Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 977
Får endelig mulighet til å kjøpe min første bil om noen måneder maks. Tenker et budsjett på maks 100k. Men vil helst ha under, tenker brunt. Vil ha en pålitelig bil som ikke koster rævva av meg i bensin, men som kan dra på litt, helst litt hester. Er også åpen for å kjøpe en mye billigere bil, for å pimpe den opp en del.
Finn deg en Polo 6R, med chipping, ettermarkeds understell, bremser og litt andre småtterier har du en bil som kan hamle opp med det meste bare man er flink nok til å kjøre.
Jeg kjøpte en billig kjedelig Toyota stasjonsvogn, og kompisen kjøpte en "kul bmw". 8 år senere, jeg kjøre samme kjedelige bil mens kompisen sin bmw er spiker for lengst. Mine utgifter er de generelle kostnader alle må ta, men fordi jeg har en masse produsert bil, er det billigere.

Det er veldig kjedelig å kaste 100k på en "dyr billig bil" fordi den er kul, og alt fungere fett i noen mnd eller et år, før du sitter med dyre reparasjoner og bussen blir din nye transport middel.

Tips å tenke på:
- Diesel biler er billig drift, men dem har ofte EGR og DPF feil, som er dyrt!
- Billig el biler er ewaste
- Forvent KM mellom 90 - 200k i den prisklassen
- Masse produsert biler feks, Toyota Avensis, Volvo V serien osv kan være gode kjøp.
- Sørg at bilen har alle dokumenter fra tidligere reperasjoner og slikt.
- Hold deg unna biler som er chippet
- Les gjennom alle verksted kviteringene, merk deg gjentagende hendelser feks: Bilen har vært på verksted 4 ganger pga dynamo.
- Sjekk rust, og om det er farlig eller ufarlig rust.
Sist endret av justastonedhuman; 2. januar 2024 kl. 16:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det finnes ingen billig, pålitelig bil med masse hester. Fjern et av kravene. Skal vi fortelle deg hvilken bil du skal kjøpe? Du får legge inn et lagret finn søk på kriteriene som har noe å si for deg og følge med, er ikke verre enn det!
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Det finnes ingen billig, pålitelig bil med masse hester. Fjern et av kravene. Skal vi fortelle deg hvilken bil du skal kjøpe? Du får legge inn et lagret finn søk på kriteriene som har noe å si for deg og følge med, er ikke verre enn det!
Vis hele sitatet...
fjerner masse hester. hva bør en se etter da?
Sitat av brukernavn90237 Vis innlegg
fjerner masse hester. hva bør en se etter da?
Vis hele sitatet...
Toyota avensis, Volvo v50 - v70, Ford Mondeo, litt nyere golf / Passat.

Du får en grei Audi a6 med 2.7 - 3l v6 motor og quattro om du kan strekke budsjettet noe. Har en slik selv.
Sitat av brukernavn90237 Vis innlegg
fjerner masse hester. hva bør en se etter da?
Vis hele sitatet...
Noe fra de "store", så Skoda, Volkswagen, Ford, Hyundai, Honda, Volvo. Du har også Audi, BMW, Mercedes, men de er gjerne dyrere mtp service. Sier ikke at andre bilmerker ikke er noe tess, men franske biler har ikke så godt rykte blant annet.

Ellers er det googling når du finner noe, er merket/modellen utsatt for problemer. For eksempel er DSG-kassene til VAG har sliti med en del opp gjennom åra. Forsåvidt får man en del mer for penga på bruktmarkedet hvis man kan kjøre manuell.

Annet enn det er det verdt å tenke på størrelse, liten bil er digg ofte, men kan være upraktisk, hvor ofte det er upraktisk varierer pr. person. For meg er det upraktisk ca. 1-2 ganger i året å eie Polo istedenfor en stasjonsvogn. Så har man ting som cruise kontroll, elektriske vinduer, bluetooth/dab. Alt etter som hva man trenger/vil ha.
Har selv hatt Toyota Avensis i ca 10 år. Byttet bremseklosser pga påvist slitasje på EU-kontroll og batteriet, thats it. Det er ellers ikke rørt en skrue på bilen i forbindelse med reparasjoner.

Den et ikke særlig sexy med sitt gubbe-utseende og sine 150 hk, men keg har aldri hatt billigere bil. Absolutt alt funker på den enda, som den skulle vært ny.