Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 4516
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar


Jeg vil gjerne ha litt feedback på hva dere synes om denne menyen, som jeg har laget på bestilling fra en restaurant som skal ha gresk aften.

http://i170.photobucket.com/albums/u273/feddick/Meny-1.jpg

Jeg planlegger også å ha et gammelt gresk kart på baksiden.

Koselig med konstruktiv kritikk
Stilrent og enkelt uten for mange farger, ser profft ut.
Bokstavene er store nok til at alle i familien kan lese menyen, men likevell er det nok plass til luft mellom avsnittene...

Aner ikke helt hva jeg skulle klage på, har du mulighet for å poste et bilde av kartet du har tenkt å bruke?
Sist endret av Turbolego; 28. april 2008 kl. 14:10.
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Trådstarter
Tusen takk for god tilbakemelding

Her er kartet som jeg har tenkt å bruke på baksiden;


http://i170.photobucket.com/albums/u273/feddick/Kartbakpmeny-1.jpg
Vil helt sikkert gjøre nytten sin, mao den ser helt fin ut.

Men er en ting jeg vil sette fingern på, og det er skrivefeil.
Det skrives "melonsorbet", og "Desserttallerken".
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Trådstarter
Hedningen; Takk for at du gjør meg oppmerksom på det. Jeg har nemlig bare fått tilsendt et word dokument med menyens innhold, som jeg kopierte og glemte å sjekke for skrivefeil!
Er det den virkelige størrelsen?
Jeg tror du trenger et kart som er 29,7 x 21 cm. stort... (Regner med at dette skal printes på et vanelig A4-ark? ) dvs. 842 x 595 pixler.
Ellers blir kartet uskarpt når det blir printet ut, og stedsnavnene kan ikke leses...
Hei!

Det var en flott meny, jeg blir virkelig sulten her jeg sitter.
Når det kommer til Overskriften "Dessert og viner" på høyresiden, så vil jeg ha noe luft mellom bruddlinjen og overskriften. Lik den du har på venstre side.

Ouzo og melon sorbet fremstår ikke helt som en del av menyen. Her burde du hatt noe forklarende tekst under. Hva med: "Ouzo er en aniskrydret brennevin og nasjonaldrikken til Hellas. Den serveres sammens med en frisk sorbet av melon".

Kartet bør forenkles, og gjerne med blå streker og hvit bakgrunn, slik som de cheezy serviettene man finner i Hellas.

Du kan også med fordel droppe søylene nederst, da disse ikke har noen positiv effekt iht teksten.

Bra jobbet!
Sist endret av Chubby; 28. april 2008 kl. 14:25.
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Trådstarter
Nei, det er ikke den virkelige størrelsen.
Du har helt rett, det skal printes på et vanelig A4-ark. Så jeg har printet ut et A4-ark med kartet, og et med menyen og deretter laminert begge sammen inne i en "plastmappe".
Kvaliteten på kartet ble lit "blurry", men det fungerer så absolutt å lese stedsnavn.

Chubby; Tusen takk for god tilbakemelding!
Jeg skal ta til meg noe av din gode konstruktive kritikk, å kaste ut et nytt forslag snart!
Såg veldig bra ut, så her skal du få et KP for godt arbeid.
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Trådstarter
Her er den nye, litt forandrede og forhåpentligvis forbedrede menyen!


http://i170.photobucket.com/albums/u273/feddick/Menyny2-1-1.jpg
Sist endret av daimeno; 28. april 2008 kl. 14:50.
Meget bra. Jeg foretrekker at søylene er sløyfet. Det eneste som står igjen nå er en noe ukonsistent holdning til luft mellom forklarende tekst og overskrift, slik som ved "Kleftiko" og "Mineralvann og kaffe". Ellersliker jeg menyen, den er enkel, gresk-ish og vil nok gjøre "kunden" fornøyd. Jeg er spent å se hva du får til med kartet.
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Trådstarter
http://i170.photobucket.com/albums/u273/feddick/Kartsvarthvitt-1.jpg

Nå har jeg rota litt med kartet i illustrator, og fått dette resultatet!

Det eneste problemet nå er at det er vanskelig/umulig å se hva som står. Men er dette så viktig?
de store sorte feltene så stygge ut og ser ut som om noen har sølt med blekket...
regner med det ikke skal være farger der for å få ned prisen.
Men hva med å tone det ned å helst ikke ha store sorte flater der
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Trådstarter
Haha Turbolego
Der kan man leite seg skakk. Jeg fant kartet mitt på google jeg da
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Meny #2 er fin, som Chubby sa; litt luftforskjell.

Prøv å dra samme stil på kartet som med akropolisbygningstingen. Helt enig med Psych|Com, det ser ut som tjære.

