Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 9469
Hvorfor er det sånn i Norge (stort sett alle andre land også vil jeg tro) at tannpleie er så veldig dyrt og ikke blir dekket til en viss grad av staten?

Snakker vi debatt?
Fordi statskassa hadde gått tom når omtrent hele befolkningen må fikse tennene. Dyr afære er det. Var hos tannlegen på Mandag. En sjekk koster 850 kr. Det for 2 røntgenbilder og litt skraping av tannstein.
Sist endret av mo3; 29. mars 2012 kl. 22:50.
Ja, jeg har skjegg
Clayton's Avatar
Er tannlege gratis i fengsel? Man kunne jo eventuelt gjort et lite "stunt"
Sitat av Clayton Vis innlegg
Er tannlege gratis i fengsel? Man kunne jo eventuelt gjort et lite "stunt"
Vis hele sitatet...
Ja, i fengsel og militæret.
Tynn i håret
ha12d's Avatar
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Ja, i fengsel og militæret.
Vis hele sitatet...
Man får også dekket tannlegen om man er på yrkesrettet attføring.
Sitat av ha12d Vis innlegg
Man får også dekket tannlegen om man er på yrkesrettet attføring.
Vis hele sitatet...

Ordningen med yrkesrettet attføring opphørte 01.03.2010, og det kalles nå for arbeidsavklaringspenger. Blir tannhelse fortsatt dekket der?
Du får dekket tannhelsen din frem til du fyller 20. Så om du er under 20, hiv deg i tannlegestolen :-)
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Når jeg var under rusbehandling fikk jeg dekket alt av tannlege. Meget kjekt, siden tenna får medfart under missbruk...
Sitat av Poppee Vis innlegg
Du får dekket tannhelsen din frem til du fyller 20. Så om du er under 20, hiv deg i tannlegestolen :-)
Vis hele sitatet...
Er dette 100% sikkert? Kan noen andre bekrefte det...
Har seg slik at jeg sliter med tannhelsen min og får utrolig mange hull ut av det blå, selv om jeg ikke drikker særlig mye søtt eller spiser godteri.

Når jeg var hos tannlegen min i begynnelsen av året spurte jeg om dette med hvor lenge tannhelsen er dekket, og hun sa at det er gratis ut det året man fyller 18. Nå har jeg fylt 18 i år og har stresset veldig med å få fikset tennene mine før neste år sånn at jeg slipper å betale neste år...
Sitat av CHillZoNE Vis innlegg
Når jeg var under rusbehandling fikk jeg dekket alt av tannlege. Meget kjekt, siden tenna får medfart under missbruk...
Vis hele sitatet...

Men det er vel bare vanlige hull som dekkes? Mange rusmisbrukere mangler jo halvparten av tenna - de får ikke dekket hverken kroner, bro eller skru-inn tenner såvidt jeg har hørt.
Tannlegen hadde vist en venn av meg hvordan han skulle bruke tanntråd,
på regningen stod det:
* Opplæring i bruk av tanntråd 250 kr ,-
Sitat av Zetta Vis innlegg
Er dette 100% sikkert? Kan noen andre bekrefte det...
Har seg slik at jeg sliter med tannhelsen min og får utrolig mange hull ut av det blå, selv om jeg ikke drikker særlig mye søtt eller spiser godteri.

