Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Hva er best?
Hasj er best. 193 43,47%
Alkohol er best. 251 56,53%
Stemmegivere: 444. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  268 23794
Tror ikke hasj/pot er så sinnsykt farlig i seg selv,men uansett hva folk mener er det vel at det ikke er legalisert som gjør det farlig(leder til narkismiljøer)
Akkurat det! Jeg bare siterer Torkel Bjørnson på den der:
Burde vi legalisere hasj?

For å svare på dette må vi først se på hva dagens kriminalisering har ført til. Det punktet jeg finner mest alvorlige, er det faktum at det fører til økt bruk av tyngre stoffer! Ved å skille hasj fra de tyngre stoffene, vil ikke hasjrøykere bli tvunget inn i kriminelle miljøer, der bruk av tyngre stoffer også forekommer. Kriminaliseringen er også med på å lage en kløft mellom røykere og ikke røykere. Hvis hasj ble avkriminalisert ville ikke hasj røykere bli stemplet som kriminelle, og det ville bli lettere for resten av samfunnet å akseptere dem som sine egene. Som vi alle vet er det ulovlig å røyke hasj, dette fører til at vi er nødt til å stemple 20 % av ungdommen i Oslo som kriminelle! I dag er narkotika verdens største handels vare, enorme summer omsettes, og overskuddet går til organisert kriminalitet. Med en dekriminalisering vil myndighetene (eventuelt det private) få kontroll over salget, og hele fundamentet for det illegale markede ville forsvinne! Med en slik kontroll ville det også bli lettere å hindre mindreårige å få tak i hasj. Det er usannsynlig dette vil fungere 100 %, jevnfør med alkohol, men en delevis kontroll er bedre en ingen.

Ett annet morsomt argument vi ofte hører fra legalisering motstanderne, er at vi ikke trenger enda et nytt rusmiddel. Disse folkene overser totalt at hasj faktisk er en realitet, og har vært her i over 30 år. Over 70 % av Oslo ungdommen oppgir at de kan skaffe hasj i løpet av et par dager [K-2]

Det eneste holdbare argumentet imot legalisering jeg har hørt, er at bruken trolig vil øke. Dette er vanskelig å si sikkert siden det ikke er godt utprøvd i praksis, men mye tyder på det. Så et spørsmål om legalisering må da avgjøres ved å veie alle fordelene opp imot dette. Mange vil kanskje si at dette argumentet i seg selv oppveier de positive sidene, men la oss da se hvor alvorlig en slik økning i tilfelle ville ha blitt.

Jeg har her valgt å bruke Nederland som eksempel, da det som eneste land i Europa har gått inn for en dekriminalisering av de lettere rusmidlene (hasj og marihuana). Om resultatene oppnådd i Nederland automatisk kan overflyttes til andre land er vanskelig å si, men det er lite trolig det skal slå ut i motsatt retning.

Når Nederland dekriminaliserte hasj i 1976 økte bruken noen, men etter en stund stabilisert den seg på samme nivå som før [K-8]. I tiden frem til i dag har selvfølgelig omfanget av hasjbruk i Nederland variert, men dette i samme takt som resten av Europa. Grunnet dekriminaliseringen har selvfølgelig antallet som har prøvd hasj økt, men derimot har antall daglige brukere gått ned! Vi kan derfor si at den eksperimentelle bruken har økt, mens misbruket har gått ned (ikke i samme omfang.) Og dette er i hvert fall positivt i mine øyne. En annen ting som er viktig å få med er at antallet unge heroinister i Nederland er ekstremt lavt, noe jeg påpekte ville skje ved en legalisering, og antall overdose dødsfall er faktisk mindre en i Norge!

