Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3685 742151
Over 30 dollar nå per bitcoin nå. Angrer så sykt på at jeg ikke kjøpte flere når de var under $1
Det jo gå ned en eller annen gang også? Noen må jo tape penger på dette, alle kan jo ikke vinne?
Sist endret av IpN; 8. juni 2011 kl. 16:47.
Klart det vil gå ned. Akkurat nå er det nok til at èn person selger 4000 bitcoins, så er prisen $21.50. Med tanke på at en pizza kostet 10000 bitcoins for et halvt år siden, er det ikke urealistisk at det er mange personer som har et høyt volum av bitcoin. Når disse skal ut blir det trangt i døra.
Enten justerer valutaen seg til verdiene man kan kjøpe med den, eller så er det en spekulasjonsboble hvor alle venter på toppen for å selge. Akkurat nå består verdiene man kan kjøpe i en haug med virtuelle tjenester av typen webhosting eller shell og ulovlige varer som forskjellige typer narkotika. Det vil ikke akkurat være feil å stille noen spørsmål ved om kursen reflekterer verdien nå.
Jeg angrer som faen på at jeg ikke kjøpte 1000 av dem da dem var 6$ i alle fall. Nå er det vel for sent regner jeg med?
Sitat av IpN Vis innlegg
Jeg angrer som faen på at jeg ikke kjøpte 1000 av dem da dem var 6$ i alle fall. Nå er det vel for sent regner jeg med?
Vis hele sitatet...
Folk har spurt om det er for sent å kjøpe i noen måneder nå hehe
Sitat av IpN Vis innlegg
Det jo gå ned en eller annen gang også? Noen må jo tape penger på dette, alle kan jo ikke vinne?
Vis hele sitatet...
Ja, det må gå ned en gang. Dette er en eneste stor boble, og når den ryker antar jeg det vil falle til under $1 per mynt i løpet av noen timer.
Sitat av esl Vis innlegg
Klart det vil gå ned. Akkurat nå er det nok til at èn person selger 4000 bitcoins, så er prisen $21.50. Med tanke på at en pizza kostet 10000 bitcoins for et halvt år siden, er det ikke urealistisk at det er mange personer som har et høyt volum av bitcoin. Når disse skal ut blir det trangt i døra.
Vis hele sitatet...
Du glemmer dark pools på mt gox, er nok flere tusen bitcoins som går i stille omløp der hver dag uten at det gjør noe for økonomien.

Sitat av ymgve Vis innlegg
Ja, det må gå ned en gang. Dette er en eneste stor boble, og når den ryker antar jeg det vil falle til under $1 per mynt i løpet av noen timer.
Vis hele sitatet...
Det skal du se langt etter. Tviler ikke på at verdien faller en gang, men at den noensinne faller under $1 eller selv $5 igjen tviler jeg på. Uansett, hvis det skjer stiger den nok veldig raskt igjen, ettersom mange, inkludert meg, ville brukt den muligheten på å kjøpe seg en hel del coins før verdien uunngåelig stiger igjen.
Sist endret av Grix; 8. juni 2011 kl. 18:08.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Grix Vis innlegg
Det skal du se langt etter. Tviler ikke på at verdien faller en gang, men at den noensinne faller under $1 eller selv $5 igjen tviler jeg på. Uansett, hvis det skjer stiger den nok veldig raskt igjen, ettersom mange, inkludert meg, ville brukt den muligheten på å kjøpe seg en hel del coins før verdien uunngåelig stiger igjen.
Vis hele sitatet...
Jeg vedder 200,- på at bitcoin vil falle under 5$ før 2012.

Vedde imot?
hehe.. like sikkert som alle andre pyramider.. som btw heller aldri er pyramider, faller.
Sitat av TomC Vis innlegg
hehe.. like sikkert som alle andre pyramider.. som btw heller aldri er pyramider, faller.
Vis hele sitatet...
Aner du i det hele tatt hva et pyramidespill innebærer? Kanskje du kan forklare oss hvorfor du mener BitCoin er det, istedenfor å komme med løse påstander?
Skrev en post om hvorfor bitcoin minner om et pyramidespill tidligere, men kan jo ta en kortversjon:
- Det selges ingen reelle varer eller tjenester. Selv om bitcoins kan brukes til å kjøpe ting varierer prisen pr. nå så fort at det i praksis kun handler om kjøp og salg av bitcoins. (Minner om aksjer, men i motsetning til aksjer finnes ingen bakenforliggende verdi)
- De første som kom inn vil ha langt større potensiale til fortjeneste enn de som kommer inn senere. Dette er også et resultat av at hastigheten på generering er omvendt eksponensiell.
- Det er en høy sannsynlighet for at de siste som kjøper seg inn vil tape penger.

