Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3827
Anonym bruker
"Ydmyket Steinbit"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei

Søkte på en jobb og ble kalt inn til intervju, dette varte i ca 10min. Ble bedt om å møte opp dagen etter for en orientering, etter denne orientering ble jeg kalt inn til teoretisk opplæring som skal vare i 4 dager.

Jeg har ikke fått en formell beskjed om at jeg har fått jobben, eller hvordan lønnsbetingelsene er.

Jeg har ikke lyst til å kaste bort x antall dager for opplæring noe jeg ikke får betalt for. Hva burde jeg gjøre og hva synes dere?
Når skal du dit i morgen? Ring før du skal dit og spør om alt du vil vite. Dette er ting du egentlig bør spørre etter på intervjuet vet du hehe
Anonym bruker
"Ydmyket Steinbit"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Haha ja.. "burde ha skulle ha visst", er ikke så erfaren på intervjuer (enda).
Fort gjort Ville i hvert fall sørget for å få vite alt du trenger første dagen, så du ikke kaster bort tiden din
Anonym bruker
"Ydmyket Steinbit"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg har inntrykket av at de ikke betaler lønn under opplæring heller, er dette unormalt og hva burde jeg tenke rundt dette?
Det er ikke noe du kan regne med nei, selv om jeg aldri har jobbet et sted uten betalt opplæring.

Edit: Jeg tulla! Da jeg jobbet som selger var det ikke betalt opplæring
Sist endret av seroto9n; 14. februar 2017 kl. 20:48.
Anonym bruker
"Ydmyket Steinbit"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Leser flere steder at man har krav på lønn under opplæring (raskt googling). Ikke nødvendigvis like mye som vanlig lønn, og at mange arbeidsgivere vet hvordan man manipulerer dette, spesielt ungdom
Anonym bruker
"Flirende Havmunk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg ville møtt opp neste dag for å få informasjon, dette er nok det de gjør første dagen din, også får du kontrakt etter læretiden din. Hvordan du håndterer denne tida er opp til deg, men vit at det er veldig mange arbeidsledige på søken og lista på CV-er og søknader er nok lang
Anonym bruker
"Ydmyket Steinbit"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Anonym bruker
"Ydmyket Steinbit"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
"du skal ha lønn under opplæring", finner forøvrig ikke noe om dette i arbeidsmiljøloven da...
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
"du skal ha lønn under opplæring", finner forøvrig ikke noe om dette i arbeidsmiljøloven da...
Vis hele sitatet...
Det normale i et arbeidsforhold er at arbeidstaker yter arbeidskraft i bytte mot lønn fra arbeidsgiver. Arbeidstid er definert som den tid arbeidstaker står til disposisjon for arbeidsgiver jfr Arbeidsmiljølovens § 10-1. Hvis du er pålagt til å ta denne opplæringen for å få jobben, skal det anses å falle inn under definisjonen for arbeidstid. Du må imidlertid kreve lønn for den arbeidstid du yter din arbeidsgiver selv.

Forøvrig er det meste av lønn og slikt ikke dekt under lov, men under avtaler, enten mellom deg og arbeidsgiver eller arbeidsgiver og fagforbund.
Hvis de ikke betaler lønn under opplæring så styr unna.
Anonym bruker
"Ydmyket Steinbit"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for gode svar tar en prat idag.
Avdanka debattant
Adeith's Avatar
Hvilket firma er dette? Hørtes merkelig mye ut som ett jeg har jobbet i..
Anonym bruker
"Ydmyket Steinbit"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sendt deg en pm.
Anonym bruker
"Ydmyket Steinbit"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Det visste seg slik at de ikke tilbød lønn under opplæring, og heller var man ikke sikra jobb før en "evaluering" etter all opplæringen. Da sa jeg at jeg droppa det