I Nederland blir tyngre stoffmisbrukere sett på som pasienter istedenfor kriminelle, noe jeg sysnes er en selvfølge og burde gjelde i alle land. Nederland har også Europas desidert beste hjelpeapparat for de tyngre stoffmisbrukerne. Men dette er igjen en helt annen debatt...
Vis hele sitatet...
Sendte mail til SV:

Hei! Jeg er en motstander mot dop. MEN se på denne artikkelen... Du må
inrømme at det er mye sant i den! er selv 14 år, pleier aldri å gå
langs Akerselven, men for litt siden gikk jeg der med MOREN MIN! Vi
ble spurt to ganger om vi ville kjøpe hasj på ti meter og ti meter
etter var det en som ble tatt av politiet for besittelse! Jeg tror at
hvis hasj legaliseres vil det bli VANSKELIGERE for unge å få tak i
det... Tenkte ut noe liknende før jeg så denne:

---------------

*Artikkelen over*

Kilde:www.normal.no

----Adrian *. *. (Jeg ber om at dere holder navn/E-mailen min blir holdt anonym)
Jeg har hørt at nyere undersøkelser viser at enkelte personer kan få langtidsskader etter bruk av hasj selv om det bare er noen få ganger. Det er her snakk om senilitet, personlighetsforstyrrelser og andre psykiske lidelser.

Nøyaktig hva det er vet jeg riktignok ikke, men bare sjansen for at noe "i den sjangeren" er mulig er nok til at jeg aldri vil prøve hasj, selv om det hadde blitt legalisert.

Nei, jeg har ikke direkte kilder til denne infoen, men det er ting dama har hatt om på forelesinger under medisinstudiet, så jeg vil tro det er troverdig, selv om resultatene kanskje lam være diskuterbare.

Og legalisering? Vel-vel. Finnes det medisinske årsaker/fordeler med dette kan det vel være aktuelt, men ellers ser jeg få fordeler med dette. At myndighetene vil få noen kontroll over markedet på denne måten stiller jeg meg tvilende til.
Opprinnelig postet av Psy_Illusion
Jeg har hørt at nyere undersøkelser viser at enkelte personer kan få langtidsskader etter bruk av hasj selv om det bare er noen få ganger. Det er her snakk om senilitet, personlighetsforstyrrelser og andre psykiske lidelser.

Nøyaktig hva det er vet jeg riktignok ikke, men bare sjansen for at noe "i den sjangeren" er mulig er nok til at jeg aldri vil prøve hasj, selv om det hadde blitt legalisert.
Vis hele sitatet...
Drikker du?
Alkohol. Hasj er ut!
Lundern: Ja det er din mening, men tørr du fortelle hvorfor det er din mening?

Laurentius: Jeg skulle til å spørre om det samme

Psy_Illusion: Det siste først. Det ér jo medisinske fordeler både hvis du tenker på medisinsk legalisering og full avkriminalisering. Hvis du vil kan jeg poste noen linker? Cannabis brukes som smertenedsettende medikament, mot psykiske lidelser og nå nettopp leste jeg en forskningsraport hvor cannabis hadde blitt brukt mot svulst i hjernen. Osv.

Videre så spør jeg; har du lest teksten jeg postet litt over? Og at du stiller deg tvilende til om myndighetene kan få bedre kontroll er greit, men hvorfor? Jeg mener altså det motsatte og det er fordi hvis cannabis blir lovlig må myndighetene sette lover og regler på salg. Som ved salg av alkohol. Vi har regler for når og hvor alkohol kan selges og til hvem. Dette vil også føye for cannabis. For ikke å si mye strengere regler. For det er jeg ganske sikker på.

Men hva med det ulovlige salget da? Jo ved at cannbis blir lovlig overtar myndighetene mesteparten av salget til langerene, fordi de som kan vil heller kjøpe godt kontrollert og kvalitetsikret marihuana.

Ditt argument er kanskje at det er jo lettere for yngre å skaffe hjemmebrent enn å kjøpe på vinmonopolet eller øl. Og det er jo sant. Jeg er selv 17 år og selv om at mesteparten av mine venner er 18, er det ennå lettere å kjøpe hb som kommer rett på døra. Billigere er det også. Det er likevel ikke sikkert at jeg får det jeg ber om og kvaliteten på varene er alltid usikkert. Derfor jeg sa at mesteparten av omsetningen vil bli overtatt av myndighetene. I dag er det tross alt veldig få som konsumerer hjemmebrent. (Jeg har tall fra Statistisk sentralbyrå en plass som jeg kan lete frem.)
Sist endret av ebsmfm; 17. november 2004 kl. 15:30.
Alkoholskader: http://www.lommelegen.no/art/art1679.asp

