvoldtektsmenn som kaster seg over jenter på gata, det er faktisk ikke så representativt for de fleste seksuelle overgrep. De finnes, for all del.

Jeg oppfatter at folk "vet" at det de gjør er galt, og likevel gjør det. Noen ting forbryter de seg aldri mot, eller veldig sjelden, mens andre feller går de i hver gang. Folk har forskjellig søtsug, og forskjellige godtebutikker.
Vis hele sitatet...
Nettopp, å lære mennesker å oppføre seg handler om litt mer enn å gi dem en liste med regler.

Hvilken sosial makt over Julio Kopseng hadde kameratene hans?
Vis hele sitatet...
Gratulerer, du klarte å finne et ekstremt eksempel på en muligens sosiopatisk seroeovergriper som sikkert ingen påvirkning ville bitt på.

Mener du han sjefen som alltid blir litt klein og tafsete på julebordet når han er full stiller i samme kategori? Er han også en rablende gal sosiopat, eller kan det hende han bare har fått bekreftet gang etter gang etter gang at dette er i praksis innafor selv om man selvsagt respekterer kvinner, det er ikke det, men man må da tåle en spøk og et vennskaplig klyp... du tror ikke han kunne endret oppførsel hvis det viste seg at det ikke var sosialt akseptert i det hele tatt? Hva med han russegutten som lot seg rive med av heiagjengen, søplemusikken og sin første fyllekule og ble litt for pågående på en jente som viste seg å være litt for ung? Sosiopat han også? Lost case? Skal vi applaudere den, yes I'm going to say it, toksiske russeguttkulturen og så etterpå avskrive han som et monster når den samme kulturen gikk til hodet på ham?

Mener du at det ikke er et snev av opplæringsspørsmål i dette?

Kan hans mannlige kamerater, de han festet med, de som jobbet med han, de som kjente til hans "aktiviteter" - hvilket ansvar kan vi stille dem ovenfor?
Vis hele sitatet...
Hvis de kjente til hans "aktiviteter" som serievoldtektsmann, så hadde jeg i det minste forventet at de gikk til politiet, hva synes du?

Fordi jeg er også blitt fortalt at toksisk maskulinitet i liten grad handler om sosiopati - viljen til å skade andre mennesker. Så hvilke muligheter har vanlige menn som føler på sosialt ansvar til å faktisk påvirke de som "begår" toksisk maskulinitet?
Vis hele sitatet...
Stor, vil jeg påstå. Jeg har, som kvinner flest, opplevd veldig mange tilfeller av seksuell trakassering. I flere av dem har det stått minst en annen mann rett ved siden av. Det har aldri skjedd at noen av dem har sagt, hei, hva er det du driver med, slutt da. De er tydelig flau, de ser ned og prøver å le det bort, men de sier aldri fra. Kanskje etterpå, det kan vi jo håpe, men oppførselen til disse tyder på at de ikke får tilbakemelding fra sine egne. Det tolker de tydeligvis som støtte. Der har andre menn et ansvar. Ikke fordi det er deres skyld at kompisen er kuk, men fordi de har en mulighet til å si fra.
Sist endret av *pi; 29. april 2020 kl. 20:45.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Måten du fremstiller det på får det til å høres ut som jeg ser på menn som noen i utgangspunktet uregjerlige, primitive dyr som med litt trening kan lære å bli stuerene.
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke hvordan du kommer frem til det.

Jeg siterer deg i beste mening så akkurat det sporet der trenger man ikke gjøre noe stor sak av. Jeg ironiserer ikke eller angreper legitimiteten til det at menn kan lære, og så stiller jeg meg mer usikker til dette med at atferden ikke har sitt endelige utspring og beste definisjon i sosiopati eller kanskje like diffust: anti-sosial oppførsel.

Endelig føler jeg også man kommer inn på noe veldig konkret, nemlig at menn ofte ikke er flinke nok til å korrigere andre menn når de ser dem. Hva skyldes det egentlig? Personlig har jeg grepet inn et par ganger.

