Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 3796
Heisann, fikk beskjed for noen timer siden, om at en av mine beste venner er død. Han har vært en god venn i mange år, har masse fine minner med han, og ja, jeg savner han skikkelig allrede. Fikk en telefon fra kos, hvor han var på guttetur denne uka.. Han, pluss ett par andre hadde vært på en pub, blitt litt drita, og plutselig ble han borte, de andre prøvde å finne han, men ga opp til slutt. Neste dag får de beskjed fra de andre som var med på turen at han var død. Han hadde tydligvis bryti seg inn i en skole eller noe sånt, og hoppet ned fra en veranda der.
Jeg har vært god venn med han i mange år, vært på mange turer sammen, har masse minner fra han. Han var verdens snilleste person, ville aldri noen vondt. Hadde alltid godt humør og var positiv. Ingen hadde noen anelse om at han hadde selvmords tanker eller noe, ikke det at jeg vet om det var selvmord eller ikke, noe jeg kanskje aldri får vite heller. Dette er jo sånn man hører om, men forventer aldri at det skal skje med noen så nærme. jeg er fortsatt i sjokk, klarer ikke helt innse at det er sant.

Det jeg lurer på er om noen har noen tips til hva jeg skal gjøre får å ikke knekke helt sammen.. har fått i meg noen valium og litt pils ned, hjelper veldig akkuratt nå, men jeg vet at det blir verre i morra.

Noen som har vært i en lignende situtasjon? Hva gjorde dere for å komme over det ? Jeg mener, er ikke akkuratt lett å komme over at en mine beste venner døde i en alder av 17 år. Det er liksom så vanskelig å skjønne, for ca en uke sia snakka jeg med han, hadde en fin samtale, det verste er liksom at det er så mange ting jeg ville ha sagt til han som jeg aldri får gjort. Jeg savner han allrede, og jeg håper bare jeg skal våkne opp nå og skjønne at alt var en drøm. Det er ganske sykt hva alkohol kan gjøre med en, jeg har kjent han lenge, og han har aldri vist noe tegn til depresjon eller noe sånt, han var den siste jeg kunne tenkte meg gjøre noe sånt. Men det som er at han tåler ikke alkohol, blir alltid så sinnsykt drita, han hadde liksom ikke kontroll når han drakk. jeg tror han var så drita at han ikke visste hva gjorde.

Er kanskje ikke så intresangt for dere å lese, men var hvertfall veldig deilig å få skrevet det..
Vanskelig å si, siden jeg ikke kjente ham like godt som deg, men det høres ut som en fylletabbe. Veldig trist. Har hørt det beste er å ta tiden til hjelp og tenke glade tanker så langt det lar seg gjøre. Egen erfaring støtter oppunder den teorien. Men det er sunt å sørge. Ikke hold det inne, hvertfall. Gråt om du må, og tenk alt det positive han har gjort for og med deg. Etter hvert aksepteres på en måte at han ikke er tilstede her og nå lengre, og selv om det er tungt, er det ikke like "hemmende" på samme måte som i begynnelsen. Lykke til. Kondolerer.
nå kjenner jeg heller ikke kompisen din, men det virker ikke som et typisk selvmord og bryte seg inn på en skole for så og hoppe. men folk som er deprimerte har en syk egenskap til å spille normale og sånn, jeg kjenner mange som jeg snakker med som har problemer og sånn ting som ingen nesten vet at de er depresive og har spilt normale siden de var små for venner.
men om det var et selvmord eller ikke så er jo sånne ting kjempe trist uansett!

om du føler du trenger en "anonym" og snakke med så bare og sende meg en pm med msn så er ikke det problem en plass

men jeg vil anbefale deg og snakke med noen, enten meg, venner, famile og du kan også snakke med et krise team hvor de vil hjelpe deg gjenom den tunge perioden!

du må ha lykke til!
Kondolerer
Kondolerer, ekkelt når slikt skjer.
Kondolerer. Har ikke noe annet å tilføye siden jeg aldri har vært i en liknende situasjon. Men keep it up, ikke la det gå utover deg selv.
Jævlig når sånn skjer.
Det går vel ikke an å gjøre noe med hvordan du føler det. Ta å prat med folk om det. Å bearbeide slike ting sammen med andre er ofte en god ide. Den eneste trøsten er at det til slutt går over. Du vil alltid savne vennen din og du vil alltid kjenne det, men etter som tiden går vil den vonde følelsen gå over og du vil heller fokusere på den fine tiden dere hadde sammen.

Lykke til!
Vel, jeg mistet jo tre venner denne våren selv. Hun ene ble drept i utlandet, og de to andre døde samme helg i to forskjellige ulykker, et voldsomt bilkrasj og en svært mistenkelig overdose.

