Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 795
Hei! En jeg kjenner har klart og motta en SMS fra "meg" (nummeret mitt). SMS'en er liksom vist i samme "innboks"-samtale og det viser ikke noe tegn til at den er fake. Samtalen i innboksen går liksom videre, og den fake sms'en popper ikke ut på et nytt "Vindu" i mine meldinger hvis dere skjønner?

Spørsmålet mitt er, hvordan kan jeg bevise at den er fake? Har politiet f.eks noe greier og utstyr for å sjekke om en SMS er fake eller ekte?

Jeg vet at om du ringer leverandøren din kan du få tilsendt kopi av SMS sendt fra DIN telefon innenfor 3mnd, ellers tror jeg de sletter etter denne tidsperioden. Hva skjer etter 3 mnd? Er det da umulig å bevise at SMS'en er faktisk fake? Når man går innpå "detaljer" på SMS'en står det nummer, tidspunkt, og dato som om det var en ekte en.

Problemstilling: Hvordan bevise at SMS'en er fake om det har gått over 3 mnd?
Dette har vært et mye diskutert tema de senere årene, da grunnmuren i dagens mobilnett, slik vi kjenner det, stammer fra år ~1975. Det finnes få autentikasjons mekanismer i SS7 (Signalling System 7), som blant annet brukes til å sende/route SMS fra person A til person B.xNoe som er et stort problem, for dette gjør det mulig for person C å sende SMS fra person A sitt mobil nummer til person B, uten av person B finner ut at meldingen egentlig kom fra person C.

Men dette er ikke det eneste problemet med SS7. Så fremt man for tilgang til SS7 nettverket, noe man kan få ved å kjøpe seg tilgang fra en utro operatør i et eller annet abdulla land. Så er det egentlig ganske fritt vilt, man kan avlytte telefonsamtalene til alle og enhver i hele verden, man kan lese SMSene dem mottar, osv.

Så svaret på spørsmålet ditt; nei, det er meget vanskelig å bevise at SMSen ikke kom fra din telefon. Både nå og før det var gått tre måneder. Operatøren vil bare se at SMSen kom fra ditt nr.