Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  63 15283
Heisann!

Jeg har nylig begynt med røyking og snusing.
Jeg gjør dette bare fordi at det " slukker " matlysten min, og
derfor gå ned i vekt. Men, er det sant?

Jeg har gjort det i 2-3 uker nå, og merker at jeg faktisk har gått ned 1-2 dongeri buksestørrelser! Jeg spiser ikke så ofte som før, og snop/chips/brus frister ikke engang mer!

Dette er selvfølgelig ikke noe jeg skal fortsette med, bare til jeg er fornøyd med vekten min

Grunnen for at jeg gjør det, er vel at jeg alltid har blitt mobbet pga vekten min, jeg er ikke " oversize " etc. Men, alikavel ble jeg mobbet. Jeg driver verken med sport eller andre sånne " øvelser "

Men, kan noen bekrefte dette? Sånn at jeg ikke tar feil, og så har pengene jeg har brukt på snus/røyk de siste ukene vært bortkastet? At jeg ikke gjør en annen ting for å gå ned i vekt?

Thanks anyways

Tavish
Du kommer sannsynligvis ikke kunne klare å slutte med Snusen/Røyken når du er ferdig.
Det er veldig mange slankeprodukter som er latterlig dumme, men dette tar kaka! Kan godt hende du går ned i vekt, men ærlig talt. Og det der "jeg skal slutte når"-greiene fungerer veldig sjeldent, og du sitter på gamlehjemmet med kols og hele pakka når du er 30 år.
Sitat av Inpact Vis innlegg
Du kommer sannsynligvis ikke kunne klare å slutte med Snusen/Røyken når du er ferdig.
Vis hele sitatet...
Virker som h*n ikke skal røyke/snuse i 4 år, så nei.

Men forøvrig latterlig slankemetode, mest sannsynlig så blir du ikke å gå ned i det hele tatt.
Sist endret av kengro; 31. august 2010 kl. 20:17.
Trådstarter
Trenger ikke useriøse svar, som jeg ikke har spurt om engang. Jeg har noe som heter " vilje ". Visst jeg vil slutte, så slutter jeg.
Jeg merker at når jeg lar være og snuse blir trangen til potetgull og godteri større. Så det kan nok funke, men om du skal slutte vil antageligvis trangen til søtsaker komme tilbake igjen så det er nok bare en midlertidig løsning!
har hørt litt om at du blir "slankere" av og nikotin midler. men ærligtalt da. røyke og snuse for og gå ned i vekt. og når du både røyker og snuser så får kroppen veldig mye nikotin noe som fører til at du mye lettere blir hekta på nikotine. ta deg eller en jogge tur og mårgenen. mye sunnere for kroppen og du blir slak av det også
hvis du har vilje så finnes det bedre måter å gå ned i vekt på! Når du slutter med sigg så kommer du nok til å gå opp igjen! og muligens mer da du vil kompensere for nikotin suget! Men ja, røyk øker forbrenningen, men ikke mye.

Bruk flere kalorier enn det du bruker så går mann ned!
haha, buullshiit, jeg røyker, snuser i blandt, Jeg veier 125kg og er 1.89 høy, Funker faen ikke som "slankemiddel" .
det med "vilje" kan jeg ikke si at jeg tror på, med mindre du ikke snuse en boks om dagen eller røyker 20 om dagen, for det er ganske vanskelig..
Trådstarter
Sitat av pamparius Vis innlegg
hvis du har vilje så finnes det bedre måter å gå ned i vekt på! Når du slutter med sigg så kommer du nok til å gå opp igjen! og muligens mer da du vil kompensere for nikotin suget! Men ja, røyk øker forbrenningen, men ikke mye.

Bruk flere kalorier enn det du bruker så går mann ned!
Vis hele sitatet...

Ja, har hørt at når du er hekta, og når du da slutter. Så rykker du opp et par kilo. Men det stod ikke hvorfor.

Bruke flere kalorier enn det du bruker? Skjønte ikke den helt

Men takk for svar ;D
Jeg ser på kommentarer og blir lei meg på vegne av hva dette forumet har utviklet seg til.
Er det ikke noe i dere som sier at mann kan svare på en hyggelig måte isteden for å flame alle som kommer med spørsmål?
Hvor ble det av alle de hjertegode menneskene og medlemmers evne til å svare "med måte"?

TS spurte om noen kunne bekrefte det, ikke om h*n klarer å slutte med snus/røyk ei heller om dette er en latterig slankemetode!

Show some love peepz

Snus/Røyk demper apetitten i en liten grad ja og hvis du syntes dette er en grei metode så syntes jeg absolutt du skal forsette med det.