Tar med denne fra Wikipedia
Hovedtrekk ved et pyramidespill er:
- Vagt formulerte løfter om utrolige potensielle inntekter.
- Ingen produkter i omsetning, eller produkter solgt for langt over markedspris.
- At inntjeningen i hovedsak kommer ved å verve nye medlemmer, eller av salg til medlemmer som skal bruke produktene selv, men ikke videreselge.
- En tendens til at bare de første som blir med tjener penger.
Sitat av doseren Vis innlegg
Skrev en post om hvorfor bitcoin minner om et pyramidespill tidligere, men kan jo ta en kortversjon:
- Det selges ingen reelle varer eller tjenester. Selv om bitcoins kan brukes til å kjøpe ting varierer prisen pr. nå så fort at det i praksis kun handler om kjøp og salg av bitcoins. (Minner om aksjer, men i motsetning til aksjer finnes ingen bakenforliggende verdi)
Vis hele sitatet...
Man kjøpe utrolig mye for bitcoins, f.eks alt fra amazon, newegg osv.
Sitat av doseren Vis innlegg
- De første som kom inn vil ha langt større potensiale til fortjeneste enn de som kommer inn senere. Dette er også et resultat av at hastigheten på generering er omvendt eksponensiell.
Vis hele sitatet...
Slik er det med alle suksessfulle valutaer. Er gull og sølv pyramidespill? Verdien på dem har økt utrolig de siste årene.
Sitat av doseren Vis innlegg
- Det er en høy sannsynlighet for at de siste som kjøper seg inn vil tape penger.
Vis hele sitatet...
Dette er kun spekulasjon. Det er ingenting som tilsier dette.

Sitat av doseren Vis innlegg
Tar med denne fra Wikipedia
Hovedtrekk ved et pyramidespill er:
- Vagt formulerte løfter om utrolige potensielle inntekter.
- Ingen produkter i omsetning, eller produkter solgt for langt over markedspris.
- At inntjeningen i hovedsak kommer ved å verve nye medlemmer, eller av salg til medlemmer som skal bruke produktene selv, men ikke videreselge.
- En tendens til at bare de første som blir med tjener penger.
Vis hele sitatet...
Og absolutt ingen av de kjennetegnene har noe med bitcoins å gjøre, muligens med unntak av nr. 3, siden verdien av bitcoins utvilsomt blir presset opp av nye kjøpere, slik er det med alle valutaer. Men det er ingen som "verver" medlemmer, de velger selv om de vil ta det i bruk, og det er ingen som lover at de vil tjene penger på det. "Å tjene penger" er heller ikke meningen.
Sist endret av Grix; 9. juni 2011 kl. 11:07.
Slik er det med alle suksessfulle valutaer. Er gull og sølv pyramidespill? Verdien på dem har økt utrolig de siste årene.
Vis hele sitatet...
nå er vel ikke gull og sølv noe valutta lenger?? essuten har ikke gullprisen 100 doblet seg di siste årene?

den største forskjellen jeg ser mellom bitcon og NOK er att kr. faktisk har verdier bak seg. Tenker ikke på gullreserver men at de som har millioner av kr. på koto faktisk har ting man kan holde i, som hus og biler. Noe jeg tipper de som sitter på bitcon formuer mangler.

Pyramidespill ser aldrig like ut.. i ett er det såpe i ett annent aksjer i en nettbutikk. Måten folk blir værvet på forandrer seg også. Nå er det lett å "værve" folk på forum som dette.
Sitat av TomC Vis innlegg
den største forskjellen jeg ser mellom bitcon og NOK er att kr. faktisk har verdier bak seg. Tenker ikke på gullreserver men at de som har millioner av kr. på koto faktisk har ting man kan holde i, som hus og biler. Noe jeg tipper de som sitter på bitcon formuer mangler.
Vis hele sitatet...
De som har masse bitcoins kan jo bare kjøpe seg hus og biler for det hvis de ønsker! Hva er det du ikke forstår med det?
Sist endret av Grix; 9. juni 2011 kl. 11:58.
for det førstekan man ikke kjøpe hus for bitcon, det er ingen eiendomsmegler som vil ta betalt i bitcon. Dessuten får du ikke solgt så mange bitcon uten at kursen på bitcon går rett ned...Altså er ikke det gjennomførbart. Det er ikke nok bitcons
Vis oss gjerne kilder på at noen kjøper/selger hus for bitcoins
Sitat av TomC Vis innlegg
for det førstekan man ikke kjøpe hus for bitcon, det er ingen eiendomsmegler som vil ta betalt i bitcon. Dessuten får du ikke solgt så mange bitcon uten at kursen på bitcon går rett ned...Altså er ikke det gjennomførbart. Det er ikke nok bitcons
Vis hele sitatet...
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Vis oss gjerne kilder på at noen kjøper/selger hus for bitcoins
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig mener jeg ikke å kjøpe hus direkte fra bitcoins, men det går jo an å konvertere bitcoins til norske kroner og så kjøpe seg et hus for det. Jeez.

