Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2960
Det er sikkert ikke bare jeg som drømmer om å kunne starte noe for meg selv og gjøre noe man virkelig har lyst til og brenner for i motsetning til å f.eks jobbe på lager hver eneste dag:-)

I dag er det jo bla. mulighet for å få støtte av NAV for å starte egen bedrift ut ifra hva jeg har forstått.

Tenkte jeg kunne starte denne tråden for å høre om det er noen freaks som faktisk har tatt steget ut og startet noe eget?Dele litt erfaringer og historier kanskje?
jeg ville ikke ha sluttet i jobben før jeg hadde fått ferdig alt av papirer og det praktiske i orden..

ville også startet med noe jeg er god på og kan veldig godt
Sitat av knutazz Vis innlegg
jeg ville ikke ha sluttet i jobben før jeg hadde fått ferdig alt av papirer og det praktiske i orden..

ville også startet med noe jeg er god på og kan veldig godt
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig ikke. Her er det mer snakk om hva folk har av erfaringer osv:-)
Sist endret av jamesclark; 8. august 2012 kl. 09:33.
Svært få som får støtte dersom det ikke er spesielt nyskapende/innovativt.

Anbefaler på det sterkeste å starte opp som hobbyvirksomhet og se om det er grunnlag for utvidet drift, du ser fort om det er sannsynlig at det kan forsvare full tid.
Glem støtte. Til og med Innovasjon Norge er vanskelige og det tar ~6mnd fra man får svar.
Tips:
1. Les om startup og metodikk, fortrinnsvis Lean
2. Gå på en Startup Weekend, arrangeres i høst rundt om i landet.
3. Spar opp slik at du overlever 3 måneder uten å tenke på inntekt.
Det er veldig mange som starter noe og feiler, hvorfor ikke starte noe og syssle med det på fritiden og evnt slutte i jobben hvis det blir en suksess?
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Det er veldig mange som starter noe og feiler, hvorfor ikke starte noe og syssle med det på fritiden og evnt slutte i jobben hvis det blir en suksess?
Vis hele sitatet...
Absolutt. Helt enig i det å spare opp penger som man ikke er avhengig av inntekt i noen måneder også...Men er det noen som faktisk har tatt steget ut og gjort noe eget?DET hadde vært gøy å høre om
ja jeg har et nuf og leier meg ut som konsulent etter arbeidstid og i helger til de som måtte trenge IT hjelp i nærmiljøet
Jeg har gjort det... kan vel si såpass at det er et helvete med alle regluleringer, regnskap, skatter og avgifter og dette ødelegger veldig mye. Dersom du klarer å kommer over dette (cayman?), eller kanskje tjener så godt at du kan betale andre for å gjøre hele jobben for deg, så er det ganske digg med den friheten det innebærer å drive for seg selv. Man jobber når og hvor man vil, ingen regler på hva du skal gjøre og når det skal gjøres, ingen grense for hva du kan tjene osv.

Og glem støtte, hvis du ikke kan få det til å gå rundt uten støtte er det ikke verdt det. Siden du allerede har fast jobb ville jeg anbefale å spare opp så mye penger som mulig i noen måneder, mens du jobber så kan du opprette firma og få alt i orden slik at det er klart når du endelig begynner.
Sitat av jamesclark Vis innlegg
Absolutt. Helt enig i det å spare opp penger som man ikke er avhengig av inntekt i noen måneder også...Men er det noen som faktisk har tatt steget ut og gjort noe eget?DET hadde vært gøy å høre om
Vis hele sitatet...
Mulig det ikke vil være rett veien for deg å gå, men en kompis av meg startet eget firma for ikke så lenge siden, sponset av et par års salg av droger av varierende natur. Når han satt med omtrent 300000 satte han dette i omgang og startet eget AS, pluss at han sitter med en grei sum å leve av til dette tar av nok til å leve av.
Helt enig med de andre, å få støtte kan du så og si bare drite i med en gang. Er ikke alltid så lurt å si opp jobben og ta en kjempesjanse, start heller smått på fritiden og se om det har potensiale først. Og som Warz sier, hvis ikke skatter, avgifter og reguleringer tar knekken på deg innen et år er du god.
Sist endret av IpN; 8. august 2012 kl. 13:00.
Sitat av PairADice Vis innlegg
Mulig det ikke vil være rett veien for deg å gå, men en kompis av meg startet eget firma for ikke så lenge siden, sponset av et par års salg av droger av varierende natur. Når han satt med omtrent 300000 satte han dette i omgang og startet eget AS, pluss at han sitter med en grei sum å leve av til dette tar av nok til å leve av.
Vis hele sitatet...
Starte eget firma med penger fra narkotikasalg? Hva skjer når myndigheter begynner å spørre hvor alt utstyret kommer fra og vil vite hvor pengene kommer fra?
Det tror jeg ikke blir noe problem på usle 300.000 kroner.
Om det ble stiftet as med 100.00 i EK pluss stiftelseskostnader, etc så er har fort rent ut 120K alt der.
Da er resten av beløpet som småpenger å regne og bør være fult mulig å finne på en plausibel forklaring om myndighetene skulle banke på døra.
Det er kjempelett og gratis å starte enkeltmannsforetak, 5 min på Brønnøysund. Du kan tjene opp til 50.000 kr uten å tenke på MVA og med begrenset regnskapsplikt (altså du må ha oversikt og fylle inn disse tallene på selvangivelsen men trenger ikke revisor eller noe slikt). På den måten blir det lett å begynne i det små for å se hvor interessert du virkelig er og om det er liv laga. De vanlige rådene er å legge detaljerte planer, gjøre markedsunderøkelser og det kan være lurt...mn det florerer av de rådene.

Hvis du leser Rework: http://37signals.com/rework/ er det litt motsatt råd, nemlig å prøve seg frem ettersom man ikke kan vite alt på forhånd. Det lureste er nok å gjøre litt begge deler, men hvis det er mulig å starte i det små på fritiden så har du veldig lite å tape og veldig mye du kan tjene.

Jeg har begynt i det lille og så det har begynt å balle på seg allerede så det er nok ikke lenge før jeg jobber 200% (jobb + enkeltmannsforetak)...

Lykke til!