Hvis de kjente til hans "aktiviteter" som serievoldtektsmann, så hadde jeg i det minste forventet at de gikk til politiet, hva synes du?
Vis hele sitatet...
hvis vi i "flokk" eller gruppe ikke greier å stoppe en serievoldtektsmann som har laget en modus operandi, en person som har sikkert berørt en personkrets nær tusentallig i sitt "nettverk", hvilket håp har vi for å at et flertall av oss kan lære å konsekvent identifisere og reagere på "vanlig" toksisk maskulinitet? Der en langt mindre personkrets ofte er involvert, og overgrepene over tid er mindre alvorlige og personen som utfører antageligvis "mer vanlig", mindre sosiopatisk og "mindre kynisk".

for at jeg skal bli forstått rett: jeg mener det i høyste grad er et opplæringsspørsmål, men fordi man har bestemt at det er det, så oppstår nye problemer og definisjonsspørsmål. Fordi en liten gruppe er det definitivt ikke et opplæringsspørsmål for, og det er tilfeldigvis de samme som begår mest og verst.

Mener du han sjefen som alltid blir litt klein og tafsete på julebordet når han er full stiller i samme kategori? Er han også en rablende gal sosiopat, eller kan det hende han bare har fått bekreftet gang etter gang etter gang at dette er i praksis innafor selv om man selvsagt respekterer kvinner, det er ikke det, men man må da tåle en spøk og et vennskaplig klyp... du tror ikke han kunne endret oppførsel hvis det viste seg at det ikke var sosialt akseptert i det hele tatt? Hva med han russegutten som lot seg rive med av heiagjengen, søplemusikken og sin første fyllekule og ble litt for pågående på en jente som viste seg å være litt for ung? Sosiopat han også? Lost case? Skal vi applaudere den, yes I'm going to say it, toksiske russeguttkulturen og så etterpå avskrive han som et monster når den samme kulturen gikk til hodet på ham?
Vis hele sitatet...
Handlingene er utpreget anti sosiale eller sosiopatiske her, om personene passer en slik diagnose totalt sett, blir et annet spørsmål.
Handlingene er lett å etablere som anti sosiale for samtalens skyld, personene og gruppetenkingen kan man godt problematisere om er "true" sosiopatisk eller bestemt av en genetisk determinerende arvelighet etc

snakker vi normativt eller deskriptivt om det? fordi normativt OG deskriptivt for oss så er vel handlingene sosiopatiske eller anti sosiale, selv om personene selv ikke mener at de er sosiopatiske eller så problematiske som vi legger til grunn
Sist endret av meaculpaUIO; 29. april 2020 kl. 21:04.
Sitat av *pi Vis innlegg
...Alle lærer barna sine å ikke slå og å ikke ta ting fra hverandre. Når det gjelder seksualitet derimot, blir jenter og gutter sosialisert veldig ulikt. Jenteblader er fulle av tips om hvordan bli attraktiv, hvordan få en mann, hvordan holde på en mann, sextriksene som får ham til å elske deg (sic). Manneblad har en lettkledd dame på forsiden. Kvinneblad har også en lettkledd dame på forsiden. Fra vi får vår første prinsessekjole tredd ned over ørene så formes vi til at vår rolle er å bli begjært, ikke å begjære. Dette kan man trygt si er i motsatt grøft.

Gutter derimot, blir gjennom populærkulturen foret til at de skal ta initiativ og erobre. Når de går litt over streken på skolen (også ungdomsskolen, dette har jeg selv sett utallige ganger), får det ingen konsekvens. Tenåringsgutter og hormoner, vøtt. Hva kan man forvente, liksom. Vi slipper disse guttene ut i voksenlivet på egenhånd og forventer at de skal navigere i det minefeltet som er seksualitet, med regler som i mange tilfeller er direkte motstridende med sosialiseringen de har fått. Når det går galt, da kaller vi dem sosiopater og monstre. Hvor konstruktivt er det, egentlig? Jeg synes dette er et svik mot både guttene og jentene det går ut over...
Vis hele sitatet...
Føler dette toucher litt på det jeg nevnte i mitt forrige innlegg angående kjønnsroller.

At manneblader og kvinneblader begge har en attraktiv kvinne på forsiden brukes ofte i negativ kontekst som en speiling av usunne kjønnsroller. Det samme med prinsessekjole til jenta og brannbil til gutten i huset.

