Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2071
Anonym bruker
"Fiendtlig Spermhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Klarte selvfølgelig å bli stoppa i ruskontroll, det endte med førerkortbeslag. Promille på 1,8, så det blir jo muligens fengsel selv om dette er første dom. Ikke vært i retten ennå. Per nå jobber jeg som leder i helsevesen, og har levert politiattest her, men denne jobben er så langt unna at det blir vanskelig å pendle med kollektiv transport her jeg bor i lengda. Hvilke yrker kan jeg utelukke? Kan jeg jobbe i NAV? Asylmottak?
Anonym bruker
"Rik Svin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kan jeg spørre hvordan rusmiddel det slo ut på? Antar det ikke er alkohol..?

Kjørte du rett etter du hadde rusa deg eller hvor lenge siden var det du inntok det aktuelle rusmidlet?

Jeg har særs lite å bidra med til tråden ellers, annet enn min sympati (om du faktisk ikke satte deg bak rattet vel vitende om at du var fucked up..)
Vet mange blir stoppet for cannabis opp til flere dager etter det ble inntatt og blir straffet:/

Vil anta du kan ta alle jobber uten politiattest. Alle helsejobber har vel nulltoleranse for ulovlig rus.
Anonym bruker
"Fiendtlig Spermhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jaja, det slo ut på thc, og det var dessverre kort tid siden jeg hadde røyka.
Men som sosionom må man jo ha politiattest til de fleste jobber.. livet mitt føles rett og slett som over. Vet det er min egen feil, men allikevel.
Anonym bruker
"Glad Ulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva hvis du kan dokumentere rene rusprøver over en lengre periode? Kan det hjelpe å bevise at du er «skikket» til det yrket?
Om det hjelper så tror jeg det er liten sjanse for å få fengsel på første dom ved promille på 1.8.
Her finner du oversikt over hva som krever hvilke politiattest: https://www.politiet.no/globalassets...litiattest.pdf

Her finner du informasjon om hva de vil inneholde: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2...L_7#KAPITTEL_7
Nå har jeg gått ferdig hele studiet med dom for ruskjøring og slikt. Det var ikke noe problem.
Det har vært snakk om endringer i slike attester, men enn så lenge så er det primært sedelighet og vold de ser etter.

Ellers så er det jo noe med ærlighet da. Aner ikke hva du har jobba innenfor, men siden du er sosionom burde du ha noe kompetanse på hvordan du bygger tillit, hvordan du danner en god relasjon, hvordan du kommuniserer åpent og ærlig. Og i den situasjonen du har satt deg i så er det på tide å begynne å practice what you preach.
Ettersom du har valgt en slik yrkesretning så er det kanskje en fordel å ta et oppgjør med deg selv og rus. Det er ihvertfall det jeg har kommet frem til. Noe som har resultert i at jeg er rusfri og har vært det i flere år. I tillegg til at jeg har begynt å ta innover meg den kunnskapen jeg sitter på som noe som i aller høyeste grad også angår meg.
Alt i alt så kan det godt hende at det kan være noe utfordrende å finne seg ny jobb, men dersom du gjør ting riktig så har jeg stor tro på at du kommer ut av det med økt kunnskap, i tillegg til en bedre og mer innholdsrik erfaringsbasert kunnskap. Nå kjenner du til både det å leve i en marginalisert prosess og hvordan det ytterligere forverres når det dukker opp konsekvenser av det marginaliserte livet. Og da får du kjenne på arbeidet som ligger i en avmarginaliserende prosess. Som sagt så er det massevis av nyttig kunnskap å ha med seg som du kan bruke til ny innsikt og masse godt arbeid fremover.
Alternativt kan du sette deg i offerkrukka og bruke det hele som en unnskyldning og forklaring på hvordan og hvorfor livet er urettferdig og er i mot deg.
Mulighetene ligger i dine egne hender. Også er det opp til deg selv hvordan du vil bruke de.

De beste ønsker sendes herfra
Ruskjøring kommer ikke opp på vandel i helsevesenet, nav, barnevern osv
Er det ikke gjerne https://akan.no/ som bistår mellom arbeidstaker og arbeidsgiver hvis det er rusproblemer inne i bildet?

Jeg sier ikke dette for å være gjennomgående slem, fordi jeg forstår at du synes at dette er vanskelig.

Men kanskje litt slem, altså hensynsløs?
Jeg ser jo humoren i at du nå har en gyllen erfaring til å heve din kompetanse med en tilleggsutdannelse som erfaringskonsulent.


Men jeg tror ikke det skal hindre deg i å få stillinger for alltid. Kanskje du må igjennom ett opplegg. før du kan føre folk igjennom opplegg. Du dreit deg kanskje litt ut, noe som er helt vanlig. Vi gjør det alle sammen.

Symboliserer ikke dette nesten hvor perfekt og vakkert sosialdemokratiet kan være? At vi alle bytter på rollene i denne uendelige stolleken som vi kaller velferdsstaten?

