Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 4589
Jeg skjønner meg ikke på hverken telefoner eller data, men min eks har greid å tappe e-postkontoen min for info, og nå hevder han å ha lest alle mine inn og utgående smser på telefonen. I tillegg er jeg bekymret for at han benytter GPS'en til å overvåke meg. Han kom nemlig helt overraskende på besøk og ville prate den dagen jeg hadde kjøpt telefonen. Han ble sittende med den i 2 timer - og han hadde lite han ville si til meg. Det var tydeligvis telefonen som var interessant, ikke meg.

Kan jeg som helt "ufaglært" sjekke dette??? Og hvordan går jeg frem?

Håper veldig at jeg kan få hjelp her.
Koble iPhone til PC med iTunes og nullstill til fabrikkinnstillinger.

Ville også byttet passord på e-post og alt annet han kan ha funnet ut av :-)
Sist endret av danielsk; 30. oktober 2010 kl. 00:38.
Er du sikker på at han har klart det? eller er det bare mistanke? Kan jo melde fra til politiet?
Koble telefonen i iTunes og trykk gjennopprett, har han gjort noe så blir du hvertfall kvitt det på denne måten. For det finnes slike ondsinnede programmer som kan overvåke både gps, samtaler og meldinger. Meld det også til politiet, da dette er strengt ulovelig.
Trådstarter
6 1
Bare mistanke - men jeg er sikker på det med mails. For der har han avslørt seg. Men det med kopi av sms'er er det han selv som hevder å motta... Men selvfølgelig kan det være løgn

Ønsker ikke å blande inn politiet, for ikke å gjøre situasjonen verre enn den allerede er. Vil bare være trygg...

Ved å nullstille til fabrikkinnstillinger så mister jeg vel det jeg har på telefonen???
Du mister alt du har på telefonen, ja.
Gjenopprett telefonen, dra på biblioteket og endre passord og hemmelig spørsmål på e-posten. Om du har en reinstallasjonscd til pcen, bruk den. Og kontakt politiet med en gang. Du vil føle deg trygg? Du er ikke trygg før du har papirer som gjør at han kan straffes hvis han har kontakt med deg.
Trådstarter
6 1
For øvrig sitter jeg plutselig med et annet abonnement enn det jeg avtalte ved kjøp - har fått Mobilt Bredbånd Mobilsurf i tillegg til det jeg bestilte. Venter på Telenors tilbakemelding på dette.

Han har for øvrig benyttet keylogging mot meg tidligere, så mistanken er ikke helt ubegrunnet. Og det med mails er helt avslørt. Ny mailadresse opprettet, og alle mine passord i alle sammenhenger er endret.
Ja, du mister alt, men du kan ta backup av telefonen først, sånn at du kan få inn alle kontakter og innstillinger.

Jeg ser for meg at han må ha et program for å få til dette, kan da umulig være et script som kjører?

I så fall er det bare å gjenopprette, og velge ny telefon når den er ferdig gjenopprettet, så syncer du (og legg veldig nøye merke til hvilke programmer som du kan legge over), da skal telefonen være feilfri. =)
Trådstarter
6 1
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Gjenopprett telefonen, dra på biblioteket og endre passord og hemmelig spørsmål på e-posten. Om du har en reinstallasjonscd til pcen, bruk den. Og kontakt politiet med en gang. Du vil føle deg trygg? Du er ikke trygg før du har papirer som gjør at han kan straffes hvis han har kontakt med deg.
Vis hele sitatet...
Er tilbudt voldsalarm allerede for lenge siden... Men har av personlige årsaker valgt å ikke anmelde...
Sitat av Iphonegps Vis innlegg
Jeg skjønner meg ikke på hverken telefoner eller data, men min eks har greid å tappe e-postkontoen min for info, og nå hevder han å ha lest alle mine inn og utgående smser på telefonen. I tillegg er jeg bekymret for at han benytter GPS'en til å overvåke meg. Han kom nemlig helt overraskende på besøk og ville prate den dagen jeg hadde kjøpt telefonen. Han ble sittende med den i 2 timer - og han hadde lite han ville si til meg. Det var tydeligvis telefonen som var interessant, ikke meg.

Kan jeg som helt "ufaglært" sjekke dette??? Og hvordan går jeg frem?

Håper veldig at jeg kan få hjelp her.
Vis hele sitatet...
Foreslår at du anmelder eksen din. Han har ingenting med hverken mobilen eller eposten din.