Kan det ikke være at biologi og evolusjon, gjennom all vår tid, har styrt oss i forskjellige retninger? For menn er selve begjæret en større del av indre liv, mens for kvinner er det å bli begjært viktigere? Dette utelukker på ingen måte at begge kjønn har disse behovene, men de kan ha et forskjellig ratio seg imellom.

Samme med at menn skal "erobre" og kvinner skal "bli erobret". Gjennom menneskets historie har jo faktisk mannen vært viktigste part for å skaffe mat, og kvinnen har i større grad tatt seg av barna. Menn kan reprodusere til de ligger på dødsleiet (vel, i teorien hvertfall). Kvinner har holdbarhetsdato på eggstokkene, og må i tillegg bære frem barnet. Menn kan løpe videre til neste. Altså er det viktigere for kvinnen å strekke seg etter et "ideal", rett og slett for å få best mulig genetikk til avkommet sitt. Dette "idealet" av en kvinne finner dere i moderne tid på forsiden av bladene deres. Menn begjærer, derav kvinne også på våre blader.

En annen ting som kan være et tankekors er at sammen med kvinners frigjøring fra kjøkkenbenken og økt deltakelse i arbeidslivet, hvor vi går mer og mer bort fra "tradisjonelle kjønnsrollemønster", og anser dette som utelukkende positivt, har også kvinners generelle lykke sunket betraktelig.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
og så stiller jeg meg mer usikker til dette med at atferden ikke har sitt endelige utspring og beste definisjon i sosiopati eller kanskje like diffust: anti-sosial oppførsel.
Vis hele sitatet...
Det er to helt ulike ting, og hvis vi skal snakke om grunner til at folk gjør som de gjør så må du skille dem. Sosiopati handler som navnet tilsier om en patologisk tilstand, som dyssosial personlighetsfordtyrrelse. Antisosial oppførsel i større eller mindre grad kan komme av mye forskjellig, og slett ikke bare patologi.

hvis vi i "flokk" eller gruppe ikke greier å stoppe en serievoldtektsmann som har laget en modus operandi, en person som har sikkert berørt en personkrets nær tusentallig i sitt "nettverk", hvilket håp har vi for å at et flertall av oss kan lære å konsekvent identifisere og reagere på "vanlig" toksisk maskulinitet?
Vis hele sitatet...
Kultur har endret seg så lenge det har fantes kultur, og også på skadelige kjønnsrollemønster har mye bedret seg på bare en generasjon. Så det virker veldig rart å resignere nå og si at hvis vi ikke klarte å hindre Julio Koppeng så er det ikke håp, liksom.

Sitat av stranger Vis innlegg
Kan det ikke være at biologi og evolusjon, gjennom all vår tid, har styrt oss i forskjellige retninger? For menn er selve begjæret en større del av indre liv, mens for kvinner er det å bli begjært viktigere? Dette utelukker på ingen måte at begge kjønn har disse behovene, men de kan ha et forskjellig ratio seg imellom.
Vis hele sitatet...
Noe annet ville vært rart. Spørsmålet er om det er fornuftig å aktivt forsterke det alt man kan, fra lenge før barna er kjønnsmodne. Jeg snakker ikke om dokker og brannbiler, og at ikke unger skal få leke med hva de vil. Jeg snakker om å trene barn fra treårsalderen opp til å være pen. Bikini, navletopp og høye hæler på småunger. Det er stykke derfra til å tvinge jenta til å leke med traktor hvis hun ikke vil. Er det rettferdig mot guttene å lære dem opp i et ideal de blir straffet for som voksne?
Sist endret av *pi; 29. april 2020 kl. 22:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av stranger Vis innlegg
Kan det ikke være at biologi og evolusjon, gjennom all vår tid, har styrt oss i forskjellige retninger? For menn er selve begjæret en større del av indre liv, mens for kvinner er det å bli begjært viktigere? Dette utelukker på ingen måte at begge kjønn har disse behovene, men de kan ha et forskjellig ratio seg imellom.
Vis hele sitatet...
Hvorfor hoppe rett til biologi og evolusjon som forklaringsmodell? Selvsagt er det forskjeller mellom kjønn, men er det så utenkelig at kjønnsroller har endret seg drastisk med kultur?

