Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2046
Hallo. Jeg har fått i oppdrag å lage en brosjyre for et firma. Tingen er at jeg har lite erfaring med trykk, og hvordan ting vil se ut. Er det et krav at ting skal være vektorisert eller kan jeg bruke photoshop om jeg setter til CMYK og 300dpi? Og behøver photoshop bildet være så stort som brosjyre-arket (A4)?
Når jeg lager brosjyrer bruker jeg indesign til oppsettet, photoshop og illustrator til det grafiske. Dersom du skal lage hele greia i photoshop og du skal ha det i A4, så må du sette fila i photoshop til A4. Det med dpi er jeg ikke sikker på om er så farlig. Det varierer fra skriver til skriver, og alt fra 180 til 300 dpi går nok bra.
Vektorgrafikk er ikke noe poeng med mindre oppdragsgiver har fortalt deg at det skal brukes i større format enn A4.

Jeg anbefaler på det sterkeste å be om et digitalt prøvetrykk dersom du har lite erfaring. Du skal sikkert levere til et trykkeri? Det kan kjapt koste dobbel pris dersom det som faktisk kommer ut av pressa er noe annet enn hva du så for deg.
Jeg laget for kort tid siden en enkel brosjyre for min elevbedrift.
Jeg brukte en template fra MS Word 2004 for mac i "Project Gallery" -> "Business Forms" -> "Brochures".
Skrev inn, og redigerte noen bilder etc.

Dette er mine tips: skriv ut og brett brosjyren nøyaktig slik som en eventuell brette-maskin ville gjort, og sjekk om tekst/bilder må flyttes for ikke å havne inni en "bretting".
Dette er det som tar mye tid, flytting av tekst og bilder slik at brosjyren ser bra ut ferdig.
Hadde vi ikke gjort denne testen, ville 100 brosjyrer blitt stygge når de ble brettet.
Ville lagd brosjyren i Photoshop, og som sagt tidligere her skal ikke brosjyren brukes til større enn A4 gå for 300dpi, og opprett dokumentet som A4.
Trådstarter
Ok, takk for svar.

Men lurer litt på om jeg bør oppdrette i A3, i og med at en A4 brosjyre er jo egentlig mange A3 ark som er brettet på midten og må jeg da lage disse A3 i en slik rekkefølge de skal være når de skal trykkes eller kan jeg overlate sånnt til trykkeriet?

Tenker på at om du har flere A3 ark så vil jo ikke høyre og venstre side på alle ark enn midten stemme overens med slik det vil se ut tilslutt etter de er brettet og stiftet.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
De fleste trykkeri kan sortere sider (utskytning) hvis du leverer dem i kronologisk rekkefølge.
Forøvrig burde du sette tekst og slikt i InDesign, Photoshop er håpløst dårlig verktøy for å behandle tekst. Meeeen, siden du ikke vet ting som dette, går jeg utfra du ikke har mye kunnskap innen typografi.
Trådstarter
Tja, kan litt. Har hvert utplassert et halvt år på grafisk design på KHiO men brukte aldri InDesign. Men om jeg forstår det lett bør jeg bruke PS til å sette på bakgrunn og lage grafikk og InDesign til tekst og positionering osv?
Sitat av psycho-
Tja, kan litt. Har hvert utplassert et halvt år på grafisk design på KHiO men brukte aldri InDesign. Men om jeg forstår det lett bør jeg bruke PS til å sette på bakgrunn og lage grafikk og InDesign til tekst og positionering osv?
Vis hele sitatet...
Jeg ville gjort det. Smaken er som baken, though.