Så nettopp at du ikke ønsker å anmelde han, dette er jo bare helt idiotisk... Han oppfører seg som en drittsekk, bytter mobilabonnent, sjekker eposten din osv. Tror du at han kommer til å stoppe av seg selv, hvis du ikke reagerer på noe av det han gjør ?
Sist endret av Spelly; 30. oktober 2010 kl. 00:54.
Mobilt bredbånd kommer gjerne sammen med det abbonementet du bestiller, veldig ofte med iPhone.

Personlig har jeg FriHet + mob. bredbånd. koster 99 kr ekstra i mnd.
Faen da, høres ut som et overgrep waiting to happen. Hvis du har ting du vil beholde på telefonen, så legg det over på PCen først, SÅ bruk iTunes til å tilbakestille. Bytt alle passord og gi nye hemmelige spm (gjerne helt random ting som eksen din aldri vil kunne gjette seg til, eks. Banankake97) på en offentlig PC (en som ikke er din). Det at du har blitt tilbudt voldsalarm ... det er kanskje noe du bør vurdere. Du kan godt ha private grunner til ikke anmelde/ta i mot, men her har faktisk politiet tenkt at du trenger dette. Jeg slapp unna selv, men det var via flytting. Det er lite moro. Send gjerne pm om du vil snakke om det.
Unnskyld meg, men han har allerede brukt keylogging på deg før, og likevel lar du han sitte 2 timer med telefonen din uten at du vet hva han gjør? ...
Sitat av Iphonegps Vis innlegg
For øvrig sitter jeg plutselig med et annet abonnement enn det jeg avtalte ved kjøp - har fått Mobilt Bredbånd Mobilsurf i tillegg til det jeg bestilte. Venter på Telenors tilbakemelding på dette.

Han har for øvrig benyttet keylogging mot meg tidligere, så mistanken er ikke helt ubegrunnet. Og det med mails er helt avslørt. Ny mailadresse opprettet, og alle mine passord i alle sammenhenger er endret.
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke har formatert PCen han har keylogget, vil han no ha informasjon om den nye mailadressen din.

Får han ikke plage deg med mail og mobilabonnent, lurer jeg på hva det neste som kommer til å skje er.
Trådstarter
6 1
Keylogging er laaangt tilbake i tid (så vidt jeg vet). Overgrep ikke waiting to happen - it happend!

Skulle kanskje sjekket om det er installert på den jeg bruker nå....???

Sitat av danielsk Vis innlegg
Unnskyld meg, men han har allerede brukt keylogging på deg før, og likevel lar du han sitte 2 timer med telefonen din uten at du vet hva han gjør? ...
Vis hele sitatet...
Tror du jeg hadde så mye valg ...???
Jeg har ikke noe lyst å lese at du ble alvorlig skadet eller drept av psykoeksen din, få deg den voldsalarmen!!
Da må du anta at det er keylogger på alle maskinene du har innenfor rekkevidde.

Har du ikke mulighet til å si nei til noe du ikke vil må du få politiet på laget, de pleier å være gode på å sette grenser. Dette betyr anmeldelse.

Etter at han er anmeldt og har fått besøksforbud er neste på listen å slette alt på alle datamaskiner og installere på nytt, samme med telefonen. Deretter bytter du passord, hemmelig spørsmål og gjenopprettingsadresse på alle eposter du har.
Sitat av Iphonegps Vis innlegg
Tror du jeg hadde så mye valg ...???
Vis hele sitatet...
Ja?
Hadde du ikke vært så dørmatte, kunne du kanskje satt en stopper for disse overgrepene. Men selv ikke nå akter du å ta stegene du strengt tatt burde ta.

Jeg er krass mot deg, men du må våkne opp snart. Hvordan tror du "drepte ekskjæresten/sjalusidrap"-sakene i nyhetene begynner?
Hadde det vært så ille, hadde du vel virkelig ikke spurt en haug random folk på et nettsted?

Frykter du for deg selv (og dine) så velger du helt andre metoder enn et forum på nettet.

Gjenopprett telefonen, skift passord på alt du har og ikke la x'en fikle med telefonen. Sjansen for at han faktisk klarer å utføre det du tror han har gjort på en NY og original iPhone 4 er temmelig liten, uansett hvor lenge han satt med den i henda.

