Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 7034
. Er det gyldig grunn å gi noen sparken som har blitt observert på byn dansende: Han meldte seg tidligere syk på jobben gjennom, men gikk ut på byen for han følte seg bedre i løpet av kvelden. Han meldte ikke inn til arbiedsgiver at han var blitt frisk. Han hadde inne en sykemelding 50 % da dette skjedde pga skuler og utbrendthet. Vet dere om dette er nok til oppsigelsegrunn? Har dere eventuelt noen tips i forhold til dette?
Det holder ikke hvis dette er det eneste som er oppgitt som grunn. Dette er grunnlag for advarsel og ikke mer. Hvis det foreligger advarsel fra tidligere forhold så stiller det seg annerledes.
Advarsel er nok så langt du kan gå i denne omgang.

Var selv 60% sykemeldt og dro på konsert i den perioden, men jeg dro med kolleger og avtalte dette med sjefen.
Møtte og på jobb dagen etterpå.
Hadde en avtale om at jeg i løpet av en måned skulle jobbe 40 og mer hvis jeg orket, så hadde faste dager på jobb + det jeg orket.

Fin måte å være sjukemeldt på det egentlig. Jeg og sjefen er faktisk i vurdering om jeg skal gjøre dette igjen da har begynt å slite med smerter igjen.

Så tips til deg hvis du har folk som er delvis sykemeldt, avtal faste dager de skal møte opp. Mye lettere enn total frihet. Her er det alltid avtaler på dette og en av dagene må være fredag eller mandag,(møter og info).
Sist endret av tearz83; 29. januar 2020 kl. 11:39.
Det er ikke sånn at hvis du er delvis sykmeldt pga utbrenthet så har du ikke lov å danse på fritiden. Sannsynligvis har du godt av det.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Hvis man hadde sagt man hadde influensa og 40 i feber og så ble busta på klubb, ville jeg reagert - men utbrenthet, når det fører til en sykmelding gitt av lege, er 100% gyldig og absolutt ikke noen grunn til å reagere, og hvorfor skulle man ikke danse med en vond skulder? Legen skriver ut sykmeldinger, ikke husarrest.
Enig med han over. Sykemelding er ingen husarrest og ingen arbeidsgiver bør forventet at sykemeldte ligger døende på senga. Hvorfor ønsker du å si opp vedkommende for at han danser? Mitt tips er å la mannen være i fred. Hørtes litt tåpelig ut i mine ører.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
sparken for å danse - tolerant norsk arbeidsliv
Om man orker å dra på byen/feste på kvelden, så hadde man vært frisk nok til å møte på jobb tidligere på dagen.

Dette er nok ikke god nok grunn til oppsigelse, om det ikke har vært et gjentagende problem, men det holder til en advarsel.

Dog om den ansatte er ønsket tilbake i 100% stilling, så ville jeg heller tatt en ordentlig prat med vedkommende å funnet ut av årsaken til den eventuelle skulkingen, og heller gitt litt tilsnakk.

En advarsel, som den ansatte kommer til å syntes er urettferdig, vil ikke gagne noen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Patz Vis innlegg
Om man orker å dra på byen/feste på kvelden, så hadde man vært frisk nok til å møte på jobb tidligere på dagen.
Vis hele sitatet...
Det kjem heilt an på grunnlaget for sjukemeldinga. Du kan ikkje generalisere det slik du gjer.

Om sjukemeldinga er på grunn av influensa har du rett. Om det er på grunn av ryggproblemer treng det ikkje vere rett.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det kjem heilt an på grunnlaget for sjukemeldinga. Du kan ikkje generalisere det slik du gjer.

Om sjukemeldinga er på grunn av influensa har du rett. Om det er på grunn av ryggproblemer treng det ikkje vere rett.
Vis hele sitatet...
Årsak til sykemelding trenger ikke ha noen innvirkning her da det ikke er noe opplysningsplikt ovenfor arbeidsgiver hvorfor man er sykemeldt. Syk er syk.