EDIT: Akkurat nå er det hvertfall 20000 bitcoins ønsket kjøpt på mtgox, altså ca 600 000kr, og det er ikke regnet med dark pools der det trolig er enda mer. I tillegg kommer andre børser og markeder.
Sist endret av Grix; 9. juni 2011 kl. 16:39.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Grix Vis innlegg
Selvfølgelig mener jeg ikke å kjøpe hus direkte fra bitcoins, men det går jo an å konvertere bitcoins til norske kroner og så kjøpe seg et hus for det. Jeez.
Vis hele sitatet...
Det er innvendinga mot bitcoins. Volumet er lavt for å vere valuta, og korleis reagerer markedet om det brått blir dumpa litt for mange? Når voluma er såpass små som dei er (total verdi er et par hundre millioner dollar?!), så skal det ikkje mykje til før prisen dropper, og om resten da reagerer med å selge i panikk så er det dødt.

Volumet er rett og slett så lavt at det kan bli ekstreme kurssvingninger.
Sitat av Grix Vis innlegg
Selvfølgelig mener jeg ikke å kjøpe hus direkte fra bitcoins, men det går jo an å konvertere bitcoins til norske kroner og så kjøpe seg et hus for det. Jeez.
Vis hele sitatet...
Herregud å stress. Hvorfor ikke bare ha pengene i banken da?


Og hvor mange desimaler går det ann å handle med? Med tanke på at det kun er ett vist antal coins tilgjengelig og dette blir etter dine utsagn den nye valutaen er det to muligheter.

Om det for eksempel er to desimaler ender man tilslutt opp med å måtte betale mange tusen bare for å kjøpt 0.01 coin.

Om det er evig med desimaler blir det inflasjon uanset hvordan man vrir og vender på det.

Og la oss ta utgangspunkt i eksempel 1. Da blir det mindre attraktivt for bedrifter å bruke dette systemet som igjen gjør coin'ene verdiløse.

Dette er å blir ett investerings objekt uten noe reel verdi annet en den brukerne mener den er verdt.
i første omgang støtter vist bitcoin opptil 8 desimaler, altså 0.00000001 BTC

jeg er dog enig i at hele boblen stinker pyramide lang vei. uansett hva tilhengerene måtte mene
Sitat av Grix Vis innlegg
Dette er kun spekulasjon.
Vis hele sitatet...
Hele BitCoin er jo en spekulasjon. BitCoin markedsføres slik: De selges nå for en pris, og det er x-antall coins å selge som koster la oss si 10 kroner per. Når dette blir tomt, så går man over til desimaler sier de - hvordan skal man da kjøpe? Da må man kjøpe mindre summer for samme pris som én coin kostet i utgangspunktet. Hvis ikke vil markedet ha et tak som vil bli nådd rimelig fort. Derfor vil en som kjøpte 10 coins for 10 kr/coin øke med verdien av pengene sine en tierpotens per desimal de må gå bakover for å få "plass" til pengene. Et tak på 21 millioner eller hva det enn var, er jo så lavt at det må alle skjønne at ikke funker, og da går det inn i spiralen jeg nå skisserte. Går det tilbake la oss si 3 desimaler, så har eksempelet mitt økt sin profitt med 10^3.

Kort sagt. Investerte: 10*10 = 100kroner. Tar ut: 10*10^3= 10^4. Det vil etterhvert stabilisere seg, for det er kun et gitt antall kroner som kan legges inn i denne valutaen, andre valuttaer kan ikke gi evig inn i bitcoin. Dette er rimelig klart et pyramidespill som kan nå episke proposjoner dersom kommaen flyttes noen plasser mot høyre.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Herregud å stress. Hvorfor ikke bare ha pengene i banken da?
Vis hele sitatet...
Uhm, diskusjonen her er jo bitcoins, og da blir det vel litt vel kunstig å avfeie kritikk med GTFO? Eller har du ikkje gode svar? Eg støtter prinsippa bak bitcoin (fri, anonym, elektronisk betaling), men eg er ikkje overtydd enda. Hovudgrunnen til det er at det er alt for obskurt, eigen valuta, alt for usikkert.