Jeg stusser litt over din irritasjon når han satt med den uten å gi deg oppmerksomhet? Du får han fremstilt som en gal jævel, samtidig som du ønsker oppmerksomheten hans?
Sist endret av tafsern; 30. oktober 2010 kl. 02:15.
Zepur og Tafsern; jeg skulle gjerne vært enige med dere, MEN det er ikke så enkelt som dere framstiller det som. Jeg vet ikke om dere har vært glade i noen før, men hvis vi går ut i fra det; hvordan ville dere stilt dere dersom den dere var mest glad i misbrukte deres tillitt på det groveste? Vi snakker ikke om vanlig par-krangling, men der den dere elsker mest faktisk bruker vold (og ja, jenter kan være like jævlige) og andre metoder for å få dere over til deres side (dvs. dere har alltid feil, dere er den som provoserer, dere burde ikke ha sett på den og den personen og hvertfall ikke gått fra den og den). Til ettertanke. Man kan alltids si 'jeg ville gått'/'jeg ville aldri slått'/'jeg blir aldri bli voldtatt'/'jeg voldtar aldri'/'jeg ville aldri begynt å misbruke dop' osv osv. men det er pokker meg en helt annen ting å faktisk gjøre det/oppleve det.
Trådstarter
6 1
Sitat av tafsern Vis innlegg
Hadde det vært så ille, hadde du vel virkelig ikke spurt en haug random folk på et nettsted?

Frykter du for deg selv (og dine) så velger du helt andre metoder enn et forum på nettet.

Gjenopprett telefonen, skift passord på alt du har og ikke la x'en fikle med telefonen. Sjansen for at han faktisk klarer å utføre det du tror han har gjort på en NY og original iPhone 4 er temmelig liten, uansett hvor lenge han satt med den i henda.

Jeg stusser litt over din irritasjon når han satt med den uten å gi deg oppmerksomhet? Du får han fremstilt som en gal jævel, samtidig som du ønsker oppmerksomheten hans?
Vis hele sitatet...
Nå spurte jeg jo dere kun om dataspørsmål. De øvrige problemene har jeg valgt å ta opp med andre - som har kompetanse på de aktuelle områder - det være seg politi, lege, familievernkontor, låsesmed, BUP samt andre innen det offentlige hjelpeapparat...

Vil for øvrig bemerke at mannen ikke er en "gal jævel" - han har problemer, og det er derfor jeg ikke ønsker å "add insult to injury"... Du må ikke automatisk gå ut fra at en velger å legge ut hele livshistorien sin her, kun for at man ønsker/håper å få tilbakemelding på noe.

Vil ellers benytte anledningen til å takke for alle gode inspill. Ser at jeg skal få hjelp til å spare alt på telefonen min - og dette inkluderer også en del meldinger som kan være nødvendige senere. Deretter skal jeg gjenopprette fabrikkinnstillinger. Når det gjelder datamaskinen jeg benytter, så får jeg vel få hjelp til å gjøre det samme med den.

Takker :-)
Sitat av Iphonegps Vis innlegg
Nå spurte jeg jo dere kun om dataspørsmål. De øvrige problemene har jeg valgt å ta opp med andre - som har kompetanse på de aktuelle områder - det være seg politi, lege, familievernkontor, låsesmed, BUP samt andre innen det offentlige hjelpeapparat...

Vil for øvrig bemerke at mannen ikke er en "gal jævel" - han har problemer, og det er derfor jeg ikke ønsker å "add insult to injury"... Du må ikke automatisk gå ut fra at en velger å legge ut hele livshistorien sin her, kun for at man ønsker/håper å få tilbakemelding på noe.

Vil ellers benytte anledningen til å takke for alle gode inspill. Ser at jeg skal få hjelp til å spare alt på telefonen min - og dette inkluderer også en del meldinger som kan være nødvendige senere. Deretter skal jeg gjenopprette fabrikkinnstillinger. Når det gjelder datamaskinen jeg benytter, så får jeg vel få hjelp til å gjøre det samme med den.

Takker :-)
Vis hele sitatet...
Neida, jeg bare antok litt ut ifra det du skrev. Jeg kjenner jo hverken deg eller han!

Uansett, han har nok ikke klart å gjøre noe med en ny orginal på den tiden, det er temmelig umulig uten en data tilgjengelig og de riktige programmene, og det er ikke for hvem som helst.

Jeg vil tippe det er rene tilfeldigheter, men jeg kan jo ikke si noe helt sikkert

Lykke til! Jeg høres brå og grusom ut, men jeg har bare en tendens til å ordlegge meg slik!