Selvom det kanskje ikke fungerer så får du følelsen av at det fungerer, noe som igjen bidrar til en bedre selvfølelse og bedre selvbilde. Keep it real
Trådstarter
Sitat av Yazzie Vis innlegg
haha, buullshiit, jeg røyker, snuser i blandt, Jeg veier 125kg og er 1.89 høy, Funker faen ikke som "slankemiddel" .
det med "vilje" kan jeg ikke si at jeg tror på, med mindre du ikke snuse en boks om dagen eller røyker 20 om dagen, for det er ganske vanskelig..
Vis hele sitatet...
Jeg snuser ca 4-5 snus, og tar 4-5 røyk om dagen. Det er ikke gjennomsnittet. Det er jeg ikke sikker på hva er. Ikke som " slankemiddel ", men at det enten øker forbrenningen som en skrev, eller at det får deg til å ikke spise. Mister lysten på mat :]
Sitat av Yazzie Vis innlegg
haha, buullshiit, jeg røyker, snuser i blandt, Jeg veier 125kg og er 1.89 høy, Funker faen ikke som "slankemiddel" .
det med "vilje" kan jeg ikke si at jeg tror på, med mindre du ikke snuse en boks om dagen eller røyker 20 om dagen, for det er ganske vanskelig..
Vis hele sitatet...
Bestefar fikk vite at han hadde kols, og da kasta han røykpakka. Han har aldri rørt nikotin igjen, så vilje finnes.

---

Istedefor å spise snoop, spis gulrøtter eller frukt. Jordbær er godteri for meg
Sitat av Tavish Vis innlegg
Jeg snuser ca 4-5 snus, og tar 4-5 røyk om dagen. Det er ikke gjennomsnittet. Det er jeg ikke sikker på hva er. Ikke som " slankemiddel ", men at det enten øker forbrenningen som en skrev, eller at det får deg til å ikke spise. Mister lysten på mat :]
Vis hele sitatet...
Det øker ikke forbrenningen og øker egentlig suget på noe søtt.

Bytt brødskivene med knekkebrød og ta vekk sjokoladepålegg så ser du nok forandringer.

Kilder
Sitat av Tavish Vis innlegg
Jeg snuser ca 4-5 snus, og tar 4-5 røyk om dagen. Det er ikke gjennomsnittet. Det er jeg ikke sikker på hva er. Ikke som " slankemiddel ", men at det enten øker forbrenningen som en skrev, eller at det får deg til å ikke spise. Mister lysten på mat :]
Vis hele sitatet...
foresten, så er det det samme med en kompis av meg, snuser og spiser ikke, men det er nok bare ett fåtall mennesker det fungerer på ihvertfall :/
Sitat av kengro Vis innlegg
Virker som h*n ikke skal røyke/snuse i 4 år, så nei.

Men forøvrig latterlig slankemetode, mest sannsynlig så blir du ikke å gå ned i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Det tar faktisk ikke fire år for å bli avhengig av produkter med nikotin.
Sitat av onClipEvent Vis innlegg
Bestefar fikk vite at han hadde kols, og da kasta han røykpakka. Han har aldri rørt nikotin igjen, så vilje finnes.

---

Istedefor å spise snoop, spis gulrøtter eller frukt. Jordbær er godteri for meg
Vis hele sitatet...
Onkel gjorde det samme, ser ikke hvordan, han røykte fra han var 7-8 til han var 60, nå er han 74 og røyker ikke, jeg som ikke har røyket mer enn 5 år, jeg er 19 btw, klarer ikke, har prøvd og prøvd, men eier vel ikke vilje egentlig
Trådstarter
Sitat av Istra Vis innlegg
Jeg ser på kommentarer og blir lei meg på vegne av hva dette forumet har utviklet seg til.
Er det ikke noe i dere som sier at mann kan svare på en hyggelig måte isteden for å flame alle som kommer med spørsmål?
Hvor ble det av alle de hjertegode menneskene og medlemmers evne til å svare "med måte"?

TS spurte om noen kunne bekrefte det, ikke om h*n klarer å slutte med snus/røyk ei heller om dette er en latterig slankemetode!

Show some love peepz

Snus/Røyk demper apetitten i en liten grad ja og hvis du syntes dette er en grei metode så syntes jeg absolutt du skal forsette med det.

