Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2182
Anonym bruker
"Bitter Moskusfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sliter til tider med sosial angst og panikkangst, og har tidligere fått utskrevet diverse C-preparater (cipralex, betablokker, truxal). Da de ikke hadde noe som helst effekt fikk jeg prøve sobril, som fungerer veldig bra, men med tanke på at den ikke slår inn før etter 2-3 timer hos meg, var den ikke aktuell å bruke mot panikkangst. Fikk også utskrevet valium, men den hadde ingen effekt på angsten min.

Legen har ellers foreslått zoloft og atarax - noen som har erfaringer med de? Hvordan fungerer atarax? Blir en i en slik zombietilstand?
Anonym bruker
"Forbauset Kvitnos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har prøvd atarax ett par ganger. Det er egentlig 1. generasjon allergimedisin. Følte meg litt ufølsom og litt borte. Ikke så mye, men merka at jeg ikke var helt meg selv. Ikke noe automatisk godfølelse. Litt likegyldig. Klarte ikke helt avgjøre om det hjalp meg på noen problem så kutta det ut etter ett par dager.
Atarax er helt grei, opplever ikke å bli zombie av den og blir litt trøtt - men hjelper ikke sånn kjempebra på angst og kan ikke måle seg med benzo. Ville egentlig anbefalt Valium da jeg selv opplever den som ganske lik Sobril, bare at den slår til fortere og jeg trenger mindre doser - men om den ikke har noen virkning på deg blir det jo feil.

Men det beste er nok terapi. Vet at det er et kjedelig svar, men benzoer og sånt blir bare en bjørnetjeneste. Selv ønsker jeg at jeg aldri begynte med det, for nå er angsten verre enn den var til å begynne med og jeg er avhengig av piller. Beroligende kan være et godt hjelpemiddel om du har selvkontroll og også jobber med problemene dine så du skaper langsiktige løsninger. Jeg klarte det ikke.
For panikkangsten så er kanskje Xanor det beste, så sant du har kontroll. Xanor er noe du absolutt ikke vil bli avhengig av.
Zoloft kan nok fungere greit mot din sosiale ansgt - etter tid. Men jeg ville ikke anbefalt deg å begynne på disse, det er mange som har fryktelig dårlig erfaring med de (selv om de har hjulpet med angsten, men det er mye bivirkninger), og abstinensene kan være et ordentlige helvete. Selv bruker jeg quetiapin, og den hjelper litt med angsten, går rundt med de i lommene. Fordi de kan være til god hjelp når jeg får tankekjør/angst eller bare har en litt sånn dag. Fluanxol er det jeg har kjent best effekt av mot den sosiale angsten. Etter å ha brukt de i noen dager, så gikk jeg rundt på det lokale "kjøpesenteret" og plutselig, helt automatisk vinka jeg til en jeg har gått på skole med noen år. Den vanlige meg, som da gikk på quetiapin tidligere, hadde aldri i hele mitt liv tenkt på å vinke til denne karen. Tenkte da, jøss det var jo ikke så halvdumt. Xanor hadde nok fungert utmerket mot panikkangsten din, men det er fryktelig fort å bli for glad i den, samme vil jeg si om det jeg kommer til å anbefale, dog i en mindre grad på sitt vis; imovane. De fungere supert mot både panikk - og vanlig angst. Disse har også en fast plass i lomma, og de gjør susen. Jeg er mer glad i imovane enn xanax, men det er bare fordi de gir meg mer, når jeg er på jakt etter rus. Det beste med disse, er at de sparker i gang utrolig fort. Jeg har kjent virkningen på meget kort tid, når jeg har tatt de for å få ro. Imovane sin standar peaktid er på 20-60 min, xanax 1-2 timer, dette er bare når de når toppen av sin virkning. Jeg KAN kjenne effekten av imovane så fort som etter 5 min til tider, xanor 10-20 min.

Kjæresten min har forøvrig fått bedre funk av venlazid enn noen av de andre medikamentene jeg har nevnt ovenfor (untatt benzo). Dette er dog noe som begynner å fungerer over tid, slik som zoloft og andre SSRI medisiner.
Sist endret av TheBean; 1. mars 2018 kl. 21:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Bitter Moskusfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
TS her. Takk for svar! Ettersom det jeg ikke får hos legen hjelper på panikkangsten, bruker jeg imovane. Den fungerer raskt og er svært effektiv mot min angst. Går også til psykolog, men det har til nå ikke hjulpet særlig, og spesielt ikke på panikkanfallene.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
TS her. Takk for svar! Ettersom det jeg ikke får hos legen hjelper på panikkangsten, bruker jeg imovane. Den fungerer raskt og er svært effektiv mot min angst. Går også til psykolog, men det har til nå ikke hjulpet særlig, og spesielt ikke på panikkanfallene.
Vis hele sitatet...
Nei, det tok noen måneder med psykolog for at jeg skulle kjenne noe forksjell. Det er svært vanskelig å "fikse" panikkanfall. Men, før du vet ordet av det, så har du funnet noen ulike måter å håndtere ting på, fått åpnet sinnet ditt på litt ulike måter. Om det kommer til å hjelpe deg med å få færre panikkanfall, er ingen garanti. Men, hjelpe deg, det kommer det definitivt til å gjøre, kompis. Så lenge du har behandleren som passer deg, så kan ting bedres. Kanskje du finner riktig medisin også, som kan gjøre at anfallene kommer sjeldnere. Humøret generelt blir litt "lettere", ikke det at jeg vet hva du sliter med eller noe. Men, jeg har troa på at det kan hjelpe deg, på den ene måten eller den andre. Lykke til
Vært der, gjort det.
Kan du oppdatere hvordan du føler Atarax ble for deg? Fikk det selv på resept idag, men ikke henta ut enda. Er litt spent..
Sitat av SaerDnAX Vis innlegg
Kan du oppdatere hvordan du føler Atarax ble for deg? Fikk det selv på resept idag, men ikke henta ut enda. Er litt spent..
Vis hele sitatet...
Kan ikke svare for ts, men min kjæreste fikk disse for en stund siden, som et av startfase medisinene mot angst. Det hjalp ikke henne så altfor mye, men hun er ikke den beste til å kjenne at medisinen fungerer til tider, ihvertfall ikke når det er snakk om såpass svake preparater. Kan selv bli liiitt bedøvet av de, men da snakker vi veldig lite. (Truxal er vel litt store bror her, og den fungerer knall altså, tar jeg en real dose på 75 mg på dagen, så sliter jeg med å holde meg våken til tider, noe jeg ikke kan si om alle andre ting jeg har prøvd inennfor c-preparater)Det kan dog ha en annen funksjon for deg, da jeg bruker sterkere medisiner og en del selvmedisinering i tillegg, så det blir litt som smågodt for min del, i forhold til den store fine "sjokolade"plata, hehe.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Atarax er bare dritt, de prakker det på deg for å se om du tror du føler noe eller for å unngå å gi deg noe som fungerer.