Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2011
Anonym bruker
"Begeistret Bredøre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sliter helt sykt med angst om dagen, så utrolig mye som skjer. Har alltid hatt angst som i at jeg er mye bekymra og at det er mye i hodet.. men nå er det brystsmerter, svimmelhet, får ikke sove ++

Havna på sykehuset her om dagen fordi jeg trodde jeg hadde hjerteinfarkt. Masse tester og undersøkelser viste at alt var bra, men jeg sliter enda med fysiske brystsmerter og det andre.. legen på sykehuset sa at jeg må spørre fastlegen om beroligende fordi de kunne ikke skrive ut den type medisin..

Men jeg vet at legen min er veldig imot benzoer til unge mennesker og sa ifra om dette. Da fikk jeg bare beskjed om at jeg burde bytte fastlege, men er jo fornøyd med han ellers..

Jeg kan få tak i både valium og xanax av venner, men vil jo ikke bruke noe uten resept i tilfelle.. hva skal jeg gjøre? Dette går jo sikkert over av seg selv, men akkurat nå drukner jeg i angst
Hvilke andre metoder enn tabletter alene har du forsøkt for å få bukt med bekymringene og angsten? De alene er ikke noen god løsning.
Kom deg igjennom det uten. Du bare utsetter og forverrer problemene med benzo.
Hilsen benzobruker på 15 .året.
Du kan si du har sterke alkohol problemer, men at du nå er edru men gjerne vil ha benzos liggende når angsten kommer så du ikke skal sprekke.
Sitat av YoungAlkis Vis innlegg
Du kan si du har sterke alkohol problemer, men at du nå er edru men gjerne vil ha benzos liggende når angsten kommer så du ikke skal sprekke.
Vis hele sitatet...
Og etter en tid kom tilbake hit og opprett tråden "Hvordan slutten med benzoer"
Sist endret av Hilbert; 25. oktober 2023 kl. 03:18.
Benzoer er en veldig kortvarig "glede".
All rus har igrunn den samme effekten når det kommer til angst og "lindring" av ubehag. I begynnelsen så fungerer det og man slipper å kjenne på ubehaget og mange får til å være mer sosiale og sånne ting.
Etterhvert så avtar effekten og man må ta mer for å oppnå den effekten det ga i begynnelsen, men ubehaget er underliggende hele tiden.

Og så kommer man dit hvor det som i utgangspunktet tok bort ubehaget og angsten plutselig er det som forsterker det og gjør det verre når man ikke har det. Og da har man i første rekke et rusproblem å ta fatt på. Og det er et problem som veldig mange ikke får til å ta fatt på i det hele tatt, i tillegg til at det er helt jævlig å få bukt med.
Deretter har man det ubehaget og den angsten som man må ta fatt på, som nå er langt mer omfattende og utfordrende å få orden på enn det det var i utgangspunktet.

Folk gjør akkurat hva de ønsker og vil og jeg dømmer ingen, men det er verdt å gjøre alt man kan for å finne motet til å løse utfordringene på de måtene som er ubehagelige.
Anonym bruker
"Uvøren Lomre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tror du at det utgjør noen forskjell om du tar det med eller uten resept? Tror du de som dør i bilulykker bare er folk som kjører uten lappen?

Du kan bytte lege til du finner en som er villig til å skrive ut, men det er i prinsippet det samme som å kjøpe på gata, bortsett fra at du får en lapp på esken som sier at den tilhører deg, hvilke doser du skal ta, og eventuelt når du skal ta dem.


Det jeg prøver å si er at du like greit kan få xanax eller valium av venner, og så lese deg godt opp om dosering og og hvilke anbefalinger om hvor lenge man kan bruke det sammenhengende, eller hvor ofte man kan bruke det før man risikerer å få alvorlige abstinenser når man slutter.
Dette klarer du fint selv å finne ut av, og så bruker du pillene deretter om du vil unngå det værste. De fleste merker også en psykisk avhengighet, når du vet hvor enkelt og godt slike piller fungerer så er det fort gjort å benytte seg sv det, det er tross alt som å ha en knapp man kan trykke på for å gjøre ting litt mer okay, eller i det minste slappe av kroppen din og gjøre deg rolig og søvnig.
Det er en god rus i seg selv, til og med i lave doser så oppleves det nesten euforisk å få det lille skjoldet når det står på som værst.
Da kan man fort bli glad i å øke dosene også, for det hjelper jo som faen, nesten som du skulle ønsket du alltid hadde det sånn som akkurat nå.. så kommer depresjonen neste dag når man plutselig er tilbake i virkeligheten, og det kjennes mye kjipere å gå ut av senga. Det er så skremmende enkelt å vikle seg inn i det nettet der, plutselig har det gått 4 måneder, og så kan neste åpenbaring du får være etter en langvarig og problematisk affære på flere år med ødeleggelse bak deg.


