Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 15762
Nå som jul nærmer seg begynner det å dukke opp gløgg i butikkene, og jeg lurer rett og slett på om noen har gode forslag til hvilken vin man kan bruke til gløggen?

Til helga går turen til søta bror, så i den sammenheng hadde det vært supert om jeg kunne plukket med meg en eller flere flasker som jeg kan kose meg med gløgg til i vinternettene fremover.

Jeg har prøvd å google litt, men får for det meste dissuse svar, så hadde satt pris på egne erfaringer
Den aller aller billigste så lenge den er rød. Det spiller virkelig minimal rolle.
hjemmebrent igløgg er knall :-P synes det er bedre enn rødvin, faktisk :-)
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Den aller aller billigste så lenge den er rød. Det spiller virkelig minimal rolle.
Vis hele sitatet...
Virkelig? Jeg har tidligere hørt at dårlige og sure viner setter dårlig smak på gløggen. Men det høres jo bra ut det du sier, så blir det ikke så dyrt heller.
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Virkelig? Jeg har tidligere hørt at dårlige og sure viner setter dårlig smak på gløggen. Men det høres jo bra ut det du sier, så blir det ikke så dyrt heller.
Vis hele sitatet...
Det skal sies at jeg bare har prøvd gløgg fra flaske og den blir så søt at du omtrent ikke kjenner vinsmaken. Skal du lage "ordentlig" gløgg med bare vin og eget tilsatt krydder kan det kanskje hende det spiller en rolle, men jeg tviler.
Neida, skal bare blande vin med sånn gløgg og krydder fra butikken. Takk for svar! Da går jeg for den billigste jeg finner.
I Danmark selger de noe vinskvip i melkekartonger til 20,- literen som smaker saft. Finner du sånn vin i Sverige kan du droppe akkurat den, men jeg antar at en hvilken som helst vin i flaske som koster over femtilappen er mer enn
bra nok.
kanskje en ganske fruktig vin?
Trust me, jeg har faktisk litt peiling: så lenge du ikke kjøper dessertvin eller lignende spiller det ingen rolle. Kjøp den billigste skitvinen fra Italia eller Spania så funker det helt fint. Canepa eller Sangiovese er to viner du kan se etter som funker helt greit, billige er dem også(typisk vin som man bruker i saus).

Sitat av tromsøfreaken Vis innlegg
kanskje en ganske fruktig vin?
Vis hele sitatet...
Alle viner kan klassifiseres som fruktige... Det er bare noobz som kaller en vin fruktig
No offence
Plukk med deg litt svensk gløgg også om du først skal til Sverige!

http://lovelypackage.com/wp-content/uploads/2009/05/blossa5edit.jpg

http://resources0.mynewsdesk.com/files/d526342173e11449bc365b0739e4eda2/resources/ResourceHiresImage/thumbnails/dufvenkrooks_lattgloggar_2010_1_new_medium.jpg

http://img716.imageshack.us/img716/6829/3381e1319445838381.jpg http://img684.imageshack.us/img684/8451/3380e1319444316396.jpg http://img213.imageshack.us/img213/3676/3382e1319982841863409x1.jpg
Som nevnt, kjøp det billigste du kommer over. Forskjellen er at du kan få gløgg til 90kr pr liter, eller 4800kr pr liter. Smaken er den samme. Spiss gjerne til gløggen med vodka, bare ikke ødelegg smaken med for mye sprit. (Husk at det ikke skal koke)
Sist endret av FarmerJoe; 14. november 2011 kl. 06:20.
Alle viner kan klassifiseres som fruktige... Det er bare noobz som kaller en vin fruktig
No offence
Vis hele sitatet...
Dette blir feil og si moret, det blir det samme som og si at alle viner kan kalles søte, fordi alle viner i mer eller mindre grad inneholder fruktose (fruktsukker).

Det er klart at alle viner vil på en eller annen måte smake av frukt iogmed at de er laget av frukt. Men det finnes masse viner (og da spesielt eldre viner) som er svært lite fruktige og heller preget av de tertiære aromaene. Disse kan da ikke kalles fruktige.
danskene er ivri på rom i gløggen. Testet det ut, og det er faktisk mye bedre enn rødvin. Tror rødvinblandinga er en sånn kjip norsk oppfinnelse, fordi vi ikke har råd til rom

Anbefaler deg å plukke med deg en flaske rom isteden fra søta bror.
Sitat av danseku Vis innlegg
Dette blir feil og si moret, det blir det samme som og si at alle viner kan kalles søte, fordi alle viner i mer eller mindre grad inneholder fruktose (fruktsukker).

Det er klart at alle viner vil på en eller annen måte smake av frukt iogmed at de er laget av frukt. Men det finnes masse viner (og da spesielt eldre viner) som er svært lite fruktige og heller preget av de tertiære aromaene. Disse kan da ikke kalles fruktige.
Vis hele sitatet...
Ble litt feil å si, jeg kan si meg enig i det. Se på tidspunktet for posten og legg til en god del Dry Martinis så har du tilstanden; ikke like reflektert.

