Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 613
Dette er muligens er noe spesielt spørsmål, men er det mulig å bli tatt for plagiat på en skoleeksamen?

Ikke tenk å jukse, men ønsker gjengi mye av pensum ordrett fordi det er så kort og presist som det kan bli.
Ja det går vel-er vel litt avhengig av hva slags eksamen men bruke kildehenvisninger og sitere tekstmaterialet man husker bør vel hjelpe en å styre unna det.
Det korte svaret er ja.

Det litt lengre svaret er at det vil nok variere litt mtp hva du mener med skoleeksamen. Jeg er ikke kjent med alle fylker og kommuner sine retningslinjer for bruk av plagiatkontroll, noen vil nok bruke det alltid, mens andre vil bruke det ved mistanke etc. Vestfold og Telemark fylkeskommune hadde det sånn at alt ble sjekket, om det er sånn fortsatt veit jeg ikke.

Udir har igjen egne retningslinjer for det hvis det er en sentralt gitt eksamen. De har hvert år egne fokusområder, uselvstendig bruk av kilder som de kaller det er ikke fokus i år så vidt jeg kan se, men det er fortsatt nevnt i sensorveiledningen https://www.udir.no/eksamen-og-prove...samen/#a194078 .

Det skal sies at det lov å sitere bøker og pensum, så lenge du fører det opp som kilde. Men det er noe rundt det at man skal skrive egen tekst også, snakk med læreren din om dette, det er den personen som er mest kvalifisert til å svare på spørsmål rundt dette.
Du får ikke oppgaver på eksamen som går ut på å gjengi pensum. Du skal anvende kunnskapen din til å reflektere og argumentere over ulike problemstillinger.