Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1059
Hei,

Flyttet inn i en leilighet nå for et par måneder siden og har fått bredbånd med Telenor. De sendte meg et modem som skal gå via Coax/data uttaket. Dette fungerte ikke og får ingen signal.

Gamle leietager hadde en gammel Zyxel router med modemfunksjon som var koblet til i et RJ45 uttak ved sikringsskapet. Dette har fungert helt frem til torsdag. Nå funker ikke dette heller. Mulig det er routeren som synger på siste verset.

Men hva skal jeg gjør? Telenor sin «tekniske» avdeling har ikke peiling, deres løsning er å sende meg nytt modem, men det er ikke modemet det er feil med. Kan jeg kjøpe en ny router med modemfunksjon eller må disse komme fra Telenor?
Har du prøvd coax uttaket etter at RJ45 tilkoblingen ble borte?
Sitat av Toreokjeks Vis innlegg
Har du prøvd coax uttaket etter at RJ45 tilkoblingen ble borte?
Vis hele sitatet...
Ja det er testet, med 2 forskjellige kabler også. Fra Telenor sin side ser alt ok ut
Hvordan vet du at boksen bra Telenor ikke er problemet? Har selv erfart at de kan komme defekt.
Det er vel en del lys på coax modemet, du kan også koble opp en pc og se status. Hvis han har brukt ett RJ45 uttak så må det være noe foran der igjen. Ingen leverandør som leverer ett RJ45 uttak, det kommer enten en coax eller fiber inn.
Sitat av daffe Vis innlegg
Det er vel en del lys på coax modemet, du kan også koble opp en pc og se status. Hvis han har brukt ett RJ45 uttak så må det være noe foran der igjen. Ingen leverandør som leverer ett RJ45 uttak, det kommer enten en coax eller fiber inn.
Vis hele sitatet...
Lynet har levert internett tidligere med kun et datapunkt i veggen. Men det er ofte i større blokker/borettslag så da er modemene/fiberinntaket ofte i et eller annet teknisk rom.

Så jo. Du kan faktisk ha internett med bare en rj45 også må du ha en switch for å bruke nett på flere enheter
Om du kjenner en flink elektriker burde du høre med hen. Hilsen en flink elektriker.
Sist endret av eekamouse; 3. september 2023 kl. 01:04. Grunn: Endret pronomen, dyktige elektrikere kommer med alle slags kjønn.
Par kjappe spørsmål, veit du om det har vært levert internett til leiligheten før over coax?

Har du flere coax punkter i leiligheten? Det skal egentlig monteres kontakter med høypass filter ved første punkt, så da vil kun modemet fungere i kontakten som er inntaket til leiligheten.

På modemet så er det fem lamper antar jeg, en blå og fire grønne, hvor mange av de grønne lyser stabilt? Hvis DL blinker så er det nok ikke noe kontakt med Telenor sitt nett i det heletatt, hvis UL blinker så er det gjerne pga høypass filter. Hvis online blinker så er det gjerne fordi modemet ikke er registrert hos Telenor eller andre problemer rundt det. Hvis Ethernet blinker så er problemet mellom ruter og modem.
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Lynet har levert internett tidligere med kun et datapunkt i veggen. Men det er ofte i større blokker/borettslag så da er modemene/fiberinntaket ofte i et eller annet teknisk rom.

Så jo. Du kan faktisk ha internett med bare en rj45 også må du ha en switch for å bruke nett på flere enheter
Vis hele sitatet...
Som du selv skriver, det er da noe foran den RJ45 kontakten. Ingen som leverer internett direkte med en RJ45 kontakt. Det må være ett modem/konverter foran. Internett leveres over fiber, coax eller trådløst, eller over gamle ADSL/SDSL linjer(kobber, om det fortsatt er i bruk vet jeg ikke). Her bør ts finne ut hvem som er leverandøren til utstyret som står foran RJ45 kontakten hvis han ønsker å bruke den. Å bruke coax er jo rimelig utdatert og elendig hastighet, ofte bare 1/10 opp i forhold til ned.
Sitat av daffe Vis innlegg
Å bruke coax er jo rimelig utdatert og elendig hastighet, ofte bare 1/10 opp i forhold til ned.
Vis hele sitatet...
Ikke alle som bor innenfor Ring1 og kan bestemme hvem ISP man skal ha.

Ellers støtter coax opp til 10gbit/s så det tror jeg holder noen år til.

Det er vel bare streamere som vil ha høy opplastningshastighet.