Selvom det kanskje ikke fungerer så får du følelsen av at det fungerer, noe som igjen bidrar til en bedre selvfølelse og bedre selvbilde. Keep it real
Vis hele sitatet...
Jeg syntes det ikke er en grei metode, siden det er så masse farlige stoffer i røyk/snus. Men, jeg tør liksom ikke gå på gym-steder?! Redd for at jeg tabber meg ut etc, pga dårlig selvtillit Riktig det du sier, selvom det ikke funker, så får jeg bedre selvfølelse og bedre selvbilde. Fordi jeg tror at det funker

Takk
Sitat av Inpact Vis innlegg
Det tar faktisk ikke fire år for å bli avhengig av produkter med nikotin.
Vis hele sitatet...
Jeg er et levende bevis på det stikk motsatte. Føler at mye av det kommer med alderen som folk begynner, så skal det være heftig tøft å være avhengig, så når man har vokst fra det punktet så sitter man der med skjegget i postkassa.
Sitat av Tavish Vis innlegg
Jeg syntes det ikke er en grei metode, siden det er så masse farlige stoffer i røyk/snus. Men, jeg tør liksom ikke gå på gym-steder?! Redd for at jeg tabber meg ut etc, pga dårlig selvtillit Riktig det du sier, selvom det ikke funker, så får jeg bedre selvfølelse og bedre selvbilde. Fordi jeg tror at det funker

Takk
Vis hele sitatet...
Det at du ikke tørr å gå på treningsstudio og slikt skjønner jeg mtp at du gir uttrykk for dårlig selvtillit. Men prøv!

Ta turen innom Elixia/Move! ol., snakk med en personlig trener og få til et program med riktig trening og kosthold.

Jeg kan betrygge deg med at folk som drar på treningsstudio for å trene er ikke er der for å le eller henge ut andre. De er der for å utvikle seg fysisk.

Ingen er fine å se på på et slikt sted, svette jævler med utmattede fjes, men alle med et felles mål: TRENING!

Hvis du absolutt ikke tørr dette så er det mest simple og beste å ta seg en joggetur ute i frisk natur.

Det er vanskelig å komme igang, men jeg kan garantere deg at følelsen du får når du har kommet inn igjen og tar en dusj er av de bedre følelsene en kan få.

Lag deg en plan f.eks. løpe 3 ganger i uken, push deg selv til å gjøre og etter 3-4 uker så vil det falle helt naturlig for deg å ta deg en frisk joggetur.

Liker du ikke jogge kan du jo ta deg en gåtur, all form for fysisk aktivitet er med på å forbrenne kalorier.
jeg leste litt nedover, men jeg ville nå tro at effekten av og røyke/ snuse for og miste noen kg er en dårlig løsning. i mine øyne kan du like godt dra noe snop opp i nesa siden det er iallfall dokumenterte effekter på slanking! men dette er noe jeg ikke ville anbefalt deg da.

det du kan er jo kjøre en enkel å grei morgen gymnastikk. bruk 15-30min på enkle øvelser som kneløft, situps, pushups ol.
gjerne repeter samme øvelsene på kvelden, jeg vil tro at du mister noen kg fortere på denne måten samtidig som du får brukt kroppen litt og ikke bare lungene og underleppa
Trådstarter
Sitat av Istra Vis innlegg
Det at du ikke tørr å gå på treningsstudio og slikt skjønner jeg mtp at du gir uttrykk for dårlig selvtillit. Men prøv!

Ta turen innom Elixia/Move! ol., snakk med en personlig trener og få til et program med riktig trening og kosthold.

Jeg kan betrygge deg med at folk som drar på treningsstudio for å trene er ikke er der for å le eller henge ut andre. De er der for å utvikle seg fysisk.

Ingen er fine å se på på et slikt sted, svette jævler med utmattede fjes, men alle med et felles mål: TRENING!

Hvis du absolutt ikke tørr dette så er det mest simple og beste å ta seg en joggetur ute i frisk natur.

Det er vanskelig å komme igang, men jeg kan garantere deg at følelsen du får når du har kommet inn igjen og tar en dusj er av de bedre følelsene en kan få.

Lag deg en plan f.eks. løpe 3 ganger i uken, push deg selv til å gjøre og etter 3-4 uker så vil det falle helt naturlig for deg å ta deg en frisk joggetur.

Liker du ikke jogge kan du jo ta deg en gåtur, all form for fysisk aktivitet er med på å forbrenne kalorier.
Vis hele sitatet...
Takk skal du ha for gode svar, jeg skal garantert prøve å gå et par ganger i uken

Sitat av bianchi_89 Vis innlegg
jeg leste litt nedover, men jeg ville nå tro at effekten av og røyke/ snuse for og miste noen kg er en dårlig løsning. i mine øyne kan du like godt dra noe snop opp i nesa siden det er iallfall dokumenterte effekter på slanking! men dette er noe jeg ikke ville anbefalt deg da.

det du kan er jo kjøre en enkel å grei morgen gymnastikk. bruk 15-30min på enkle øvelser som kneløft, situps, pushups ol.
gjerne repeter samme øvelsene på kvelden, jeg vil tro at du mister noen kg fortere på denne måten samtidig som du får brukt kroppen litt og ikke bare lungene og underleppa
Vis hele sitatet...

