Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3027
Heisann!
Var litt usikker på hvor jeg skulle plassere denne, så flytt den gjerne om det passer bedre!

Det har seg slik at jeg nå har fått meg jobb, på Coop Extra. Jeg begynte i går (onsdag), og skal ha opplæring til og med i morgen før jeg begynner i fast deltidsjobb til høsten, når jeg skal jobbe etter skolen osv.

Det er i utgangspunktet lønnet opplæring. MEN. Vi fire som begynte der igår, har ikke fått arbeidskontrakt pga. at karen som skriver de, er på ferie.. Jeg har altså jobbet åtte timer i går, 8 timer idag, og skal ha 7 timer i morgen, uten betaling..
Ingen av oss hadde heller skattekort, og vi fikk beskjed at vi ikke fikk lønn eller adgangskort til personalinngang etc, før det var levert.

Den virkelige problemstillingen er for meg at jeg har jobbet uten å få lønn, og jeg vet ikke om jeg kommer til å få det heller.
Altså, jeg har ikke skrevet timer på arbeidsplassen (dog vet arbeidsgiver hvor mye jeg har jobbet), har ikke skattekort (enda), og har heller ikke arbeidskontrakt.

Jeg er usikker på om jeg kommer til å få dette etterbetalt, noe jeg dog regner med. Noen som vet noe om dette?
Siden jeg ikke har noen arbeidskontrakt, kan jeg vel heller ikke argumentere mot de angående lønning?

Det dreier seg om rundt 2000,- kr, noe som er mye for en fjortenåring som har hatt 100,- kr i uka fra før av! Skulle gjerne hatt disse pengene, eller hvertfall visst om de kommer eller ikke.


Takk på forhånd!
Du spør arbeidsgiver om en timeplan, hvor du skriver ned hvor mange timer du jobber den dagen. Har selv en på arbeidsplassen min, du får ikke utbetalt lønn, før du har levert skattekort. Har ikke arbeidsgiver en timeplan, så noterer du alle timene på et ark, og spør arbeidsgiver om signatur etter arbeidsdagen er slutt, som plasserer deg på jobb den dagen. Dermed kan du framvise bevis på at du har vært på jobb den dagen, og kreve betaling.
Sist endret av Glenni; 30. juni 2011 kl. 18:36.
Er vil ikke verre en å spør arbeidsgiveren din?
Du får penger utbetalt selvom du ikke har skattekort. Dog er det 50% (?) som blir trekkt av lønna di. Det får igjen til sommeren hvis du leverer skattekortet senere.

Skriv ned timene du har jobbet der på et ark, og lever de til arbeidsgiver. Husk å oppgi kontonret pengene skal inn på.

Adgangskortet kan de la vær å gi til deg.

Fiks kontrakt så fort det lar seg gjøre, lykke til = )
Theophobia
fisk23's Avatar
Trådstarter
Takk for svar folkens, ser ut til at dette skal ordne seg!

Noen som vet hvor lang tid det tar før et skattekort kommer etter bestilling?
Sitat av fisk23 Vis innlegg
Takk for svar folkens, ser ut til at dette skal ordne seg!

Noen som vet hvor lang tid det tar før et skattekort kommer etter bestilling?
Vis hele sitatet...
3-4 dager, ihvertfall for meg.
Sitat av fisk23 Vis innlegg
Heisann!
Var litt usikker på hvor jeg skulle plassere denne, så flytt den gjerne om det passer bedre!

Det har seg slik at jeg nå har fått meg jobb, på Coop Extra. Jeg begynte i går (onsdag), og skal ha opplæring til og med i morgen før jeg begynner i fast deltidsjobb til høsten, når jeg skal jobbe etter skolen osv.

Det er i utgangspunktet lønnet opplæring. MEN. Vi fire som begynte der igår, har ikke fått arbeidskontrakt pga. at karen som skriver de, er på ferie.. Jeg har altså jobbet åtte timer i går, 8 timer idag, og skal ha 7 timer i morgen, uten betaling..
Ingen av oss hadde heller skattekort, og vi fikk beskjed at vi ikke fikk lønn eller adgangskort til personalinngang etc, før det var levert.