Det er så klart mulig å bruke benzo uten å få problemer med dem, det er heldigvis flere som klarer å benytte seg sv det ansvarlig, enn det er av de som utvikler store problemer, og man kan trappe seg av dem også, noe man egentlig alltid burde gjøre etter lengre bruk av det.

Lykke til. Du kjenner deg selv best, om du benytter deg av dette så vet du konsekvensene og om du er sterk nok til å unngå dem. Noen liker ikke benzo heller, det er ikke for alle.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tror du at det utgjør noen forskjell om du tar det med eller uten resept? Tror du de som dør i bilulykker bare er folk som kjører uten lappen?

Du kan bytte lege til du finner en som er villig til å skrive ut, men det er i prinsippet det samme som å kjøpe på gata, bortsett fra at du får en lapp på esken som sier at den tilhører deg, hvilke doser du skal ta, og eventuelt når du skal ta dem.


Det jeg prøver å si er at du like greit kan få xanax eller valium av venner, og så lese deg godt opp om dosering og og hvilke anbefalinger om hvor lenge man kan bruke det sammenhengende, eller hvor ofte man kan bruke det før man risikerer å få alvorlige abstinenser når man slutter.
Dette klarer du fint selv å finne ut av, og så bruker du pillene deretter om du vil unngå det værste. De fleste merker også en psykisk avhengighet, når du vet hvor enkelt og godt slike piller fungerer så er det fort gjort å benytte seg sv det, det er tross alt som å ha en knapp man kan trykke på for å gjøre ting litt mer okay, eller i det minste slappe av kroppen din og gjøre deg rolig og søvnig.
Det er en god rus i seg selv, til og med i lave doser så oppleves det nesten euforisk å få det lille skjoldet når det står på som værst.
Da kan man fort bli glad i å øke dosene også, for det hjelper jo som faen, nesten som du skulle ønsket du alltid hadde det sånn som akkurat nå.. så kommer depresjonen neste dag når man plutselig er tilbake i virkeligheten, og det kjennes mye kjipere å gå ut av senga. Det er så skremmende enkelt å vikle seg inn i det nettet der, plutselig har det gått 4 måneder, og så kan neste åpenbaring du får være etter en langvarig og problematisk affære på flere år med ødeleggelse bak deg.


Det er så klart mulig å bruke benzo uten å få problemer med dem, det er heldigvis flere som klarer å benytte seg sv det ansvarlig, enn det er av de som utvikler store problemer, og man kan trappe seg av dem også, noe man egentlig alltid burde gjøre etter lengre bruk av det.

Lykke til. Du kjenner deg selv best, om du benytter deg av dette så vet du konsekvensene og om du er sterk nok til å unngå dem. Noen liker ikke benzo heller, det er ikke for alle.
Vis hele sitatet...
Livsfarlig råd.

Plutselig blir du hekta og knasker brett på brett. Så går du tom en dag (tørke/blakk) og må til legevakten. Er du uheldig og ikke kommer deg til legevakten/sykehus risikerer du så heftige krampeanfall at du får hjerneslag eller knekker nakken fordi du kollapser over doskåla når du står og pisser.

Benzo brukes best i samråd med lege.
Sist endret av Bønnemann1; 25. oktober 2023 kl. 07:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Alle har en verktøykasse for hva man gjør når ting blir vanskelig. Man bruker ulike verktøy for ulike situasjoner. Å bygge denne verktøykassen skjer for de fleste underbevisst. For de som har det ekstra kjipt, bør
man få hjelp av fagfolk til å bygge denne. Angst er en av de vanligste plagene der ute og det finnes utrolig mange flinke fagfolk som kan hjelpe deg.

Å kun ha benzo i verktøykassen er veldig sårbart, risikabelt og noe som ikke fungerer på lang sikt.