Min mening er generelt at det vitner om uansvarlighet å gå ut på byen når man er sykemeldt. Svært lite solidarisk ovenfor de som måtte observere dette av kollegaer osv. Jeg har vært på julebord som sykemeldt og jeg kan knapt tenke meg noe mer kleint arbeidsforhold.
Sitat av Dough Vis innlegg
Årsak til sykemelding trenger ikke ha noen innvirkning her da det ikke er noe opplysningsplikt ovenfor arbeidsgiver hvorfor man er sykemeldt. Syk er syk.
Vis hele sitatet...
Nei. Du har plikt til å samarbeide med lederen din om tilrettelegging av arbeidet. Arbeidsgiver har ikke rett til å vite diagnose, men må nødvendigvis vite noe om arbeidsevne.

Min mening er generelt at det vitner om uansvarlighet å gå ut på byen når man er sykemeldt. Svært lite solidarisk ovenfor de som måtte observere dette av kollegaer osv. Jeg har vært på julebord som sykemeldt og jeg kan knapt tenke meg noe mer kleint arbeidsforhold.
Vis hele sitatet...
Mener du det? At hvis du er delvis sykmeldt i et år, la oss si f eks av psykiske årsaker, så skal du i løpet av det året ikke gå ut å ta deg en øl med vennene dine? Tror du at man blir friskere eller sykere av en sånn holdning?
Sitat av *pi Vis innlegg
Mener du det? At hvis du er delvis sykmeldt i et år, la oss si f eks av psykiske årsaker, så skal du i løpet av det året ikke gå ut å ta deg en øl med vennene dine? Tror du at man blir friskere eller sykere av en sånn holdning?
Vis hele sitatet...
Jeg skrev generelt og du klarte selvfølgelig svare med noe som kunne vært unntaket.

Her er det snakk om en som plutselig følte seg bedre i løpet av kvelden... Da er det lov å tenke seg om.

Det er og sånn at arbeidsgiver har rett til å holde tilbake sykepenger om det er tvil. Det kunne vært et passende virkemiddel her.
Sist endret av Dough; 29. januar 2020 kl. 14:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av dansun74 Vis innlegg
. Er det gyldig grunn å gi noen sparken som har blitt observert på byn dansende: Han meldte seg tidligere syk på jobben gjennom, men gikk ut på byen for han følte seg bedre i løpet av kvelden. Han meldte ikke inn til arbiedsgiver at han var blitt frisk. Han hadde inne en sykemelding 50 % da dette skjedde pga skuler og utbrendthet. Vet dere om dette er nok til oppsigelsegrunn? Har dere eventuelt noen tips i forhold til dette?
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle han melde seg frisk? At han danser betyr ikke automatisk at han er frisk av den grunn. Kona mi er fortiden langtidssykemeldt vært av lignende årsaker, men at hun ikke skal få lov til å bli med ut av den grunn sliter jeg å se poenget med rett og slett.
Trådstarter
Vedkommende ble observert av en kollega og ble filmet. Filmen har i ettertid gått vitalt rundt blant kollegaene.

PS! Jeg er ikke arbeidsgiveren hans. Bare en kamerat som prøver å hjelpe.

Det skal nå være flere møter og han kan i verste fall få valget mellom å si seg opp eller bli oppsagt.

Tips og råd taes imot med takk
Sitat av Dough Vis innlegg
Jeg skrev generelt og du klarte selvfølgelig svare med noe som kunne vært unntaket.

Her er det snakk om en som plutselig følte seg bedre i løpet av kvelden... Da er det lov å tenke seg om.