Det synes vanlig å anta at de verdier vi har på et gitt punk i historien en alltid har vært der, og fordi de alltid har vært der, det være evolusjon.
Det er en litt farlig sti å bevege seg ut på, en som har fallgruver lurende i svingene.

For eksempel, en av de eldste skrifttypene vi vet om, kileskrift, har mange eksempler på at kvinnelig begjær ikke alltid har vært så forbudt.
Ta ypperstepresten og matematikeren Enheduanna, yndet av moderne feminister. Så vidt jeg vet, er hun fortsatt verdens første navngitte forfattere og poeter. Hun levde 2200 år før vår tidsregning [1].

Hun ble oppdaget i utgravninger i det gamle Ur i 1927, men vi måtte nesten til 80-tallet før hennes historie og skamløse erotikk ble gjort tilgjengelig for offentligheten.
Kan dette være fordi nesten alt ved hennes rolle som kvinne, eller elementer ved datidens samfunns strider imot kvinnerollen mellom 1930 og 1970?

Hun er mest kjent for å skrive erotiske hymner og bønner til og om fruktbarhetsgudinnen Inanna. Som gudeskikkelse er også Inanna –først oppdaget av arkeologer i utgravninger på 1800-tallet– ganske interessant. Hun ble tilbedt fra 4000 år fvt og innen gammelbabylonsk tid (2000– 1550 fvt.) hadde hun også begynt å bli assosiert med planeten Venus.

I én slik fortelling begjærer Inanna Dumuzi, en gjeter som hun blir kjent med.
Agrikultur var the shit på den tiden, så ved første møte spør Inanna til Dumuzi [2]:

My vulva, the horn,
The Boat of Heaven,
Is full of eagerness like the young moon.
My untilled land lies fallow.

As for me, Inanna,
Who will plow my vulva?
Who will plow my high field?
Who will plow my wet ground?

As for me, the young woman,
Who will plow my vulva?
Who will station the ox there?
Who will plow my vulva?


Og Dumuzi svarer, med selvtillit:

Great lady, the king will plow your vulva.
I, Dumuzi the King, will plow your vulva!


Inanna sier så:

Plow then, man of my heart!
Plow my vulva!


Dette er ikke ment som et voldsomt hardtslående argument, men det er ikke til å stikke under en stol at historien har jobbet ganske hardt med å undertrykke kvinnelig seksualitet. Når den ikke ble fornektet, punktum.
Gjerne med argumenter slik som du selv hinter til. Om at kvinner først og fremst ønsker å begjæres, snarere enn å begjære en annen, eller å fortape seg i gjensidig begjær.

Et annet eksempel den førkristelige dikteren Sapfo (630 – 570 fvt.), som var så åpen i sitt begjær at ordet lesbe kommer fra den greske øya hun bodde på.
Erotikken i hennes verker ble enten fornektet, ignorert (just gals being pals) eller omtalt som «hyperseksuell» av 1700-talls historikere.

Om ikke annet, er det noe å tenke på.
Sist endret av Svartbak; 30. april 2020 kl. 00:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Som sagt - at det kan være differanser i mengdeforholdet mellom kvinner og menns "type" begjær utelukker ikke dette begjæret i begge kjønn.

At kvinnelig seksualitet har vært undertrykt og skambelagt opp igjennom er for all del en udiskutabel del av vår historie, og at kjønnsroller også er kulturelt betinget regner jeg selv som sikkert. Ser dog ikke at dette utelukker evolusjon som mulig årsakssammenheng, men jeg kunne vært litt mer presis. Som du selv sier; det er selvsagt at det er forskjell mellom kjønnene. Biologi har du også vesentlig mer innsikt i enn undertegnede.

At denne hymnen ble holdt tilbake såpass lenge kan veldig godt skyldes at kvinnelig seksualitet var ansett som tabu. På den annen side var seksualitet i seg selv mer tabubelagt nesten hele forrige århundre. Halvveis var det fremdeles for drøy kost for mange da Elvis gjorde noen pinglete hoftebevegelser eller Jerry Lee Lewis sang "Whole Lotta Shakin' Going On". Pløy Min Vulva blir liksom et litt annet.. kaliber.