Når jeg var hos tannlegen min i begynnelsen av året spurte jeg om dette med hvor lenge tannhelsen er dekket, og hun sa at det er gratis ut det året man fyller 18. Nå har jeg fylt 18 i år og har stresset veldig med å få fikset tennene mine før neste år sånn at jeg slipper å betale neste år...
Vis hele sitatet...
Frem til 18 årsalder er det gratis, mener det blir dekket en viss prosentandel frem til 20. (75% TROR jeg. Iallefall en god prosent.)
Husk at dette bare gjelder offentlig tannlege.
Sitat av Snavs Vis innlegg
Frem til 18 årsalder er det gratis, mener det blir dekket en viss prosentandel frem til 20. (75% TROR jeg. Iallefall en god prosent.)
Husk at dette bare gjelder offentlig tannlege.
Vis hele sitatet...
Ikke i Nord-trøndelag og Sør-trøndelag. Her får vi det gratis frem til man fyller 20 år.
Sitat av Snavs Vis innlegg
Frem til 18 årsalder er det gratis, mener det blir dekket en viss prosentandel frem til 20. (75% TROR jeg. Iallefall en god prosent.)
Husk at dette bare gjelder offentlig tannlege.
Vis hele sitatet...
Dette er korrekt, fikk brev for noen år siden om dette, da man ennå var under 20.
Sitat av Tr4p Vis innlegg
Tannlegen hadde vist en venn av meg hvordan han skulle bruke tanntråd,
på regningen stod det:
* Opplæring i bruk av tanntråd 250 kr ,-
Vis hele sitatet...
Haha,fy faen så drøyt.Prisene oss tannlegen er en skam og jeg fatter ikke at folk gidder og gå til tannlegen i Norge.Det er rein svindel.
The bush kangaroo
Sk!ppy's Avatar
Sitat av Zetta Vis innlegg
Er dette 100% sikkert? Kan noen andre bekrefte det...
Vis hele sitatet...
Jeg var hos tannlegen IDAG, og hun sa "Da ses igjen neste år, siste gang du får dette gratis". Det er til du blir 18.
Til og med det året du er 18, har jeg hørt.
Tynn i håret
ha12d's Avatar
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
Ordningen med yrkesrettet attføring opphørte 01.03.2010, og det kalles nå for arbeidsavklaringspenger. Blir tannhelse fortsatt dekket der?
Vis hele sitatet...
Beklager, det visste jeg ikke. Fant en del angående tannhelse og trygd her. Går visst igjennom HELFO nå, ikke Navs helsetjenesteforvaltning.

En hel del informasjon her: http://www.tannlegestromme.no/gpage4.html
Sitat av Poppee Vis innlegg
Ikke i Nord-trøndelag og Sør-trøndelag. Her får vi det gratis frem til man fyller 20 år.
Vis hele sitatet...
Forskjells behandling ass! Gruer meg til å neste år nå.
Sitat av Sk!ppy Vis innlegg
Jeg var hos tannlegen IDAG, og hun sa "Da ses igjen neste år, siste gang du får dette gratis". Det er til du blir 18.
Vis hele sitatet...
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Til og med det året du er 18, har jeg hørt.
Vis hele sitatet...
Du har 100% gratis tannlege frem til du fyller 18, etter det så må du betale 25% frem du fyller 20. Etter det er det 100%. Dere mindreårige for nok brev om det, når dere nærmer dere 20.
Sist endret av 0xFF; 30. mars 2012 kl. 16:19.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Men det er vel bare vanlige hull som dekkes? Mange rusmisbrukere mangler jo halvparten av tenna - de får ikke dekket hverken kroner, bro eller skru-inn tenner såvidt jeg har hørt.
Vis hele sitatet...
Jeg fikk dekket full ovehaling, skifting, hull, broer, kroner u name it. Var hos tannlegen heeeftig mange ganger i sommeren som var. Fikk vel innvilget tann hjelp for hvertfall 45k, om det ikke var mere. For jeg gjorde MYE med tennene mine.
Jeg fant på google at man kunne spare 75% på å reise til tyrkia for å gå til tannlege der.

Noen som tør å ta sjangsen?
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Jeg fant på google at man kunne spare 75% på å reise til tyrkia for å gå til tannlege der.

