Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 6969
Hei, lurer på om det er mulig å betale faktura for andre.
Situasjonen er en venn har kjøpt noe for meg med faktura betaling.
Så må jeg overføre penger til vedkommende, eller kan jeg betale fakturaen i nettbank med kun å skrive inn fakturanummer eller lignende i meldingsfeltet?
Så lenge riktig KID (KundeIdentiFikasjon) skrives inn, er det jo ett fett om du, pål eller ola nordmann betaler fakturaen

Edit; yay, inlegg nr 100.
Sist endret av A-haja; 12. januar 2013 kl. 11:56.
Investor
ZELDUR's Avatar
Trådstarter
Sitat av A-haja Vis innlegg
Så lenge riktig KID (KundeIdentiFikasjon) skrives inn, er det jo ett fett om du, pål eller ola nordmann betaler fakturaen

Edit; yay, inlegg nr 100.
Vis hele sitatet...
Men her ser jeg ikke noe KID nummer som man vanligvis ser på GIRO, kun kundenummer,fakturanummer og ordrenummer...Skal jeg bare bruke kundenummeret?
Med kundenummer/fakturanummer menes det nok KID. Uansett har det ikke noe å si hvem som utfører betalingen, så lenge det blir gjort
Dersom du ikke har KID, så setter du kundenummer og fakturanummer under "melding til mottaker".
Sist endret av caperno; 12. januar 2013 kl. 12:10.
KID og kundernummer/fakturanummer brukes som det samme. Begge deler er bare en Kundeidentifikasjon slik at de vet hvilke(n) vare(r) som er betalt.
KID = Kunde identifikasjon nummer som er det samme som kundenummer.

KID nummeret skal være mellom 2 og 25 tegn langt.
Sist endret av 0xFF; 12. januar 2013 kl. 15:20.
Hvis mottaker ikke er i kid-registeret, så må du skrive all annen merking i kommentarfeltet, og la kidfelt være tomt. Altså skriv
Kundenr xxxxx
Fakturanr xxxxx

i "melding til mottaker".

KID er altså bankens kundenummer/regnings-ID nummer, og det må stemme i registeret. Begynner du å skrive inn det kundenr du har i en vilkårlig bedrift i KID-feltet, blir det krøll.
Sist endret av Bercedes-Menz; 12. januar 2013 kl. 19:20.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
KID = Kunde identifikasjon nummer som er det samme som kundenummer.

KID nummeret skal være mellom 2 og 25 tegn langt.
Vis hele sitatet...
Nei, det er det ikke. KID-nummeret er forskjellig fra faktura til faktura (og er autogenerert), mens kundenummeret er det samme, og knyttet opp mot kunden, ikke transaksjonen.
Sitat av A-haja Vis innlegg
Med kundenummer/fakturanummer menes det nok KID. Uansett har det ikke noe å si hvem som utfører betalingen, så lenge det blir gjort
Vis hele sitatet...

Nei kundenummer og fakturanummer er ikke det samme som KID.
Det krever for veldig mange bedrifter manuell behandling av innbetalingen, men det vil likevel fungere helt fint. De bruker jo bare kundernr/faktnr fra merknad-feltet i nettbanken til å identifisere hvilken faktura som er betalt.
Du kan altså fint betale fra din nettbank. Men husk å påføre knr/fnr eller så vil de ikke ha mulighet til å vite at innbetalingen gjelder fakturaen du betalte.