Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1031
jeg begynte å lage min første php-fil men noe er feil. jeg lagde den til denne html-filen

ingenting skjer så noe er feil..

hva?

php fil:

<html>
<body>

<?php

if($_POST)
regnut($_POST);
else
echo "det virker ikke!";

function regnut($_POST)
{
if ($_POST["regnem"] = +)
$total = $_POST["x"] + $_POST["y"];

elseif ($_POST["regnem"] = -)
$total = $_POST["x"] - $_POST["y"];

elseif ($_POST["regnem"] = *)
$total = $_POST["x"] * $_POST["y"];

echo $total;
}
?>

</html>


edit: for de som ikke ser det..
det skal bli en kalkulator
Sist endret av torby34; 29. januar 2008 kl. 20:32.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Syntax for løkker i php er

Kode

<?php
if (condition) {
 //Evaluated to true
} else {
 //Evalueted to false
}
Forøvrig så ser eg ingen grunn til å passe $_POST-arrayet som data til funksjonen regnut. In fact bør du kutte ut sjekk av input og slikt tildess du har kontroll på syntax for løkker.

Samt forskjellen på == og =, og gjerne også stringbehandling. Kort sagt, grab tak i ei php-bok eller les tutorialen på php.net.

Edit: det er forsåvidt ikkje feil med
if (kondisjon)
...
else
...

Det blir bare veldig fort uoversiktlig og begrensa.
Sist endret av vidarlo; 29. januar 2008 kl. 20:43.
Trådstarter
vidarlo: Forøvrig så ser eg ingen grunn til å passe $_POST-arrayet som data til funksjonen regnut.

meg: mener du at det er nok å bare skrive regnem?

jeg har lest litt på w3schools.com

ser ikke helt forskjellen mellom = og ==

jeg forstod det slik
=: er lik

==: er det samme som
Sist endret av torby34; 29. januar 2008 kl. 21:18.
Tips nummer 1 for PHP debugging. Det første du gjør er å velge "vis kildekode" i nettleseren din. Deretter forteller du oss hva du fant der.
Trådstarter
ingenting kommer i kildekoden til php-filen,

men jeg er veldig sikker på at "post" har kommet frem.


her det = istedefor == som er feil?
Vel, her er et enkelt eksempel på hvordan det kan gjøres: http://www.pastebin.no/3235
Hva er kildekoden til hei.php da?
Trådstarter
takk folkens

har nå lært meg forskjellen mellom = og ==

ontop= takk, eksempelet ditt viste meg at jeg trengte anførselstegn når man bruker ==
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av tobbe654
takk folkens

har nå lært meg forskjellen mellom = og ==

ontop= takk, eksempelet ditt viste meg at jeg trengte anførselstegn når man bruker ==
Vis hele sitatet...
I så fall misforsto du eksempelet hans. Du trenger anførselstegn når du skal deklarere/behandle stringer i PHP.
Trådstarter
sluttresultatet ligger her
Litt utvidet forklaring: en helt blank side fra PHP betyr at noe har gått galt, men at PHP er konfigurert til å ikke vise feilmeldinger.

Derfor utvikler man gjerne mot en lokal webserver (localhost) hvor man har feilmeldinger påslått før man laster dem opp på nett.
Veldig bra! Du har lagd en strålende kalkulator!
Hvis du har tenkt å forbedre den hadde det hvert fint om svarene kom opp på samme side som kalkulatoren, slik at jeg kunne utføre en ny regneopperasjon med en gang!
Ja, enten så implenterer du ajax () eller så legge du echo "$calculated"; under regne-funksjonen.