Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Denne tråden er promotert.
At en tråd er promotert betyr at staben grunnet kvalitet, viktighet eller av andre årsaker har valgt å fremheve tråden.
  14 16868
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Denne tråden er ment som et supplement til nFF-FAQ: newbietråd. På sikt ser jeg for meg at den står som kulturell introduksjon til forumet, og at den du leser nå er en teknisk intro. Litt i stil med Navigere mer effektivt i nettlesere.

Noen av disse greiene virker kanskje banale, men de har alle vært overraskelser for noen. Jeg blir veldig takknemlig for flere tips og triks. Tråden begynner for alvor etter en nisse fra Bluetwoen:



Brukerprofil:

- PM-mapper er praktiske. Jeg har 19 stykker atm, fordelt mellom personer jeg har fått en del fra, tema (foto, TG) og prosjekter (Sniknisse, Contactsheets). Bruk sjekkboksene ved siden av PM-ene, og gå helt nederst til «Markerte innlegg: Flytt til mappe…» -> Gå. Der får du også valg om å bl.a. laste dem ned i div. formater, som kan gjøre det enklere å søke gjennom dem. Dette er også grunnen til at jeg maser om bra PM-titler.

- Du kan endre profilbilde, og også avatar. Sistnevnte er den som vises i tråder.

- En del har problemer med å få filstørrelsen liten nok til at forumet tillater opplasting. Google deg fram til hvordan lagre for web e.l.

- Oversikt over vedlegg du har lagt til tråder.

- Snok rundt på kontrollpanelet. Et par ting er deaktiverte men fortsatt synlige, som t.d. Kalenderpåminnelser, som var full av bugs.

http://i.imgur.com/imke0b.jpg

Tilpassing av forumet:

- Skjul tråder fra underfora du ikke leser. Renere forside.

- Skjul antall KP gitt til innlegg. Viser fortsatt brukertotal og KP-knappen.

- Mørkere utseende. Minner om et tema vi hadde tidligere. Her er versjon 2.

http://i.imgur.com/45xEB53b.jpg

Nytt innlegg:

- [sup], [sub], [user], [del] og [spoiler] er BBCode forumet ikke viser knapper for. De er nyttige for matematiske-4 og kjemiske formler3, enkelt lenke til brukere, skrive morsomme teite vitser, og slutten på filmer og løsningen på tankenøtter.
SPOILER ALERT! Vis spoiler
Og aerodynamikk (K9S!) og generelt liten skrift.

- Oppdatere tråder som denne er ofte bedre enn å lage ny tråd/post: Putt den nye teksten din på pastebin, og kontakt noen i staben. For eksempel via IRC (#nFF@EFNet). Pastebin gjør at de lett kan copypaste. De kan reversere endringer også. Sjekk selv neste gang du redigerer et innlegg: Klikk på endringstidspunktet, og noe slikt bør poppe opp. Dette dukker opp når du trykker "Compare versions". Dette har du jo bare 5 minutter på å gjøre, så det er ikke så nyttig, men FUNNY FUN FACTS ARE FUN! (Innlegget for de nysgjerrige).

- Hurtigtaster for formatering: Ctrl+B for fet, Ctrl+U for understreket og Ctrl+I for kursiv tekst. Som i masse tekstbehandlere.

- 5 minutter å redigere/slette på. Dette så folk ikke skal lage hull i diskusjoner. Og ja, når du redigerer får du opp valg om å slette (untatt førstepost). Ryddigere enn «Edit: Ninja» =)

- Poster du innlegg rett etter ditt eget før 24 timer har gått, blir det slått sammen med det forrige. 0 minutter på å redigere.

- Redigér innlegget du siterer. Som med eposter. Siterer du 15 avsnitt og skriver «hvorfor dét?» er det ingen som vet hvilket avsnitt/setning du sikter til.

- Legge til bilder: imma.gr og imgur gir deg [img]-tagger. bildr.no og imageshack gir deg lepra, og jeg kommer til å skule stygt på innlegget ditt.

- Interessant formatering av innlegg? Sitér folk for å finne ut hvordan de har fått det til.

- Skriv lengre innlegg i teksteditor i tilfelle browsercrash. Du kan ta deg gift på at dette innlegget er. Redigerer på forumet for forhåndsvisning, copypaster regelmessig til teksteditor.

http://i.imgur.com/JwCrSb.jpg

Andre brukere:

- Finn tidligere brukernavn ved å se på gamle tråder de har laget, der andre har sitert dem. Eller se på tidlige innlegg med archive.org. Folk skifter nick rett som det er, og jeg angrer på at jeg noterte nick, og ikke bruker-ID-ene fra SN12. Ha det i bakhodet om du arrangerer noe slikt.

- Gå raskt til en profil ved å lage keywordsearch for http://freak.no/forum/member.php?username=%s. Mulig du får "token expired". Reload for å fikse.