Takk for svar
Sitat av Tavish Vis innlegg
Heisann!

Jeg har nylig begynt med røyking og snusing.
Jeg gjør dette bare fordi at det " slukker " matlysten min, og
derfor gå ned i vekt. Men, er det sant?

Jeg har gjort det i 2-3 uker nå, og merker at jeg faktisk har gått ned 1-2 dongeri buksestørrelser! Jeg spiser ikke så ofte som før, og snop/chips/brus frister ikke engang mer!

Dette er selvfølgelig ikke noe jeg skal fortsette med, bare til jeg er fornøyd med vekten min

Grunnen for at jeg gjør det, er vel at jeg alltid har blitt mobbet pga vekten min, jeg er ikke " oversize " etc. Men, alikavel ble jeg mobbet. Jeg driver verken med sport eller andre sånne " øvelser "

Men, kan noen bekrefte dette? Sånn at jeg ikke tar feil, og så har pengene jeg har brukt på snus/røyk de siste ukene vært bortkastet? At jeg ikke gjør en annen ting for å gå ned i vekt?

Thanks anyways

Tavish
Vis hele sitatet...
Hvorfor spør du om noen kan bekrefte det? Og hvorfor skal det ha vært bortkastet?

DU SIER JO SELV AT DU HAR MISTET LYSTEN PÅ USUNN MAT OG HAR GÅTT NED TO BUKSESTØRRELSER!

Jeg kjøper en treningsmaskin, og etter jeg har fått six packen så spør jeg "øøøh kan noen bekrefte at det her funker?" Det har jo allerede fungert for deg!

Hvis du har sånn viljestyrke til å lett slutte med tobakk, hvorfor trenger du da tobakk for å la vær å spise snop å drikke brus?

(Når du evt slutter å røyke då får du veeldig lyst på godsaker igjen. Så du må velge mellom kols og fedme.)
Sist endret av Don Veto; 31. august 2010 kl. 20:45.
Det du holder på med vil i verste fall minke muskelmassen din. Hvis kroppen din begynner å forbrenne muskler fordi du spiser for lite, så vil du slite. Tren og spis riktig og nok, ikke spis for lite, og ikke for mye. Spiser du for lite vil kroppen gå inn i et "sparemodus", og da vil du ihvertfall ikke gå ned. Sliter med det selv

Sitat av Don Veto Vis innlegg
(Når du evt slutter å røyke då får du veeldig lyst på godsaker igjen. Så du må velge mellom kols og fedme.)
Vis hele sitatet...
Du kan gjøre noe med fedmen, det kan du ikke med kolsen.
Sist endret av SemiColon; 31. august 2010 kl. 20:47.
Bare hyggelig å kunne bidra.

Men husk at kosthold har veldig mye å si når det kommer til slanking!

Det hjelper ikke å trene masse for så å komme hjem å belønne seg selv med potetgull og cola. Prøv å velge sunnere alternativ, grønnsaker og dip er utrolig godt.

Greia er å spise flere ganger om dagen uten å spise seg stappmett eller gå rundt sulten. Mat 2-3 timer før trening er en kjekk ting å vende seg til.

Ellers ønsker jeg deg lykke til!
Vet om en som begynte å røyke med formål å gå ned i vekt, dette gikk for han. Gjennom sommerferien har han blitt betydelig mindre, men personlig syns jeg det blir som å bytte en "ulempe" mot en annen.

For et halvt år siden bestemte jeg meg for å trene opp til en løpetest vi har på skolen to ganger i året, siden har jeg jogget tre ganger i uken(4km hver gang). Har aldri gått på noen former for sport, men dette hjelper mot utholdenheten og løpetesten går mye lettere nå. Har også merka at jeg har gått ned 2" i bukser, noe som jeg ser på som en fordel i tillegg til å få en forbedret utholdenhet.

Kan forsåvidt anbefale Couch to 5K(google), det var denne jeg(en som aldri har trent utenfor gym) startet med. Hvis du har iPhone så kan jeg anbefale denne: http://felttip.com/c25k/ Den hjelper deg til å holde styr på når du skal jogge og når du skal gå(intervall). Etter jeg fullførte programmet kan jeg fint jogge min 4km runde uten å gå, noe jeg ikke hadde sjans i helvete til å gjøre før.

