Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 3758
Jeg har en kamerat som driver ett lite snekkerfirma, de aller fleste betaler jo sine fakturaer, men han sliter av og til med folk som ikke gjør opp for seg - uansett hvor mange purringer han sender. Det er jo lett å kaste en faktura i søpla om man ikke har tenkt å betale den. Kan man dra hjem til vedkommende og spørre om de har tenkt å gjøre opp for seg? De fleste vil jo synes det blir litt ubehagelig, så jeg ser for meg at det KAN få litt fortgang på sakene. At man kan finne en løsning (uten å true selvfølgelig). Er det noen som vet om dette er ulovelig?
Hvorfor ikke få et inkassoselskap til å fikse det?
Gi beskjed om at regningene blir sendt til inkasso dersom de ikke blir betalt innen xx dager.
Sist endret av Dantello; 2. desember 2017 kl. 20:19.
Han har aldri brukt inkassobyrå, det er jo det som er den "vanlige" måten å gjøre det på selvfølgelig, men jeg lurer altså på om man bryter noen lov ved å oppsøke noen hjemme for å finne en løsning, jeg regner jo med at dette muligens er en gråsone, men så lenge man bare vil få litt fortgang på betaling, og så lenge man ikke truer, eller på annen måte er "ufin".
Driver du firma, så kjører du en hvit linje, opprett inkasso!
Ja, det er i overkant gråsone om du stepper opp på døra til folk. Useriøst som firma, å mest sannsynelig vil det skape mere trøbbel enn det gjør nytte, for begge parter.
Sist endret av Eyeamare; 2. desember 2017 kl. 20:53.
Anonym bruker
"Irritert Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av OnkelJubalon Vis innlegg
Han har aldri brukt inkassobyrå, det er jo det som er den "vanlige" måten å gjøre det på selvfølgelig, men jeg lurer altså på om man bryter noen lov ved å oppsøke noen hjemme for å finne en løsning, jeg regner jo med at dette muligens er en gråsone, men så lenge man bare vil få litt fortgang på betaling, og så lenge man ikke truer, eller på annen måte er "ufin".
Vis hele sitatet...
Så lenge kompisen din ikke oppfører seg truende/trakasserende, og forlater eiendommen dersom han blir bedt om det, skal ikke det være noe problem.
Som ikke-betalende kunde, for whatever reason, så er det trakkaserende å truende å få slikt på døra uansett, om det er familiefar eller mor til 2 eller ti barn.
Inkasso.
Eyemare: Ser ikke helt hvordan det skal skape problemer for noen parter, og skyldner er interessert i dialog,
hvis man kommer for en prat, og bare vil finne en løsning, skyldner har jo fått en jobb gjort, og da må man jo gjøre opp

Eyemare: Jeg ser begge sider selvfølgelig, og ser poenget ditt, men man kan jo komme for en prat uten at man truer på noen måte, bare for dialogene skyld, så kan man komme frem til en løsning
Sist endret av OnkelJubalon; 2. desember 2017 kl. 21:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Om kompisen din har jobbet hjemme hos de som skylder han penger syntes jeg det er ganske lite truende. Om kompisen din ordnet på hytta deres, for så å stille opp hjemme hos dem er det litt mer truende imo. En mellomting blir å ringe.

Dog inkasso er nok den beste måten å gjøre dette på.
Poenget var at når man komer på døra, så prøver man å få dialog, og finne en løsning, og ja, som regel har jo min kamerat vært inne i huset til ikke betaler eller utenfor å gjort en jobb
Sitat av Cheeze Vis innlegg
Om kompisen din har jobbet hjemme hos de som skylder han penger syntes jeg det er ganske lite truende. Om kompisen din ordnet på hytta deres, for så å stille opp hjemme hos dem er det litt mer truende imo. En mellomting blir å ringe.

Dog inkasso er nok den beste måten å gjøre dette på.
Vis hele sitatet...
Det var ikke snakk om venner, men om firmadrift, noen gjør opp for seg noen gjør det ikke, av ymse grunner.
Det er alikevel veldig useriøst som et firma, å møte opp på døra.
Inkasso.