Og så sammenligner dere med sladevirkningen av marihuana og risikoen for skade. Evt jeg skal gjøre dette selv når jeg får tid og ork og legge ut her.
Du mener altså om myndigheten tar over salget vil det illegale markedet forsvinne pga man ikke vil får noen kvalitetsikring? Et mer utinatta argument skal man lete lenge etter
Og hvorfor er det argumentet ut i natta? Det er et av flere argumenter og min påstand var at det ikke vil forsvinne, men bli mye mindre. Er det ikke ganske så logisk at hvis myndighetene kan selge meg samme hasjen til en bedre kvalitet så velger jeg heller å kjøpe hos myndighetene enn hos langeren som kan vise til en klump som han selv ikke vet hvor kommer fra? Sleng nå ikke ut påstander om at ditten og datten er ut i natta og heller gi en saklig begrunnelse for hvorfor du er uenig...
proVista^: Helt enig.

voktern: Det sier jo seg selv at folk som bruker hasj selvfølgelig kjøper det som er kvalitetstestet og -sikret.
For det første ville ikke myndighetene ta over produksjonen.
Og vil da heller ikkke ha noen mulighet til å kvalitetssikre på høyt plan.

For det andre er det illegale markedet så stort at de som sitter på produksjonen i utlandet ikke vil la den norske stat fucke markedet dems, da det ligger enorme summer her. De kommer til å gjøre hva det skal være for å forsatt ha kontroll.

Staten vil bli nødt til å skattebelgge narkotikaen og prisene vil nok ligge ganske langt over prisene tildagsdato (70kr/1g).
Bare dette gjør at man vil velge illegale kilder.
Kvaliteten vil det nok uansett alldri være noen problemer med, uansett om det er illegalt eller like lovlig som pils i butikken.

edit: Har røyka i 6år og alldri vært noen problemer med kvaliteten. Kvaliteten er bare noe man klager på hvis man er nordlending.

kos
Sist endret av voktern; 17. november 2004 kl. 15:59.
Opprinnelig postet av voktern

Staten vil bli nødt til å skattebelgge narkotikaen og prisene vil nok ligge ganske langt over prisene tildagsdato (70kr/1g).
Bare dette gjør at man vil velge illegale kilder.
Vis hele sitatet...
Er du klar over hva produksjonskostnadene er for hasj? Hvis man drar til plantasjer får man 1kg for et par tusen kroner lett. Det kommer til å være 3 ledd som skal ha profitt av slaget. 1. de som dyrker og raffinerer, 2. de som frakter det, 3. de som importerer det. Ettersom det ikke lenger er ulovlig er det ikke lenger noe risk og det er ikke lenger nødvendig å ta like stor profitt. Da snakker vi om at importøren får det for 20-30kr grammet maks. Staten tar kanskje 15-25kr i skatt. Da sitter man igjen med en utsalgspris på ca. 50kr. Tror du fortsatt ikke at røykere da ville kjøpt lovlig kvalitetssikret hasj?

Opprinnelig postet av voktern

For det andre er det illegale markedet så stort at de som sitter på produksjonen i utlandet ikke vil la den norske stat fucke markedet dems, da det ligger enorme summer her. De kommer til å gjøre hva det skal være for å forsatt ha kontroll.
Vis hele sitatet...
Det har ikke noe å si hva de vil. De kan ikke kontrollere hva folk kjøper. Det eneste de kan gjøre er å dumpe prisene.