Kanskje du kan dra bygningen ørlite granne ned, det ene hjørnet berører nesten mellomstripesaken.
Uten at jeg skal si noe med sikkerhet, så er det greit å vite om åndsverkloven når du først skal bruke bilder, (som jeg ikke vet om du har rettigheter på eller ikke).
I like turtles
Skyfex's Avatar
Restyle: sampling er vel lov til en viss grense uansett? Og hvis dette er en engangsgreie tror jeg nok ingen klager uansett
Sitat av Skyfex
Restyle: sampling er vel lov til en viss grense uansett? Og hvis dette er en engangsgreie tror jeg nok ingen klager uansett
Vis hele sitatet...
Det er godt mulig du har helt rett. Jeg er bare "opplært" til ikke å selge et produkt du ikke har laget selv, i den grad at man ikke selger materiale man ikke har full rett på.

Jeg er ikke 100% sikker på hvordan åndsverkloven tar for seg denne regelen, så jeg tørr ikke påstå det ene eller andre.
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Trådstarter
http://i170.photobucket.com/albums/u273/feddick/KartBltt-1.jpg



Nå! Er dette kartet bedre kanskje?
Sitat av daimeno
Nå! Er dette kartet bedre kanskje?
Vis hele sitatet...
Nydelig.

Blueprints of greece...
Sitat av Turbolego
Er det den virkelige størrelsen?
Jeg tror du trenger et kart som er 29,7 x 21 cm. stort... (Regner med at dette skal printes på et vanelig A4-ark? ) dvs. 842 x 595 pixler.
Ellers blir kartet uskarpt når det blir printet ut, og stedsnavnene kan ikke leses...
Vis hele sitatet...
Det er litt feil Turbo, trykksak skal gjerne ha litt bedre kvalitet enn 72dpi.
La det heller være 150dpi, dvs. 1754 x 1240 pixler på et A4-ark(29,7 x 21 cm), helst enda høyere.

Fin trykksak(bøker med bilder, etc) er gjerne rundt 300dpi(dots per inch, eller ppi(pixels per inch)).
Sitat av hedningen
Det er litt feil Turbo, trykksak skal gjerne ha litt bedre kvalitet enn 72dpi.
La det heller være 150dpi, dvs. 1754 x 1240 pixler på et A4-ark(29,7 x 21 cm), helst enda høyere.

Fin trykksak(bøker med bilder, etc) er gjerne rundt 300dpi(dots per inch, eller ppi(pixels per inch)).
Vis hele sitatet...
Ah, selvfølgelig!
Glemte å justere opp dpi-kvaliteten i photoshop før jeg "regnet ut" størrelsen fra cm til pixler.
Bruker vaneligvis 70-80 dpi når jeg mekker ting som skal på nettet for å spare plass...
Ja, da bør kartet være meget stort dersom det skal strekkes fra hjørne til hjørnet på baksiden av menyen.
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Trådstarter
Det kommer ikke til å bli noe problem, siden kartet er i vector
Høyre overskrift henger fremdeles noen pixler, ville dratt den opp ørlite grann til så den er på høyde med "Meny".
Vinene er listet veldig hierarkisk, ser bedre ut slik :
/|\
\|/
Ville også trukket opp "Kaffe.." så det er på linje med poteter osv. på venstre siden. Når man først har valgt å lage noe så symmetrisk, er det viktig å holde linja.

Edit: ascii
Sist endret av PNuT; 29. april 2008 kl. 21:52.
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Trådstarter
Tusen takk for alle gode råd og tips jeg har fått gjennom tråden!

Nå har jeg prøvd å følge alle rådene deres, og tror nå jeg er svært nære et sluttprodukt!

http://i170.photobucket.com/albums/u273/feddick/Menyen-1.jpg

Sånn ser menyen ut nå.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Det er litt mye rot fortsatt.
1) Ulogisk linjeavstand mellom overskrifter i forhold til tekstlinjer.
2) Du bør sperre majusklene
3) Du har litt rot i hierarkiet. Pr nå går 'Mineralvann og kaffe' innunder 'Desserter og viner'. I tillegg har du ingen overskrift på samme nivå som sier 'Hovedretter' eller noe i den dur.
4) Dette er bare feinschmekkeri, men du benytter antikva med temmelig horisontalt vekt, de gamle grekerne hadde primært monolineære skrifter uten tydelige typografiske seriffer. Eks. http://rosetta-stone.etf.ukim.edu.mk...greek_text.jpg
Ser bra ut dette, men logoen til restauranten burde vel kanskje vært med?
Som en påminnelse av hvilken fantastiske restaurant folk er på
Er denne levert til restauranten nå? Hvordan tok de den?
Sitat av Skyfex
Restyle: sampling er vel lov til en viss grense uansett?
Vis hele sitatet...
Nei, egentlig ikke, men så lenge det ikke er gjenkjennelig er det selvsagt umulig å si noe på det.

Edit: Dvs - du har selvsagt sitatretten og slikt, men det blir noe annet enn det her

Sitat av Turbolego
Bruker vaneligvis 70-80 dpi når jeg mekker ting som skal på nettet for å spare plass...
Vis hele sitatet...
Når du lager ting til nettet spiller det *egentlig* ingen rolle - en pixel er en pixel uansett.
Sist endret av atomet; 4. mai 2008 kl. 19:57.