Sitat av OnkelJubalon Vis innlegg
Poenget var at når man komer på døra, så prøver man å få dialog, og finne en løsning, og ja, som regel har jo min kamerat vært inne i huset til ikke betaler eller utenfor å gjort en jobb
Vis hele sitatet...
Da bruker du telefon/mobil istedenfor.
å brev å regninger, inkasso.
Sist endret av Eyeamare; 2. desember 2017 kl. 21:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Det var ikke snakk om venner, men om firmadrift, noen gjør opp for seg noen gjør det ikke, av ymse grunner.
Det er alikevel veldig useriøst som et firma, å møte opp på døra.
Inkasso.



Da bruker du telefon/mobil istedenfor.
å brev å regninger, inkasso.
Vis hele sitatet...
Mobil og regninger er forsøkt utallige ganger, men det er jo bare å droppe å svare på mobil når han ringer, for å vri seg unna dialog

Poenget var ikke at det skal være truende, men hva som oppleves som truende er jo selvfølgelig individuelt, men å prøve å få til en løsning via dialog bør jo være overkommelig for de fleste

Kommer man i dialog kan man jo f.eks finne løsninger på nedbetalinger og lignende, men det er jo vanskelig når folk hverken svarer på mail/tlf
Sist endret av OnkelJubalon; 2. desember 2017 kl. 21:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av OnkelJubalon Vis innlegg
Mobil og regninger er forsøkt utallige ganger, men det er jo bare å droppe å svare på mobil når han ringer, for å vri seg unna dialog

Poenget var ikke at det skal være truende, men hva som oppleves som truende er jo selvfølgelig individuelt, men å prøve å få til en løsning via dialog bør jo være overkommelig for de fleste
Vis hele sitatet...
Hva er det egentlig du vil vite? Du har fått svar gjentatte ganger: inkasso. Det er det eneste profesjonelle.

Det er selvsagt ikke ulovlig å forsøke å få i stand en løsning gjennom dialog, og det kan også fungere. Torpedovirksomhet og trusler er imidlertid ulovlig, og som du selv har påpekt flere steder gjør subjektive oppfatninger rundt hva som utgjør en trussel det vanskelig å trekke et klart skille her. Du beveger deg i en gråsone, derfor kan vi heller ikke gi et klart svar. Dersom du ikke er villig til å ta dette gjennom inkasso (for eksempel hvis arbeidet ble utført svart), så er det en risiko du må leve med. Det virker nesten som om du ønsker en bekreftelse på at det eneste riktige å gjøre er å møte opp på døra til kreditor og snakke med de, og det er et svar du helt enkelt ikke kan få. Det kan være det riktige. Det kan også være fryktelig dumt.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hva er det egentlig du vil vite? Du har fått svar gjentatte ganger: inkasso. Det er det eneste profesjonelle.

Det er selvsagt ikke ulovlig å forsøke å få i stand en løsning gjennom dialog, og det kan også fungere. Torpedovirksomhet og trusler er imidlertid ulovlig, og som du selv har påpekt flere steder gjør subjektive oppfatninger rundt hva som utgjør en trussel det vanskelig å trekke et klart skille her. Du beveger deg i en gråsone, derfor kan vi heller ikke gi et klart svar. Dersom du ikke er villig til å ta dette gjennom inkasso (for eksempel hvis arbeidet ble utført svart), så er det en risiko du må leve med. Det virker nesten som om du ønsker en bekreftelse på at det eneste riktige å gjøre er å møte opp på døra til kreditor og snakke med de, og det er et svar du helt enkelt ikke kan få. Det kan være det riktige. Det kan også være fryktelig dumt.
Vis hele sitatet...
Inkasso er det eneste profesjonelle, men av og til er det lite eller ikke noe å hente der, kan være mange kreditorer foran i køen, og kan ta årevis å få pengene. Banker man på døra og spør om man kan ta en prat, så har man hvertfall forsøk den veien. Om man ikke truer så vil ikke skyldner kome noen vei med å anmelde trusler uansett. Jeg regnet med at dette er en gråsone, men jeg lurte i bunn og grunn på om det var ulovelig å komme hjem til noen for å prøve å starte en dialog ang betaling.
Sitat av OnkelJubalon Vis innlegg
Mobil og regninger er forsøkt utallige ganger, men det er jo bare å droppe å svare på mobil når han ringer, for å vri seg unna dialog
Vis hele sitatet...
Er det ikke mulig å få til en løsning via telefon eller brev så er det lite sannsynlig att han får noe mere løsning ved å møte opp på døra.
Inkassofirmaene er flinke til å få til avbetalings avtaler.

