Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3384
Hei.

Jeg er blitt 20 år nå, og har fortsatt ikke annen skole enn ungdomsskolen.

Jeg har en del sosial angst, og sliter med å komme meg ut generelt. Jeg går for tiden på et arbeidssøkerkurs, men tror det vil ende slik det har gjort før. Angsten blir for mye og jeg stiller ikke opp på jobb når den tid kommer. Dette vil bare gjøre at jeg har enda en referanse hvor jeg kun har jobbet i 3 måneders tid. Tidligere har jeg jobbet for det meste med lagerjobber.

Jeg tok opp disse tingene med dama på kurset idag, og nå tenker jeg litt på om jeg skal styre skuten i en litt annen retning.

Kanskje hjemmestudier?! Jeg er glad i data, og kunne tenke meg å jobbe med dette, men vet ikke innen hvilket felt.

Kanskje som programmerer men har ingen erfaring med dette, men kunne tenke meg å lære det. Service på data (både hardware og software) Jeg har litt peiling på de to tingene. Hvordan man bygger data osv.

Så det jeg lurer på er:

* Hvilke muligheter har jeg med tanke på hjemmestudier/ kurser på nettet?

* Eksempel på jobber innen datafaget, del gjerne dine erfaringer.


Håper på positve svar! Takk på forhånd!
Det å sperre seg inne vil kun gjøre denne sosiale angsten verre, og da spiller det ingen rolle hvor god utdanning du har så lenge du ikke tør å møte hverdagen. Den går ikke over av seg selv etter min erfaring.

Jeg ble nødt til å ta meg selv i nakken for en tid tilbake hvor jeg til slutt klarte å bryte mine egne grenser, og til min store overraskelse gikk det _mye_ bedre enn forventet. Sitter i dag på drømmejobben, og har en sikker fremtid i den.

Edit: Glemte å skrive hvorfor dette var relevant til dine spørsmål. Jeg ser meg selv i det du skriver, og utveien jeg brukte fungerte åpenbart. Er forresten en webdesigner.
Sist endret av KarmaBites; 10. juni 2015 kl. 20:44.
Programmering er det bare å lære seg hjemmefra! Om du vil ha noe mer vil jeg anbefale å søke deg inn på et universitet! Går selv datautdanning på NTNU, og det er ikke noe problem å være litt sjenert, da det er fult mulig å få gode resultater uten å gå på en eneste forelesning.

Du kan jo også starte iphone-reparasjonsbutikk fra hjemmefra. Det ser ut til å ha funket bra for mange.

Vil du lære å programmere i dag er det bare å registrere seg på feks. http://www.codecademy.com/ vil anbefale python som et funksjonelt og nyttig "førstespråk".
A Goat's Avatar
Trådstarter
Sitat av KarmaBites Vis innlegg
Det å sperre seg inne vil kun gjøre denne sosiale angsten verre, og da spiller det ingen rolle hvor god utdanning du har så lenge du ikke tør å møte hverdagen. Den går ikke over av seg selv etter min erfaring.

Jeg ble nødt til å ta meg selv i nakken for en tid tilbake hvor jeg til slutt klarte å bryte mine egne grenser, og til min store overraskelse gikk det _mye_ bedre enn forventet. Sitter i dag på drømmejobben, og har en sikker fremtid i den.

Edit: Glemte å skrive hvorfor dette var relevant til dine spørsmål. Jeg ser meg selv i det du skriver, og utveien jeg brukte fungerte åpenbart. Er forresten en webdesigner.
Vis hele sitatet...
Jeg går forresten til psykolog med tanke på angsten. Det er noe som har vært der siden veldig ung alder og jeg har prøvd det du skriver over lengre perioder, men det ser ikke ut som den vil forsvinne.

Jeg prøver nå ut forskjellige medisiner i samråd med lege. Har ikke funnet noe som virker enda. Og det er egentlig uaktuelt å begynne i jobb slik som det er nå. Derfor tror jeg hjemmestudier hadde vært tingen. Da gjør jeg hvertfall noe konstruktivt, og jeg er overbevist om at det er noe jeg kommer til å mestre.
Sitat av A Goat Vis innlegg
Jeg går forresten til psykolog med tanke på angsten. Det er noe som har vært der siden veldig ung alder og jeg har prøvd det du skriver over lengre perioder, men det ser ikke ut som den vil forsvinne.

Jeg prøver nå ut forskjellige medisiner i samråd med lege. Har ikke funnet noe som virker enda. Og det er egentlig uaktuelt å begynne i jobb slik som det er nå. Derfor tror jeg hjemmestudier hadde vært tingen. Da gjør jeg hvertfall noe konstruktivt, og jeg er overbevist om at det er noe jeg kommer til å mestre.
Vis hele sitatet...
Jeg er ingen ekspert på feltet, men jeg har da muligens vært en del heldigere enn deg når det kommer til den sosiale angsten.

Jeg vil anbefale deg å ta en liten titt på denne lenken. Her kan du se gjennomsnittlig lønn for ulike programmeringsspråk (ignorer AWS, hvorfor den er på listen er for meg uforståelig).

