Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 4947
Hei!

Er det noen sjanse å få politiattest på dagen? Tenker å dra til Politihuset på Grønland å høre i morgen kl 8. Har et intervju hos den amerikanske ambassaden kl 9, men har selvfølgelig glemt å søke etter politiattest (nødvendig for mitt visum). Reisen er 25.06 og neste møte hos ambassaden som er ledig er 05.06.

Knappt med tid andre ord.
Det virker ikke helt slik:

Sitat av Politi.no
Oslo politidistrikt oppfordrer deg til å sende søknaden i posten
Hos oss er det Bevillingsavsnittet ved Utlendings- og forvaltningsseksjonen som saksbehandler og utsteder politiattest. Hvis du er folkeregistrert i Oslo kan søknaden sendes til:
Oslo politidistrikt
243 - Politiattester
Postboks 8101 dep
0032 Oslo

Eller e-post:

NB! Husk å legge ved kopi av legitimasjon hvis du søker per post eller e-post. Søknader sendt per post/e-post som mangler kopi av legitimasjon vil bli returnert.

Alle politiattester sendes hjem til søker på den adressen som er opplyst i søknadsskjemaet. Personer/norske borgere som oppholder seg i utlandet og trenger politiattest i forbindelse med visumsøknader og lignende, kan sende ferdig utfylt søknad om politiattest og kopi av norsk pass per post til Oslo politidistrikt eller per epost til . (OBS - dette gjelder personer som har sin siste folkeregistrerte adresse i Oslo).
Vis hele sitatet...
Videre må du ha med ID når du skal søke, og:

Sitat av Politi.no
i søknaden må du opplyse om kvifor du treng attesten, og du må leggje ved stadfesting frå [den] som har bede deg leggje fram politiattest.
Vis hele sitatet...
https://www.politi.no/oslo/tjenester...Tema_293.xhtml
https://www.politi.no/oslo/tjenester...Tema_318.xhtml
Sist endret av OstiasMoscas; 15. mai 2012 kl. 00:21.
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Nei, det er ikke mulig. Jeg var i samme situasjon i fjor, og fikk beskjed om at jeg ikke trengte attesten bare jeg tok med evt. forelegg og lignende.
esl
twist?
esl's Avatar
Trådstarter
Sitat av kosepaa Vis innlegg
Nei, det er ikke mulig. Jeg var i samme situasjon i fjor, og fikk beskjed om at jeg ikke trengte attesten bare jeg tok med evt. forelegg og lignende.
Vis hele sitatet...
Denne ferieturen ble plutselig et mareritt. 2-4 ukers ventetid på politiattesten, opp til 3 måneders behandlingstid på visasøknaden pga forelegg. Satser på at kun forelegg er nok, ellers er det adios ferie og en sur frøken!
Sist endret av esl; 15. mai 2012 kl. 01:14.
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Sitat av esl Vis innlegg
Denne ferieturen ble plutselig et mareritt. 2-4 ukers ventetid på politiattesten, opp til 3 måneders behandlingstid på visasøknaden pga forelegg. Satser på at kun forelegg er nok, ellers er det adios og en sur frøken!
Vis hele sitatet...
Skjønner godt hva du mener. Men det kommer helt an på hva du har fått forelegg for. Har du fått for besittelse f.eks. kan det bli vanskelig.
Skal du til usa ?
Edit: seff skal du det, burde lese litt mer jeg :P
Men du kan legge ved at det haster og eventuelt kopi av biletten så kanskje dem ikke er så nazi alikevell
Sist endret av SRB; 15. mai 2012 kl. 01:20.
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Glemte selvfølgelig å nevne at jeg fikk politiattesten i posten etter ~10 dager.
Går fint ann å skaffe politi-attest på dagen, men er vanskeligere i byene, ettersom de som tar seg av det naturligvis har mer å gjøre. Fikk høre ifra arbeidsgiver at jeg trengte å søke om visum da jeg var på ferie hos familie ute i gokk, så jeg ringte lokale lensmannen og spurte pent om dem kunne hjelpe meg hvis jeg kom bortover til dem.. "Tja... etter lunch?".
Gikk derifra med attesten 40 minutter etter at jeg ringte dem

tldr; reis til landsbygda, der går det kjapt. Om du rekker å reise ut av byen og tilbake igjen i tide kan nok vanskelig.
Sist endret av jarmund; 15. mai 2012 kl. 06:41.
Har også fått attesten på dagen.
esl
twist?
esl's Avatar
Trådstarter
Oppdatering:
Politivakta i Oslo hadde ikke mulighet å skrive ut attest. Da gikk mer på tilgang\teknologi enn vilje og henviste til "Bøtekontoret" med 2-4 ukers behandlingstid. Ringte dog kl 1 på natta.

På den amerikanske ambassaden gikk det veldig greit. Han så kjapt (et blikk) på forelegget (som var førerkortbeslag 4mnd & 8k bot), spurte om det var alkohol inne i bildet (nei) og sa da at jeg ville få visa i posten etter 1 uke.

Så ut som det ordnet seg :-)
ESL, bra det ser ut til å gå greit. Hvis du søkte B2 visum pga "kontakt med politiet", vil du sansynligvis bli tatt inn til 2. grads forhør når du ankommer USA. De vil nok spørre om det samme som ambasaden, så det kan være kjekt å ha forelegget, og evnt politiattest i håndbagasjen. Regn med at det kan ta noe ekstra tid ( time eller to har jeg hørt ), men er mest en formalitet. God ferie.
Det som er mest irriterende er at om du kjenner noen som jobber i politiet/i skranken så får du den på minuttet.