edit: Jeg har røyka en god stund jeg også og har heller adri opplevd å fått noe annet en hasj men sjansen er der. Vi har jo ingen som helst mulighet for å vite hva som faktisk er oppi.
Sist endret av Sinister; 17. november 2004 kl. 16:27.
Det er greit at du tror myndighetene lite trolig vil ta over produksjonen. Jeg tror også det er lite mulig. Det er snakk om hvis Derfor debatten din begynte jo... Og blir cannabis lovlig vil også myndighetene selge. (Les mine argumenter over.) Det illegale markedet er stort ja. De største summene over noe annen salgsvare. Men hva mener du de vil gjøre? Det er ikke én ulovlig organisasjon som selger hasj Og om det var så skulle de gå til krig mot Norge? Dessuten så er den største resursen av cannabis til norske forbrukere akkurat dyrkere i vårt eget land. (Kan gjerne vise til dette også om du vil.) Hvorfor kan ikke staten, noe de vil gjøre, produsere cannbis selv. Ja eller private selskap som får innvilgning i Norge. Staten vil skattelegge cannbisen ja. De er ikke nødt, men de vil - vi vil. Tenk på overskuddet som kan gå til felleskapet. (I motsetning til dagens overskudd fra alkolhol og røyk som går til behandling av alkohol- og røykskadde. Og hvis du skal si at mange vil bli skadde av cannbisbruk kan jeg godt vise til WHOs nettopp utgitte raport.) Hjemmebrent koster mye mindre enn legalt sprit. Sa jeg ikke at et meget stort flertall velger legalt sprit til tross for prisforskjellen? Dine argument er jo bare feil - vis til fakta... Og ja jeg ér nordlending Dessuten er det mest snakk om førstegangsbrukere om cannbis blir legalt. Ola Nordmann vil prøve og han vil ha garantert kvalitet. Du som allerede har røyket i seks år vil uansett fortsette å røyke.
Sist endret av ebsmfm; 17. november 2004 kl. 16:28.
Støresteparten av poten blir dyrket i norge, da det er noe problemeatisk å ta inn pot da den har rimelig stort volum.

Veldig klar over at prisen ligger langt under 70spenn. Får selv tak i 1kg for 25-30k.
Men _noen_ av mellomleddene vil uansett være der. Om det er staten eller det illegale markedet som styrer.

Agnetur på hasj hadde uansett vært fett

edit: skriveleif
Sist endret av voktern; 17. november 2004 kl. 17:49.
Virker som at du skifter litt mening Men hva mener du med "å ta i pot da den har rimelig stort volum"? Og agnetur på hasj? Uansett er det ikke prisen det er snakk om, men at det illegale markedet vil bli mye mindre med staten som en aktør og det at på grunn av dette vil kontroll bli bedre med tenke på mindreårige. Forbrukeren vil også slippe å bli "utsatt" for skadeligere stoffer pga langeren. Konklusjonen er at det vil bli mindre brukere av tyngre stoffer og mindre brukere at cannbis også. Dette ser man i blant annet i Nederland. Og ja jeg kan gjerne vise til både tabeller og alt annet.
Agentur vil si at bare du har rettigheter på noe. Så har jeg agentur på hasj er det bare jeg som har lov til å selge det (mer eller mindre grei forklarling).

Alt du sier over er jeg stort sett enig i, eneste jeg er uenig i er at det illegale markedet vil bli borte. Du sier at det vil bli mindre, jeg setter fingern på at det blir større/samme nivå som i dag. Ikke det at jeg har argumentert for noe annet heller.

sinister: prisene i amsterdam der det er lov ligger omtrent på samme nivå som her. Så jeg tvilier sterkt på at prisene vil synke med staten som aktør.
Ikke lett å diskutere det når jeg ikke forstår hva du mener da. Enda vanskeligere å diskutere når du ikke har noen argumenter. Om du syntes statens monopol er dumt så får jeg bare si at vi lever i et sosialdemokrati og det er veien å gå. Det er en annen diskusjon. Vel jeg har argumenter for at det illegale markedet blir mye mindre, du har ikke argumenter for at det vil bli større. Men alle får ha sin mening. Ja forresten så koster marihuana fra 30 kroner til 70 kroner for den flotteste hasjen... I Amsterdam ja
http://www.coffeeshop.freeuk.com/ACDfrmGu.html Så hm jeg tror at den vil synke jeg. Eller? Ja og det der var "turistprisene."