For å slå gjennom må valutaen kunne nyttast til å betale med (nei, ikkje bare knark.), den må ha stabilitet (ingen vil bruke en valuta som har så ustabil kurs til anna enn spekulasjon).
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Om det er evig med desimaler blir det inflasjon uanset hvordan man vrir og vender på det.
Vis hele sitatet...
Kvifor blir det evig inflasjon om det er eit uendeleg tal desimaler? Det er jo 3MX-pensum å vise at 1/2+1/4... konvergerer. Eg seier ikkje at du tar feil, bare at det var litt underlig ressonement. Blir det mindre inflasjon når vi fjerner femtiøringen da?
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Og la oss ta utgangspunkt i eksempel 1. Da blir det mindre attraktivt for bedrifter å bruke dette systemet som igjen gjør coin'ene verdiløse.
Vis hele sitatet...
Spørsmålet er vel om det er nok desimaler til at minste eininga ikkje blir så stor at avrunding fører til at produkter blir unødig dyre. For nordmenn vil eg tippe granularitet på størrelsesorden krone eller tre funker, for en inder vil granualitet på nivå med øre vere nyttig...
Sitat av slashdot Vis innlegg
Eg støtter prinsippa bak bitcoin (fri, anonym, elektronisk betaling)
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det så viktig at bitcoin er fri og anonym? En seddel er like fri og anonym. Og la oss si verden gikk over til denne betalingsmåten, som vel er det endelige målet? Eller at den i det hele tatt blir godtatt som over disken betaling. Da er den plutselig ikke anonym mer, siden den er elektronisk betinget (kort, eller innlogginger på pc-er vil kunne logges og det anonyme argumentet er borte). BitCoin blir for meg et pyramidespill der førstemann inn kan cashe ut mest, og kriminelle kan betale anonymt så lenge det kun er en liten brukerbase sett på verdensbasis.

Mulig jeg skyter fra hofta, men det virker som at de fleste som mener dette er en god pengeløsning ikke har snøring på hvordan valutamarkedet fungerer og hvorfor det faktisk er nødvendig. Litt sånn "jeg hater at dollaren er på 6 kroner, for da kan jeg kjøpe mindre klær."
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Xasma: Måten du skriver på får det til å virke som om du også mangler snøring på hvordan valutamarkedet fungerer. Du er veldig vag i det du sier, og ser ikke ut til å ha satt deg inn i det som diskuteres.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Xasma Vis innlegg
Hvorfor er det så viktig at bitcoin er fri og anonym? En seddel er like fri og anonym.
Vis hele sitatet...
Sedler er vanskelige å sende som epost. Og Wikileaks vs. visa demonstrerer vel greit kvifor uavhengige betalingsmidler er eit samfungsgode?
Sitat av Xasma Vis innlegg
Og la oss si verden gikk over til denne betalingsmåten, som vel er det endelige målet?
Vis hele sitatet...
Det er nok ikkje det endelige målet. Det endelige målet er å ha ein almenn akseptert anonym, elektronisk, valuta.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Eller at den i det hele tatt blir godtatt som over disken betaling. Da er den plutselig ikke anonym mer, siden den er elektronisk betinget (kort, eller innlogginger på pc-er vil kunne logges og det anonyme argumentet er borte).
Vis hele sitatet...
Feil. Det er ingen ting i vegen for å ha smartkort med bitcoins på, der den er fullstendig anonym. Det kan gjerast ved å opprette ny konto (som bare er ei sifferrekke), og lagre keyfila i det smartkortet.

Dessutan er det skilnad på anonym og identifisert. Eg er anonym om eg går på gata, men folk kan tilfeldigvis kjenne meg igjen. Men det vil ikkje sei at alle andre rundt meg umiddelbart kan identifisere meg.
Sitat av Xasma Vis innlegg
BitCoin blir for meg et pyramidespill der førstemann inn kan cashe ut mest, og kriminelle kan betale anonymt så lenge det kun er en liten brukerbase sett på verdensbasis.
Vis hele sitatet...
Så langt er eg einig med deg, men det gjenstår å sjå enden på det, og det finst mange andre godt gjennomarbeida løsninger for anonym betaling, men med eksisterande valutaer.
Da har verdien på Bitcoins droppet ca 30% fra toppen. Ser ut som den vil synke fremover i tillegg.
Har sunket 10USD nå, på et par dager: 22.1 USD per BTC (121.29794287 NOK)

Vil nok fortsette å synke. Hvis den går så langt som under 10USD, så kommer jeg til å investere for et par tusen. Er sikker på at kursen vil komme seg opp igjen.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Til dere som spiller Runescape her:

Ser dere ogsa likheten mellom verdien pa bitcoin og populere mearch items pa Runescape? Det er jo helt likt.
En storfisk som selger nå, live på http://mtgoxlive.com/orders. Han har plukket opp alt mellom 22 og 16 USD. Her snakker vi verdier mer enn 700K nok. I tillegg er forumet nede, så nervøsiteten brer seg vel!

Update: 1,2M Nok
Sist endret av esl; 11. juni 2011 kl. 15:28.
Kursen er halvert
Dæven den topicen her har vært populær.
Er det noen som har investert å klart å tjene opp noe penger på dette nå da?
Før kursen falt. :P

(har ikke lest siste halvdel av dette)
næmmen har bitcoin falt? og jeg som trodde den skulle danke ut IMF og valutasystemet.
kan noen forresten linke til kursen?
Sitat av sugerøret Vis innlegg
næmmen har bitcoin falt? og jeg som trodde den skulle danke ut IMF og valutasystemet.
kan noen forresten linke til kursen?
Vis hele sitatet...
Du finner kursen på https://mtgox.com/ .
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Noen her som tapte/vant noen store beloper?
Sist endret av Bombasa; 12. juni 2011 kl. 19:36.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Noen her som tapte/vant noen store beloper?
Vis hele sitatet...
Hehe, da vi sikkert hørt noe :P

Var nok som jeg trodde, bare en kjapp vind med en morsom idee.

vurderte lenge om jeg skulle spekulere i dette... :P
Dere snakker som om det er over! Vi har nok ikke vært i nærheten av toppen av verdi enda.. Lurer på hvordan det blir om noen år.