Noen som tør å ta sjangsen?
Vis hele sitatet...
Kjenner flere som har vært der og behandlet tennene.
Og de anbefaler det alle sammen, så jeg tror nok det er trygt
Er jo mange som reiser til litauen, latvia og polen og har aldri hørt noen være skada av den grunn så tyrkia er sikkert ok. Selv fikk jeg fikset to tenner etter å ha spist noe slags karamell-greier de solgte på gata i Makedonia. Driten var seigt og trasig og dro plomber rett ut av tenna. Satt hos tannlege i et par timer og betalte vel ca 70 norske tror jeg. Billig og bra
Tynn i håret
ha12d's Avatar
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Kjenner flere som har vært der og behandlet tennene.
Og de anbefaler det alle sammen, så jeg tror nok det er trygt
Vis hele sitatet...
Har hørd fra venner at dem faktisk har bedre, og mer utviklet ytstyr der iforhold til i Norge. Ingen kilder, men det sier altså de av mine venner som har vært der
Tannhelsetjeneste er gratis i England.
Under 18: Gratis
Mellom 18-20: 25% av total
Over 20: 100%
Det er ofte billigere å få tennene sjekket av en tannpleier fremfor en tannlege. Om du bare skal ha en rutinesjekk så gjør de en ganske god jobb. I Trondheim har Tannklinikken Dine Tenner studentvennlige priser
Sitat av mo3 Vis innlegg
Fordi statskassa hadde gått tom når omtrent hele befolkningen må fikse tennene. Dyr afære er det. Var hos tannlegen på Mandag. En sjekk koster 850 kr. Det for 2 røntgenbilder og litt skraping av tannstein.
Vis hele sitatet...
Jeg husker ikke helt hva det ville koste med gratis tannlege, men det ville ikke tømt statskassa. Tror det var rundt 2milliarder, uten at jeg er sikker.
Husker jeg syntes det var litt ironisk at politikere går ut med at man ikke har råd til det, men man greier fint og innføre dld som kostet omlag 1,8milliarder ifølge en eller annen nettavis.
Tror dårlig tannhelse koster samfunnet mye da dårlig tannhelse påvirker hele kroppen og kan være en pådriver i sykefravær. Ikke minst så er det påvist at dårlig tannhelse påvirker f.eks hjertet.
Dette gir utgifter, og viss man kan unngå større helseproblemer relatert til tannhelse tror jeg alle tjener på det.
Problemet er vell hovedsaklig det politiske systemet, ikke det økonomi.

Har selv brukt store summer på tenner, har syreskader.
Etter flere besøk og voldtatt lommebok sitter jeg igjen med dårligere tenner da ingenting ble gjort skikkelig.
Jeg synes det er kynisk og ta 2-4k for 20-35min arbeid, og de gjør alt de kan for og presse prisen opp. F.eks rådgiving de gir deg mens man sitter med boren langt i ganen.
Sist endret av sneipen; 30. mars 2012 kl. 18:29.
Det er jo drøyt dyrt i Norge. Jeg tok opp dette temaet med mine hybelkamerater for noen uker siden, og det viste seg at ingen av oss hadde vært hos tannlegen siden vi var 18. Nå er vi 2 x 20 år, 1 x 21 år og 1 x 22 år. Puss tenna og bruk fluorskyll er mitt motto!
Sitat av sneipen Vis innlegg
Jeg husker ikke helt hva det ville koste med gratis tannlege, men det ville ikke tømt statskassa. Tror det var rundt 2milliarder, uten at jeg er sikker.
Husker jeg syntes det var litt ironisk at politikere går ut med at man ikke har råd til det, men man greier fint og innføre dld som kostet omlag 1,8milliarder ifølge en eller annen nettavis.
Vis hele sitatet...
Men med DLD så kan dem jo overvåke innbyggerene, automatisk ta dem som sniker seg unna skatt, avgifter o.l. Følge med på hvor aktiv arbeidsøkere er som mottar økonomisk støtte fra nav, og frata dem som er lite aktiv støtten. Automatisk gi bøtter til dem som innrømmer å ha gjort noe kriminelt via elektroniske kommunikasjons midler.. også videre. Så de 1.8 Milliardene kommer staten fort til å tjene inn igjen.

Og for dem som ikkje forsto det, så var dette sarkastisk ment.
Jeg var hos tannlegen i Trondheim i dag, og der får vi gratis tannpleie fram til det året vi fyller 18, altså om du er 17 men har bursdag senere på året må du betale.

Virker som om tannlegeklinikkene driver forskjellig praksis rundt om i landet. Merkelig.
Sist endret av evn123; 30. mars 2012 kl. 23:39.
Tannlegene er glade i penger i Norge såvel som i andre land. Den offentlige tannhelsetjenesten er noe billigere enn tannleger med egen privatpraksis. Forbauset ????
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Du har 100% gratis tannlege frem til du fyller 18, etter det så må du betale 25% frem du fyller 20. Etter det er det 100%. Dere mindreårige for nok brev om det, når dere nærmer dere 20.
Vis hele sitatet...
Det er gratis ut året du fyller 18. Så får man rabatt ut året man fyller 20.
▼ ... flere år senere ... ▼
Hei.