Denne debatten her er, som slike debatter om emnet som oftest er, basert på folks argumentløse meninger som er gjennomsyret av "den vanlige manns holdning." Det går jo ikke ann å diskutere på en skikkelig måte da.
Sist endret av ebsmfm; 17. november 2004 kl. 20:25.
Vet dere hva de pengene dere betaler for hasj faktisk går til???
Har hørt at de støtter bl. annet div. terror- og gerilliagrupper... Noe jeg ikke vil støtte!!! Hvis pengene går til Staten ville vi ha kunnet brukt dem på no' konstruktivt og ikke på å produsere andre sterkere stoffer også!
provista: totalt enig i det du skriver i de siste inleggene. det er jo ikke mye å være uenig i egentlig, i og med at det er begrunnet med faktaopplysninger, i motsetning til andres gjennomgående udokumenterte påstander som lyser av uvitenhet...

selvfølgelig vil staten legge prisen på et lavere nivå enn dagens. de vil jo helst fjerne det illegale markedet totalt, og de best av alle veit at folk lar seg kjøpe. og når de har mulighet for å skaffe ganja'n for en slikk og ingenting, uten risiko for å bli "tatt" er det åpenlyst at de vil legge prisen på et lavere nivå. en ting som ikke er nevnt er at staten også vil ha mulighet til å ha et mye større utvalg, med informasjon om "type", opprinnelse og ikke minst produksjons- og holdbarhetsdato.

det har seg nemlig slik at over tid oksyderer mye thc (spesielt når den er pakka dårlig og åpna mange ganger), og noe av thc'en vil etter enda lengre tid omdannes til cbd, er stoff som ikke gjør deg stein men slapp og sløv og surrete. (som er de effektene man får av gjennomsnittlig norsk shit når man er innrøyka). det påstås at effektene av cbd er langvarige selv ved lavt forbruk.
Sist endret av Sindre; 19. november 2004 kl. 00:33.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Staten kan ikke ta seg mer betalt for cannabis enn det illegale markede gjør nå... Fordi da vil de aldri bli kvitt det illegale markede... med andre ord, vil prisen for hasj, hvis det blir avkriminaliser eller legalisert, synke ganske kraftig... Man kan f.eks se på prisen i sverige, der får man kiloen ned i 15k, i norge får man sjelden kiloen noe særlig under 25k. Og hvis det da er lovlig i norge, kan jo ikke prisen ligge over prisen i sverige, fordi da vil det jo fortsatt lønne seg i å smugle... Staten må være konkeranse dyktige, selv om det gjelder mot et illegalt marked, kanskje spesielt mot illegale marked.