PS: Tenk på ditt eget beste når alt kommer til alt!
Sitat av Weili Vis innlegg
Zepur og Tafsern; jeg skulle gjerne vært enige med dere, MEN det er ikke så enkelt som dere framstiller det som. Jeg vet ikke om dere har vært glade i noen før, men hvis vi går ut i fra det; hvordan ville dere stilt dere dersom den dere var mest glad i misbrukte deres tillitt på det groveste? Vi snakker ikke om vanlig par-krangling, men der den dere elsker mest faktisk bruker vold (og ja, jenter kan være like jævlige) og andre metoder for å få dere over til deres side (dvs. dere har alltid feil, dere er den som provoserer, dere burde ikke ha sett på den og den personen og hvertfall ikke gått fra den og den). Til ettertanke. Man kan alltids si 'jeg ville gått'/'jeg ville aldri slått'/'jeg blir aldri bli voldtatt'/'jeg voldtar aldri'/'jeg ville aldri begynt å misbruke dop' osv osv. men det er pokker meg en helt annen ting å faktisk gjøre det/oppleve det.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke om det er meg det er feil med, men jeg kan gå fra å være totalt oppslukt i en person (ala "forguder marken du går på) til absolutt apati grunnet misbruk av mine følelser.
Samtidig forstår jeg at andre folk kan reagere annerledes på situasjoner enn hvordan jeg ville reagert, jeg kan bare ikke forstå hvorfor de gjør slikt.

Og selv om jeg er svært lite tilhenger av tilgivelse, er jeg ikke uomtenksom eller sympatiløs. Jeg har respekt for alle som kjemper sin sak, selv om jeg syns de kjemper på feil måte.


@Iphonegps: Håper du, med de svarene du kunne hente noe fra, får skikk på sakene.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Vis du har Jailbreaket iphonen din avhengig av hvilket Ios du kjører så kan han ha utnyttet SSH-tunnel til å finne info på din Iphone 4. SSH i korte trekk er sikker data overføring at det ikke kan spores opp, som oftes i 128Bit-256bit. Vis du ikke har jailbreaket den så kan han ha utnyttet sikkerhets hullet i et IOS som det da finnes mange av. pcen din har jeg ikke noe konkret svar på. men han kan ha installert en liten fil på pcen din som kjører i bakgrunnen uten at du merker noe. prøv en format på pcen. keyloggere sender info over nettet til den som har plantet det på pcen din
1) Reset iPhone til fabrikkinstillninger.
2) Oppsøk en psykolog.
Hvis du vil anmelde ham for å overvåke deg kan du ikke resette iPhonen før etter anmeldelsen, ettersom du da sletter alt som overvåker deg, og det ser ut som om han ikke har gjort noe med telefonen.
▼ ... over en uke senere ... ▼
1: reinstaller windows
2: nytt passord på e-post og nytt ''hemmelig spørsmål''
3: gjenopprett iphone

enkelt og greit
En metode for å bekrefte sms-overvåking er jo;

Den må sendes til han, da må den sendes enten via SMS eller Epost.
Epost må jo bruke 3G hvis du ikke bruker WLAN(Vet ikke om iPhone har støtte for det?) så da er det bare å se på regninga om den har brukt 3G nettet.

Samme med SMS, bare noter deg manuelt hvor mange SMS du har sendt for å så sjekke regninga eller be telenor(eller hvem du nå har som operatør) om du kan få liste over alle du har sendt melding til? Da ser du jo kjapt om du har sendt en melding til hans telefon hver gang du har sendt melding til noen andre.

For å bli kvitt det er det nok det alle andre sier som gjelder; bare tilbakestill til "Factory Defaults" - trenger ikke være data.ing. for det
Sitat av Iphonegps Vis innlegg
Jeg skjønner meg ikke på hverken telefoner eller data, men min eks har greid å tappe e-postkontoen min for info, og nå hevder han å ha lest alle mine inn og utgående smser på telefonen. I tillegg er jeg bekymret for at han benytter GPS'en til å overvåke meg. Han kom nemlig helt overraskende på besøk og ville prate den dagen jeg hadde kjøpt telefonen. Han ble sittende med den i 2 timer - og han hadde lite han ville si til meg. Det var tydeligvis telefonen som var interessant, ikke meg.

Kan jeg som helt "ufaglært" sjekke dette??? Og hvordan går jeg frem?

Håper veldig at jeg kan få hjelp her.
Vis hele sitatet...

Anmeld han då for svarte er ikke så vanskelig, da får han besøksforbud og får ikke lov til å vær nærmere en 1000 meter fra huset ditt