- Klikk på Innleggs- eller KP-antall under en brukers registreringsdato for å komme til vedkommendes siste innlegg/siste innlegg med KP.

- Send PM til kontaktene dine med Hurtiglenker -> Åpne vindu for kontakter -> Kryss av for folk for å sende dem PM. Fortsatt maks 5 stykker.

http://i.imgur.com/N0l6Lb.jpg

Tråder:

- Siste side i en tråd kommer du til ved å skrive et stort tall som sidetall: http://freak.no/forum/showthread.php?t=44213&page=1000

- Oversikt over innleggene i en tråd får du ved å trykke på innleggsantallet når du ser tråden i underforum eller søkeresultat. Viser hvem som har deltatt (Ctrl+F. «Har hun der deltatt i tråden?» - raskere enn å bruke avansert søk), hvem som har flest poster, og gir deg lenker til dem. Såklart kan du lime inn tråd-ID på slutten av http://freak.no/forum/misc.php?do=whoposted&t=

- Bare noen få tråder vises? Sjekk «Alternativer for trådliste» nederst i underforumet. Kjenner til tilfeller der «Fra» ble endret på mobil.

- Sortere tråder i underfora etter… stuff (trådnavn, trådstarternavn, dato for siste innlegg (default), antall svar eller antall visninger, begge veier): Bruk de respektive lenkene i linja under «Forumverktøy» og «Søk i dette forumet», eller gå nederst til «Alternativer for trådliste». Eksempler:
Diskusjon sortert etter

- Nye innlegg i tråder jeg har deltatt i. Min absolutte favorittmåte å følge med i tråder på. Vet ikke hvorfor folk ikke bruker den. Djeez så dumme de er.

- Nye innlegg. Jeg vet den er populær, men bruker den ikke selv. Er sikkert jeg som ikke skjønner poenget. Djeez så dum jeg er.

- Ubesvarte emner. For deg som ser etter noen å hjelpe.

- Abonnere på tråder: Under sidetallet på toppen -> Trådverktøy -> Abonner på denne tråden. Så slipper du å skrive en slettedømt kommentar for å følge med på den. Sjekk dem på oversikten over abonnementer.

- Markér underforumet som lest: Forumverktøy -> Marker dette forumet som lest. Om ingen av tråden ser interessante ut akkurat nå.

___________________________________________

http://i.imgur.com/sV3K4b.jpg

Har du spørsmål det er kleint å stille i tråden? Send meg PM. Med ny bruker om du så vil (:

Finnes det flere hurtigtaster? Andre «hacks»? Hva var mest nyttig?

Takk til Bluetwoen, BomberMan, nso, Sinken, The Great Catsby og andre som har hjulpet til med dette innlegget. Jeg begynte på det for en god stund siden, og har ikke vedlikeholdt en liste over bidragsytere. Tenk på det som en stjerne i Langley eller noe om du ikke ble kreditert med navn: ★ <- It's youuu! Ja det blir til tider kjedelig å skrive slike tråder men nå er førsteutkastet ferdig. Og jeg håper du ikke er en fallen infokriger.
Sist endret av Provo; 8. mai 2018 kl. 12:17. Grunn: Fjernet foreldede ikke lenger fungerende tags
En sak jeg savner/ikke mestrer er hvordan man siterer flere brukere i ett innlegg uten å måtte fysisk skrive [ Quote=Blabla] [/ Quote] flere ganger, for så å kopiere teksten inn. Det samme gjelder forøvrig for hvordan man deler opp et sitat i flere deler.

Uansett, KP for en informativ tråd.
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
En sak jeg savner/ikke mestrer er hvordan man siterer flere brukere i ett innlegg uten å måtte fysisk skrive [ Quote=Blabla] [/ Quote] flere ganger, for så å kopiere teksten inn. Det samme gjelder forøvrig for hvordan man deler opp et sitat i flere deler.

Uansett, KP for en informativ tråd.
Vis hele sitatet...
ved siden av "siter"-knappen, har du en multi-siter knapp. Trykk på denne for alle innlegg du ønsker å sitere, og så trykk på "siter" på et av innleggene.
Sitat av etse Vis innlegg
ved siden av "siter"-knappen, har du en multi-siter knapp. Trykk på denne for alle innlegg du ønsker å sitere, og så trykk på "siter" på et av innleggene.
Vis hele sitatet...
Det er jo smått utrolig at det har tatt meg seks-syv år å finne ut av en så smal sak.
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Det er jo smått utrolig at det har tatt meg seks-syv år å finne ut av en så smal sak.
Vis hele sitatet...
Hahaha, takk for en god latter! Made my day
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Det er jo smått utrolig at det har tatt meg seks-syv år å finne ut av en så smal sak.
Vis hele sitatet...
Der er du faktisk ikke alene. Lærte dette selv for en drøy uke siden. Ganske greit.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Hm, faktisk. Jaja, viser jo at folk går glipp av ting. Skal sies at multi-svar ikke har vært en funksjon på forumet i mer enn et par år. Tipper de fleste slutter å utforske forumet når de kjenner seg komfortable nok med det.