Om jeg noen gang får unleashed min erfaringskompetanse. Dere kan jo selv forestille dere....
Siden du har promille over 1.2% så kan du be om å få gjennomføre "program mot ruspåvirket kjøring".
Jo høyere promille jo bedre kvalifisert er du..
Det er ett 50timers straffe/undervisnings program som går under kriminalomsorgen, ingen fengsel.
Ganske greit opplegg, du får lommepenger for å delta - typ varm mat - så mye brus du gidder - kaffe/te - you name it - de er glade i godaker.

Her snakker vi Diplom i A4-format ved gjennomført program.
Hvem arbeidsgiver kan si nei til en slik diplom?

Diplomet er så eksotisk at når man først har fått det så må man bare flashe det på cven.
Sist endret av Lyd-Same; 15. januar 2024 kl. 22:34.
Jeg tror ikke det er noen automatikk i at du mister jobben ts. Ta evt en telefon til forbundet eller en advokat før du snakker med ledelsen og legger kortene på bordet. Men du er jo alt ansatt som leder, dvs at du alt har levert attest. Da er det vel også sjanser for at ledelsen aldri vil finne ut at du ble tatt for ruskjøring? Sjekk med forbund/advokat før du snakker med ledelsen slik at du de riktige tingene. Om du har noen klausuler i kontrakten som gjør ting mer vanskelig, så spill avhngigkortet og be om AKAN hjelp, da tror jeg arbeidsgiver er pliktig til å gi deg en sjanse. Eller pliktig vet jeg ikke, men det er vel normen i det minste.

Velger du å ikke si noe, så kan du ta evt. soning i ferien, eller søke velferdspermisjon.

Til andre som vurderer kjøring i ruset tilstand - ikke gjør det. For vi ferdes alle på veiene, og ingen av oss vil ha en ruset sjåfør i fronten i 100 kmt.

Jeg ser jo humoren i at du nå har en gyllen erfaring til å heve din kompetanse med en tilleggsutdannelse som erfaringskonsulent.
Vis hele sitatet...
Opp ett lønnstrinn da?

Skjønner jo at ts kanskje har tungt for å klare å le av dette akkurat nå, men om en stund så tror jeg nok han med vil dra på smilebåndet over innlegget ditt. Uansett gjort er gjort så han kan like godt forsøke å takle det med litt humor.
Sist endret av _abc_; 15. januar 2024 kl. 22:45.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Til andre som vurderer kjøring i ruset tilstand - ikke gjør det. For vi ferdes alle på veiene, og ingen av oss vil ha en ruset sjåfør i fronten i 100 kmt.
Vis hele sitatet...


Velferdsstaten passer på oss.

Hadde fått kjørt seg den stolleken, ja.
Anonym bruker
"Fiendtlig Spermhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for svar alle. Ut fra det jeg kan forstå av politiattester til jobb i helsevesen, skole, barnehager, asylmottak og andre må man levere en barneomsorgsattest, der ruskjøring framkommer, dersom man er dømt for overtredelse av vegtrafikkloven § 31 jf. § 22. Er det noen som har andre opplevelser?

Jeg er ikke trygg nok på arbeidsgiver her jeg jobber til å fortelle situasjonen, da jeg ikke har jobbet her lenge nok og ikke opplever å ha god kontakt med ledelsen. Jeg tror jeg holder det for meg selv, selv om jeg nok burde lagt kortene på bordet. Jeg tror ikke hverken mine kommunikasjonsevner eller eventuell anger vil spille noen rolle, slik som ledelsen er bygd opp, de er veldig opptatte av et plettfritt rykte. Jeg angrer forferdelig på det jeg har gjort og alle aspekter av livet endres pga dette nå. Jeg innser selvfølgelig at dette er min egen feil og har ingen å skylde på, noe som egentlig gjør det hele vanskeligere, for å være ærlig. Er vanskelig å slippe unna egen skam, får liksom aldri fri fra den.
Trådstarter
Vel du får forsøke å se på saken med litt andre øyne. Du var veldig heldig tross alt. Du ble stoppet og tatt på fersken. Du kunne fortsatt kjøreturen, og kanskje havnet i en ulykke som kostet menneskeliv og i avisene og på nyhetssendingene vil vi lest om "nok en dødsulykke forårsaket av rusa sjåfør". Heldigvis skjedde ikke det, så du kom godt ut av dette okkesom.

Hadde ingenting skjedd, ingen ulykke, ingen politikontroll hva tror du ville skjedd da? Hva hadde skjedd neste gang du følte du måtte gjøre noe selv om du egentlig viste du var rusa. Hadde du bestilt taxi eller hadde du kjørt selv?

Ta denne episoden som en korreks av uønsket adferd. Du gjorde noe du ikke skulle ha gjort, ble tatt og får konsekvensene av det. Du kjenner på skammen, og det er bra. Inni deg vet du at du fucka opp. Kjenn på den skammen noen dager nå, også legger du den på minnet. Slik at neste gang du koser deg med rus så blir du enten hjemme, eller tar taxi.