Det er og sånn at arbeidsgiver har rett til å holde tilbake sykepenger om det er tvil. Det kunne vært et passende virkemiddel her.
Vis hele sitatet...
Dette kan du absolutt ikke vite noen ting om, kan like så godt være arbeidsplassen som er avgjørende faktor for sykemeldingen.
Sitat av Dough Vis innlegg
Jeg skrev generelt og du klarte selvfølgelig svare med noe som kunne vært unntaket.
Vis hele sitatet...
Står det ikke at han er gradert sykmeldt med utbrenthet?
Poenget er uansett at du kan ikke vite om dette er ok eller ikke, for syk er ikke syk, slik du påsto. Du sa jo nettopp at det ikke spilte noen rolle hvilken sykdom det var.
Sist endret av *pi; 29. januar 2020 kl. 14:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av dansun74 Vis innlegg
Vedkommende ble observert av en kollega og ble filmet. Filmen har i ettertid gått vitalt rundt blant kollegaene.

PS! Jeg er ikke arbeidsgiveren hans. Bare en kamerat som prøver å hjelpe.

Det skal nå være flere møter og han kan i verste fall få valget mellom å si seg opp eller bli oppsagt.

Tips og råd taes imot med takk
Vis hele sitatet...
Basert på hva du har skrevet så langt virker det helt hinsides at det skal være snakk om oppsigelse her. Jeg kan ikke forstå at det skal være grunnlag for advarsel en gang, men da tar jeg utgangspunkt i at din fremstilling er korrekt og at det ikke ligger andre omstendigheter rundt.

Dette baserer jeg på at dersom man er sykemeldt fordi man er utbrent så er det bare en fordel at man fokuserer på andre ting enn jobb, som f.eks å danse eller annen fysisk aktivitet. Hvis man er sykemeldt på grunn av vond skulder og breakdanser på den aktuelle armen er det kanskje noe annerledes, men uansett kan jeg ikke se at det skal være oppsigelsesgrunn i seg selv.

Dette er åpenbart fagforenings materiale og hvis kameraten din ikke er organisert så er det et klart eksempel for alle til hvorfor de bør organisere seg.
Trådstarter
Er det noen som har noen paragrafer i lovverket som han kan bruke i denne saken
Arbeidsmiljøloven krever saklig grunn til oppsigelse. Det er neppe noen lov som sier at man har lov å danse selv om man er sykemeldt, men det er i så fall opp til arbeidsgiver å begrunne at oppsigelsen er saklig. Det er også en del formkrav til en eventuell oppsigelse.

https://advokat.no/kompetanseomraade...ig-oppsigelse/
https://lovdata.no/lov/2005-06-17-62/§15-1
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
er kompisen din med i fagforening? Jeg ville absolutt ikke dratt i det møtet uten å ha med en tredjepart.
Sitat av Absurd Vis innlegg
er kompisen din med i fagforening? Jeg ville absolutt ikke dratt i det møtet uten å ha med en tredjepart.
Vis hele sitatet...
Helt definitivt ikke. Er han ikke organisert, så ta med verneombud eller en kollega, hva som helst, still for all del ikke uten vitner. Og krev at det føres referat som et skikkelig møte, ikke gå inn på "bare en liten prat".
Finnes det en tillitsvalgt, er det en opplagt person å ta med seg.
Tror flere av dere må lese åpningsinnlegget på nytt. Sykemeldingen er ikke en del av saken.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av BAN Vis innlegg
Tror flere av dere må lese åpningsinnlegget på nytt. Sykemeldingen er ikke en del av saken.
Vis hele sitatet...
Hvordan ikke det? Det er ikke det klareste innlegget jeg har sett, sånn generelt, men hvis betydningen ser ut til å være "fyr sykmeldt for grunn jeg i utgangspunktet ikke har rett til å vite, fyr bustet i å faktisk ha et liv, kan fyr sies opp?"

Jeg ser ikke hvordan det skal være feiltolket.
Sist endret av robhol; 29. januar 2020 kl. 22:20.
Sitat av robhol Vis innlegg
Hvordan ikke det? Det er ikke det klareste innlegget jeg har sett, sånn generelt, men hvis betydningen ser ut til å være "fyr sykmeldt for grunn jeg i utgangspunktet ikke har rett til å vite, fyr bustet i å faktisk ha et liv, kan fyr sies opp?"