Hvordan takler man noe sånt? Personlig så takler jeg det relativt greit, for selv om det naturligvis er ubeskrivelig tragisk for de som blir igjen så har jeg egentlig et ok forhold til døden generelt sett.

Det viktigste for folk flest er imidlertid å snakke med og være sammen med venner, gjerne felles bekjente av deg og avdøde. Det må prosesseres på et vis, og jeg tror virkelig ikke valium og alkohol er måten å gjøre det på.

Jo mer man utsetter prosessen jo vanskeligere tror jeg det vil bli å komme gjennom den. I slike situasjoner er gode venner den aller viktigste ressursen man har, og pilleboksen kan du legge bort like godt først som sist. Slike ting er aldri lett, men du kommer garantert gjennom det på et vis, selv om det kanskje ikke føles slik nå..

Vi føler ihvertfal med deg, hva enn det måtte være verdt..
Sist endret av mentalmelt; 22. juni 2008 kl. 13:46.
Kondolerer. Veldig kjedelig når sånt skjer.
Han hadde ikke fått i seg noen stoffer som skaper nedturen i ettertid da? Som pepper (?), MDMA osv.

Ellers så vet jeg hvordan det er med folk som blir for drita, og ja, de finner på mye rart.
Selv syntes jeg dette hørtes litt merkelig ut. Kankjse det var selvmord, men ingen tvil i at alkoholen var med i bilde. Er fort gjort å bli depresiv når man er rusa. Og enda lettere å gjøre sånne ting!
Alkoholen er fæl, og hvertfall mot de som ikke tåler den så veldig.

Åssen man kommer over dette lettest vet jeg ikke, men prøv å tenk det "ihjel". Tenk på alle de gode minnene, dra fram noen bilder osv.

Håper du kommer deg over kneika!
Hei, takk for fine svar. Jeg jobber med å ikke la det gå for mye inn på meg, skal ut å møte en del av felles vennene vi hadde nå, prøve å snakka litt ut om det. Jeg tror det værste er at vi ikke helt hvem hva som har skjedd, om det er selvmord eller uhell eller hva. ang. valium og alkohol er ikke det måten jeg har tenkt til å takle det på.. bare trengte litt akkuratt i går under det værste sjokket. Dette er liksom sånne ting man hører om, men man forventer aldri at det skjer med noen så nærme..

Sitat av Snublebrus
Kondolerer. Veldig kjedelig når sånt skjer.
Han hadde ikke fått i seg noen stoffer som skaper nedturen i ettertid da? Som pepper (?), MDMA osv.
Vis hele sitatet...
Han var veldig imot alt annet enn alkohol, så tviler veldig på at han har fått i seg noe annet.

Sitat av mentalmelt
Vi føler ihvertfal med deg, hva enn det måtte være verdt..
Vis hele sitatet...
Takk for det, setter jeg stor pris på. Selvom jeg ikke kjenner noen her, så hjelper det å snakke litt ut om det, og spessiellt få sånne tilbake meldinger
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Nordmenn i syden, jævla idioter, det er det de er. Synd for de etterlatte, men jeg har ingen sympati for folk som dør på det viset.
Hva du skal gjøre i slike situsjoner best, varierer veldig fra person til person, så det gjelder å finne DIN måte å gjøre det på. Ser flere mener det å prate med venner er bra, noen mener det å ta fram bilder kan hjelpe, og noen sier at det lønner seg å ikke la det gå inn på deg. Jeg personlig syntes den beste måten var å ha en ordentlig sorgperiode. Tenkte gjennom alt jeg hadde gjort med personen, og etterhvert ble det på en måte godtatt at personen var borte, og ikke fullt så trist lenger. Jeg håper det ordner seg for deg også!
Kondolerer..
Ja, Det er jævlig hardt akkurat der å da - Mistet selv 2 venniner for en stund tilbake, Samme dag. og rett etter jeg hadde vært hjemme hos dem. De snakka om å prøve heroin, og ville ha meg med, men jeg sa nei, Heroin blir for drøyt når jeg ikke engang vet hvordan man setter sprøyte, osv osv. Vel, Dagen etter ringte faren til hu ene, og sa at begge to døde av en kraftig overdose, Sleit veldig med det, men fikk det ut. Jeg holdt det aldri inne, og det er jeg glad for, Heldigvis har jeg en kjæreste som jeg kan snakke med alt om, og vi har snakka mye om dem. Det hjelper faktisk å gråte. Og piller vil bare hjelpe der og da, men du vil altid ha det inni deg. Uansett, Kondolerer.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Veldig mange gode ord her.