H4wk
holder en knapp på hasj, deilig med en "nattis"
For min del, finnes det ikke tvil om at Hasj er et bedre rus middel. men det er ulovlig, ser ikke noen grunn til å diskutere, hva som ville/skulle/burde "skjedd" dersom THC ble lovlig som Rusmiddel i norge. Det kommer nokk ikke til å skje så lenger jeg er på denne jord alikavel. Ja jeg er en pesimist, men jeg har all grunn til det. NB ! skrev ikke dette for å provosere.
jeg er rimelig sikker på at om det blir noe diskusjon om det i media vil det ikke ta så langt tid før det er dekriminalisert, det har jo skjedd i en del andre land i europa nå.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jepp, enig med banan2. Sannhetens Øyeblikk er om hjørnet, og når den tid kommer; da følger Frihetens Øyeblikk.
Er dekriminalisering av hasj frihet? Ett steg i riktig vei kanskje..
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Når sannheten avsløres (løgnen om cannabis) vil bedre tider følge, ergo friheten. Dekriminalisering av cannabis er tusen ganger mer frihet enn det vi har i dag, selv om det på ingen måte kan kalles et fritt samfunn av den grunn.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Man kan jo også ha frihet med lover da
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Dess flere lover, dess mindre frihet. Sier vel seg selv? Men, ja, man kan selvsagt ha frihet sammen med lover, det gjelder bare å finne balansen.
Opprinnelig postet av Tias
Dess flere lover, dess mindre frihet. Sier vel seg selv?
Vis hele sitatet...
ikke nødvendigvis. men i praksis stemmer det stort sett. vi har flere former for lovpålagt frihet. som f.eks. friheten til å mene hva du vil osv... denne lovpålagte friheten skulle etter min mening vært utvidet til de grader. men den eksisterer i hvertfall. hvor lenge den vil eksistere er et annet spm.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Correct me if I'm wrong, men har hørt at hasj/marijuana er mindre farlig enn alkohol? klarer ikke helt få det til å stemme, med tanke på norges strenge ruslover osv. Noen som vet mer om denne påstanden?
very impotent freak
Delusional's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av joachimnh
Correct me if I'm wrong, men har hørt at hasj/marijuana er mindre farlig enn alkohol? klarer ikke helt få det til å stemme, med tanke på norges strenge ruslover osv. Noen som vet mer om denne påstanden?
Vis hele sitatet...
Stemmer nok, er av en relativt harmløs natur, og gir en flott rus.
det er nå litt mer komplisert enn det
er sikker på at du finner ut veldig mye ved å søke/lete på rusmiddelforumet.
Det er faktisk mindre farlig ja. Det at det er ulovlig er jo bare på grunn av at norge er ganske smaløyd. For og si det sånn, hadde alkohol og tobakk kommet til norge for første gang nå. Så ville det ha vært like ulovlig som narkotika. Har selv røyket en del hasj hver dag i noen år. Sluttet på grunn av militæret. Eneste negative jeg merket var dårlig pust og kondis (noe man også får av tobakk) og problemer med hukommelsen. Det er ikke noe farligere å røyke hasj hver helg enn og drikke alkohol hver helg. Alt med måte. Og til deg joachimnh: Et godt argument er vel kanskje og si at hvis du prøver og drikke alkohol hver dag i tre år, så går det dritt. Men hvis du røyker hasj hver dag i tre år, lever du i beste vellgående (med litt dårligere lunger og nedsatt hukommelse). Peace out!
Har prøvd hasj en gang og det smaker dritt. fikk ikke noe spesiell rus heller.
Jeg holder med alkisene
Nå var det ikke akkurat smaken vi diskuterte heller da. Finnes mye alkohol som smaker vondt også. Det at du ikke merket noe trenger ikke bety noen ting. Det virker på alle. Prøv en gang til. Ta deg en skikkelig feit blunt, eller en god bong. Peace out!
Selv drikker jeg hver helg. Alkohol er konge det. Er ikke det jeg mener. Men spørsmålet er jo hva som er farligst. Aiiiight!
Stusset litt over den delen der det blir sagt at 1/3 har prøvd hasj.
Jeg bor i Ålesund og i hele min vennekrets er det kun 1 som har prøvd hasj, og han er langt ute i vennekretsen også.

Hvis det tallet er basert på undersøkelser på skoler så må de nok undersøke litt bedre.
De fleste som setter kryss på slike gidder ikke alltid å lese så nøye over.

Ang hasj vs. alkohol debatten har jeg ikke så mye å si, siden jeg ikke har prøvd hasj.
Kommer aldri til å prøve det heller,
men det er fordi jeg hater alt som røykes.
Men angående alkoholen kan jeg tilføye at det er forskjelig fra person til person.
Har en venn som aldri klarer å stoppe, og før du vet ordet av det så er han på dassen og spyr.
Jeg derimot klarer fint å beherske meg.
Har kun spydd to ganger.
1) Første gangen jeg drakk meg full.
Skulle drikke så mye som mulig for jeg merket ikke noe(trodde jeg selv da).
2) En gang jeg mikset sprit med redbull og det var noe jeg ikke tålte.

Men alle de andre gangene har jeg drukket akkurat nok til at jeg blir glad og blid og setter en munter tone over festen.

Så hvis alle fjortissene hadde lært seg å drikke alkohol med måte ville vi hatt et mye bedre syn på alkohol.

PS: Må bare si at alle de som røyker hasj må få lov til det.

-Stian
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Vel, i mitt lokalmiljø så er det totalt omvendt, dvs. det er sånn en person som ikke har prøvd eller noe i den dur. Av de som er et par år eldre enn meg så har de fleste prøvd, og lengre opp i alderen til sånn ca. 30-årene så har ~ alle prøvd en eller annen gang.