Jeg ser ikke hvordan det skal være feiltolket.
Vis hele sitatet...
Han meldte seg syk ved egenmelding og møtte ikke på jobb. Deretter ble han observert på byen.

Sykemeldingen er ikke det som arbeidsgiver har reagert på.
Sist endret av BAN; 29. januar 2020 kl. 22:24.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Og dette står hvor i åpningsinnlegget?
Sitat av robhol Vis innlegg
Og dette står hvor i åpningsinnlegget?
Vis hele sitatet...
Han meldte seg tidligere syk på jobben gjennom, men gikk ut på byen for han følte seg bedre i løpet av kvelden.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg leter forgjeves etter "egenmelding", som man ikke kan bruke når man er på gradert sykmelding - som er det det står uttrykkelig at han hadde på det tidspunktet.
Man kan vel bli sykmeldt pga så mangt, arbeidsgiver har ikke rett til å vite hva som feiler deg siden det er privat.
Så arbeidsgiver har ingen grunn til å ha noen mening om eller styre hva arbeidstaker gjør under sykmelding.
Sitat av Patz Vis innlegg
Om man orker å dra på byen/feste på kvelden, så hadde man vært frisk nok til å møte på jobb tidligere på dagen.

Dette er nok ikke god nok grunn til oppsigelse, om det ikke har vært et gjentagende problem, men det holder til en advarsel.

Dog om den ansatte er ønsket tilbake i 100% stilling, så ville jeg heller tatt en ordentlig prat med vedkommende å funnet ut av årsaken til den eventuelle skulkingen, og heller gitt litt tilsnakk.

En advarsel, som den ansatte kommer til å syntes er urettferdig, vil ikke gagne noen.
Vis hele sitatet...
Du der er ikke jeg siker på. Tenker at om ikke den sykemeldte har vond rygg eller dårlige ben som årsak til sykemelding så er det kanskje helt innafor å danse litt? Og det står vel ikke diagnose på sykemeldingen? Så egentlig vet vel ikke sjefen hva som feiler den ansatte? Tillit bør vel kanskje gå begge veier?

Tror kanskje sjefen bør sjekke litt opp hva som er tillat og om han kan gjøre noe som helst i en slik sak. En skal jo trå litt forsiktig som sjef, det gagner neppe noen om den ansatte føler seg trakassert av sjefen. Om jeg var sjefen ville jeg latt dette passere i stillhet. Om det skulle ble noe som til stadighet skjer ville jeg valgt å ta en samtale med feks NAV og hørt med de hvilke muligheter som finnes i slike saker. Nav kan vel blant annet kreve at det skal benyttes en annen lege?
Sist endret av _abc_; 30. januar 2020 kl. 01:13.
Sitat av robhol Vis innlegg
Jeg leter forgjeves etter "egenmelding", som man ikke kan bruke når man er på gradert sykmelding - som er det det står uttrykkelig at han hadde på det tidspunktet.
Vis hele sitatet...
Har ingen ide om hva du sliter med.

Han oppga å være for syk til å komme på jobb den aktuelle dagen. Han ble deretter observert på på dans av kolleger. Hvis du trenger mer teskje en dette har du et problem.

Kp var et feilklikk....
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av BAN Vis innlegg
Han oppga å være for syk til å komme på jobb den aktuelle dagen. Han ble deretter observert på på dans av kolleger. Hvis du trenger mer teskje en dette har du et problem.
Vis hele sitatet...
Tingen er at du kan ikkje bruke eigenmelding når du har ei gradert sjukemelding. Dvs. at di tolkning langt på veg er den minst rimelege. Det er ikkje robhol som må ha det inn med te-skei. Det er du som ikkje har lest og forstått det robhol skriv.
Ett ord her: fagforening.