Når det kommer til jobben - gjør det du føler er best. Du har alt fått jobben, du har levert attest. Er plassen du bor på ikke av de aller minste så går det nok helt fint å ikke si en dritt.

Du sier det vanskelig å reise kollektivt. Da må du kanskje ta en runde med deg selv å vurdere å flytte. Eller bli en jævel på tråsykkel. En som sykler til og fra jobb i allslagsvær året rundt.

Vi gjør alle feil og bommerter i livet. Og vi har evnen til å fatte når vi har fucka opp. Sålenge du dropper fremtidig ruskjøring og bare løser det praktiske rundt transport til og fra jobb så er det ingen krise. Ja du får bot, kanskje soning, og lappen forsvant. Men du er i levende livet, du er ikke blitt drapsmann og du har fortsatt jobben din.

Dette kommer du helt fint gjennom.
Du trenger ikke å levere noe attest før du evt skifter arbeidsgiver, så da har du valget om å fikse transport utfordringen i 3 år til dette forsvinner fra attest eller finne deg en ny jobb som ikke krever attest .

2år uten lappen fra beslag må du regne med , hvor mye ubetinget er litt vanskelig å si men du kan slippe unna ..

Bruk noen lapper på en god advokat så vil du få gode klare råd om hva du burde gjøre . Det er verdt det
Hva slags type attest trenger du for å jobbe som sosionom? Om det er en uttømmendevandel så vil de komme frem. Dersom det bare er vanlig eller spesifikkvandel, vil det fjernes etter 5 år eller kun komme frem opplysninger som er relevant for din stilling.

Eksempel om du skulle fått en stilling som vekter eller politi vil de krever en uttømmendevandel, der står alt du noen gang er dømt for. Det vil aldri bli borte.

Om du skal jobbe i barnehage vil de kreve spesifikkvandel, her kommer alt som er relevant for en jobb med barn og ungdom. Her vil ikke fartsbøter, fyll og fanteri stå oppført.
Anonym bruker
"Uvøren Lomre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Som Sosionom innehar du ikke autorisasjon slik som feks sykepleier. Du vil derfor ikke miste retten til å jobbe som sosionom. I de yrker der de krever vandelsattest går dette kun som regel på dommer som har med overgrep og vold og gjøre. Ikke promillekjøring.

Tippet du kommer fra dette uten noen jobmessige konsekvenser så langt
▼ ... over en uke senere ... ▼
Anonym bruker
"Forbannet Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har ikke all verdens å bidra med her, men når jeg ble stoppa og tatt med til legevakten for blodprøve så presterte snuten å si at sånn halvparten av (spesifikt leger) de som jobber i helsevesenet sitter med en eller annen form for rusdom.

Nå prøvde snuten sikkert bare å være grei da jeg trodde hele framtida var kuka på det punktet, men det taler vel fort for at man ikke nødvendigvis trenger plettfri vandel når det gjelder alle ting for å jobbe i helsevesenet.

Jobber for tiden selv i akkutpsykiatrien og trengte ikke levere vandel for å få jobb der.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har ikke all verdens å bidra med her, men når jeg ble stoppa og tatt med til legevakten for blodprøve så presterte snuten å si at sånn halvparten av (spesifikt leger) de som jobber i helsevesenet sitter med en eller annen form for rusdom.

Nå prøvde snuten sikkert bare å være grei da jeg trodde hele framtida var kuka på det punktet, men det taler vel fort for at man ikke nødvendigvis trenger plettfri vandel når det gjelder alle ting for å jobbe i helsevesenet.

Jobber for tiden selv i akkutpsykiatrien og trengte ikke levere vandel for å få jobb der.
Vis hele sitatet...
At ca halvparten av alle leger har en rusdom tror jeg pent lite på. At politimannen sa det er en ting, men lite sannsynlig.
Anonym bruker
"Forbannet Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av NokErNok Vis innlegg
At ca halvparten av alle leger har en rusdom tror jeg pent lite på. At politimannen sa det er en ting, men lite sannsynlig.
Vis hele sitatet...
Er nok heller enig i det, fort derfor jeg sa det er fullt mulig at snuten bare prøvde å være grei.

Etter å ha sett hvordan medisinstudenter holder på, kan jeg dog fort se for meg at det er noen utvalgte som ikke mestrer å legge fra seg "vaner" fra studietiden, og dermed fortsetter med rus / ender opp med en dom.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er nok heller enig i det, fort derfor jeg sa det er fullt mulig at snuten bare prøvde å være grei.

Etter å ha sett hvordan medisinstudenter holder på, kan jeg dog fort se for meg at det er noen utvalgte som ikke mestrer å legge fra seg "vaner" fra studietiden, og dermed fortsetter med rus / ender opp med en dom.
Vis hele sitatet...
Ser ut som du kan studere og jobbe som lege om du for et forenkla forelegg men blir du straffedømt er det over å ut?
Her