Jeg har selv opplevd å miste ei veninne som omtrent var som en søster for meg i en mistenkelig blandingsoverdose som ble henlagt av politiet.

Jeg følte meg veldig kald og uvanlig rolig i den tiden det skjedde, jeg gikk å ventet på en reaksjon som aldri kom.
Jeg hadde god kontakt med moren etc, men plutselig 2 år senere skjedde det.

Jeg hadde nettopp tatt opp kontakten med moren igjen, og plutselig en dag på jobb kjente jeg meg svimmel, og som om jeg var på en psykedelisk opptur.
Men i stedet for alt det gode som henger med en tur, gikk det totalt andre veien:
Jeg klarte ikke å konsentrere meg, jeg følte meg usikker, som om jeg ikke var meg selv.
Det gikk to dager før det plutselig gikk opp for meg hva det var, og når jeg traff spikeren på hodet fikk jeg ut disse innestengte følelsene.

Det er nå nesten et år siden, jeg har hatt noen depresjoner her og der, men ikke noe en hard dag på jobb eller ute med kompiser klarer å "dekke" til.
Jeg har heldigvis en veldig åpen mor og far som jeg begge har snakket med dette om, det hjalp utrolig, og jeg håper du har et lignende forhold til nære familiemedlemmer.

Det er vanskelig, men det som ikke dreper oss gjør oss sterkere, hold fast ved de gode minnene.

Litt OT:
I samme slengen tok jeg meg tiden til å utdype mitt psykedelikabruk til min mor, overaskende nok var hun veldig åpen men klart skeptisk til praksisen.
Til gjengjeld satte hun pris på at jeg var ærlig om bruken min.
Alkohol er alltid en slager når gjelder å takle følelser
Vist jeg var deg, ville jeg tatt det på en moden måte. Jeg ville holdt meg vekke fra piller og alkohol og heller gått til familien og vist din støtte. Jeg forstår ikke at du ikke har lært etter dette, personen døde pga alkohol, og du sitter og sipper i deg for at det skal hjelpe.
Jeg hadde en venn som var lei seg og drakk seg drita, og kjørte i en fjellvei med bilen. Desverre er ikke det løsningen på noen problemer.

Jeg kondolerer, men skriv heller i en blogg istedenfor og skrive på et IT forum om følelser osv.
Jeg har selv opplevd å miste en av mine nærmeste, og jeg skal skrive under på at det faen ikke er lett. Jeg har også fått min dose med dritt her i livet med relativt korte mellomrom og i en altfor ung alder. Det finnes ikke noe definitivt fasit svar på hvordan man kan takle dritten du får slengt i fjeset i løpet av livet ditt, og noen takler ting bedre enn andre. Men, som mentalmelt påpeker er gode venner den aller viktigste hjelpen du kan få i slike stunder, forutenom èn ting som jeg setter høyere: Deg selv. Det er i bunn og grunn bare deg selv som kan dra deg ut av et slikt høl, det handler til slutt om deg selv.

Venner og/eller familie kan hjelpe deg godt på vei, støtte deg og være der slik at du kan prate om hvordan du har det. Trøste deg og vise at du blir verdsatt. Men etter det er det kun deg selv som virkelig kan gi det siste sparket for å komme deg igjennom. Jeg vet dette av erfaring, for jeg har sett og opplevd selv personer som har et helvete, men med gode venner som støtter og hjelper. Disse personene har ikke vært sterke nok, og har slitet veldig.

Du kan også tenke det slik: Din gode venn vil nok ikke at du skal la livet ditt stoppe opp på grunn av hans død, og la sorgen og smerten ødelegge for deg. Dessuten, hjelper det virkelig? Hjelper det virkelig å henge seg opp i en slik ting, og ikke komme seg videre? Tenk på livet som en sti du går på. På denne stien møter du mye rart, men en ting er sikkert - du er nødt til å gå den. Så la oss nå si at din kamerats død er noe vondt du ser på stien, f.eks et dødt dyr. Du stopper kanskje opp og blir trist av å se et slikt syn, men du er fremdeles nødt til å komme deg videre på veien. Du drar deg selv opp og fortsetter uten å kaste for mange blikk tilbake, og til slutt har du kommet såpass langt forbi at når du snur deg, ser du ikke dyret lenger, bare husker det.

