Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 11719
Hei folkens. Jeg er en mann på 39 år som ble diagnostert med sekundær hypogonadisme i 2017. Jeg begynte på testosteron-behandling, men savnet relevant informasjon om hvordan slik behandling foregår i Norge og hva som anses som god praksis. Mye info finnes, men da gjerne fra det store utland og mer progressive land. Mye info kommer i tillegg fra bole-miljøer rundt forbi, og det kan gjøre det vanskelig å vite hva du kan forvente og hva du bør være forberedt på når du starter behandlingen.

Jeg har derfor laget en blog hvor jeg i form av en journal og podcast forteller om min egen behandling her i Norge. Du kan lese og høre om:
  • Symptomer på lavt testosteron
    Diagnosteringsprosessen
    Henvisning til diverse spesialister
    Diverse foreskrevet TRT-medisin og hvordan den har virket på meg
    Sammenhengen mellom testosteron, østrogen og livskvalitet
    Lav sexlyst og samlivsproblemer
    med mer

Ta gjerne en titt innom hvis temaet interesserer deg. Du finner siden på http://trt-train.com.

Mvh August
Hva er hypogonadotropic hypogonadism?
Trådstarter
4 6
Sitat av Drugsarebadmkey Vis innlegg
Hva er hypogonadotropic hypogonadism?
Vis hele sitatet...
Sekundær hypogonadisme. Det er altså ikke noe galt med testiklene, men kjertlene i hjernen produserer ikke nok lh og fsh.
Jeg må gå på testosteron 1g nebido hver 10. uke, og kortison hver morgen og kveld for metadonen min skambanker meg kroppslig og jeg mistet all livsgnist og hår under armene. Hadde null egenproduksjon. Nå har jeg langt skjegg og føler meg som en mann igjen. Testo er sinnsykt viktig, og kortison. Jeg har et kort i lommeboken som beskriver hvor mye og ofte jeg må ha kortion(kortisol i norge) i forskjellige tillstander som diare, vist jeg blir funnet bevistløs eller lignende. Står på både norsk og engelsk.

s
Sitat av saviour Vis innlegg
Testo er sinnsykt viktig, og kortison.
Vis hele sitatet...
Er kortisonen relatert til testosteronbehandlingen? I såfall, på hvilken måte?
Trådstarter
4 6
Fra norsk helseinformatikk (nhi.no):
Kortison finnes i en naturlig form i kroppen, og heter da kortisol. Kortisol er et hormon som produseres i binyrene. Det er livsviktig for en rekke av kroppens funksjoner. Kortisol bidrar blant annet til å regulere kroppens vann-, salt-, fett-, karbohydrat- og proteinbalanse.

Kortisol kalles også "stresshormon" fordi det setter kroppen bedre i stand til å takle stress-situasjoner. Det spiller en viktig rolle ved bekjempelse av infeksjoner og ved "reparasjon" av skadet vev i kroppen.

Kortison er kjemisk fremstilt kortisol. Mengden kortisol kroppen produserer varierer i løpet av døgnet. En høy produksjon om morgenen bidrar f.eks. til at du våkner. En følsom mekanisme gjør at kortisolnivået økes når kroppen trenger det, og reduseres når behovet blir mindre igjen.
Vis hele sitatet...
Vi kan dele hormonene inn i to sub-typer: Anabole og Catabole hormoner. Disse virker som motvekter til hverandre, og en korrekt mengde av hver bidrar til homeostase (likevekt). Kortisol (eller kortison som er den kjemisk fremstilte varianten) bidrar til å redusere testosteron i kroppen, men er altså viktig for andre ting i kroppen. Derfor kan man ikke konkludere med at man bør ha minst mulig kortisol i blodet. I stedet er det bedre å si at man skal ha en korrekt mengde av hvert hormon. For mange menn med lavt testosteron vil det nok oftest være slik at man har for mye kortisol, og dette kan være en del av årsaksforklaringen på hvorfor man har for lite testosteron i blodet.
Jeg vet ikke hvor stor sammenhengen mellom de to er men begge er hormoner vi trenger, og når jeg fikk vite jeg mangla begge pga metadon som nesten dreper meg føles det som, så fikk jeg intravenøs kortison i en sånn veneflon og tralle med pose. Gikk og trillet den rundt i gangen på sykehuset og solen begynte å skinne igjen med en gang og sykepleierne ble vakrere for hver gang jeg så de. Så det har noe sammenheng tror jeg, hehe. Jeg håper å få justert opp testosteronen til hver niende uke, for det finnes bare 1g ampuller og jeg får litt dalbane effekt på de ti ukene.