Artig at det finnes folk like sære som meg selv, satt og leste denne hymnen av Enheduanna en mørk og stormfull natt for bare et par uker siden. Meget fascinerende, som så mye fra gamle midtøsten.
Sitat av robhol Vis innlegg
Så det er fire eksempler på at noen bruker det feil, i et mislykket forsøk på å besvare en brøkdel av ett av de to spørsmålene mine, mens du prøver å insinuere nok en gang at det er andres jobb å underbygge dine påstander. Jeg bare prøver å oppsummere.
Vis hele sitatet...
Som sagt, jeg brukte rundt 5 minutter på å finne disse fire eksemplene. Jeg kunne ha brukt en time eller to og cherry picket langt flere eksempler, men jeg hadde en mistanke om at du ville si det samme uansett hvor mange eksempler gravde frem og derfor gadd jeg ikke bruke mer tid på det.

Sitat av robhol Vis innlegg
Jeg visste ikke at det å spørre deg om å gi mening og underbygge det du påstår krever at jeg er læreren din.

Jeg mener å huske at jeg fortalte deg samme greia en gang (riktignok da jeg faktisk ble møtt med faktiske floskler og ikke bare forespørsler om å underbygge det jeg sa), så tillat meg å si:

"Hahaha det er så sykt svakt å stikke av med halen mellom beina på denne måten og likevel forsøke å beholde et snev av stolthet. Du er på tynn is og du vet det selv, det er derfor du legger diskusjonen død. Du lurer ingen med denne slags piss "
Vis hele sitatet...
AAAAAAA jeg hater når folk bruker shit jeg har sagt mot meg på en logisk måte! U got me good

Sitat av robhol Vis innlegg
Edit: jeg så reklamen, og justerer antallet eksempler til tre. Med mindre du mener mobbing og sextrakassering er vitale deler av maskulin identitet.
Vis hele sitatet...
Jeg mener ikke mobbing og sextrakassering er vitalt på noen måte nei, men reklamen fremstiller også to smågutter som lekesloss og en mann som vil legge an på en dame på gata som problematisk atferd - og det synes jeg er ganske tåpelig. Det er en stor forskjell mellom å f. eks. klaske hushjelpen på rumpa og å spørre en dame gatelangs om nummeret hennes.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
I så fall fremholder du å insistere på at vi (*pi, robhol, meg m.fl.) mener noe annet enn det vi eksplisitt sier at vi gjør. Da er du immun mot fakta. Eller så forstår du hva vi sier, men velger å late som om vi sier noe annet. Det er uredelig, og ikke stort bedre. Det er derfor jeg lista opp flere muligheter og ba deg velge én av de. Du kan ikke fremholde at du både argumenterer redelig og forstår motpartens posisjon når du til stadighet fremstiller den feilaktig.
Vis hele sitatet...
Aight jeg skjønner hva du mener. Istedet for å argumentere mot det dere i denne tråden faktisk har sagt så har jeg argumentert mot det "alle de dumme feministene der ute" har sagt. Det er lite fruktbart for en seriøs diskusjon.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
I tillegg har du fått en annen term å bruke, sånn siden det tydeligvis er så viktig med semantikken. Det er forøvrig litt pussig du i andre sammenhenger er langt mer opptatt av det praktiske enn lingvistiske snurrepiperier.
Personlig er jeg ganske agnostisk til variabelnavn. Jeg kunne endog gått med på å kalle det "tradisjonelle kjønnsroller"! Da måtte vi bare bli enige om hvordan vi skulle dele det opp i relevante underkategorier, for tradisjonelle kjønnsroller har en del ting ved seg som jeg oppriktig liker, men det jeg legger i "toksisk maskulinitet" er utelukkende negativt. De to konseptene er altså ikke identiske i min bok. Jeg anser det for eksempel som helt uproblematisk å være galant i klassisk forstand - du vet, holde døra for damene, tilby de jakka hvis de fryser og slikt. Pussig nok har jeg opplevd at både kvinner som kaller seg feminister misliker det (fordi menn ikke skal passe på kvinnene) og at MRA/redpill/manosphere/<annet ord du liker bedre> misliker det - men da med begrunnelsen om at kvinner ikke er mer verdt enn menn, derfor skal ikke menn behandle de som om de er det. Men, samma det.
Vis hele sitatet...
Er forsåvidt enig i dette, jeg er også en fyr som liker å være galant med damene jeg dater innenfor rimelighetens grenser. Slikt som å holde døra oppe for dem, tilby jakka mi i dårlig vær osv. er bare hyggelige gester i mine øyne, hverken mer eller mindre.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hvis vi skal grave i tradisjonelle roller og verdier, så er det etter mitt syn mye som er utdatert og mye vi godt kunne ha beholdt. Herregud, tenkt hvor deilig det hadde vært å handle på finn.no hvis folk hadde samme krav til høflighet, punktlighet og generell anstendighet som i 1913! Da hadde det faen ikke vært mye "ser du la ut bilen for 50 tusen, men kan jeg få den for 15??"
Vis hele sitatet...
Amen! Vegrer meg mot å selge ting på finn av akkurat den årsaken. Det er så utrolig mange shitheads der ute som gir skambud og stiller spørsmål som er blitt besvart i annonsen om de hadde evnet å lese noe mer enn overskriften...

