Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 3856
Lappen
Ulempe: kommer til å ta ganske lang tid fordi jeg har angst, som gjør det vanskelig å få øvelseskjørt, tatt obligatoriske kjøretimer, teorien OG oppkjøring. Har også depressiv lidelse, som gjør det vanskelig å være "i form" på kvelden når de jeg kan kjøre med er ledige.
Fordel: selvstendighet

Hund
Ulempe: hakket mindre penger til lappen
Fordel: hjelper på depresjon og angst, som naturligvis er flott fordi egen psykisk helse er viktig, men det kan da muligens gjøre at det går raskere til lappen

Hva ville dere prioritert? Fint om dere leser med snillebrillene, ettersom dette er en ekte problemstilling for meg. Ingenting her er åpenbart for meg, så gjerne kom med argumenter ol. for/imot, så jeg får hørt hva noen utenfra tenker.
veldig kjekt å ha bil vis du skal ha hund så du får kjørt til tur steder og ett must når hunden må til veterinær.
Før eller siden må du ha lappen, går ikke an å leve et verdig liv uten. Tro meg!
Det spørs helt. Bor du alene? Kommer angsten til å gå utover din evne til å ta hånd om hunden? Hunder kan være veldig flotte terapidyr, men med mindre du er hundre prosent sikker på at du enten kan ta hånd om den og gi den det livet den fortjener på egenhånd, eller har familie som er villig til å steppe inn å hjelpe, så burde du tenke deg om en ekstra gang
Hmm. Litt usikker på om jeg har noe jeg skulle sagt i det hele tatt da jeg verken lider av depressiv lidelse eller angst, (på papiret iallefall :P ), men lufter noen tanker for det om:

Hvor mye har du kjørt før? Kan du kjøre bil, eller er alt nytt for deg? Dersom du kjører bil bra, kan du melde deg på et intensivkurs. Ved å ta sertifikatet slik får du unnagjort det obligatoriske på én uke. De stiller derimot noen krav, blant annet at du kan kjøre bil allerede før du melder deg på kurset. Dessuten har de ofte lang ventetid. Både angst og depressiv lidelse er svært individuelt, så du må selv finne ut om dette kunne vært noe for deg. Det positive er jo at du får det obligatoriske unnagjort svært raskt.

Dersom du liker hunder skjønner jeg hvorfor du har lyst på en! Men du må selv bedømme om dette er noe du ønsker å prioritere først, i ditt tilfelle foran sertifikat. Jeg kan ikke snakke for deg, men for meg som liker å ha fullt fokus på én ting om gangen, ville en hund i min besittelse trolig ta vekk fokuset mitt fra lappen. Dessuten er de dyr i drift, og hvis de må til veterinæren går det fort et par tusen. I verste fall ryker resten av sertifikatpengene..

Hvis du tror du klarer å ta lappen uten, ville jeg gått for det. Men hvis du merker at det ikke er gjennomførbart, så kan du skaffe deg en bikkje å tatt det i ditt eget tempo deretter
Sist endret av xghost; 27. oktober 2018 kl. 21:30.
Hvorfor ikke bare skaffe begge deler?
er vel mange som gir bort dyr ol. finn.no. gratis. kjøp deg teoriboka og les den 2-3 ganger. så føler du deg mer selvsikker med øvekjøring.
Jeg ville helt klart valgt lappen. Så heller forsøkt å lånt en hund for å se hvordan det hadde gått. Jeg har hund. Og nei, jeg vil ikke lese med snillebriller, men sier heller hva jeg tenker

Å ha hund kan være mer sosialt enn hva du makter. Du kan komme i situasjoner du ikke har lyst til. Jeg mener det blir feil å f.eks skaffe seg en hund for da blir alt så mye bedre. Det jeg mener er at en ikke skal ta for enkelt på oppgaven. Det er ikke alltid jeg orker å gå tur med hunden, men den må jo like vel ut. Greit at den kan hjelpe på psykisk helse, men slik jeg ser det kan det også være en "byrde".