Skal faktisk ut å jogge en tur nå.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Før røyket jeg 40 om dagen, nå snuser jeg en boks om dagen, jeg er godt over 100kg, tenk om jeg ikke hadde snuset! shit, jeg hadde jo vært 200kg, minst.

Enda mer ironisk, tenk om jeg hadde snuset og røyket på en gang, kanskje under 100kg!

Men seriøst, matlyst og nikotin varer ikke lenge, jeg hadde døyvet matlyst i maks et par måneder etter jeg begynte, og det er nå 7 år siden.
Sitat av bianchi_89 Vis innlegg
jeg leste litt nedover, men jeg ville nå tro at effekten av og røyke/ snuse for og miste noen kg er en dårlig løsning. i mine øyne kan du like godt dra noe snop opp i nesa siden det er iallfall dokumenterte effekter på slanking! men dette er noe jeg ikke ville anbefalt deg da.

det du kan er jo kjøre en enkel å grei morgen gymnastikk. bruk 15-30min på enkle øvelser som kneløft, situps, pushups ol.
gjerne repeter samme øvelsene på kvelden, jeg vil tro at du mister noen kg fortere på denne måten samtidig som du får brukt kroppen litt og ikke bare lungene og underleppa
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe slankende stoff i tobakk. Greia er jo matlysten som går ned og småspisingen. Derfor h*n har gått ned i vekt. Og derfor man går opp igjen når man slutter.
Ja, det funker for mange å røyke for å gå ned i vekt. Måten det funker på er at det slukker lysten på noe, da røyken erstatter det. Det er dog en ganske dårlig idé, da du med en gang kaster røyken sannsynligvis vil merke suget igjen, og erstatte det med mat, og gjerne søtsaker. Som veldig mange som slutter å røyke opplever. Derfor er ofte røykeslutt = økt vekt. På samme måten funker slankemidler. Du går ned i vekt, men det er ikke bærekraftig i lengden: Du kan ikke leve av midlene, en gang må det ta slutt. Det som må til er en kostholdsendring, slik at du får et nytt mønster i hverdagen. Gjerne spis like mye som før, men erstatt loff med ekstra grovt brød, osv.

Jeg begynte å spise seks ganger pr. dag. Da er du ikke like søtsyk, og du holder forbrenningen oppe. Du spiser også mindre, da du ikke "sulter" deg mellom hvert måltid. I tillegg startet jeg rolig, og jogget 15-20 minutter hver kveld. Den første uken er det ikke noe morsomt, men etter en uke er det rutine. Etterhvert som kondisjonen og muskelmassen øker, kan du også øke distanse/tid.

Ikke bekymre deg over å dumme deg ut på et treningssenter: Du kan få personlig veiledning og program den første gangen på de fleste sentre. De er vant til nybegynnere, og det er gøy å merke sin egen fremgang. Større muskelmasse = økt forbrenning = du kan spise mer. Nå spiser jeg det jeg vil, trener når jeg har tid med det jeg synes er morsomt, og holder vekten lett. Jeg gikk fra 110 kg til 65 kg på litt over et år, helt på egenhånd. Du klarer deg med andre ord uten røyken om du vil.
Nikotin øker forbrenningen med rundt 10%, men det varierer selvsagt fra person til person.
Vil legge til at det viktigste er å bruke kroppen: Sitter en inne hele tiden er det ikke rart at en ikke forbrenner noe. Vekt mister en bare ved å forbrenne flere kalorier enn en inntar. Fett forbrenner man mest effektivt ved kondisjonstrening, f.eks jogging. Gå trapper, sykle til skolen/jobben, ta deg spaserturer med musikk/podcast på øret. Det viktigste er å gjøre noe.

Det nikotinen gjør er å stresse hjernen, slik at hjertet pumper raskere og du bruker mer energi. Dette kan oppnås på andre måter enn å ødelegge lungene sine.
Sist endret av Keyser Söze; 31. august 2010 kl. 20:57.
Sitat av Tavish Vis innlegg
Trenger ikke useriøse svar, som jeg ikke har spurt om engang. Jeg har noe som heter " vilje ". Visst jeg vil slutte, så slutter jeg.
Vis hele sitatet...
Det sa jeg også. Kom deg ut og tren om viljen din er så sterk.
Tull å vas
Sitat av Tavish Vis innlegg
Trenger ikke useriøse svar, som jeg ikke har spurt om engang. Jeg har noe som heter " vilje ". Visst jeg vil slutte, så slutter jeg.
Vis hele sitatet...
Ja så slutt og spis snop og annet crap da!
tror ikke dette vil hjelpe deg stort. du vil sansyligvis bare gå opp igjen når du slutter da du vil finne noe annet enn snus/røyk og putte i deg som en erstatter, drops e.lign.