Først begynner jeg å skjelve i skinken og i stemmen når jeg snakker rett etter sprøyten er satt mens jeg ligger på magen og så sovner fort, for så å vokne på full speed form nesten. Sover veldig lite den første uken men trenger det ikke like mye føles det som. Jeg er veldig deprimert og svingete i stemningsleiet og humøret den siste uken. Midt mellom fungerer jeg best. Jeg får litt angst i begynnelsen, men jeg blir generelt tøffere psykisk av det nå når jeg er vant med det.

s
Trådstarter
4 6
Ja, hormonene våre spiller en sinnsykt viktig rolle i hvordan vi har det og hvordan vi føler oss. De spiller en avgjørende roller for opplevd overskudd. Jeg mener at LAR-behandling er en god behandling som kan stoppe en galopperende avhengighetsproblematikk til opiater og bringe det under kontroll. Opioidene går fra å være rusmidler til å bli legemidler, og en korrekt dose metadon vil jo ikke gi ruseffekt, men bidra til fravær av abstinenser og velvære. Men det er sikkert med god grunn at flaskene med metadon er merket med en stor hodeskalle. Det er et utrolig potent legemiddel, og som du sier så tar det helt sikkert knekken på en del av kroppens eget hormonsystem. Hormoner er kjemi, og det er også LAR. Da trenger man påfyll via foreskrevne medisiner slik at balansen kan gjenopprettes. Hvor mye kortisol man trenger er jeg ikke kjent med.
Jeg får en halv Cortison tablett på 25mg, altså 12,5mg hver morgen og kveld, og dobbel dose ved diare eller feber. Dersom jeg blir funnet bevistløs trenger jeg intravenøs står det på "kredittkortet" jeg har i lommeboken. Så det er nå det jeg trenger. Jeg hadde nærmest ingen egenproduksjon lenger. Samme gjaldt testosteron, ingenting. Mista hår under armene og skjeggvekst ble aldri skikkelig, og følte meg så veik og dårlig at jeg spiste 10-15 rivotriler daglig i et par år. Heldigvis mistet jeg ikke metadonen og er fremdeles x-lar. Jeg viste ikke hva som feilte meg heller vettu.... Nå har jeg endelig langt skjegg, men får ikke barten til å vokse skikkelig enda, men det kommer mer og mer.

Jeg skal prøve å få sevrelong nå i fremtiden en gang mener de jeg får hjelp av, men det koster jo 220 000kr i året(!). Så får nå se om de spanderer det på meg. Har mine tvil. Morfin er nærmest barnemat i forhold til metadon bivirkningsmessig sies det. Folk får et helt nytt liv og kommer seg tilbake i jobb når de går over på sevrelong eller dolcontin dersom de ikke tolererer de to vanlige lar medisinene bra som meg. Jeg blir ikke frisk av subutex uten å skyte det i 8-10mg daglig, kødder ikke her. Og så blir jeg full i angst og søvnløs. Jeg er likevel for avhengig til å slutte eller trappe ned pr i dag. Men det er jo en livsfarlig pille sevrelong, den mest vanlige overdose-døds årsaken i de landene de brukes mye som nederland. Så må nok ta de under oppsyn, som blir en utfordring for jeg er vant til medsin kl fem om morgenen.....Men det er et sted fem minutter unna jeg kunne fått de 07:15 hver morgen. Tenk om jeg kunne gått bare på det og litt risperdone for mine autisme utfordringer. Nå går jeg på alt av medisiner i max doser på alt føler jeg og er ikke bra likevel.

s
Sist endret av saviour; 25. februar 2018 kl. 11:37.
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av TRT-Train Vis innlegg
Fra norsk helseinformatikk (nhi.no):

Vi kan dele hormonene inn i to sub-typer: Anabole og Catabole hormoner. Disse virker som motvekter til hverandre, og en korrekt mengde av hver bidrar til homeostase (likevekt). Kortisol (eller kortison som er den kjemisk fremstilte varianten) bidrar til å redusere testosteron i kroppen, men er altså viktig for andre ting i kroppen. Derfor kan man ikke konkludere med at man bør ha minst mulig kortisol i blodet. I stedet er det bedre å si at man skal ha en korrekt mengde av hvert hormon. For mange menn med lavt testosteron vil det nok oftest være slik at man har for mye kortisol, og dette kan være en del av årsaksforklaringen på hvorfor man har for lite testosteron i blodet.
Vis hele sitatet...