Jeg sier ikke at du ikke skal skaffe deg hund, men at det kan lønne seg å planlegge dette nøye. Gjerne ha en backup plan i tilfelle det ikke skulle gå. Det kan hende en hund kan hjelpe deg mye, men det er jo ingen garanti. Alle de ulempe du har ført opp under Lappen kan også kanskje gi utslag i ulempe under Hund?
Bor du i bygd eller by? Hvis førstnevnte ville jeg prioritert lappen, sistnevnte hund.
Lappen, det forenkler livet ditt en del, har du ikke råd til bil så kan du kjøpe deg en moped og da er du ikke avhengig av buss og slikt
Du kan jo skaffe deg en ekte bakgårdsbastard som du får nærmest gratis eller helt gratis? Ofte blir blandingshunder også veldig fine hunder i lynnet. Hvor mye preger angst og depresjoner deg i hverdagen? Er det slik at du i perioder blir limt fast i senga og sofa i flere dager i strekk hvor du ikke orker noenting eller klarer du å ha litt struktur slik at du gjennomfører de tingene du må gjennomføre? Dette kan være verdt å tenke nøye gjennom.

Hunden vil jo kreve sitt. Den trenger å luftes flere ganger daglig, den må få komme ut på tur. Helst bør du gå turer i områder slik at hunden vennes til andre mennesker og dyr og blir sosialisert og dermed rolig rundt andre hunder og mennesker. Mat er jo en ting, det kan gjøres relativt rimelig. Men å gå til veterinær koster for kroner, og det selv kun på "vanlig service". Så kan jo ting oppstå, alt fra byller og hd, tarmslyng og infeksjoner. Så tenk litt økonomi også.

Kanskje kan det å ha hund gi deg et løft psykisk slik at du lettere fikser hverdagen og det å få ansvar for et annet levende vesen å måtte gi litt av seg selv kan jo være god terapi bare det. Samt at det å ha hund også fordrer litt struktur. Hunder er vanedyr, de maser på deg til du tar de med ut. Om du tror du klarer dette så tror jeg det å ha hund blir en bra ting for deg.

Du får jo også jobbet litt med angst og depressive tanker og handlinger. Ofte så er jo isolasjon en konsekvens av både angst og depresjon. Det blir en mestringsstrategi. Det kjennes vondt og krevende å gå ut av boligen, så da blir det lett å velge å ikke gå ut. Isolasjon og tilbaketrekking hjelper jo ikke mot angst og depresjon. Tvert imot. Det bygger angst og depressive tanker.

Litt frem i tid når du har vært hundeeier en stund så vil kanskje det å ta lappen kjennes langt enklere og du vil kanskje føle at det blir lettere å gjennomføre både teorikurs, øvelseskjøring og ta kjøretimer. Fordi du har fått fremgang psykisk og har blitt vant til å at du må ut å møte verden.

Bare mine tanker rundt dette. Om det virker fjernt for deg så glemmer du det. Om det ikke så tenk gjennom det jeg sa og se hva som blir rett for deg.

Hunder er ålreite dyr
Sist endret av random67489; 27. oktober 2018 kl. 23:17.
Jeg ville definitivt valgt lappen først, da bil er vanvittig kjekt å ha. Med en gang du får hund så vil du nok føle det litt nervepirrende å dra fra den også, og kanskje tenke litt for mye på det når du er ute å kjører.

Men gjør det du føler passer best. Bare pass på å sett av litt (mye) penger til uforutsette ting som reparasjoner og veterinær.
Pass også på å finne en sund og snill hund som du liker, og sosialiser den mye fra dag en sånn at den ikke blir sjenert og var for fremmede.
Sitat av Dr.Pepper Vis innlegg
Før eller siden må du ha lappen, går ikke an å leve et verdig liv uten. Tro meg!
Vis hele sitatet...
Går fint leve uten bil...

Bor selv på landet uten bil. 6 km til nærmeste butikk. Bikkje har jeg i samme slengen.

Er man ikke avhengig av bil opp mot en jobb, er det fult mulig levet foruten bil.

Har en tjukkas elsykkel. Skor den med piggdekk på vinteren. Vogn bak til de gangene man skal handle stort på butikken.
Sitat av Tilbaketrukket. Vis innlegg
Går fint leve uten bil...

Har en tjukkas elsykkel. Skor den med piggdekk på vinteren. Vogn bak til de gangene man skal handle stort på butikken.
Vis hele sitatet...
Du høres ut som de nav klientene

Lappen hadde vært min prioritering
Sist endret av Mentaltsvak101; 28. oktober 2018 kl. 15:15.
Jobb først deretter lappen
Sitat av fågelwrap Vis innlegg
Du høres ut som de nav klientene

Lappen hadde vært min prioritering
Vis hele sitatet...
nav-klient faktisk, den var god :P Høres mer ut som en kreativ fyr som våger å gjøre ting anndeledes enn normalen, som både er godt for miljøet, billigere også får han mosjon og frisk luft og D vitamin i samme slengen. Virker som en god løsning for TS ihvertfall spør du meg.
Sist endret av Isrsxd; 28. oktober 2018 kl. 15:52.
Sitat av fågelwrap Vis innlegg
Du høres ut som de nav klientene

Lappen hadde vært min prioritering
Vis hele sitatet...
Oida. Nav klient? Føler du deg ikke helt i form idag eller? Noe du har lyst å dele med oss eller snakke om?
Jeg er en såkalt nav klient. Uføretrygda fattig f...