Den virkelige problemstillingen er for meg at jeg har jobbet uten å få lønn, og jeg vet ikke om jeg kommer til å få det heller.
Altså, jeg har ikke skrevet timer på arbeidsplassen (dog vet arbeidsgiver hvor mye jeg har jobbet), har ikke skattekort (enda), og har heller ikke arbeidskontrakt.

Jeg er usikker på om jeg kommer til å få dette etterbetalt, noe jeg dog regner med. Noen som vet noe om dette?
Siden jeg ikke har noen arbeidskontrakt, kan jeg vel heller ikke argumentere mot de angående lønning?

Det dreier seg om rundt 2000,- kr, noe som er mye for en fjortenåring som har hatt 100,- kr i uka fra før av! Skulle gjerne hatt disse pengene, eller hvertfall visst om de kommer eller ikke.


Takk på forhånd!
Vis hele sitatet...
Det ikke så lurt å begynne i jobben før arbeidskontrakten er underskrevet, men Coop er en seriøs bedrift så tviler på at dette kommer til å bli noe problem.
Tror ikke dette er noe stort problem. Det kommer an på rutinene til forskjellige bedrifter om når arbeidskontrakter mottas.

Lønn får du vel uansett ikke før neste lønningsdag som for de fleste bedrifter ligger rundt den tiende hver måned, så du har god tid med skattekortet, noe utestående vil nok uansett bli etterbetalt.

Og; du er under opplæring, så hvis du trives, sjefen din er grei og kollegene dine er greie, og du ikke får betalt under de relativt få timene du får med opplæring, bit tenna sammen og ta det som gratis undervisning. Hvis du viser innsats og initiativ og oppå der ikke klager om penger så er det sikkert mange muligheter for høyere lønn mer arbeid, osv. Ting blir ofte lagt merke til på godt og ondt, selv om du ikke merker det med en gang.
Sitat av Dreiebenk Vis innlegg

Og; du er under opplæring, så hvis du trives, sjefen din er grei og kollegene dine er greie, og du
ikke får betalt under de relativt få timene du får med opplæring, bit tenna sammen og ta det som gratis undervisning. Hvis du viser innsats og initiativ og oppå der ikke klager om penger så er det sikkert mange muligheter for høyere lønn mer arbeid, osv. Ting blir ofte lagt merke til på godt og ondt, selv om du ikke merker det med en gang.
Vis hele sitatet...
(min utheving)

Nei nei nei...

Det er det dummeste rådet jeg har hørt! Det er aldri noen grunn til å jobbe gratis for noen arbeidsgiver. Dugnad driver vi med på fritiden, ikke på jobb.

Ryddige arbeidsforhold er alfa og omega for trivsel på jobb. En arbeidsgiver som er så useriøs at han ikke betaler for opplæring er neppe seriøs på andre områder heller og antagelig ikke en arbeidsgiver man vil bruke tiden sin på.

Å ikke ha klar arbeidskontrakter før første arbeidsdag er også latterlig useriøst. At vedkommende er på ferie er det sløveste jeg har hørt. Det kan bare bety at ledelsen er ubrukelig. Det er klart det finnes en stedfortreder for vedkommende som skulle signert kontrakten, noen må jo ha ansvaret på arbeidsstedet.
Theophobia
fisk23's Avatar
Trådstarter
Enig der Cikey, virker ganske så uryddig at det ikke er mekka til arbeidskontrakter eller hvertfall er en stedfortreder der..
Men men, satser på det går fint. Dreiebenk, skjønner absolutt tankegangen!

Takk for svar!
du kan få lønn uten skattekort. får du lønn før skattekortet er levert så får du tilbake de pengene du egentlig ikke skulle betale (i skatt) ved neste lønning. sånn er det vertfall for meg der jeg har sommerjobb, ser ingen grunn får at det skal være annerledes for deg
nei, du får ikke igjen for mye betalt skatt ved neste lønning. Det får du ved skatteoppgjøret som gjøres en gang i året, på våren og utbetales om sommeren, eller høsten for utvalgte grupper.
Jeg har jobbet flere seriøse plasser hvor det har tatt en uke eller så før arbeidskontrakten er på plass. Har fortsatt alltid fått betalt for tiden før signert kontrakt. Bare oppfør det på timelisten din så ordner det seg nok
Sist endret av murloc; 1. juli 2011 kl. 00:26.