Kjøpte for omtrent $25, og har brukt det til å kjøpe for over $150 på forskjellige tidspunkt, og har fortsatt litt igjen. Så, ja, jeg har tjent litt selv. Så vidt jeg vet har trådstartet tjent enormt.

Men å tjene penger er jo heller ikke hovedpoenget med bitcoins da. Deilig å endelig ha en usporbar og anonym valuta på nettet.
Sist endret av Grix; 12. juni 2011 kl. 22:02.
Hva er det høyeste den har vært på? Pcen min vil ikke sammarbeide med Mt. Gox. Og det laveste den siste uken?
Det høyeste har vært tett opp mot 26$ og det laveste har vært rett under 10$. Det er på 48 timer.
Har ikke sett så mye på dette, men virker interessant :P
Er det lovlig?
Er det verdt å kjøpe bitcoins fra ebay?
Hvis ulovlig: lett å bli tatt?
Sitat av nomore Vis innlegg
Det høyeste har vært tett opp mot 26$
Vis hele sitatet...
Prisen har vel vært oppe i rett under $32 USD/btc.

Sitat av kvarburg Vis innlegg
Har ikke sett så mye på dette, men virker interessant :P
Er det lovlig?
Er det verdt å kjøpe bitcoins fra ebay?
Hvis ulovlig: lett å bli tatt?
Vis hele sitatet...
Like lovlig som å kjøpe frimerker, gamle mynter eller kinderegg-figurer.
Lasta ned bitcoin nå. Har ikke sett noe login/passord greie, men har en bitcoin address. Regner med at det er denne jeg skal gi til andre når jeg skal motta coins?

Lurer på hva dette med blocks og connections nede i høyre hjørne er... Starta på 0 connections, nå er det 7. Er også oppe i 70 000 blocks snart.

Prøvde å laste ned en mining client, men den skjønte jeg ihvertfall ingenting av. Noen som har en norsk guide eller en god engelsk en :P
Sitat av Ivar Vis innlegg
litt feil egentlig! Det at bitcoin baseres på dollar, må nok bare være et eksempel!

ang. unngå inflasjon! Så det er bare 21millioner bitcoins i verden! ca. 88.2millioner kroner! Hvis det hadde vært så revolusjonerende, så ville det nok blitt skapt mer av denne, noe det vil i senere tid (hvis den blir så revolusjonerende) og da har vi automatisk inflasjon


Det TS kan ha prøvd å mene med dette kan være at verdien av en bitcoin er statisk, mens de andre valutaene er dynamiske (går etter tilbud og etterspørsel), men da vil i prinsippet bitcoin bli en slags verdiløs form av en-eller-annen edel stein som det ikke eksisterer mer av.

Skaperen av bitcoin har prøvd nå og har tjent penger, HVIS det blir noe stort og revolusjonerende, så har han tilfeldigvis eierdel av store deler av de 21mill bitcoinsa som eksisterer nå :O La oss si da at en gang i framtiden vil 0.001bitcoin være verdt 1 dollar... (Skjønner du poenget)
Dette er bare svindlertriks...

Det at du er i stand til å sammenligne denne pappskallen av en guling med Einstein er utrolig!

Hvis ønsket så kan jeg danne akkurat det samme her på dagen! Kom og kjøp NFFCoins av meg, 1 coin er verdt 1 dollar, det finnes bare 100mill coins for tiden!

Det at han har litt sikkerhet rundt dette er greit, men ALT kan misbrukes! Tross alt, en av verdens største teknologiutviklere (Sony) ble hacket nylig for 77mill kontoer. Jeg tror de også var like "høy-på-pære" som han her ang. sikkerheten!
Vis hele sitatet...
Det kan lønne seg å vite hva man snakker om før man starter med trolling, anklager, rasisme og personangrep...

Sitat av kvarburg Vis innlegg
Lasta ned bitcoin nå. Har ikke sett noe login/passord greie, men har en bitcoin address. Regner med at det er denne jeg skal gi til andre når jeg skal motta coins?

Lurer på hva dette med blocks og connections nede i høyre hjørne er... Starta på 0 connections, nå er det 7. Er også oppe i 70 000 blocks snart.