Men, Jeg vil nå si at en gammel La Tâche, Krug Grande Cuvée eller Château Mouton Rothschild fortsatt kan kalles fruktig; selv om det ikke alltid er frukt som er første tanke som kommer fram. Men, jeg ble da litt nysgjerrig på hva vinnerdene sier om dette, skal høre med gutta

Sitat av bjakolle Vis innlegg
danskene er ivri på rom i gløggen. Testet det ut, og det er faktisk mye bedre enn rødvin. Tror rødvinblandinga er en sånn kjip norsk oppfinnelse, fordi vi ikke har råd til rom

Anbefaler deg å plukke med deg en flaske rom isteden fra søta bror.
Vis hele sitatet...
Nei, det kommer nok ikke av at vi er kjipe og har lite penger.
Gløgg/glühwein er en greie som stammer fra Tyskland og det har alltid blitt brukt vin som base i gløgg.

Kan legge til at jeg fikk svar fra gutta(vinkelnere, så vil si de har litt faglig tyngde i duskusjonen).

"På et grunnleggende nivå kan alle viner klassifiseres som fruktige."
/diskusjon

Nå vet jeg ikke hvor mye gamle bordeaux viner og champagne du har drukket, men at en nv krug er fruktig synes ivertfall jeg er totalt skivebom.

Edit : Vell det var jo det jeg skrev tidligere, alle viner er mer eller mindre fruktige. Man kan fremdeles klassifisere en vin som fruktig fordi det finnes viner som er mindre fruktige, og kanskje har mer tertiære og mineralske aromaer.
Sist endret av danseku; 14. november 2011 kl. 13:18.
Jeg har ingen peiling på vin, og det er ikke meningen å komme her å ødelegge en diskusjon med irrelevant ukyndighet n' shit, men viss du ser tilbake hvor diskusjonen begyndte, så refererte tromsøfreaken til en "ganske fruktig vin", altså en vin med høy "fruktighetsgrad". Etter det du sier kan vi vel konkludere med at La Tâche, Krug Grande Cuvée og Château Mouton Rothschild er lite fruktige viner.
Følte bare jeg måtte sette diskusjonen i en litt ny kontekst, siden den sporet litt av

/diskusjon
Sitat av McLovin Vis innlegg
Etter det du sier kan vi vel konkludere med at La Tâche, Krug Grande Cuvée og Château Mouton Rothschild er lite fruktige viner.
Følte bare jeg måtte sette diskusjonen i en litt ny kontekst, siden den sporet litt av

/diskusjon
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis lite fruktige, men at det er andre tanker som først kommer fram om du lukter/smaker på dem.
Feks å lukte en Krug Grande er i mine øyne omtrent som å dyppe hodet i en bolledeig.. Veldig lik lukt akkurat der. Men, så kommer frukten smygende i bakgrunnen.
Så den er fortsatt fruktig, men på en annen måte enn du feks kjenner fra en eller annen random sauvignon blanch
Dette avhenger veldig av årganger ivertfall på bordeaux vinen, jeg har drukket Château Mouton Rothschild som er lite fruktige og andre årganger som er mer fruktige.

Her er det snakk om forskjeller i fruktighet, og å si at det ikke er forskjell på fruktigheten på viner er FEIL.
Sitat av danseku Vis innlegg
Nå vet jeg ikke hvor mye gamle bordeaux viner og champagne du har drukket
Vis hele sitatet...
Hehe. Litt av hvert og alt for mange Jeg begynte å drikke viner fra det øvre sjiktet i veldig ung alder, alt for ung til å sette pris på hva jeg fikk i glasset. Husker jeg var på Bagatelle en kveld jeg var 16/17 og fikk servert noe helt insane greier i kjelleren der: men jeg hadde ingen peiling whatsoever og jeg kan nesten si det er bortkastede dråper. Jeg hadde ikke noe grunnlag for å sette pris på vinen, selv om opplevelsen var kul.
Det er i de siste 3 årene interessen faktisk har gjort seg mer gjeldende og jeg har registrert og brydd meg om hva jeg har fått i glasset. Jeg skal på ingen måte si jeg er noen ekspert innen emnet, det er maaaange av mine venner som regelrett parkerer meg, men jeg har nok en større forståelse hva angår vin enn den generelle nordmann.
Sist endret av moret; 14. november 2011 kl. 13:36.
Hvis du har drukket dyrere eldre champager
(salon, krug clos du mesnil, dp oeno etc) og fremdeles mener dette er fruktige viner synes jeg ikke du har lært spesielt mye.
Kjøp en kartong rødvin til en ok pris.
Kartongviner er flott til sånt, i tillegg til at du har mer vin igjen som du kan nyte under middagen

Det, er dobbel glede det!
Sitat av danseku Vis innlegg
Hvis du har drukket dyrere eldre champager
(salon, krug clos du mesnil, dp oeno etc) og fremdeles mener dette er fruktige viner synes jeg ikke du har lært spesielt mye.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du har misforstått hva jeg mener her.
Jeg mener jo ikke akkurat at disse vinene er saft.