Det kreves forresten enorm selvdisiplin å lære seg å programmere og det tar lang tid! Jeg er uansett glad for at jeg kan å programmere (og designe for den saks skyld), og synes tiden investert er uten tvil verdt det.
Sist endret av KarmaBites; 10. juni 2015 kl. 21:00.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
En begynnelse kan være å få arbeidspraksis gjennom NAV eller tilsvarende du kan jobbe noen dager i uka i en relevant bedrift uten at det koster bedriften noe.
Sitat av A Goat Vis innlegg
Jeg går forresten til psykolog med tanke på angsten. Det er noe som har vært der siden veldig ung alder og jeg har prøvd det du skriver over lengre perioder, men det ser ikke ut som den vil forsvinne.

Jeg prøver nå ut forskjellige medisiner i samråd med lege. Har ikke funnet noe som virker enda. Og det er egentlig uaktuelt å begynne i jobb slik som det er nå. Derfor tror jeg hjemmestudier hadde vært tingen. Da gjør jeg hvertfall noe konstruktivt, og jeg er overbevist om at det er noe jeg kommer til å mestre.
Vis hele sitatet...
Å gå på nederlag etter nederlag i forhold til angst kan være helt forferdelig. Samtidig så må man utfordre seg selv for å komme videre. Gjentatte nederlag bygger jo opp om at en ikke fikser ting, at en ikke duger osv. Og det forsterker angsten og så er man i en vond spiral.

Synes det høres smart ut å tenke på utdanning før jobb slik som situasjonen din er nå. Da vil du bygge opp mestringsfølelse, du skaper en bedre fremtid for deg selv og så kan du gradvis og parallelt med studiene forsøke å nå små mål for å øke terskelen for angsten og skape nye områder med mestring. Og selv om du skulle ende opp med et rent nettstudie så vil du jo likevel gjøre noe konstruktivt. Noe som gagner deg i årene fremover. Og det er jo viktig.

Har ikke noen oversikt over hvem studie som krever minst oppmøte eller om du kan ta noe som rent nettstudie men kanskje din kontaktperson på kurset eller på Nav kan hjelpe deg å finne mer informasjon?
Sitat av A Goat Vis innlegg
Jeg er blitt 20 år nå, og har fortsatt ikke annen skole enn ungdomsskolen.
Vis hele sitatet...
Med mindre du har lyst å ta et par-tre år på VGS, og deretter fagbrev/høyere utdanning, så ville jeg tatt en titt på f.eks. Treehouse. De annonserte ganske lenge på YouTube, og gjorde et nummer ut av at de gir deg kompetanse helt fra absolutt null, til å kunne leve av IT og data. Verdt en titt, i alle fall!
Lærende koding, kjøp bøker og sende YouTube, nettsider. Og lær deg det grundig. Har mange"rare" ansatt der jeg jobber nå, med betydelige problemer deriblant angst, men de er rasende gode programmerer...

Men du trenger disiplin og vilje for å lære dette på egenhån
Jeg ville startet med Code Academy og kanskje Sonans for å få generell studiekompetanse, men du er jo bare 20, og studiekompetanse kan du få senere også om du ikke føler deg klar for det, men det kan være lurt og vurdere det. Men jeg tror du kan komme veldig langt med og bare fokusere på koding og, om du virkelig går inn for det og du finner ut at det er dette du vil drive med. MIT har en del open courses som du kan lese, helt gratis: http://ocw.mit.edu/index.htm

Jeg jobber med IT-drift og her blir det en god del kontakt med andre mennesker, men dette varierer jo. Programmering og utvikling er jo mye mer interessant da, og passer personer med sosial angst mye bedre, føler hvertfall jeg (jeg kan ta feil). Men, som Aragagg sier, start med Python, eller HTML/CSS om du heller ser for deg og starte med webutvikling. Ikke gi opp når du møter motgang, du trenger vilje for å lære et nytt språk.

Håper virkelig du finner ut av det, sosial angst er forferdelig.
Kan anbefale Java som programmeringsspråk. Enkelt, strengt og ryddig. Uendelig mye stoff å finne på nettet da det er uendelig mange programmerere som bruker dette språket.

Angående studier er det vel lurt å studere informatikk. Da er det greit å ha litt matematikk på baken. Du er bare 20 år, så alt er mulig. Selv begynte jeg å studere matematikk da jeg var 25. Synes det var veldig greit egentlig.
Du må komme deg ut.

Isolerer du deg er det slutt det eneste du klarer. Skal du gi opp i en alder av 20 år?

For et tiår siden var jeg så sjenert at jeg slet med å gå på butikken. Eneste måte å bli kvitt angsten på er å komme seg ut av komfortsonen og utfordre den. Det finnes ingen enkel måte å kurere angst, og uansett er ikke medisinsk løsningen.

Hvordan skal du "jobbe med data" uten et snev av formell kompetanse eller den sosiale kompetansen det eventuelt ville trengt å pitche inn den uformelle kompetansen din hos en arbeidsgiver?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Du må kunne vise til gode kunnskaper som tekniker for å ha sjangs til å få jobb. "bygge data og sånt" kvalifiserer knapt nok til å hjelpe svigermora di.

Gå IKT, Dataelektronikk eller søk deg inn på f.eks Centric IT solutions som tilbyr utdanning som tekniker i flere steg.