I tillegg skal man ha skriflig varsel før man kan bli oppsagt. Du kan ikke bare si opp noen på dagen.
Sist endret av Snusmus; 30. januar 2020 kl. 08:38.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Tingen er at du kan ikkje bruke eigenmelding når du har ei gradert sjukemelding. Dvs. at di tolkning langt på veg er den minst rimelege. Det er ikkje robhol som må ha det inn med te-skei. Det er du som ikkje har lest og forstått det robhol skriv.
Vis hele sitatet...
Det gir fortsatt ikke mening det han skriver i startinnlegget.

Så kanskje han har fleksibilitet rundt sin graderte sykemelding. Meldte seg syk den aktuelle dagen og gikk på byen hvor han ble oberservert og filmet av kollegaer som må gjøre jobben hans.
Selvsagt kan du si opp noen på dagen, du må bare ha en veldig god grunn. Rus og vold er vel de to jeg har sett.

Men tilbake til TS,
Kompis 50% sykemeldt ringer inn og sier at han er for dårlig til å dra på jobb, sykemelding gjelder utbrenthet og skulder (hva vet ikke)
Senere samme kveld blir kompis observert og filmet på byen å ser ut til å ha det gøy.

Det er vel saken.

Nå innkalt til møte med sjefen fordi dette har spredd seg på jobb og jeg tenker det er en del motvilje mot kompis grunnet dette.
Så grunnlaget for samtalen er antagligvis for å snakke litt om forventninger bedriften har til en som er sykemeldt. I dette møtet kan han få en advarsel fra arbeidsgiver om at han må skjerpe seg, de kan og bestride hele sykemeldingen hans eller hvis han har en forhistorie som har ført til tidligere advarsler så kan han bli oppsagt, og ja han kan bli bedt om å gå på dagen, det kalles fritak for arbeidsplikt.

Fritak for arbeidsplikt er som regel en avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, hvor arbeidstaker får lønn, men ikke må arbeide. Brukes gjerne i tilfeller hvor man vil ha folk bort fra arbeidsplassen fort. Avhengig av avtalens utforminge kan den opphøre når arbeidstaker trer inn i ny jobb. Varighet er som regel satt til oppsigelsestiden.

Får å få sparken uten lønn og oppsigelsestid skal det masse mye til. Men vold mot kollega/andre i arbeidstid/som representant for jobben eller ruset på jobb kan faktisk få disse konsekvensene. Grov illojalitet og lignende kan og føre til dette. Er uvanlig i Norge å gi noen sparken på dagen, men det skjer.

Kompis burde ha med seg ett vitne inn i møtet og forlange referat. Hvis advarsel så vil han bli bedt om å skrive under på denne i møtet. Hvis han nekter så kan arbeidsgiver vurdere oppsigelse.

Gradert sykemelding er ett gode og en viktig ting for arbeidslivet, men mange utnytter. Generelt sykemelding er ett gode vi ikke skal ta lett på. Misbruk av dette godet går utover oss alle. hvis du er 100% sykemeldt så skal du helst være hjemme og prøve å bli frisk, men man trenger ikke å bli eremitt. Arbeidsgiver ser ikke hva du er sykemeldt for, og man bør virdere og innlemme nærmeste leder i hvorfor man er borte, ved for eksempel utbrenthet så kan det være greit og gå på byen og blåse av litt damp, og de fleste vil skjønne dette.

Ved graderte sykemeldinger så mener legen at du er syk men har en arbeidsfunksjonalitet igjen, da burde man avtale med arbeidsgiver hvordan man skal få utnyttet denne resten. Det er i begges interesse.

I dagens sykemeldingssystem så kan du og bestemme selv en god del. Er du 100% sykemeldt så kan du faktisk gå på jobb og arbeide litt, det samme med gradert. Forskjellen er at på gradert så skal du helst jobbe graderingen og litt til hvis mulig.
Sist endret av tearz83; 30. januar 2020 kl. 09:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Tingen er at du kan ikkje bruke eigenmelding når du har ei gradert sjukemelding. Dvs. at di tolkning langt på veg er den minst rimelege. Det er ikkje robhol som må ha det inn med te-skei. Det er du som ikkje har lest og forstått det robhol skriv.
Vis hele sitatet...
Så du mener at om du er 50% sykemeldt for et eller annet og får influensa i tillegg så er det bare å pelle seg på jobb fordi man ikke kan melde seg syk?