Prøvde å laste ned en mining client, men den skjønte jeg ihvertfall ingenting av. Noen som har en norsk guide eller en god engelsk en :P
Vis hele sitatet...
Du kan begynne her:
http://forum.bitcoin.org/index.php?topic=7269.0

Er ikke brukernavn og passord, men private nøkler som lagres i en fil som heter wallet.dat. Om du mister denne filen mister du også tilgang til dine bitcoins.
Sitat av Ivar Vis innlegg
litt feil egentlig! Det at bitcoin baseres på dollar, må nok bare være et eksempel!

ang. unngå inflasjon! Så det er bare 21millioner bitcoins i verden! ca. 88.2millioner kroner! Hvis det hadde vært så revolusjonerende, så ville det nok blitt skapt mer av denne, noe det vil i senere tid (hvis den blir så revolusjonerende) og da har vi automatisk inflasjon


Det TS kan ha prøvd å mene med dette kan være at verdien av en bitcoin er statisk, mens de andre valutaene er dynamiske (går etter tilbud og etterspørsel), men da vil i prinsippet bitcoin bli en slags verdiløs form av en-eller-annen edel stein som det ikke eksisterer mer av.

Skaperen av bitcoin har prøvd nå og har tjent penger, HVIS det blir noe stort og revolusjonerende, så har han tilfeldigvis eierdel av store deler av de 21mill bitcoinsa som eksisterer nå :O La oss si da at en gang i framtiden vil 0.001bitcoin være verdt 1 dollar... (Skjønner du poenget)
Dette er bare svindlertriks...

Det at du er i stand til å sammenligne denne pappskallen av en guling med Einstein er utrolig!

Hvis ønsket så kan jeg danne akkurat det samme her på dagen! Kom og kjøp NFFCoins av meg, 1 coin er verdt 1 dollar, det finnes bare 100mill coins for tiden!

Det at han har litt sikkerhet rundt dette er greit, men ALT kan misbrukes! Tross alt, en av verdens største teknologiutviklere (Sony) ble hacket nylig for 77mill kontoer. Jeg tror de også var like "høy-på-pære" som han her ang. sikkerheten!
Vis hele sitatet...
Tror nok du har nødt til å lese mye mer om dette..

Akkurat nå finnes det kun ca 6,5 millionær bitcoins. Dette vil stige til 21 millionær i løpet av noen tiår. Det vil aldri bli mer bitcoins enn dette i verden.

Bitcoins sin verdi er ikke "statisk", den får verdi på akkurat samme måte som dollaren, kronen, etc.

Selvfølgelig har sikkert skaperen av bitcoins en del av dem liggende, med han har det på akkurat samme måte som alle andre. Han har ikke bare "fått" dem fordi han lagde det. Han har måttet kjøpt eller minet dem han og. Siden han var med fra starten var jo dette veldig lett for han da. Men so what? Hborfor mener du dette er et svindlertriks?

"Pappskallen av en guling" skal jeg ikke kommentere engang..

Du vet tydeligvis ingenting om hvordan bitcoins fungerer. Det er ikke bare å lage seg "nff-coins".. Bitcoins-nettverket baserer seg på til dags-dato uknekkelig kryptografi. Skaperne har ikke mulighet til å endre på protokollen eller systemet uten at andre brukere er enig. Hvis en dag krypteringsstandarden til bitcoins blir løselig, kan communitiet bruke en ny protokoll, og bli enige om at det er den nye standarden.
Sitat av gorm Vis innlegg
Prisen har vel vært oppe i rett under $32 USD/btc.
Vis hele sitatet...
Ikke de siste 48 timene, og eg tolket det dithen at spørsmålet var på 24 timer.
Har da startet med mining. Krever dette noe ekstremt av maskinen? Hører at den jobber for fullt nå, men det står bare "Starting..." på GUIMiner.

edit: nå står det "connecting..."
Sist endret av kvarburg; 13. juni 2011 kl. 18:32.
http://blog.ezyang.com/2011/06/bitco...decentralized/ <---- Innlegg som omhandler utfordringer med tanke på kryptoteknologien og hva som skjer når f.eks sha-256 ikke er like sikker som idag. Og om kryptobunnen faller ut, hva skjer da? Konklusjonen blir at det er langt frem i tid, men det er absolutt en interessant problemstillling..
Sitat av Grix Vis innlegg
Tror nok du har nødt til å lese mye mer om dette..

Akkurat nå finnes det kun ca 6,5 millionær bitcoins. Dette vil stige til 21 millionær i løpet av noen tiår. Det vil aldri bli mer bitcoins enn dette i verden.

Bitcoins sin verdi er ikke "statisk", den får verdi på akkurat samme måte som dollaren, kronen, etc.

Selvfølgelig har sikkert skaperen av bitcoins en del av dem liggende, med han har det på akkurat samme måte som alle andre. Han har ikke bare "fått" dem fordi han lagde det. Han har måttet kjøpt eller minet dem han og. Siden han var med fra starten var jo dette veldig lett for han da. Men so what? Hborfor mener du dette er et svindlertriks?