TRT-Train, kan du si noe om hvordan du opplevde hverdagen før du fikk behandling? Feks, hvordan hadde du det mtp søvn? Følte du deg på en måte sliten uansett hvor mange timer du fikk med søvn og hvor mye du slappet av? Lite motivasjon til alt?
Hvilken form for behandling prøvde du før TRT?
Sekundær kan ofte fikses. Primer må man over på TRT

Ville alltid prøvd å fikse sitt naturlige først. Syntetisk testosteron uansett form klarer enda ikke å etterligne de naturlige bølgene som skal skje i løpet av en normal dag. Nivå blir forskrudd etter tidspunkt og tilstand.
Sist endret av DrPerception; 3. mai 2019 kl. 16:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Er nysgjerrig på hvilke verdier du hadde som førte til at du fikk TRT, litt gammel tråd men
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Har inntrykk av at både testosteron behandling og HGH behandling er mye vanligere i USA enn i Norge og liknende Europeiske land.
Sitat av JRF Vis innlegg
Har inntrykk av at både testosteron behandling og HGH behandling er mye vanligere i USA enn i Norge og liknende Europeiske land.
Vis hele sitatet...
Da har du helt rett, norske leger er så restriktive og uvillige til å skrive ut testosteron at de heller prøver å overtale deg til å ta HRT og kjønnskift til dame istedet for å rette opp i for lave verdier.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg har brukt testosteron en viss tid. Husker ikke nårtid jeg begynte, men det er over et år siden, hvertfall. Jeg tok først Nebido i sprøyter, men har nå gått over til gelé. Testosteronbehandling er virkelig ikke noen billig affære, dersom man får testosteron uten at man har den eller den diagnosen. Da må man betale alt selv, full pris.

Fastlegen mente jeg hadde for lite testosteron. Flere prøver ble tatt, og prøvesvar sendt til spesialist. Spesialisten mente at jeg ikke hadde behov for testosterontilskudd. Men fastlegen mente mine verdier var for lav, så han ville skrive det ut likevel, dersom jeg ønsket det selv. Og bra er det, men det betyr også at jeg må betale full pris, som er ergerlig, da det er kostbart.

Jeg var litt sløv med å ta sprøytene så regelmessig som jeg burde, så jeg gikk over til gelé for å få en jevn, daglig tilførsel.

Har jeg merket noe fra eller til etter at jeg begynte med testosteron? Jeg vet faktisk ikke. Jeg har hvertfall ikke fått mer energi, noe som var den aller viktigste årsaken til at jeg ønsket å forsøke testosteronbehandling. Mer sexlyst? Næh, egentlig ikke, kanskje bittelitt. Mer kroppshår? Ja, det har vokst mer hår på magen og brystet. Men nå skal det sies at jeg heller ikke har vært pågående selv med å kontrollmåle og få det til optimal verdi. Jeg har vært litt sløv der, ja. Men jeg skal kontrollmåle om en stund, og prøve å være flinkere til å passe på at verdiene er bra.

Men de erfaringene jeg har hittil, er at det ikke har vært noen vidunderkur, slik jeg håpet på. Da jeg tok sprøyter, opplevde jeg å få en viss boost et par ganger, særlig rett etter at jeg hadde tatt sprøytene. Men det var ikke alltid slik, og det kan like godt være noe jeg innbilte meg, eller skyldes andre årsaker. Det skal også sies at jeg har hatt problemer med elendig energi i mange, mange år. For mange år. Så det skal mye til for at jeg kommer opp til normalen. Jeg tror faktisk ikke jeg gjør det heller, da jeg har en blodsykdom som etter det amerikanske forskere har funnet ut, gir fatigue hos 72 eller 74 prosent (husker ikke eksakt). Fatigue fordi det er en form for kreftsykdom, en som er kronisk og ikke kan behandles. Nettopp derfor tror jeg at testosteron ikke har hatt den effekten jeg hadde ønsket. Men jeg vet ikke. Jeg skal fortsette med testosteron uansett, kanskje det skjer noe etterhvert.

Men ja, testosteron er ikke enkelt å få. Det er svært strenge diagnosekriterier, og passer man ikke inn i noen av dem, får man det ikke, såfremt man ikke har en fastlege som er uenig med spesialistene og vil skrive det ut likevel. Jeg kan tenke meg at det er mange i Norge som burde fått det, men som ikke får det. Og andre igjen som gjerne vil ha det og kan få det hos fastlegen, men som ikke har råd til å betale full pris, som er ca 1250,- per sprøyte (jeg husker ikke hva gelén koster, men den er ikke billig den heller).

Det som jeg synes er mest skummelt med testosteronbehandling, er at det er en ganske stor risiko for å utvikle blodkreftsykdommen polycytemi vera (PV). Det skal visstnok være reversibelt, slik at det går tilbake når man slutter med testosteron, men likevel. Jeg har allerede en blodkreftsykdom, og derfor må jeg ta celletelling regelmessig, og det vil antakeligvis bli oppdaget om jeg skulle få polycytemi vera. Men jeg synes jeg har evig nok med én blodsykdom, så jeg har ikke lyst på flere. Det er hvertfall viktig at folk er på alerten med risikoen for polycytemi vera. Jeg mener risikoen var ca 25%, om jeg ikke husker feil, altså en særdeles betydelig risiko.
Sitat av Hervander Vis innlegg
Jeg har brukt testosteron en viss tid. Husker ikke nårtid jeg begynte, men det er over et år siden, hvertfall. Jeg tok først Nebido i sprøyter, men har nå gått over til gelé. Testosteronbehandling er virkelig ikke noen billig affære, dersom man får testosteron uten at man har den eller den diagnosen. Da må man betale alt selv, full pris.

