Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3000
Er for tiden i prøvetid men det er noe usikkert om jeg blir å fortsette etter den er over. Vil det fortsatt være mulig for meg å ta huslån? Tenker at det er best å komme seg inn på boligmarkedet så snart som mulig til tross for at jeg kanskje blir arbeidsledig snart.

Planen er å leie ut halve boligen samt drive med litt oppussing. Tror dere dette kan være en god ide? Noen som har erfaring fra lignende situasjoner? Setter pris på alle tilbakemeldinger da jeg er helt blank på området selv!
Sist endret av Flekks; 24. april 2015 kl. 09:06.
Det går vel an å spørre ledelsen der du er om utsikter? Eventuelt om du kan få kontrakt tidligere?
Trådstarter
5 1
Sitat av Jurgen1337 Vis innlegg
Det går vel an å spørre ledelsen der du er om utsikter? Eventuelt om du kan få kontrakt tidligere?
Vis hele sitatet...
Er begrenset arbeidsmengde fremover så har ikke noe stort håp, derfor jeg føler jeg burde slå til nå. :/
Er det normalt å fremvise jobbkontrakt ved huslån, eller er det godt nok med lønnslipper?
Det er bare å sende inn en lånesøknad. Det er uforpliktende.

Når det er sagt, så er ikke et boliglån noe særlig å sitte med hvis du ikke har en sikker og forutsigbar inntekt. I tillegg trenger du 15% av boligens verdi i kontanter som egenandel ved kjøp bolig.

Banken er veldig opptatt av betjeningsevne, som om du kan vise dem at du har det, så er det ikke noe problem.
Mitt råd til deg Flekks er å holde deg langt unna noen slags omfattende gjeld så lenge du er i en jobb med usikker fremtid. Det å sitte på millionlån uten mulighet til å betale det kan knekke selv den sterkeste psykisk.

Som @bronsky sier, så må man i tillegg ha egenkapital. Dette er heller ikke opparbeidet på en natt (for folk flest). Ta tiden du trenger, begynn litt smått. Det er overhode ingen vits i å forhaste seg i slike avgjørelser, da de er store og kan påvirke hvordan du lever livet ditt i mange år fremover.
Trådstarter
5 1
Takk for tilbakemeldingene! Er klar over at det kan bli en stor påkjenning om jeg mister jobben, men føler samtidig at det ikke vil være noe problem å få det til å gå rundt, med ett lån på 1-2m og inntekter fra leige bør det jo ikke være umulig. Nå betaler jeg leie og det blir vell omtrent samme utgiftene der om man regner med inntekt fra leie som gjør den månedlige lånekostnaden vesentlig mindre. Har rundt 100k i egenkapital for øyeblikket så det er også en problemstilling for øyeblikket.

Føler huskjøp er den lureste investeringen man kan gjøre, selv om man må ta lån.. Men jeg går kanskje med skylapper forran øynene..
Sist endret av Flekks; 24. april 2015 kl. 10:45.
Som nevnt over må du jo også ha nok egenkapital, i tillegg til at lønnen du har bestemmer maksimalt lån, typisk 2-3 ganger inntekten, eller noe mer om du tjener godt.
Sitat av Flekks Vis innlegg
Takk for tilbakemeldingene! Er klar over at det kan bli en stor påkjenning om jeg mister jobben, men føler samtidig at det ikke vil være noe problem å få det til å gå rundt, med ett lån på 1-2m og inntekter fra leige bør det jo ikke være umulig. Nå betaler jeg leie og det blir vell omtrent samme utgiftene der om man regner med inntekt fra leie som gjør den månedlige lånekostnaden vesentlig mindre. Har rundt 100k i egenkapital for øyeblikket så det er også en problemstilling for øyeblikket.

Føler huskjøp er den lureste investeringen man kan gjøre, selv om man må ta lån.. Men jeg går kanskje med skylapper forran øynene..
Vis hele sitatet...
Det er alltid greit å tenke at det er rimeligere utgiftsmessig å kjøpe enn å leie, så det er ikke unormalt. Det du ikke tenker på her, det er en eventuell renteøkning, og hvordan du har tenkt til å takle den. Hva skjer hvis leieboer ikke betaler husleia? Hva om du må kaste ut leieboeren og finne en ny? Da må du dekke den delen av inntekte din selv, og da er det ikke snakk om en måned.

Totalt sett tror jeg ikke du vil få et lån i tomillionersklassen. Egenandelen din er nok til å kjøpe en bolig med verdi på ca. 650.000,-.
Sist endret av bronsky; 24. april 2015 kl. 14:13.
du må huske at det å ha hus koster mer enn bare avdrag og renter på lånet..

forsikring
renovasjon / vann & kloakk
boligskatt
vedlikehold etc..


skal ha en rimelig drøy leieinntekt om dette skal gå rundt uten jobb

så jeg personlig ville drøyd til jeg hadde fast og stabil inntekt
Bare gjør det. Og hold oss oppdatert. Uansett hva du velger å gjøre, vil det koste tid, energi og penger. Du kan like godt tenke langsiktig først som sist. Det er mange som har sluttet i jobben bare for å leve av utleie, en trend flere hiver seg på. Noen artikler du bør skumlese:

http://www.follokom.com/byggesak/reg...rleilighet.htm

http://www.tv2.no/a/3759749

https://www.leieboerforeningen.no/Ak...ieboliger.aspx

Du har jo krav på arbeidsledighetstrygd i 2 år, så du har en sikkerhet der også. Du kan jo finne deg en annen jobb når du er klar for det også.
Sist endret av Oro; 24. april 2015 kl. 16:24.
Du kan ellers ta en titt i min guide til boliglån her:

http://freak.no/forum/showthread.php?t=272033
Trådstarter
5 1
Takk for tilbakemeldingene! Nyttig tråd, Bronsky! Greit med en oversiktlig oversikt. Gode lenker fra deg også, Arne. Takk for supporten
Sist endret av Flekks; 28. april 2015 kl. 12:53.