"Pappskallen av en guling" skal jeg ikke kommentere engang..

Du vet tydeligvis ingenting om hvordan bitcoins fungerer. Det er ikke bare å lage seg "nff-coins".. Bitcoins-nettverket baserer seg på til dags-dato uknekkelig kryptografi. Skaperne har ikke mulighet til å endre på protokollen eller systemet uten at andre brukere er enig. Hvis en dag krypteringsstandarden til bitcoins blir løselig, kan communitiet bruke en ny protokoll, og bli enige om at det er den nye standarden.
Vis hele sitatet...
Bitcoin er en digital valuta opprettet i 2009 av Satoshi Nakamoto.
Vis hele sitatet...
Det at jeg ikke gidder å huske på navnet hans, og derfor kaller han for en guling gjør meg ikke til en rasist Shit jeg er en rasist, kalte en hvit fyr for hviting!

Maksgrensen på antall bitcoin som noensinne vil være i omløp er satt på 21 millioner.
Vis hele sitatet...
Jeg gikk ut ifra dette, og tenkte meg at det skulle være 21 millioner, jeg bryr meg ennå mindre på eksakte tall det er i dag, men maksgrensa er på 21mill. da går jeg ut ifra det.

Grunnen til at jeg ikke setter meg inn i dette er enkelt! Dette er kult laget, men ubrukelig, "et litt mer avansert hjul", men den går fortsatt bare rundt.

Jeg ser folk kaller euro,dollar o.s.v. for verdiløse papierer, jeg kan i hvertfall ta på disse verdiløse papirene!

Jeg tror ikke du helt forstår størrelsen av dette her. Bitcoin er nemlig revolusjonerende. Aldri før i historien har noe som dette vært mulig. Mannen som har funnet opp dette er et geni, han er nåtidens Albert Einstein, også sitter du her og sier "Tror det aldri vil bli noe stort ut av det egentlig. "! Uten en gang å komme med et argument som tilsier hvorfor?
Vis hele sitatet...
For ca. 6000 år siden (hvis jeg ikke tar feil nå), så ble det funnet spor av verdier på papirer i Kina! DET var en revolusjon, å gå over fra å bytte kuer til papirbiter! Det at vi går over fra et system, til et annet gjør det på ingen måte til en revolusjon! Og nei du kan sånn seriøst ikke sammenligne Einstein med Takamabukawhatever navnet var!

Hadde dette vært noe som jeg MULIGENS, ved den minste anledning kom til å bruke, så hadde jeg nokk giddet å lese mer og skrive mer saklig om dette. Men når dette er et så lite marked (21mill bitcoins maks, og du sier det er ca. 6.5mill ute allerede) WOW for en revolusjon!

La oss først gå igjennom definisjonen på ordet revolusjon!
rask og gjennomgripende forandring, omveltning
Vis hele sitatet...
http://no.thefreedictionary.com/revolusjon

Også ser jeg at han fyren kom på dette i 2009, og målet er (fra idag og ti år fremover) så vil hva, 1/10000000 av verdens verdier være i denne bitcoinen!

Dette er bare mine litt mer usaklige argumenter imot dette tullete bitcoin! Vil du ha mer saklige?

Hvordan skal de forhindre tyverier av bitcoin, hvis den samtidig skal være så innmari anonym! Hvis jeg vet du har 100000 bitcoins, så tar jeg bare å stjeler pcen din ^^ Kriminalitet blir enklere enn før jo :O og takket være bitcoin så slipper jeg å sone, for alt er så anonymt!

1. Staten vil aldri tillate bruk av dette.
2. Det vil nok bli strengere straffer på bruk av dette (ren tipping fra min side) sånn at DLD kan ramme disse personene (fengselsstraff over 3 år) og alt rundt den mistenkte kan sjekkes opp! Anonymiteten til bitcoin *DESTORIED*
3. For en revolusjon, hva vil dette føre med seg? Enklere hvitvasking av penger, enklere inn-ut-smugling av penger, mer nett-kriminalitet basert på denne fantastiske teknologien bitcoin! Som kun støttes av rike kriminelle, som ligger på nokså store pengesummer! Hvorfor ellers skal man ta i bruk noe nytt, når det gamle funker akkurat som det skal ^^
Sitat av slashdot Vis innlegg
Sedler er vanskelige å sende som epost. Og Wikileaks vs. visa demonstrerer vel greit kvifor uavhengige betalingsmidler er eit samfungsgode?
Vis hele sitatet...
Ja, i visse tilfeller vil det være en samfunnsgode, men dette åpner også for at narkokarteller kan handle i en anonym valuta som gjør dem så utrolig mye vanskeligere å ta. Ett av mange eksempler, og jeg mener ærlig at hittil så er ondene større enn godene ved et slikt system.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er nok ikkje det endelige målet. Det endelige målet er å ha ein almenn akseptert anonym, elektronisk, valuta.
Vis hele sitatet...
Greit, jeg la kanskje ord i munnen på deg og flere akkurat her.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Feil. Det er ingen ting i vegen for å ha smartkort med bitcoins på, der den er fullstendig anonym. Det kan gjerast ved å opprette ny konto (som bare er ei sifferrekke), og lagre keyfila i det smartkortet.

