Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1052
Mange av oss her har fastlinje, og bruker ikke den til annet enn internett. men den kan jo også brukes som telefonlinje.
Jeg vet det går ann hvis man instalerer et spesielt kort så kan en ringe "gratis" til mobil og fasttelefon. Dette sa de som leverte bredbåndet her, men de gikk konkurs og det ble ikke noe mer av det.. Det er kommet opp igjen nå da men det alt tar tid... så jeg lurte på om det finnes et greit program som man kan ringe fra, gratis.

Er det noen her som har prøvd ip telefon?
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
for å bruke iptelefoni må modemet/routeren har innebygd støtte for det.. jeg tror egentlig ikke at modemet ditt har det..
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Hum, ISP'en din må vel støtte IP telefoni før du kan begynne med det der, og så vidt jeg veit er det vel ingen norske som gjør det enda.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
joa, ngt støtter det.. men har bare ikke åpnet for public enda

men jeg tok litt feil isted, å ringe noen via pc'en går selvfølgelig ann.. men voice-over-ip er noe annet, og det var det jeg tenkte på (til f.eks iptelefoner)..
du kan prøve denne adressen http://www.callserve.com/NO

(..)
Gratis? Nei.. tvilsomt egentlig. Fordi når man ringer opp med software, så må softwaren koble til en server som deretter gjør oppringningen.. dvs de får utgifter, og du må nok betale for bruken
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Har jo "pc to pc call" i ICQ da, lyd eller bilde, eller begge deler om du vil
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
ja, men i dette tilfellet gikk jeg ut ifra at han ville ringe til en fasttelefon, da oppringning mellom to pc'er ikke er noe vanskelig i det hele tatt
Hehe
1.Skaff deg et 56k v90 modem
2. Hook det opp på analog linje
3. Koble til mikrofon
4. Start -> Run -> "dialer"
5. Trykk 'dial' og skriv in tlf nr.

piece of cake!
Da går det jo på modem regningen ? Btw, kan dette gjøres med iSDN og.. husker jeg holdt på med den gamle statoil pcen..
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
duxo: Windows sin dialer funker ikke med ISDN nei, det finnes sikkert andre programmer som gjør det tho, selv har jeg iaffal hatt trøbbel med å finne det.

nso: Mao NGT støtter ip telefoni? Fri telefonering?
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
ond^sofa: nettverket støtter det, men det er ikke åpnet for bruk enda.. er fremdeles i teststadiet
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Med mitt teles isdn kort fikk jeg med et program som het rvs com lite, det hadde et faks program, et program som gjorde det mulig og ringe fra pc'en via isdn linjen. Hadde sånn fancy telefonsvarer og greier
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
z0p: Fikk det programmet noen gang til og fungere sammens med ISDN kortet? Forøvrig er RVS-Com softwaren sinnsyk stygg
Trådstarter
For det første har jeg ikke moden eller isdn. Har trådløst bredbånd dom er koblet i usb'en.

Jeg vet det gikk ann i dette nettet før, men da brukte de et "telefon"kort, der man koblet til en analog telefon og valgte en oppratør (de fleste var gratis til hustelefon og 5-6 øre til mobil).
Dette skal jeg skaffe meg så snart nettet er ordentlig oppe og slikt (er bare i testfasen enda)

Men jeg lurte på om det var et tilsvarende program som ikke trengte noe ekstra hardware, bare bruke microfon og høytalerne i pc'en. Har sett på callserve.com, men det koster.. lett en del rundt også men alle vil ha rundt 15-25 øre/min og det er jo nesten dyrere enn vanlig.

Det er fra pc til vanlig telefon jeg ute etter ja..
Det var tider da dialpad hadde gratis pc to phone til hele USA (fra hvor som helst). dialpad.com + whowhere.com = lol