Fastlegen mente jeg hadde for lite testosteron. Flere prøver ble tatt, og prøvesvar sendt til spesialist. Spesialisten mente at jeg ikke hadde behov for testosterontilskudd. Men fastlegen mente mine verdier var for lav, så han ville skrive det ut likevel, dersom jeg ønsket det selv. Og bra er det, men det betyr også at jeg må betale full pris, som er ergerlig, da det er kostbart.

Jeg var litt sløv med å ta sprøytene så regelmessig som jeg burde, så jeg gikk over til gelé for å få en jevn, daglig tilførsel.

Har jeg merket noe fra eller til etter at jeg begynte med testosteron? Jeg vet faktisk ikke. Jeg har hvertfall ikke fått mer energi, noe som var den aller viktigste årsaken til at jeg ønsket å forsøke testosteronbehandling. Mer sexlyst? Næh, egentlig ikke, kanskje bittelitt. Mer kroppshår? Ja, det har vokst mer hår på magen og brystet. Men nå skal det sies at jeg heller ikke har vært pågående selv med å kontrollmåle og få det til optimal verdi. Jeg har vært litt sløv der, ja. Men jeg skal kontrollmåle om en stund, og prøve å være flinkere til å passe på at verdiene er bra.

Men de erfaringene jeg har hittil, er at det ikke har vært noen vidunderkur, slik jeg håpet på. Da jeg tok sprøyter, opplevde jeg å få en viss boost et par ganger, særlig rett etter at jeg hadde tatt sprøytene. Men det var ikke alltid slik, og det kan like godt være noe jeg innbilte meg, eller skyldes andre årsaker. Det skal også sies at jeg har hatt problemer med elendig energi i mange, mange år. For mange år. Så det skal mye til for at jeg kommer opp til normalen. Jeg tror faktisk ikke jeg gjør det heller, da jeg har en blodsykdom som etter det amerikanske forskere har funnet ut, gir fatigue hos 72 eller 74 prosent (husker ikke eksakt). Fatigue fordi det er en form for kreftsykdom, en som er kronisk og ikke kan behandles. Nettopp derfor tror jeg at testosteron ikke har hatt den effekten jeg hadde ønsket. Men jeg vet ikke. Jeg skal fortsette med testosteron uansett, kanskje det skjer noe etterhvert.

Men ja, testosteron er ikke enkelt å få. Det er svært strenge diagnosekriterier, og passer man ikke inn i noen av dem, får man det ikke, såfremt man ikke har en fastlege som er uenig med spesialistene og vil skrive det ut likevel. Jeg kan tenke meg at det er mange i Norge som burde fått det, men som ikke får det. Og andre igjen som gjerne vil ha det og kan få det hos fastlegen, men som ikke har råd til å betale full pris, som er ca 1250,- per sprøyte (jeg husker ikke hva gelén koster, men den er ikke billig den heller).

Det som jeg synes er mest skummelt med testosteronbehandling, er at det er en ganske stor risiko for å utvikle blodkreftsykdommen polycytemi vera (PV). Det skal visstnok være reversibelt, slik at det går tilbake når man slutter med testosteron, men likevel. Jeg har allerede en blodkreftsykdom, og derfor må jeg ta celletelling regelmessig, og det vil antakeligvis bli oppdaget om jeg skulle få polycytemi vera. Men jeg synes jeg har evig nok med én blodsykdom, så jeg har ikke lyst på flere. Det er hvertfall viktig at folk er på alerten med risikoen for polycytemi vera. Jeg mener risikoen var ca 25%, om jeg ikke husker feil, altså en særdeles betydelig risiko.
Vis hele sitatet...
Det siste du nevner der, har du noe kilder? Aldri hørt det av folk på trt, er hovedsaklig høyere sjanse for blære først og fremst, sterilitet og hårmangel, men aldri det du nevner der.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av fuckouttahere Vis innlegg
Det siste du nevner der, har du noe kilder? Aldri hørt det av folk på trt, er hovedsaklig høyere sjanse for blære først og fremst, sterilitet og hårmangel, men aldri det du nevner der.
Vis hele sitatet...
https://www.felleskatalogen.no/medis...ayer-ab-561851

Polycytemi finner du øverst på listen over bivirkninger.
Yo, hadde dere gått for gel eller injeksjoner(får fiksa det via en kompis)?

Av det jeg leser ang gel funker det nada.