snuser selv, og merker jeg er blitt litt avhengig av det. blir irritert og uggen om jeg ikke får det en dag. på jobb så snuser jeg konstant fra halv 8 til halv 4... slutt med det før du begynner sier nå jeg....
Jeg kjenner mange som bruker tobakk varer som "helsekost", det gjør at de fokuserer på noe annet enn godteri og potetgull etc. Såklart er det ikke godt for helsen, men etter min mening kan det sikkert hjelpe vedkommende å gå ned i vekt om h*n føler at trangen for snop minsker når man erstatter det med tobakk.

Jeg trener dog ikke for tiden, føler ikke at jeg har noe behov for det ennda, men jeg har merket at snus forbruket mitt har erstattet det meste av snoperier, bortsett fra på lørdager når det er tid for "lørdagsgodt"

Og det er litt feil å frese på med moralprekner med at snus/røyk er usunt, det er noe vi alle vet, men synes det er ganske irrelevant til spørsmålet TS started med. Etter min mening så hold til temaet, og om du skulle absolutt ha en trang for å bombe på med moralpreken, så kanskje kjør på med det via PM, eller simpelheten la vær
Sitat av Tavish Vis innlegg
Trenger ikke useriøse svar, som jeg ikke har spurt om engang. Jeg har noe som heter " vilje ". Visst jeg vil slutte, så slutter jeg.
Vis hele sitatet...
Ikke faen at du har vilje hvis du faktisk prøver å snus/røyke for å gå ned i vekt...

UT Å JOGG GUTT!
TilSkrekkogGru
Schizoma's Avatar
Ser dere driver å spekulerer voldsomt på dette tema. Tobakk og snus har den egenskap av at det minker apetitten. Rett og slett for at nikotin gir en metthetsfølelse. Feks, er det svært vanlig for røykere å kutte ut frokost og andre måltid(som oftest mellomåltid) med røyk eller snus. Dette kan for enkelte føre til vektreduksjon, men kan også ha motsatt effekt, ettersom at kroppen ofte går inn i en "lagringstilstand" når man hopper over måltid.

Ang avhengighet:
Når man har kommet så langt at man gleder seg til å ta en røyk/snus, er man avhengig(avhengighetsgraden er flytende). Nå har man noe fast å "glede" seg til, og dette blir svært prissatt i en hektisk og stressende hverdag, dette fungerer også som ett fantastisk middel om kjedsomhet. Røyking/snusing fungerer som et verktøy for å "unngå" problemer å vonde følelser.
Ang det å slutte:
Om man røyker/snuser 10-15 røyk/snus om dagen og slutter brått, ser man som oftest nødt til å erstatte tobakken med noe, ergo blir mat ett naturlig alternativ. Så man kan regne med å få ett par kilo ved røykeslutt. Uansett så vil man fort føle seg i bedre form, og behovet for å øke sitt aktivitetsnivå blir sterkt gjeldende.

Jeg vet om personer som har brukt tobakk til å holde vekten sin nede, og dette er personer som er svært aktive fra før av. Har aldri hørt at noen har fått effekt av vektreduksjon fra overvektig tilstand. Tror dette vil ha motsatt effekt, ettersom aktivitetsnivået også vil minkes.
Sist endret av Schizoma; 31. august 2010 kl. 22:58.
mh-m.. snuser en del og trener en del selv - spiser alt jeg kommer over av mat til middag, lunch, frokost, prøver også å spise litt mellom måltidene. Jeg ser da ikke feit ut, tvertimot for å skryte litt.