Hvis den første koblingen som gjøres i hjernen når
ting blir tøft er benzo, så vil du aldri få muligheten til å bygge opp naturlig resistens og mental styrke.
Anonym bruker
"Umulig Rise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ikke benytt deg av vennetjenester og sterke tabletter som xanax.
Dra til legen din og fortell akuratt det du skriver her, og at du trenger noe nå for å klare deg gjennom dette.
I bestefall får du en pakke sobril 25stk som hjelper mye! Men det som er crucial da er at du ikke tar disse tablettene hver dag! Da vil du bare få sterkere angst når det er tomt, så disse skal kun brukes i absolutte nødstilfeller max 1-2 ganger i uken for å unngå avhengighet og forverring av problemet.
Om legen får se at du ikke bruker de ofte så er sjansen større for at du får en pakke til senere, men du er også nødt til å jobbe med problemet psykologisk, mulig at innleggelser for å trene deg opp er det du trenger. Du kan snakke med legen om det også
Dette et kanskje litt off topic, men here goes.
Jeg har god effekt av cipralex 5mg, og så tar jeg 25mg kventapin på kvelden. Kveler en del av hverdagsgleden, men jeg synes det er en liten pris å betale.
Anonym bruker
"Umulig Rise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Onfroi Vis innlegg
Dette et kanskje litt off topic, men here goes.
Jeg har god effekt av cipralex 5mg, og så tar jeg 25mg kventapin på kvelden. Kveler en del av hverdagsgleden, men jeg synes det er en liten pris å betale.
Vis hele sitatet...
Ikke off topic i det hele tatt. Når ts har angst bør han heller be om medikamenter som kan kurere angst som cipralex, enn piller som bedøver dem. Kvetiapine fungerer også bra mot uro
Får du ikke benzo av legen så ligger ikke feilen hos legen men deg. Du kan få alt fra sorbil, valium, xanor eller Rivotril. Du har forklart situasjonen dårlig og det har ikke nådd legen frem så han eller hun synes du kvalifiserer til at vedkommende engang gidder vurdere det
Er selv ufør med en angstdiagnose. Misbrukte mye benzo før, har også fått utskrevet mindre doser i rundt 10 år.
Utifra min erfaring så er benzo best egnet til krisesituasjoner. Brukes det over lengre periode så blir ting ofte mye vanskeligere. Hvis man eventuelt er flink å trapper ned gradvis og kun bruker en kort periode, så kan d brukes forsvarlig. Men da må man kjenne seg selv og vite hvor lista ligger..

Det som har hjulpet meg mest er faktisk yoga, meditasjon og annen fysisk aktivitet. Samt reising alene rundt om kring i verden, men dette gjelder mest den sosiale angsten. Anbefaler deg å teste ut noen meditasjon og yoga i en periode framover. Meditasjonen hjelper på å ikke henge seg opp i angstanker, mens yoga (spessielt yin) hjelper på spenningene og muskelsmertene i kroppen.

Lykke til
Anonym bruker
"Begeistret Bredøre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for svar

Fastlegen min hadde vikar som ga meg både sobril og vival. Merker ingenting av dette.. kanskje jeg blir en smule trøtt? Tok 15 mg vival den ene dagen og fjernet ikke angsten i det hele tatt, ble bare litt trøtt når jeg lå på sofaen..

Har prøvd andre måter ja. Psykolog siden jeg var 4 år og utallige typer med antidepressiva som ikke har funka i det hele tatt.

Kanskje kroppen min bare er rar, hører jo at benzo er så bra, men kan ikke si jeg liker det.. må vel bare leve med denne angsten..
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Takk for svar

Fastlegen min hadde vikar som ga meg både sobril og vival. Merker ingenting av dette.. kanskje jeg blir en smule trøtt? Tok 15 mg vival den ene dagen og fjernet ikke angsten i det hele tatt, ble bare litt trøtt når jeg lå på sofaen..

Har prøvd andre måter ja. Psykolog siden jeg var 4 år og utallige typer med antidepressiva som ikke har funka i det hele tatt.

Kanskje kroppen min bare er rar, hører jo at benzo er så bra, men kan ikke si jeg liker det.. må vel bare leve med denne angsten..
Vis hele sitatet...
Husk at når man bruker benzo før man ikke fjerne alle symptomene.
Anonym bruker
"Uvøren Lomre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Bønnemann1 Vis innlegg
Livsfarlig råd.

Plutselig blir du hekta og knasker brett på brett. Så går du tom en dag (tørke/blakk) og må til legevakten. Er du uheldig og ikke kommer deg til legevakten/sykehus risikerer du så heftige krampeanfall at du får hjerneslag eller knekker nakken fordi du kollapser over doskåla når du står og pisser.

Benzo brukes best i samråd med lege.
Vis hele sitatet...
Stemmer dette, jeg har faktisk brukt akkurat det eksempelet for å understreke farene her inne på forumet før. Grand mal anfall kan kløyve skallen din i to, men det skal som regel utstrakt misbruk til før dette skjer(som du nevner 1 brett om dagen).

Det jeg ville frem til her er bare at det er LITT bedre å få det hos legen, men man blir like avhengig, viljestyrken blir ikke bedre av at legen har skrevet det ut, og han har allerede tilgang på det illegalt, så skredfaren er stor.
Anonym bruker
"Uvøren Lomre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kanskje kroppen min bare er rar, hører jo at benzo er så bra, men kan ikke si jeg liker det.. må vel bare leve med denne angsten..
Vis hele sitatet...
Se på det som en gyllen mulighet til å holde seg borte, for denne meningen skifter ganske fort når man kommer skikkelig i gang med bruket.

Tok benzo for første gang på flere år for noen måneder siden, og da følte jeg at «skammen» overkjørte effekten, men det gikk ikke mange gangene før jeg tok det på autopilot uten noen slike tanker. Nå er jeg på dag 3-4 uten, null energi, dårlig søvn, nerver, depresjon utav helvete og alt er bare dritt. Klamt og ekkelt, og dette er etter ca 70mg rivotril/Ksalol spredd utover 2 mnd.