Det er til en viss grad også slik livet fungerer, når du møter en smell er du nødt til å komme deg videre på veien. For på denne veien finner du så mye godt også, og om du blir ved det dødet dyret kan du ikke se alt det gode livet har og by på, for folk flest ihvertfall. Ikke la en vond hendelse i livet knekke deg, da har du tapt. Det er det siste vennen din vil, det er det siste du vil. Uansett hvor vondt og jævlig det er, så taper du mer på å henge deg opp i det og ikke komme videre. Tenk heller på alle de gode minnene dere har hatt, smil over dem, vær glad du har hatt dem, men aksepter nå at slike fremtidige minner ikke kan oppnås gjennom han. Men tro meg når jeg sier at fremtidige gode minner vil dukke opp gjennom andre mennesker og andre ting, mange.

Så til ære og respekt for din kompis, dra deg videre og gjør deg selv en stor tjeneste. Du gjør deg selv ingenting godt av å stoppe opp, ta heller de gode minnene med deg videre og ikke la smerten du føler over tapet skygge over alt annet. Da jeg var nedi mitt mørkeste hull, og hengte meg skikkelig opp i dette, innså jeg at jeg mistet alle andre gleder som normalt gjorde meg glad. For nå er det sånn at fæle hendelser har en tindens til å skygge over det gode. Det merket jeg da jeg satte meg ned og tenkte litt over situasjonen og forestilte meg hvordan det hadde vært om jeg hadde fjernet det vonde. Da så jeg at min hverdag slettes ikke var noe ille i det hele tatt, men at den faktisk var jævlig bra, men at det vonde skygget over og senket livskvaliteten min. Det var da jeg tok et standpunkt - jeg skulle ikke la meg knekke, det var ikke verdt det. Jeg lot de gode tingene komme frem igjen, slik at det vonde heller lå mer i bakgrunnen. Jeg begynte å leve der og da, isteden for igår.

Lykke til.
Sist endret av Sky; 22. juni 2008 kl. 16:00.
King of the world
PolkagrisLaila's Avatar
Sitat av Dev
Nordmenn i syden, jævla idioter, det er det de er. Synd for de etterlatte, men jeg har ingen sympati for folk som dør på det viset.
Vis hele sitatet...
Vet ikke om jeg er den eneste som synest, at noen ganger er det like greit å holde kjeft om meningene sine?

Kondolerer, men vet ikke hvor lurt det er å slukke sorgene med valium og pils, dog ting kan forsterke seg litt.
Sky:
Takk for bra svar. Jeg skjønner veldig godt hva mener, og jeg tenker i den retningen selv, men det jeg også tenker er at jeg må få ut følelsene mine først, før jeg kan gå videre.. det tror jeg er bra, og at det vil hjelpe meg i fremtiden. jeg trenger kanskje en dag eller 2 hvor jeg bare prøver å få ut følelsene mine, gråte, og alt det der, før jeg etter det kan sakte med sikkert begynne å gå videre i livet. jeg vet jo at jeg kommer til å klare meg, jeg er sterk mentalt, men det er en liten bakketopp som jeg nå må over.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Sitat av PolkagrisLaila
Vet ikke om jeg er den eneste som synest, at noen ganger er det like greit å holde kjeft om meningene sine?
Vis hele sitatet...
Vet ikke om jeg er den eneste som synes, at noen ganger må man forvente et ærlig syn når man åpner seg for en stor folkemengde. Kanskje jeg gav et upolert og brutalt svar, men når førsteposten åpner med å forklare hvor forferdelig ukontrollert forhold den avdøde hadde til alkohol, ligger det virkelig ute for dagen. Hadde ikke TS vært en pårørende til avdøde, men dette var en diskusjon basert på at hendelsen er i alle landets aviser – forøvrig hvor jeg leste om saken og gjorde meg opp samme mening før denne tråden ble opprettet –ville mest sannsynlig enda fler vært enig i at dette er naturlig utvalg.