Får meg til å lure på for eksempel hvor mange som er klare over at man kan slå av smilefjes i tekst for å unngå CUsers\Navn\AppData\. (avansert modus -> tillegsvalg)
Sitat av Jonta Vis innlegg
- Nye innlegg i tråder jeg har deltatt i. Min absolutte favorittmåte å følge med i tråder på. Vet ikke hvorfor folk ikke bruker den. Djeez så dumme de er.
Vis hele sitatet...
Denne url'en kan selvfølgelig gjøres til et bokmerke på knapperaden også, for maksimal nytelse.
http://i.imgur.com/e0zLLdS.png
▼ ... noen uker senere ... ▼
Apatisk Narsissist
lurvelen's Avatar
dette er en utrolig bra tråd. bruker den hele tiden
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
lurvelen: Så flott! Hvilke deler var mest hjelpsomme for deg?
Apatisk Narsissist
lurvelen's Avatar
Sitat av Jonta Vis innlegg
lurvelen: Så flott! Hvilke deler var mest hjelpsomme for deg?
Vis hele sitatet...
Jeg trengte hjelp med kodene (vet ikke om det er HTML eller hva det er) Ellers lærer man jo mye nytt av disse trådene
En annen smart ting som jeg har brukt et par ganger:
Hvis en tråd er blitt slettet, men som du har lyst til å lese den (enten du har fått link fra noen, eller om du abonnerer på NFF via RSS elns..) og du har lyst å se videre sitater eller hele tråden. Hvis du har Google Chrome kan du bare skrive inn "cache:" i URL- baren og tråden vil kanskje bli vist, (hvis den er har fått tid til å bli lagret hos google). eks "cache:http://freak.no/forum/showthread.php?t=260775".
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
lurvelen: BBCode.

Da får du kanskje glede av å vite at vi kan benytte oss av hvertfall hele Hex triplet, og ikke bare de 40 fargene i dropdownmenyen.

Kode

[color=#ffccd8]Teksten min, den er fin, mye finere enn din. åååÅÅ ROSA![/color]
Som kan resultere i pene gradienter:

[color=#ffccd8]█[color=#ffcbd8]█[color=#ffcad8]█[color=#ffc9d8]█[color=#ffc8d8]█[color=#ffc7d8]█[color=#ffc6d8]█[color=#ffc5d8]█[color=#ffc4d8]█[color=#ffc3d8]█[color=#ffc2d8]█[color=#ffc1d8]█[color=#ffc0d8]█[color=#ffbfd8]█[color=#ffbed8]█[color=#ffbdd8]█[color=#ffbcd8]█[color=#ffbbd8]█[color=#ffbad8]█[color=#ffb9d8]█[color=#ffb8d8]█[color=#ffb7d8]█[color=#ffb6d8]█[color=#ffb5d8]█[color=#ffb4d8]█[color=#ffb3d8]█[color=#ffb2d8]█[color=#ffb1d8]█[color=#ffb0d8]█
[/color][/color][/color][/color][/color][/color][/color][/color][/color][/color][/color][/color][/color][/color][/color][/color][/color][/color][/color][/color][/color][/color][/color][/color][/color][/color][/color][/color][/color]
Eller slikt:
[color=#f5f5f4]Akkurat samme farge som bakgrunnen, så nå trenger vi ikke bruke hvitt lengre. Eller… antallet som vil se teksten blir jo adskillig lavere. Og hva med de som bruker Stylish? MEN VI HAR MULIGHETEN![/color]

Funnet på http://wiki.pokefarm.org/wiki/BBCode#Color

Har ikke eksperimentert så mye med det. nFF støtter ikke alle disse. Husk at du kan bruke signaturforhåndsvisning e.l. for å teste.
__________________

feddiriko: Stemmer. archive.org kan også brukes. Går nok ikke gjennom sidene like ofte, men bevarer dem mye lengre.
▼ ... over et år senere ... ▼
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
I forbindelse med at jeg ikke får scriptet til etse til å funke, begynte jeg å pusle litt rundt med userscripts selv.
Foreløpig har jeg laget denne: den fjerner ikke rusforumene, men gjør dem... uh, tryggere å ha på forsiden? Eventuelt også morsommere hvis man er overtrøtt på en mandag, evt. gruset.

freakno_grus.user.js
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Har lagt ved lenke til oldskewl 2.0.

Kan også nevne at det nå er mulighet for å bruke søkefunksjonen for ord som er to bokstaver og opp. =)