Har dårlig råd. Så prioriterte bort bil pga det koster meg ufattelig mye penger.

Dog så kostet elsykkelen 46.000 inkl vogn til 6000. Piggdekk til 2000 kr pr stk. Så har jeg absolutt ville kjøpt meg en bil, har jeg fått til det.

Men ser ikke nytten med bil opp mot utgiftene det gir over tid. Ser den at bil en en stor fordel, men det er fult mulig leve foruten. Går man inn for det.
Sist endret av Tilbaketrukket.; 28. oktober 2018 kl. 17:18.
HUND! Så kan hunden bygge deg opp også kan du spre til. lappen Jag har hund og katt og elsker de! Har lappen og fin bil også. Men måtte jeg valget hadde det vært dyrene!
Bil først.
Hund er en luksus.
Dette skal også tas vare på, klarer du å gå to turer(minst) hver dag uten hund?
Høres ikke ut som om du har penger til hund heller. (hund er dyrere enn bil)
om du er depresiv og har angst osv, er du da skikket til å ta vare på en hund? greit den gir glede, men du må jo ta vare på dyret også. det trenger mosjon samt å få brukt huet. de fleste jeg kjenner som sliter med det samme som deg kommer seg nesten ikke ut av huset. trass i at de har dyr
Ikke vær så negative folkens. Vi vet jo ikke noe om hvilket nettverk ts har. Kanskje har hun mange gode hjelpere rundt seg som kan stille opp de dagene hun evt. ikke fungerer. Eller kanskje kan hun avtale med en nabo at de kan være behjelpelige med å gå turer eller lufte hunden om hun går helt i kjelleren. Det er mye positivt med å ha hund, det må måtte være den som tar ansvar og den som sørger for mat, lufting etc. Bare det å være rundt en hund kan være helsebringende. Hunder de bryter deg ikke ned, får deg ikke til å føle skam eller klager på deg om formen er dårlig. Tvert imot så er hunder smarte dyr som ser når eieren har en dårlig dag og som gjør sitt for at eieren skal få det bedre.
Sitat av Gladixi Vis innlegg
Bil først.
Hund er en luksus.
Dette skal også tas vare på, klarer du å gå to turer(minst) hver dag uten hund?
Høres ikke ut som om du har penger til hund heller. (hund er dyrere enn bil)
Vis hele sitatet...
Jeg tenker motsatt av deg men med samme argumenter. Bil er det som er luksus og bil er selvfølgelig generelt sett mye dyrere enn hund.
Sitat av Gladixi Vis innlegg
Bil først.
Hund er en luksus.
Dette skal også tas vare på, klarer du å gå to turer(minst) hver dag uten hund?
Høres ikke ut som om du har penger til hund heller. (hund er dyrere enn bil)
Vis hele sitatet...
Hvilken bil er det du har da? En slik? Da er jeg i så tilfelle enig, men er det en normal bil som de fleste har så er bil dyrere. Nå er det jo heller ikke bil TS spør om i første omgang, det er lappen. Det du mener er at TS har råd til all teori, kjøretimer og alt det obligatoriske når det kommer til førerkortet men ikke en hund som en kan få gratis så å si? Jeg er en av de som er litt i mot at TS bare skal gå å skaffe seg en hund, men i og med at hund nesten er gratis å ha (når det kommer til økonomi) så blir jeg bare nødt til å motsi dette da jeg mener det er feilaktig.

Forstår heller ikke hvor du ser at TS ikke har penger til hund? Dette ser ut som rene antagelser (for å være høflig) og vill gjetning. Det eneste jeg ser TS nevne om økonomi er at h*n vil ta lappen så fort som mulig, som sier meg at TS ikke har så dårlig økonomi i og med at det er en stor kostnad.