Men tviler på at det er snusen som gjør at jeg blir slank. Snus er bare noe jeg syns er godt og liker mens jeg sitter på dataen.
Jeg røyker og jeg er smellfeit.
Røyk og snus er IKKE løsningen!
Det er sant at det forminsker matlysten, og det vet jeg fordi jeg har snusa i over et år. Men hvis du virkelig vil bli slank over lengre tid, så blir det her helt feil. Røyk og snus vil ikke bare ødelegge fettet ditt, det kan også ødelegge andre ting i kroppen din. Og når den dagen kommer da du bestemmer deg for å slutte, blir det ikke enkelt. Jeg tviler veldig på at du klarer å slutte når du først har blitt avhengig, uansett hvor sterk vilje du har. Og det som blir ille er når matlysten kommer tilbake. Jeg merker at jeg går og småspiser hele tiden hvis jeg går et par dager uten snus. Du får lyst på all slags mulig mat, hele tiden! Men la oss si at du faktisk klarer å slutte, og at du også klarer å holde tilbake fra matlysten: Hvordan har du tenkt å jobbe for å ikke gå opp i vekt igjen? Du bør nok heller bare bruke den eneste metoden som faktisk virker: Spis litt mindre, og tren litt mer
Sist endret av Infection944; 31. august 2010 kl. 23:11.
At det demper matlysten er nok kanskje eneste måte det kan hjelpe deg på. Men å spise mindre/for lite er ikke måten å slanke seg på Man går ned i vekt, og med engang man begynner å spise normalt igjen går man rett opp, om ikke lengre opp enn det man startet med.
Skal man gå ned må du gjøre som mange har skrevet over:
Tren og skaff deg en ordentlig diet Men såklart er søtsaker er ikke akkurat noe man vil ha i en diet, men hvorfor ikke bruke viljestyrken på å avvenne seg godsakene isteden for å begynne på noe som skader kroppen enda mere, for så å slutte på det?

Edit : ja der blei jeg for treig til å skrive haha
Sist endret av Mongotryne; 31. august 2010 kl. 23:15.
Sitat av h1web Vis innlegg
Jeg røyker og jeg er smellfeit.
Vis hele sitatet...
Hadde du IKKE røyket hadde du vært smellfeitere.
Sitat av Tavish Vis innlegg
Trenger ikke useriøse svar, som jeg ikke har spurt om engang. Jeg har noe som heter " vilje ". Visst jeg vil slutte, så slutter jeg.
Vis hele sitatet...
hadde du hatt vilje, så ville du nok begynt med trening og spist mer sunn mat. så der tar du nok feil..
Sitat av Tavish Vis innlegg
Jeg syntes det ikke er en grei metode, siden det er så masse farlige stoffer i røyk/snus. Men, jeg tør liksom ikke gå på gym-steder?! Redd for at jeg tabber meg ut etc, pga dårlig selvtillit Riktig det du sier, selvom det ikke funker, så får jeg bedre selvfølelse og bedre selvbilde. Fordi jeg tror at det funker

Takk
Vis hele sitatet...
Du trenger ikke gym for å gå ned i vekt. Et menneske forbrenner i gjennomsnitt 2000 kalorier hver dag. hvis du er veldig aktiv kan man si at du forbrenner 2500 kalorier hver dag (mer eller mindre). Lag deg en matplan hvor du omtrent spiser 1500 kalorier hver dag, hvor du samtidig holder deg relativt aktiv. Så vil du merke store framskritt.

Jeg synes også det var veldig pinlig og trene på treningstudio i begynnelsen, i og med at jeg gjorde mange øvelser feil. Men jeg vendte meg til det. og det har gitt meg mye større selvtillit.

Så jeg vil absolutt anbefale deg gymmen
Sitat av Sunny-Den-Lille Vis innlegg
Du trenger ikke gym for å gå ned i vekt. Et menneske forbrenner i gjennomsnitt 2000 kalorier hver dag. hvis du er veldig aktiv kan man si at du forbrenner 2500 kalorier hver dag (mer eller mindre). Lag deg en matplan hvor du omtrent spiser 1500 kalorier hver dag, hvor du samtidig holder deg relativt aktiv. Så vil du merke store framskritt.

Jeg synes også det var veldig pinlig og trene på treningstudio i begynnelsen, i og med at jeg gjorde mange øvelser feil. Men jeg vendte meg til det. og det har gitt meg mye større selvtillit.

Så jeg vil absolutt anbefale deg gymmen
Vis hele sitatet...
Matplan er en veldig god ide, men jeg ville trappet kalori-inntaket gradvis ned for en lettere overgang. Mange gjør vekt/fettreduksjon mer komplisert enn det er, som Sunny-Den-Lille sier er det så enkelt som lavere kaloriinntak enn det man forbrenner i løpet av en dag.
Ja: Røyk og snus demper matlyst.
Nei: Ikke en god løsning.

Merket selv at matlysten går ned når du snuser/røyker, men når du slutter etterpå kan jeg love deg at lysten kommer tilbake. Uansett tar det en god stund å gå ned i vekt pga tobakk, og det finnes mange som ikke har noen effekt på den måten i det hele tatt. Hva med å bare gå en tur per dag ellernoe?
Sitat av Sunny-Den-Lille Vis innlegg
Du trenger ikke gym for å gå ned i vekt. Et menneske forbrenner i gjennomsnitt 2000 kalorier hver dag. hvis du er veldig aktiv kan man si at du forbrenner 2500 kalorier hver dag (mer eller mindre). Lag deg en matplan hvor du omtrent spiser 1500 kalorier hver dag, hvor du samtidig holder deg relativt aktiv. Så vil du merke store framskritt.