Og jeg bor i en liten bygd.
Opprinnelig postet av Starra
Stusset litt over den delen der det blir sagt at 1/3 har prøvd hasj.
Jeg bor i Ålesund og i hele min vennekrets er det kun 1 som har prøvd hasj, og han er langt ute i vennekretsen også.

Hvis det tallet er basert på undersøkelser på skoler så må de nok undersøke litt bedre.
De fleste som setter kryss på slike gidder ikke alltid å lese så nøye over.
Vis hele sitatet...
Fant ikke noe på SSB, men her er en tabell som viser at nærmere halvparten av 12. klassinger på High School i USA har prød cannabis per 2001 (vet ikke hvor representativt dette er for norge da).
Ang. hasj vs. alkohol helsemessig vil jeg absolutt si at alkohol er farligst. Du ser hva som skjer med folk som drikker hver dag- det er langt mindre enn hva som skjer med de som røyker hele tida, ihvertfall.
Egentlig så er hasj og alkohol like farlig vis det blir brukt hver dag. Det at de vil legalisere hasj tror jeg ikke får noen konsekvenser. Grunnen til det er at de som bruker hasj får tak i det uansett, akkurat som en 14 år lett kan få tak i alkohol eller tabletter,for ikke å si røyk.
Jeg er enig at hasj ikke er så veldig farlig, egentlig ikke noe farligere enn alkohol, men det som er noe dritt med dette stoffet, er at det veldig ofte fører til at folk begynner med værre ting, som herion osv. Og i den grunnen så kan hasj være veldig farlig, og begynner man med herion så er man på kjøret....
Var en som hadde brukt hasj.. De fant bevis i blodet 3 måneder etter han hadde røkt d :P
Eutoxes: Bevis? Hva da? En joint?
Nei, seriøst, hva har det med diskusjonen å gjøre?

Starra: I min nære vennekrets er det ca. 3 personer som ikke har prøvd cannabis. De fleste har brukt det mer enn en gang også.
Vetta fan vel :P Han skulle inn til politiet pga. no "fullekjøring" å Han nektet for å har røkt han sa sist han gjorde det var for sånn 3 måneder siden!
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Da løy han helt sikkert, har aldri hørt om THC verdier som blir liggende så lenge som det. Men hva vet vel jeg, er jo tross alt ingen lege.

Menneh, RejecteD, den teorien din holder ikke helt vann. Hasj har ingenting med det å begynne på andre stoffer å gjøre.
RejecteD: Mulig du kommer borti miljøet, så det er sikkert lettere enn hvis du hadde vært en totalt nykter person. Men det blir for dumt og si at hvis du røyker hasj, så sitter du med sprøyta i neste øyeblikk.

Og jeg sier det igjen! Alkohol er farligere enn Hasj. Drikk hver dag i tre år, da går det dritt. Røyk hasj hver dag i tre år. Da lever du i beste vellgående bortsett fra litt dårligere kondis (noe man også får av tobakk) og for noen (ikke alle) dårligere hukommelse.

Er ganske mye hva du gjør det til selv. Hvis du trener og spiser normalt, funker det helt fint.

Og en ting til. Det er UMULIG og finne spor etter hasj i blodet etter 3 månder. Peac out!
Sist endret av SnurreVips; 6. januar 2005 kl. 18:16.
Opprinnelig postet av Dan
Canna skaper mer en psykisk avhengighet og alkohol fysisk.
Husk også at fler dør av alkohol årligen enn canna.
Vis hele sitatet...
Hasj dreper mer folk hvert år enn alkohol og tobakk til sammen!
Opprinnelig postet av crypt!c
Hasj dreper mer folk hvert år enn alkohol og tobakk til sammen!
Vis hele sitatet...
Kilder takk? Eller egentlig holder det med kilde til bare et dødsfall som skyldes bruken av hasj. Jeg tviler på at du finner noe, og hvorfor tror du det er sånn? Riktig, du kan ikke dø av hasj!
Tror aldri du kan finne en kilde som beviser virkeligheten, så jeg velger å tro på hva jeg syns er sannsynlig