Som næringsdrivende snekkerfirma så burde han kredittsjekke kundene sine, hvertfall når jobben er over en viss størrelse. Jeg brukte Bisnode når jeg var næringsdrivende og det var vel anvendte penger, Hvis kunden hadde anmerkninger så tok jeg forrhåndsbetalt til å dekke alle byggekostnader pluss ca 50% av arbeidskostnadene.
Sist endret av SpecialWeirdo10; 2. desember 2017 kl. 21:56. Grunn: skrivefeil :(
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Du som privatperson har absolutt ingenting å komme med. De er i sin fulle rett til å be deg pelle deg vekk om de så skylder deg en milliard. Et inkassoselskap, som nevnt type 40 ganger tidligere i tråden, har ikke dette problemet. De kan "mase" mer og bedre enn du kan før det går over noen strek, og hvis de fortsatt ikke gjør opp for seg har inkassoselskapet i ekstreme tilfeller mulighet til å sette i verk rettslige virkemidler som lønnstrekk, pant osv.

Du har ingen grunn til å møte opp. Du vinner ingenting ved å møte opp. Du trenger ikke gjøre noe spesielt "truende" for at det skal virke sånn, og da ligger du tynt an. Hva tror du du skal forklare deg med når du blir anmeldt?

Dropp det og gå til inkasso eller skriv det av som tapte penger.
Sitat av robhol Vis innlegg
Du som privatperson har absolutt ingenting å komme med. De er i sin fulle rett til å be deg pelle deg vekk om de så skylder deg en milliard. Et inkassoselskap, som nevnt type 40 ganger tidligere i tråden, har ikke dette problemet. De kan "mase" mer og bedre enn du kan før det går over noen strek, og hvis de fortsatt ikke gjør opp for seg har inkassoselskapet i ekstreme tilfeller mulighet til å sette i verk rettslige virkemidler som lønnstrekk, pant osv.

Du har ingen grunn til å møte opp. Du vinner ingenting ved å møte opp. Du trenger ikke gjøre noe spesielt "truende" for at det skal virke sånn, og da ligger du tynt an. Hva tror du du skal forklare deg med når du blir anmeldt?

Dropp det og gå til inkasso eller skriv det av som tapte penger.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig kan de be meg pelle meg vekk, det er ikke snakk om annet en å prøve å finne en løsning sammen med skyldner, hvis skyldner er interessert i det. Ligger tynt an? Man kommer jo ingen vei med å anmelde noen for noe som ikke har funnet sted. Uansett om skyldner anmelder for trusler, selv om det aldri har vært noen trusler inn i bildet, så blir det ord mot ord.
Reglene for inkasso er strenge. Blant annet så har ikke inkassoselskaper lov til å oppsøke skyldner uten først å ha varslet på forhånd. Selv med varsel på forhånd er skyldner ikke pliktig til å snakke med oppsøkende inkassoselskap, ei heller å åpne døren å slippe dem inn.

Din venn driver firma, og bør forholde seg normal og lovlig praksis rundt inkasso og for å unngå dårlig pr bruke et inkassoselskap å la de ta saken.

Et annet alternativ er såkalt egeninkasso. Dvs at firmaet til din venn velger å selv innkreve gjeld. Heller ikke ved egeninkasso er det utvidede fullmakter og reglene må følges. Forskjellen er at ved egeninkasso kan du ikke kreve betalt for tiden som brukes på å drive inn gjelden. Det er det kun inkassobransjen som kan.

Sjekk evt om det fortsatt er noen som tilbyr no-cure-no-pay løsninger av inkassoselskapene. Var helt vanlig for noen år tilbake.
Ingen av innvendingene som fremmes blir besvart og TS harper bare videre på det samme refrenget. Dette er ikke en diskusjon, så da kan vi like gjerne slutte her.