Jeg synes også det var veldig pinlig og trene på treningstudio i begynnelsen, i og med at jeg gjorde mange øvelser feil. Men jeg vendte meg til det. og det har gitt meg mye større selvtillit.

Så jeg vil absolutt anbefale deg gymmen
Vis hele sitatet...

Gjorde akkuratt det samme, regna ut hvor mange kalorier jeg trengte for å "holde vekta", så bare reduserte jeg kaloriinntaket utifra det. Jeg gikk ned 30 kilo på et halvt år, og min fysiske aktivitet var liksom bare fotball, som egentlig bare er gøy
har forsøkt å slutte flere ganger med røyk det ender opp med at jeg blir ett mat /godterivrak
da jeg går rundt å er "sulten" døgnet rundt.
å maninsk prøver å slukke sulten.
så min konklusjon er: Røyk = Ikke slankemiddel
Sitat av Tavish Vis innlegg
Heisann!

Jeg har nylig begynt med røyking og snusing.
Jeg gjør dette bare fordi at det " slukker " matlysten min, og
derfor gå ned i vekt. Men, er det sant?

Jeg har gjort det i 2-3 uker nå, og merker at jeg faktisk har gått ned 1-2 dongeri buksestørrelser! Jeg spiser ikke så ofte som før, og snop/chips/brus frister ikke engang mer!

Dette er selvfølgelig ikke noe jeg skal fortsette med, bare til jeg er fornøyd med vekten min

Grunnen for at jeg gjør det, er vel at jeg alltid har blitt mobbet pga vekten min, jeg er ikke " oversize " etc. Men, alikavel ble jeg mobbet. Jeg driver verken med sport eller andre sånne " øvelser "

Men, kan noen bekrefte dette? Sånn at jeg ikke tar feil, og så har pengene jeg har brukt på snus/røyk de siste ukene vært bortkastet? At jeg ikke gjør en annen ting for å gå ned i vekt?

Thanks anyways

Tavish
Vis hele sitatet...
Problemet er at du skaper en flask forbrenning når du røyker, noe som vil gå rett opp igjen når du begynner igjen. Å røyke for å gå ned i vekt er grei nok idé men da må du virkelig ha kontroll over deg selv og klare å slutte når det blir tid for det uten at du begynner å spise igjen

Uten å ane hvor mye du røyker per dag men hvis vi tar ex: 10 røyk per dag så tilsvarer dette 200-300 bevegelser med hånda de i mot munnen når du trekker inn, noe som jeg vil påstå å si blir lett å erstatte med spising hvis du slutter. Røyking er på ingen måte en god måte å slanke seg på og forhåpningene om den perfekte kroppen kommer av hard trening og livsstil forandring!

Hjelp, jeg har sluttet å røyke!


Jeg har sluttet å røyke for et 1/2 år siden, og har lagt på meg ca 5 kg Hvordan skal jeg få de bort igjen? Jeg trener 2 ganger i uken og går tur med hundene 1-2 timer per dag, etter att jeg la bort røyken. Kan også opplyse at jeg tygger mye tyggis (Extra) og spiser Lakryl. Hvor lang tid tar det før forbrenningen normaliserer seg etter røykestopp?

Svar:
Røyking øker forbrenningen noe, og når du slutter å røyke går du tilbake til det normale. Poenget er altså ikke hvordan du skal få en normal forbrenning etter røykeslutt, men hvordan du kan øke forbrenningen uten kunstig hjelp fra sigaretter. Noe som gir økt forbrenning er hyppige, små og regelmessige måltider, mosjon og riktig sammensatte måltider. Du kan lese mer om det i boken "Naturlig Slank med kost i balanse" Angående Lakryl, så vær oppmerksom på at lakris i større mengder kan øke blodtrykket og forstyrre saltbalansen (for mye natrium i kroppen, for lite kalium), fordi den virker som vårt eget hormon, aldosteron. Unngå for mye lakris og sørg ev. for å ta kaliumtilskudd samtidig. Lykke til!
Mvh Dr. Fedon Lindberg
Vis hele sitatet...
http://www.fedon.no/no/Sporsmal_og_s...vektreduksjon/
Sist endret av Kommunisten; 1. september 2010 kl. 13:47.