Dessutan er det skilnad på anonym og identifisert. Eg er anonym om eg går på gata, men folk kan tilfeldigvis kjenne meg igjen. Men det vil ikkje sei at alle andre rundt meg umiddelbart kan identifisere meg.
Vis hele sitatet...
Bitcoins må i tilfellet du skisserer registreres på en konto, og alle kontoer distribueres av banker og krever navn, adresse osv., da er det i prinsippet ingen forskjell mellom krone og BitCoin. Med mindre du vil holde banken utenfor det hele, men da ofrer du mest sannsynlig kortsikkerhet. Spesielt i tilfellet med stjålet kort. Da ofrer du sikkerhet for anonymitet.

Når du betaler noe så kommer vel ikke navnet ditt opp på kassalappen i butikken heller akkurat. De eneste som kan se navnet ditt er banken, og jeg ser ikke på dette som en stor fare. Man gir frihet for å få sikkerhet, som i en stat generelt. Om noe, så ville jeg heller gått inn for en omstrukturering i bankers behandling av sensitiv informasjon. En ny og kriminalitetselskende valuta er ikke løsningen i mine øyne.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Så langt er eg einig med deg, men det gjenstår å sjå enden på det, og det finst mange andre godt gjennomarbeida løsninger for anonym betaling, men med eksisterande valutaer.
Vis hele sitatet...
Det er dette jeg har troen på. Anonym betaling med valutaer som blir regulert til å følge en regulert markedsøkonomi er sikrere og bedre enn å bare kaste systemet på dynga fordi man ønsker å kjøpe barbier uten at noen skal vite det er deg.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Xasma: Måten du skriver på får det til å virke som om du også mangler snøring på hvordan valutamarkedet fungerer. Du er veldig vag i det du sier, og ser ikke ut til å ha satt deg inn i det som diskuteres.
Vis hele sitatet...
Mest fordi jeg ikke orket å greie ut om det hele. Valutasystemet idag holder balansen mellom forskjellige landsmarkeder på en slik måte at det skaper vekst. BitCoin er uansett hva dere sier basert på dagens valutakurs, og det gjør at den er like ustabil som andre valutaer. Om noe, så er den mer ustabil, for den har ingen begrensninger og styres kun av markedet som skaper skyehøye forventninger. USA i 1920-årene er et kjempeeksempel på hvordan BitCoin er. Om noe, så er den enda verre, ettersom den faktisk ikke har en grunnverdi, som aksjene i USA på den tiden hadde.
Vil dere ha det anonymt? Ta pengene ut av kontoen deres og betal cash kontant Vil dere overføre penger langs landegrensen (ulovlig) så ikke klag over det, gjør som alle andre kriminelle og strev, ikke forvent en enkel teknologisk metode! Kriminalitet skal lønne seg, men ikke være enkelt!

Unnlate å betale skatt (noe jeg drømmer om), man må gå gjennom de vanlige smutthullene som finnes, ikke forvente en nytt system som gjør det bra for minoriteten av verdens befolkning (de kriminelle) og majoriteten skal lide p.g.a. det. For til nå så har ingen klaget over hvor dårlig anonymitet banken har!

Ikke tro at bitcoin vil forandres usas pengeproduksjon på, (de som mente disse argumentene var brae for bitcoin) USA vil så lenge som mulig drive på med masseproduksjonen av dollar!

(Enig med Xasma)
Det gode (anonymitet og frihet) som vil komme med bitcoin, vil aldri overveie det onde (alle former for kriminalitet, all vinningskriminalitet altså... narkotika, skatteunndragelse, menneskesmugling, organsalg o.s.v.). Derfor mener jeg dette er tullete, og jeg holder fortsatt fast på at grunnleggeren av bitcoin er en svindler!

Han har diktet opp 21 millioner (maks) bitcoins, som HVERKEN har basert seg på tilbud eller etterspørsel frem til nå! Hva denne summen er basert på vet jeg ikke, og noen andre får komme med innspill på det!

Grunnen til at euro kom var fordi europa vil ha en felles union, eu kom før euroen! Alle land (ca.) hadde sin egen valuta for å drive bytte handel, basert på BOU (Bytteforhold overfor Utland) Dette går ut på importen/eksporten/styringsrenta i hvert av landene.

Hvis noen OG DA MENER JEG virkelig noen kan klare og argumentere for at bitcoin er bedre enn et fullkomment marked (valutamarkedet) men virkelige argumenter (ikke oppdikta fantasi) så skal jeg kjøpe bitcoins for alle penga mine her og nå!
Sist endret av Ivar; 13. juni 2011 kl. 19:17.