Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 4838
Så jeg bor i borettslag og det er folk som pusser opp her hver eneste dag, året rundt. Til og med hver søndag er det fast rutine at naboen borrer i veggen i ca 5 timer før han hamrer og slår løs på alt rundt seg....

Er 12 etasjer her og alle som pusser opp eller bråker sender lydene nedover til leiligheten vår. Jeg er ofte sliten etter jobb og trenger hvile, det får jeg ikke og dermed forsover jeg meg.

Har tatt det opp med borettslaget men de sier at de ikke kan gjøre noe og de vet ikke hvilken leilighet lydene kommer fra. Det er umulig å finne ut hvor lydene kommer fra og da får ikke vi heller gjort noe med saken.

Er så rasende og dritt lei av å konstant sitte og høre på bråk. Vi betaler mye i mnd for å bo her men borettslaget bare fraskriver alt ansvar.

Hva bør vi gjøre?
Enten kjøper du ørepropper som demper lyden, eller så flytter du .. Enkleste løsningen
Trådstarter
Sitat av esselte12 Vis innlegg
Enten kjøper du ørepropper som demper lyden, eller så flytter du .. Enkleste løsningen
Vis hele sitatet...
Ja, jeg vet at man kan flytte. Men fram til vi har tid, mulighet, råd til å flytte, hva er da mulig å gjøre?
desverre er det lite å gjøre. dette er en del av pakka ved å bo i slike store borettslag..

alle driver med sitt. noen lager mye lyd, andre er stille
Sitat av Mia123 Vis innlegg
Ja, jeg vet at man kan flytte. Men fram til vi har tid, mulighet, råd til å flytte, hva er da mulig å gjøre?
Vis hele sitatet...
Om de ikke kan gjøre noe med det må man jo se på mulighetene for å maskere problemet, som for eksempel ørepropper eller hodetelefoner med active noise cancelling.. Men så er det jo begrenset hvor lenge man orker å gå med slikt. Hva med en timestid etter jobb med ANC headset og meditasjon? Ser for meg det vil kunne gi positiv avkastning
Det er jo regler for sånt, spesielt på søndager og andre helligdager. Da skal det være stille, andre dager stille etter kl 23. Anbefaler deg å gå en snokerunde for å finne ut hvem og ta en prat med de, om det ikke gjelder så tar du dette med styreleder.
Er litt sånn i borretslag at man må tåle litt bråk siden man bor tett, men skal være like grenser for alle og ingen skal kunne ture fritt frem som de vil. gjør som gamle folk gjør, ring politi på en helligdag om de bråker da
Les husordensregler til borettslaget ditt.
Hos oss skal sjenerende støy avsluttes klokken 20.00 og det skal være stille etter 23.00.
Søndag ikke lov å bråke.

At det er umulig og finne leiligheten har jeg liten tro på.
At lyden forflytter seg i betongen stemmer. Men lyden vil være betydelig mer støyende for de vegg i vegg eller over og under.
Ta en tur i gangen og følg lyden.

Du kan også sende til styret at du mistenker at vedkommende holder på med ting som krever godkjenning fra plan-og bygge etaten. (Svekker bærende konstruksjon el.)

Slike renoveringen er søknadspliktig hos styret samt kommunen.
Trådstarter
Takk for svar alle sammen.

Har prøvd mange ganger å finne ut hvor lyden kommer fra men er vanskelig her. Mange etasjer og typisk akkurat når vi går og leter så slutter de.

Har lest at i borettslaget vårt skal det være ro på søndag og helligdager og etter 20.00 men det er absolutt ingen som overholder det.
Sitat av esselte12 Vis innlegg
Om de ikke kan gjøre noe med det må man jo se på mulighetene for å maskere problemet, som for eksempel ørepropper eller hodetelefoner med active noise cancelling.. Men så er det jo begrenset hvor lenge man orker å gå med slikt. Hva med en timestid etter jobb med ANC headset og meditasjon? Ser for meg det vil kunne gi positiv avkastning
Vis hele sitatet...
Om jeg er skikkelig sliten kan eg bli var for lyder, da bruker jeg nc headset og nc plugs da for å få litt fred. Headset klarer jeg stort sett maks et par timer i strekk, da trenger jeg "luft", men om jeg fortsatt trenger ro og hvile så bytter jeg til nc earplugs og klarer et par tre timer til. Om jeg orker musikk så slenger jeg gjerne på et par studio headset fra beyerdynamic, de har utskiftbare puter rundt ørene og det ene settet er i velur el noe slikt og er skikkelig mykt og en blir ikke "svett rundt øra" selv etter mange timer. Men siden de ikke er nc, så må en jo spille høyt nok til å overdøve andre lyder og det går ikke om jeg er sliten.

Prisen å betale for å bo urbant i det minste i større boligkompleks er ofte støy. I enebolig kan en i det minste planlegge og tilrettelegge for å stenge ute støyen. Mye vanskeligere og svært mye dyrere å få gjort noe mtp lydisolering i leiligheter. For lyd kan fraktes av alt fra bjelker, rør, bærevegger, gulv, tak etc. Ei venninne som har ME måtte bare ta kostnaden med isolering og det ble veldig dyrt. Men soverommet feks ble et rom i rommet. Etter at vegger, tak og gulv var isolert fra før uten at det hjalp nok.