En hund må heller ikke ha to turer om dagen. Det kommer helt an på bosted. Vet av hunder som ikke får noen turer, som bare løper fritt på eiendommen, det går fint det også. Sier ikke det er optimalt men det er fult mulig.
Det ha hund er ikke nødvendigvis så dyrt. Bil er definitivt mye dyrere. Ca 1000 kr mnd. Avhengig av størrelse på bikkja, hva du forer med.

200 kr mnd i forsikring. Så er man dekt skulle uhellet være ute.

For egen del så har bikkje hjulpet på angsten. Ute i marka opptil flere timer om dagen. Som dere forteller selv, ei bikkje må ut ila dagen. For egen del så har psyken fått seg en real opptur etter anskaffelse av hund.
Sitat av Dr.Pepper Vis innlegg
Før eller siden må du ha lappen, går ikke an å leve et verdig liv uten. Tro meg!
Vis hele sitatet...
Det er så bullshit det du sier der.
Du trenger absolutt ikke lappen for å ha et verdig liv.
Et verdig liv har ingenting med bil eller lappen å gjøre i det hele tatt.

Om valget står mellom hund og lappen så ville jeg gått for lappen først og heller hund senere.
Begge deler blir utgifter og det kan fort skje uforutsette ting både med bil og hund som krever en del mer kronasjer.
Har selv katt og merker det godt på økonomien med våtfor, tørrfor, godbiter, leker, dyrlege osv.
Sist endret av WebsterNick; 29. oktober 2018 kl. 14:37.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Ikke vær så negative folkens. Vi vet jo ikke noe om hvilket nettverk ts har. Kanskje har hun mange gode hjelpere rundt seg som kan stille opp de dagene hun evt. ikke fungerer. Eller kanskje kan hun avtale med en nabo at de kan være behjelpelige med å gå turer eller lufte hunden om hun går helt i kjelleren. Det er mye positivt med å ha hund, det må måtte være den som tar ansvar og den som sørger for mat, lufting etc. Bare det å være rundt en hund kan være helsebringende. Hunder de bryter deg ikke ned, får deg ikke til å føle skam eller klager på deg om formen er dårlig. Tvert imot så er hunder smarte dyr som ser når eieren har en dårlig dag og som gjør sitt for at eieren skal få det bedre.
Vis hele sitatet...
Når vi ikke vet noenting så syns jeg det er greit å være skeptisk. Ikke missforstå meg, jeg er helt enig med deg egentlig. Selv om en har folk rundt seg vil jo ikke det automatisk si at de er så utrolig villig til å ta ansvaret for hunden.

Jeg har i alle fall ingen rundt meg som er villig til å ta ansvaret for hunden. Hadde jeg ikke hatt samboer kunne jeg ikke hatt den. Jo, jeg hadde følt skam og den hadde blitt en byrde hengende over meg til slutt. Nå kan det være jeg sliter litt mer enn det TS gjør, men det er egentlig uvesentlig. Det som spiller en rolle er at TS tenker nøye gjennom dette. Flere ting kan spille inn også. Jeg hadde en blandingshund tidligere. Dette var en hund som krevde mye mosjon. Jeg bodde landlig til og det var fantastisk å ta den med ut på tur. Senere flyttet vi til en storby hvor det heller ble en pest å en plage for meg å lufte den.

Skal en ha valp? Er en da i stand til å gå på dressurkurs med den? Skal en ta i mot en hund en får gratis? Vil en føle seg vel med at hunden ikke lystrer og har en hel haug unoter? Burde en kanskje få tak i en liten hund hvor slike ting ikke er så viktige som f.eks med en større hund? Dette er ting som går innunder hundeanskaffelse generelt, men det betyr ganske mye mer for en som sliter med psyken.

Jeg vil gjerne at TS skal kose seg med en hund å øke livskvaliteten. Men jeg vil også at en tenker nøye gjennom det. For det er ikke bare å skaffe seg en hund som mange her skriver, eller bare plukke en hund som er ledig?

Som tilbaketrukket skriver, (som virker å bo litt landlig til etter som jeg har tolket, men kan jo selvfølgelig være helt skivebom), så hjalp hund på angst og livstilværelsen da jeg bodde landlig til, men ikke i byen. Men det gjelder jo meg og kan være helt annerledes for andre

Maten til hunden koster ikke all verden. Kan ta ett regnestykke her på vår hund, som er en liten hund. Vi kjøper en sekk hos veterinæren, 7.5 KG sekk til 455 kr, som skal holde i 57 dager, hvis vi er nøye på målet, noe vi aldri er og ender med at den får litt mer enn den skal ha, men det er jo vår feil. La oss si 250 kr pr. mnd. Så kostbart trenger det ikke å være.

