Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3523
Jeg lurer på hvordan lovverket er rundt det å selge varer hjemmefra, som en butikk, men kun etter avtale med kunden. Så er det noen regler man må forholde seg til, eller er det fritt fram for å ha en butikk i sitt eget hjem? Eller må man ha konkrete åpningstider for å kunne kalle seg en butikk og ha lov til å selge noe?

Tenker hovedsakelig på butikkspesifikke regler, har skatt og sånt noenlunde under kontroll, så trenger ikke svar som inneholder regelverk rundt skatt og lignende.
Om du skal ha det som et firma, eller en offentlig butikk, er jeg ikke helt sikker. Men privat salg av varer derimot er helt lovelig. Ser jo eksempler på garasjesalg og finn.no.
Men en annen ting å tenke på er jo om du skal ha som en liten privatbutikk, om du kjøper inn og selver på privaten, vil jo du på profitt på dette, og det skal egentlig skattes. Er litt usikker på det temaet, men skal gå greit med småsalg, sånn som garasjesalg etc

Naboen f.eks har jo utstillinger i huset sitt, og selger. Han har ingen papirer eller noenting, men sjekk litt her, kjipt å gå på en juridisk smell.
http://lovdata.no/
Skal være registrert som firma. Så blir ikke salg som en privatperson.
Men takk for svar, selv om jeg egentlig ikke ble så mye klokere av det
Ikke 100% sikker hva som skal til for å kunne kalles "butikk" med henhold til åpningstider o.l. Men du kan jo f.eks. åpne en slags nettbutikk, hvor man i første fase kun har mulighet til å avtale å hente varene? (dvs. ingen posting av ting) Da vil jeg tro du har fullt lov til å kalle det "butikk".
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Skal være registrert som firma. Så blir ikke salg som en privatperson.
Men takk for svar, selv om jeg egentlig ikke ble så mye klokere av det
Vis hele sitatet...
Om ikke jeg gjorde deg klokere, så tror jeg lovdata vil
Eller så kan du jo bare ta en kjapp telefon til en f.eks markedsmann (husker ikke stilling). Han vil nok gi det mye mer konkret informasjon en vi som sitter sent oppe om kvelden kan. hehe.
Skal du drive som firma er det viktig å huske at du må rette deg etter reglene i forbrukerkjøpsloven, ikke kjøpsloven. I tillegg kan det være spesifikt lovverk som dekker det du har tenkt å selge.
Du må bare vite at i 99% tilfelle trenger du en tillatelse eller konsesjon fra myndigheter. Og i norge er det din PLIKT å vite, så sett deg grundig inn i detaljsalgloven, ansvar og eventuelle rettigheter. Lykke til
Takk for alle svar!
Ser ut som om jeg burde kontakte noen som har ordentlig peiling på dette ja, ble ikke så veldig mye klokere av dette. Har uansett utrolig mange timer med planlegging og lesing før det blir noe realitet så.
Jeg jobber med det samme
I mitt tilfelle; nettbutikk.
Det er ikke noe i veien for å kunne ha varelager med utlevering hjemme, selv om jeg ikke kan vise til noen lov på dette.

Som du sikkert vet, så endrer spillreglene seg så snart du omsetter for mer enn 50k. Siden jeg ikke er der, så vet jeg ikke hva som gjelder da.
Det er mulig det også er andre regler som gjelder for AS eller DA, jeg har enkeltpersons foretak.

Jeg bruker http://www.bedin.no/ svært mye, du kan også ringe til de(gratis?) for å få hjelp.


Lykke til!
Det med 50k i omsetning forandrer vel bare på skattereglene, med mindre jeg har oversett noe annet der.
Har vært innom den nettsiden du linker til fra før av, men takk for svar!
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Det med 50k i omsetning forandrer vel bare på skattereglene, med mindre jeg har oversett noe annet der.
Har vært innom den nettsiden du linker til fra før av, men takk for svar!
Vis hele sitatet...
50K forandre ikke "skattereglene". Omsetning over 50k i ett kalenderår medfører derimot at du skal mva registrere selskapet ditt
Sist endret av pappagutt; 14. januar 2011 kl. 21:39.
Ja, jeg vet det. Mva er vel en form for skatt.