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Først og fremst: Kudos for at du har tatt grep for å forbedre livet ditt! Det har jeg respekt for, og lykke til videre med det.
Jeg vil også beklage at jeg lot irritasjonen min få utløp på den måten; jeg mener ikke at du fremstår som dement. Det gjør du ikke.
Vis hele sitatet...
Takk
Men jo, jeg må innrømme at noen gang fremstår jeg faktisk som relativt dement, det er helt fair og noe både jeg og vennene mine spøker med når jeg glimter til med gullfiskhukommelsen min. Den er heldigvis blitt litt bedre med årene som har gått etter jeg roa ned på den overdrevne festingen.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jeg har ikke sett noe av dette og kommer neppe til å gjøre det. Jeg så "The Force Awakens" en gang i tida, og det er den soleklart mest bedritne filmen jeg har blitt utsatt for - og jeg har sett Holiday Special!
Men for å svare generelt her: Jeg godtar ikke premisset om at man må være helhjerta støttespiller av alt mulig piss som heiser et flagg eller avskrive alt som er relatert. Det er en falsk dikotomi. Og forrige gang vi hadde denne diskusjonen, så gikk jeg med på å erstatte ordet feminisme med entropisme, slik at vi kunne diskutere hva *pi og jeg mener og ikke hva Bindel og Dworkin mener. Nå er det toksisk maskulinitet som var problemet, og nok en gang fikk du et nytt ord som skulle være mindre provoserende. Hvis du ikke godtar dette heller, så finn noe annet! Jeg vil ha ord som beskriver problematiske aspekter ved påtvungne kjønnsroller for menn og kvinner, henholdsvis. Jeg kunne gått med på "tradisjonelle kjønnsroller", men det vil virke forvirrende på nye lesere som utbrodert tidligere. I utgangspunktet er jeg imidlertid nokså pragmatisk her, og kan gå med på x og y, greske bokstaver, pep8-kompatible variabelnavn eller kodeord fra spionromaner fra femtitallet. Jeg synes du - og forøvrig dine meningsfeller også - er forbløffende lite samarbeidsvillige her. Dere fortsetter å klage på semantikken og hva "noen" måtte mene mellom linjene, selv om dere fikk vilja deres for flere dager siden. Det er litt suspekt.
Vis hele sitatet...
Tro det eller ei men The Force Awakens er faktisk den klart beste av filmene i den nye Disney-trilogien...