Det er jo ikke mer enn hva det kostet meg å røyke i en uke tidligere, den gangen jeg gjorde det, og det er det jo mange som har råd til i dag. Dette får jeg vel en kvart tank for på bilen, så bare drivstoffet i seg selv for under en halv uke blir dyrere enn hundematen for en måned. Vil ikke si at det å ha hund er dyrt....
Jeg var helt uten hundeerfaring, men lommekjent med depresjonen. Om det er tilfellet for deg har du garantert undervurdert hvor mye en valp krever. Etter 3 måneder som hundeeier var det noen som sa at de første månedene med valp, er mer krevende enn samme tidsrom med spedbarn. Det virker ganske riktig.

Selv om valpen sover 20 timer i døgnet, er de siste 4 timene intensive. Valper er mobile katastrofer med null peiling på risiko. Om mennesker hadde så god motorikk ved 2 måneder, ville ingen barn overlevd til voksen alder. Du må passe på hele tiden. De første månedene kommer til å kreve en formidabel innsats, du har et ansvar for å gi hunden gode og trygge vaner som skal vare livet ut.

Jeg ble stormforelsket i valpen min, de første ukene var i lykkerus. Trening og gode vaner var en glede i hverdagen. Etterhvert har du tørka så mye piss på gulvet at du blir frustrert. Du kan stå utenfor i en time og vente på at bikkja skal tisse uten resultat, men 3 meter innenfor døra fungerer utmerket for rebellen. Etter 2 måneder sammen har du blitt hele verden for lille dyret, du kan ikke trekke deg fra ansvaret uten å skade bikkja. Du må stå på minst like hardt de påfølgende månedene, også på de tyngste dagene hvor apatien har tatt helt over.

Tiltaksløsheten som følger med depresjonen er kjip når det går utover det fineste kreaturet i verden. Drit i alt det andre du burde ha gjort, så lenge du klarer å følge opp valpen.

Jeg har alltid slitt med negative tanker som kverner oppi huet uten pause. Hunden min merker når jeg starter opp kverna, da setter han seg foran meg. Aner ikke hvordan han har skjønt alt sammen, men vi går ikke videre før jeg har brutt tankemønsteret.

Depresjonen er like i nærheten, selvmordstankene stikker innom fra tid til annen. Det blir ikke aktuelt igjen før om 12-14 år, statistisk sett. Frem til da skal jeg kose meg med verdens beste lille gutt.

En bil er en stor fordel fra første stund, men til syvende og sist et garantert tap. Ikke kan den gi trøst eller støtte heller.
Det går fint uten bil de aller fleste steder her i landet. De som sier det er så viktig med bil overdriver som oftest fordi de er så vant til å kjøre bil og tror det er en skjebne verre enn døden å måtte gå eller ta bussen. Det er det selvsagt ikke. Like greit å ikke bli vant til å kjøre bil i ung alder så holder du deg frisk og rask lenger. Kjøp eventuelt en sykkel.

(Det finnes selvsagt noen som bor langt pokker i vold med to mil til butikken og en buss som går to ganger om dagen, men det hører til sjeldenhetene)

(Kjekt å ha lappen sånn i tilfelle da, til noen oppgaver er bil uvurderlig, men i hverdagen burde de fleste kunne klare seg uten bil)
Gå for hund å spar litt lenger til lappen ville eg gjort!
Jeg er vokst opp med hunder og kan si at en valp er som en unge på speed de første månedene. Du får utrolig mye igjen for det, men det er så absolutt ingen enkel oppgave. Det koster å ha hund, spesielt når de må til veterinær. Hunder har fått meg ut av kjipe tider, uten tvil, men du må ut hver eneste dag og gjerne gå lenger enn 10 min før hunden er fornøyd. En sliten hund er ofte en glad hund. Du blir sprekere og setter mer pris på skog og mark.

Billappen er også en utrolig god følelse av frihet, så lenge du har tilgang til bil. Det er igjen ganske så dyrt, men da kan du også kjøre hvor du vil, når du vil.

Jeg kan ikke si noe for deg, da jeg ikke vet hvordan du er med å gå ut av døra. Uansett, så vil du få noe ut av begge. Har du gode kollektive muligheter, ville jeg spart pengene og gått for hund, forutsett at du er en person som trives utendørs
Lykke til