Jeg er på behandling for rusavhengighet. Er det sånn at man bare får gratis tannlege når man har vært i behandling i 3mnd? Jeg er jo snart ferdig, og har fått tannlegetime 8 dager før jeg er reiser hjem. Da rekker jeg jo bare en liten tannlege sjekk.
Avdanket livsnyter
ranman22's Avatar
Sitat av Tryptamin Vis innlegg
Hei.

Jeg er på behandling for rusavhengighet. Er det sånn at man bare får gratis tannlege når man har vært i behandling i 3mnd? Jeg er jo snart ferdig, og har fått tannlegetime 8 dager før jeg er reiser hjem. Da rekker jeg jo bare en liten tannlege sjekk.
Vis hele sitatet...
Er du registrert som narkoman, har du rett på gratis tannlege. Etter behandling også regner jeg med.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Men med DLD så kan dem jo overvåke innbyggerene, automatisk ta dem som sniker seg unna skatt, avgifter o.l. Følge med på hvor aktiv arbeidsøkere er som mottar økonomisk støtte fra nav, og frata dem som er lite aktiv støtten. Automatisk gi bøtter til dem som innrømmer å ha gjort noe kriminelt via elektroniske kommunikasjons midler.. også videre. Så de 1.8 Milliardene kommer staten fort til å tjene inn igjen.

Og for dem som ikkje forsto det, så var dette sarkastisk ment.
Vis hele sitatet...

Dld = overvåkingsamfunn. Noe jeg ikke er positiv til, men det er en annen diskusjon.
Poenget er at er det politisk vilje så er ikke pengene det største hinderet.
Operahus osv, det er sikkert andre eksempler.
innlemme tannhelse i egenandelsordningen vil være positivt for oss fleste, og det er bevist at tannhelse påvirker hele kroppen så det er igrunnen en viktig sak sånn sett. Viss man kan forebygge langt mer alvorlige diagnoser ved og gjøre det billigere og fikse tennene så kan det være positivt både for enkeltindivid (tannverk er ikke til og spøke med, det kan være farlig) og positivt fra ett samfunnsperspektiv da det virker kan virke forebyggende for f.eks hjerte og kar sykdommer etc.
F.eks.Det finnes tilfeller det betennelse fra tann har havnet i f.eks hjerteklaff, og fikse dette er en større belastning for både individet det gjelder og samfunnet.
Sist endret av sneipen; 8. april 2016 kl. 14:23.
Er man student kan man få tilbake penger fra de fleste sudentsamskipnader, tror jeg fikk tilbake 70% når jeg studerte i Trondheim.

Ellers så er det å lete opp den billigste tannlegen.

Under vise forutsetninger kan du få dekt noe gjennom Helfo, men husker ikke helt hva de var.
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Ellers så er det å lete opp den billigste tannlegen.
Vis hele sitatet...
Dette vil gjerne bety at en har fått en dårligere tannlege. Denne tannlegen bruker kanskje ekstra tid, du må innom flere ganger, og ting blir ikke gjort like bra slik at du raskere får nye problemer.
Selvom det er gratis tannlege til man er 18 betyr ikke at man alltid får innkallelse dessverre.
Selv gikk jeg uten tannlege ifra 8klasse og frem til idag, noe jeg egentlig angrer på.
Grunnet stor tannlege skrekk så har jeg latt være å dra dit selv og uten å få innkallelser eller merket noe problemer så har jeg bare droppet det.

Skulle egentlig til BudapestKlinikken men ble syk så fikk ikke dratt, så derfor blir det å dra dit senere engang.
Både min mor og bestefar har vært der 2 ganger og er veldig fornøyde.

Litt om stedet om du ikke trykker på linken:

Vår norske tannklinikk ligger på flotte Aquaworld Resort. Her har du alle fasiliteter under samme tak. Hotellet er et flott 4 stjerners resort hotell og kan tilby SPA og velvære i verdensklasse. Vår flotte klinikk ligger i andre etasje på hotellet og alle våre gjester kan velge å bo på hotellet til en svært gunstig pris. Følgelig henter vi deg og dine på flyplassen ved ankomst og sørger for at alt er klart til du kommer.
Norske sykepleiere og lege legger alt til rette og arranger reisen og du kan spare opp til 70% av norske priser.