Beklager hvis du ikke tåler å lese min mening på noe, men all den tid dette er et diskusjonsforum og ikke en blogg eller et forum som tillater listetråder for å samle sympatiske kondolanser syns jeg vitterlig det er på sin plass at vi diskuterer hva som faktisk har skjedd, og ikke gjenlattes følelsesliv.
Sist endret av Cadex; 22. juni 2008 kl. 16:14.
Men nå handler jo tråden om hvordan man kommer seg gjennom en slik opplevelse som pårørende. At du ikke har sympati for folk som dør i fylla er da helt ok, men det har ingenting med topic å gjøre..
Sist endret av JungleChick; 22. juni 2008 kl. 16:28.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Sitat av JungleChick
Men nå handler jo tråden om hvordan man kommer seg gjennom en slik opplevelse som pårørende. At du ikke har sympati for folk som dør i fylla er da helt ok, men det har ingenting med topic å gjøre..
Vis hele sitatet...
Jeg finner ingen forumbeskrivelse som tilsier at nFF driver med åndelig plastring
Alternativt hører tråden hjemme med alle andre helsemessige, fysiske som psykiske, problemer alle andre steder enn nFF, men i håp om å redde tråden prøver jeg å skape en debatt utover kondolansene.
Sitat av areyouserious
Sky:
Takk for bra svar. Jeg skjønner veldig godt hva mener, og jeg tenker i den retningen selv, men det jeg også tenker er at jeg må få ut følelsene mine først, før jeg kan gå videre.. det tror jeg er bra, og at det vil hjelpe meg i fremtiden. jeg trenger kanskje en dag eller 2 hvor jeg bare prøver å få ut følelsene mine, gråte, og alt det der, før jeg etter det kan sakte med sikkert begynne å gå videre i livet. jeg vet jo at jeg kommer til å klare meg, jeg er sterk mentalt, men det er en liten bakketopp som jeg nå må over.
Vis hele sitatet...
Naturligvis, du kan ikke dekke over hele hendelsen og late som om ingenting har skjedd. Den første naturlige reaksjonen er selvfølgelig mye sorg, banning, gråting og frustrasjon, og dette må jo ut. Men det er her mange mennesker henger seg opp, de kommer seg ikke videre etter den første perioden, og det ødelegger ganske mye. Det er et ordtak som sier "Tid leger alle sår", det er kanskje ikke helt sant men et veldig godt poeng. Ta deg selv og tid til hjelp, men til slutt må du over bakken, du må videre. Du er ung og du har mye i vente, ikke la vonde hendelser få deg til å gå i fella. Mange har gått den veien der, og man kan se hvordan de har det i dag. Som Dodecha så klokt sa: Det vi ikke dør av blir vi styrket av =)
Nei, det er jammen mye rart man finner her under vanlig diskusjon som ikke ligger konkret definert i noen forumbeskrivelse. Det er vel også derfor dette underforumet har en såpass åpen og inkluderende tittel?

Men så er det heller ikke åndelig plastring det er snakk om her, men generelle råd om hvordan man kan takle en vanskelig situasjon som alle mennesker uansett må gjennom i løpet av livet. Innholdsløse kondolanser kan dere vel bare slette, eller hva?

Jeg kan ihvertfal ikke se noen grunn til at crew skal komme og endre topic bare fordi de ikke har noe relevant å bidra med selv.
Sist endret av JungleChick; 22. juni 2008 kl. 17:04.
Sitat av Dev
Jeg finner ingen forumbeskrivelse som tilsier at nFF driver med åndelig plastring
Alternativt hører tråden hjemme med alle andre helsemessige, fysiske som psykiske, problemer alle andre steder enn nFF, men i håp om å redde tråden prøver jeg å skape en debatt utover kondolansene.
Vis hele sitatet...


Javel, føler du at ditt første innlegg her skal kunne legge opp til en fornuftig debatt?


"edit-siste del av innlegget mitt var off-topic."
Sist endret av booboo; 22. juni 2008 kl. 21:36.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Sitat av JungleChick
Nei, det er jammen mye rart man finner her under vanlig diskusjon som ikke ligger konkret definert i noen forumbeskrivelse. Det er vel også derfor dette underforumet har en såpass åpen og inkluderende tittel?

Men så er det heller ikke åndelig plastring det er snakk om her, men generelle råd om hvordan man kan takle en vanskelig situasjon som alle mennesker uansett må gjennom i løpet av livet. Innholdsløse kondolanser kan dere vel bare slette, eller hva?

Jeg kan ihvertfal ikke se noen grunn til at crew skal komme og endre topic bare fordi de ikke har noe relevant å bidra med selv.
Vis hele sitatet...
Stemmer, det er jammen mye rart under vanlig diskusjon, og det fjernes stadig mye som ikke hører hjemme der.

Spør du meg er det nettopp det dette handler om, hvordan man skal klare seg gjennom en tøff periode som dette. Heldigvis har vi profesjonelle støtteteam som kan ta seg av slikt her i landet, spesielt i tilfeller hvor det omhandler barn og unge; gjerne i regi av skoler eller lignende i nærmiljøet. Derfor mener vi at dette skal overlates til dem som er ekspert på slikt – framfor at noen potensielt får feilinformasjon gjennom folks synsing her – og får den hjelpen de trenger.

Men alt dette er allerede beskrevet i vårt reglement, å stille spørsmål til det er virkelig ikke relevant for denne tråden.
Hvorfor er det gale å drøfte egne erfaringer fra traumatiske tider? Ser overhodet ikke hvordan det kan skade forumet!