Etter å ha fått det inn med teskje hva toksisk maskulinitet innebærer og hvorfor det kalles det så kan jeg gå med på at det er et fair uttrykk (om det blir brukt riktig) og som du har nevnt så er jeg vanligvis ikke spesielt opptatt av politisk korrekt semantikk for å skåne folks følelser... det som er synd med akkurat toksisk maskulinitet er at det er så lett å både misforstå og misbruke. Ikke at dere jeg har diskutert med i denne tråden har gjort det, men det finnes definitivt folk der ute som gjør det. Men jeg kan gå med på at "tradisjonelle kjønnsroller" er en dårlig erstatning for toksisk maskulinitet, i og med at langt ifra alt som har med tradisjonelle kjønnsroller å gjøre er negativt.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Menn ødelegger hørselen fordi de ikke vil bli sett på som svake og dette henger sammen med tradisjonelle kjønnsroller. So far, so good. Men tradisjonelle kjønnsroller er så utrolig mye mer enn bare dette! Fucks sake, vi kan jo godt gå enda et nivå eller tre opp og kalle det "menneskelig adferd". Det er ikke galt: Å gjøre "dumb shit" mot bedre vitende for å ikke bli ledd ut av gruppemedlemmer er et typisk eksempel menneskelig adferd. I likhet med å gjøre det stikk motsatte. Så for all del, vi kan godt skrive et avsnitt hver gang; "konkrete eksempler på menneskelig adferd som har sitt utspring i tradisjonelle kjønnsroller og generelt er til skade. Forekommer i ulike varianter, og får ulikt utslag hos de to kjønnene". Osv., osv. Er det uintelligent å ha et eget ord for dette? Jeg synes ikke det.

Jeg er imidlertid enig med robhol om at en del slike uttrykk er uheldige - mansplaining er et stjerneeksempel. Derfor bruker jeg ikke begrepet selv og har heller ikke forsvart det. Konseptet om at mennesker tvinges inn i kjønnsroller som på destruktivt vis reduserer egen og andres livsutfoldelse er imidlertid høyst relevant og bør kunne diskuteres. Ett eller annet beskrivende ord for dette er således nødvendig. Deal with it.
Vis hele sitatet...
Jeg liker ikke å si det men jeg tror jeg begynner å bli enig med dere nå. Toksisk maskulinitet er et legitimt begrep som beskriver et reellt problem. Jeg står fortsatt ved påstanden min om at det også er et problem at enkelte folk der ute misbruker det for å kritisere alt som er typisk maskulint, men det gjør ugyldiggjør ikke problemstillingen i seg selv.

Fuck meg... noen ganger må man bare innse at slaget er tapt
SkurtNilsenJeg tar av meg hatten! Du har ikke tapt noe som helst, tvert imot har du i mine øyne vunnet mer enn noen andre i tråden, det er verken sarkasme eller overdrivelse. Er enig med deg at fenomenet kunne hatt godt av en navneskifte, da det er utrolig destruktivt å kalle det noe som folk kan ha en tendes til å misforstå. Absolutt det samme for meg hva det kalles.
Enig, det der var ikke noe tap!
Dette var skikkelig fett og så absolutt ikke noe tap, Skurtovic! Sorry for at jeg kalte deg dum, for du viser her en evne til å ta til deg info jeg vanligvis ikke forbinder med folk som har gjort seg opp en sånn mening til å begynne med, så hatten av for deg! Mangel på politisk korrekthet tror jeg er ganske vanlig kost her på forumet, skal innrømme at i andre sammenhenger klukkler jeg av humoren din, som jeg tror i noen tilfeller kan være ganske lik min egen. Var en pornotråd her før jul hvor du var helt priceless med vittighetene dine!

Masse lykke til med den rusfrie tilværelsen, selv fikk jeg tak i en femmer i dag for 900 spenn som jeg vil si er imponerende i disse tider. Ganske standard kvalitet da men digg lell! Kittyflippe med en kompis skal jeg og så skal ofre deg e n tanke, haha!
Sist endret av equimanthorn; 30. april 2020 kl. 11:18.
Sitat av SkurtNilsen Vis innlegg
Snipp!
Vis hele sitatet...
Jeg må ærlig innrømme at jeg i stor grad har holdt meg unna denne tråden men lest litt innimellom, men nå ble jeg gledelig overrasket. Ikke fordi du har tapt, jeg vil heller si at du har vunnet. Du har klart å se forbi egne overbevisninger og tatt til deg ny informasjon, det er i min bok en seier og ikke et tap. Taperne er etter min mening de som bastant holder på egen overbevisning uansett hva de blir presentert av informasjon og motargumentasjon, du er tydeligvis ikke blant de, kudos.