Om du er fleksibel så kan du bruke "sov i ro", konsert øreplugger eller noice cancelling headset/plugs. Om bråket plager deg så det går utover livskvalitet er det nok best å få fortgang på flyttingen. Og da må du gjerne ha støy i tankene når du skal ha ny plass å bo. Om du skal kjøpe så kan du høre om du kan få satt inn støymåler før du legger inn bud, feks i 24 timer. Da vet du mer om hva du kan forvente. Om leiligheten står tom bør det gå helt fint. Du får leid slikt utstyr forresten. De logger bråket slik at du får se kurver over dB, og tidspunkt etc. Utleier kan sikkert forklare kurvene og verdiene for deg.
Sist endret av _abc_; 23. juni 2020 kl. 22:39.
Hvis folk ikke holder reglene kan du henge opp en lapp ved døra/postkassene eller evn putte en lapp i hver postkasse, kan også ta det opp i styret om det er et styre der. Desverre kan man ikke be folk om å ikke pusse opp. Støy og bråk er irriterende men alltid risikoen og noe man må finne seg i om man bor tett på andre.
På hverdager er det dessverre lite å få gjort, da de fleste følger politivedtekter og da skal det være stille etter 23.00. Men på søndager skal jo folk respektere hviledagen og da er det ikke greit å pusse opp. Om du sender en skriftlig klage til styret på gjentatt søndagsbråk så blir styret nødt til følge opp. For det bryter nok med vedtekter for gården og politivedtekter.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Om jeg er skikkelig sliten kan eg bli var for lyder, da bruker jeg nc headset og nc plugs da for å få litt fred. Headset klarer jeg stort sett maks et par timer i strekk, da trenger jeg "luft", men om jeg fortsatt trenger ro og hvile så bytter jeg til nc earplugs og klarer et par tre timer til. Om jeg orker musikk så slenger jeg gjerne på et par studio headset fra beyerdynamic, de har utskiftbare puter rundt ørene og det ene settet er i velur el noe slikt og er skikkelig mykt og en blir ikke "svett rundt øra" selv etter mange timer. Men siden de ikke er nc, så må en jo spille høyt nok til å overdøve andre lyder og det går ikke om jeg er sliten.
Vis hele sitatet...
Vet akkurat hva du snakker om. Er veldig følsom for lyd selv å kan ikke gå mer en 1 time med bose qc35ii før det blir en badstue i klokkene. Men så fikk jeg formstøpt spesial ørepropper med støyreduksjonsfilter som hjelper mye for meg. Da kjennes det ikke ut som lydene kommer som et lyn inn og treffer hjernen
Ikke noe å få gjort annet enn å fortsette å klage til ansvarlig for borettslaget eller ja flytte selvom ikke det er bare bare heller...
Trådstarter
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Om jeg er skikkelig sliten kan eg bli var for lyder, da bruker jeg nc headset og nc plugs da for å få litt fred. Headset klarer jeg stort sett maks et par timer i strekk, da trenger jeg "luft", men om jeg fortsatt trenger ro og hvile så bytter jeg til nc earplugs og klarer et par tre timer til. Om jeg orker musikk så slenger jeg gjerne på et par studio headset fra beyerdynamic, de har utskiftbare puter rundt ørene og det ene settet er i velur el noe slikt og er skikkelig mykt og en blir ikke "svett rundt øra" selv etter mange timer. Men siden de ikke er nc, så må en jo spille høyt nok til å overdøve andre lyder og det går ikke om jeg er sliten.

Prisen å betale for å bo urbant i det minste i større boligkompleks er ofte støy. I enebolig kan en i det minste planlegge og tilrettelegge for å stenge ute støyen. Mye vanskeligere og svært mye dyrere å få gjort noe mtp lydisolering i leiligheter. For lyd kan fraktes av alt fra bjelker, rør, bærevegger, gulv, tak etc. Ei venninne som har ME måtte bare ta kostnaden med isolering og det ble veldig dyrt. Men soverommet feks ble et rom i rommet. Etter at vegger, tak og gulv var isolert fra før uten at det hjalp nok.

Om du er fleksibel så kan du bruke "sov i ro", konsert øreplugger eller noice cancelling headset/plugs. Om bråket plager deg så det går utover livskvalitet er det nok best å få fortgang på flyttingen. Og da må du gjerne ha støy i tankene når du skal ha ny plass å bo. Om du skal kjøpe så kan du høre om du kan få satt inn støymåler før du legger inn bud, feks i 24 timer. Da vet du mer om hva du kan forvente. Om leiligheten står tom bør det gå helt fint. Du får leid slikt utstyr forresten. De logger bråket slik at du får se kurver over dB, og tidspunkt etc. Utleier kan sikkert forklare kurvene og verdiene for deg.
Vis hele sitatet...
Tusen takk. Det hjalp veldig mye med mange gode råd.

Vi må selge og kjøpe ny leilighet om vi skal flytte, dette er jo en lengre og litt krevende prosess så om vi gjør det skal vi definitivt leie en slik støymåler. Tusen takk for tips.

Det med headsett kan gå men ikke i lengden.
Sist endret av Mia123; 23. juni 2020 kl. 23:23.
Om du har både nc headset og nc earplugs så kan du switche mellom å bruke de. Da blir en ikke like kokt i toppen. Og du får brukbart nc headset og earplugs fra ca tusenlappen og oppover. Og feks silikon ørepropper til konsertbruk demper lyd opp mot 45-50 dB og koster bare en hundrings eller to. De kan vaskes og gjenbrukes. Så om du er sliten å lei nå, så bruk litt av feriepengene til å være ekstra god mot deg selv og skaff deg det nødvendige utstyr som gjør at du får fred og ro når du trenger det.

Ha en fredfull og stille sommer, og kos deg med lydbok på øret, god musikk, hvit støy, asmr, kjør kongens nyttårstale i loop på øret or whatever, mens nc gadgetsene demper alle lydene fra andre rundt deg.