Eller er du på bærtur?
Nei trur ikke det er det vidarlo mener, men du må faktisk ta deg en tur til legen og få ny sykemelding, da situasjonen for den originale sykemeldingen har endret seg. eller ringe arbeidsgiver og si at du jobber det inn på slutenn av skemeldingsperioden ( kan bli vanskelig den siste).
Sist endret av tearz83; 30. januar 2020 kl. 09:50.
Hvis han var 50% sykemeldt, og meldte seg syk for de resterende 50%, må han levere sykemelding fra lege for også disse prosentene, ellers er det ugyldig fravær.
Sitat av Dough Vis innlegg
Så kanskje han har fleksibilitet rundt sin graderte sykemelding. Meldte seg syk den aktuelle dagen og gikk på byen hvor han ble oberservert og filmet av kollegaer som må gjøre jobben hans.
Vis hele sitatet...
Fortsatt kan det være snakk om helt ulike situasjoner. To tenkte eksempler:

1: Han ringte inn og sa at han hadde fått lungebetennelse og ikke kunne komme på jobb. Dette er usannsynlig siden han ikke har egenmeldingsdager oppå sykmeldingen, men kanskje sjefen godtok det som en del av den graderte sykmeldingen likevel. Da er det meget betenkelig at han er på byen og danser samme kveld.

2: Han ringte inn syk pga det han faktisk er sykmeldt for, f eks utbrentheten. Dette er mer sannsynlig, at han har avtale om fleksibilitet alt etter formen. Kanskje han var skikkelig langt nede da han våknet og tenkte at han ikke ville takle oppgavene den dagen. Kanskje det innebar utfordrende kundekontakt, for eksempel, eller noe som krever mye konsentrasjon. Etter en dag til sengs fikk kompisene hans overtalt ham til å komme seg opp av sengen og bli med ut en tur, for ingen blir jo mindre deppa av å isolere seg. Etter å ha tilbrakt litt tid med noen som bryr seg og til og med fått bevegd seg litt på dansegulvet, føler han seg mye bedre og våkner sannsynligvis litt friskere i morgen.

Du kan jo ikke seriøst påstå at "syk er syk", og at det ikke spiller noen rolle hva han er sykmeldt for. Selv om arbeidsgiver ikke nødvendigvis vet nøyaktig diagnose, så skal h*n vite hva som er arbeidsevnen og tilretteleggingsbehovet, og vet sånn sett hva det går i sånn ca. Mange har et litt snevert syn på hvordan en syk person skal oppføre seg. Selv tror jeg dansing og sosialisering forbedrer flere sykdommer enn det forverrer. Det gjør forsåvidt arbeid også, men det forutsetter en viss forståelse og hensyn.
Sitat av *pi Vis innlegg
2: Han ringte inn syk pga det han faktisk er sykmeldt for, f eks utbrentheten. Dette er mer sannsynlig, at han har avtale om fleksibilitet alt etter formen. Kanskje han var skikkelig langt nede da han våknet og tenkte at han ikke ville takle oppgavene den dagen. Kanskje det innebar utfordrende kundekontakt, for eksempel, eller noe som krever mye konsentrasjon. Etter en dag til sengs fikk kompisene hans overtalt ham til å komme seg opp av sengen og bli med ut en tur, for ingen blir jo mindre deppa av å isolere seg. Etter å ha tilbrakt litt tid med noen som bryr seg og til og med fått bevegd seg litt på dansegulvet, føler han seg mye bedre og våkner sannsynligvis litt friskere i morgen.
Vis hele sitatet...
Du har selvsagt rett i at både skulderen og utbrentheten hadde godt av en tur på dansegulvet eller annen fysisk aktivitet. Det kan også hende at det hele kun er en missforståelse og at ingenting skjer.