Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 2644
Hvordan kan jeg få innstallert Linux på min Mac G3 OS 9.2? Maskinen har ikke internett tilgang, men jeg har en windowsmaskin med internett og en usb stick
Finn ISO på nettet (Yellow Dog er vel den mest utbredte for PPC), brenn på CD. Boot CD på macen og installer.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Yellowdog, OpenSUSE, debian, ubuntu m.fl har distroer for PPC. Det er stortsett bare å laste ned en ISO av dei og brenne på cd.
hvis jeg søker på ISO for jeg bare opp masse organisasjoner som har det initialer. Noen som har en link til en side eller andre ord jeg bør søke på?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Uhm, kva distro vil du bruke?
Gå til distroen si heimeside.
debian.org for debian
ubuntu.com for ubuntu
opensuse.org for OpenSUSE
tenkte vel på ubuntu.

takk
Tror Ubuntu kan være greit å starte med: http://se.releases.ubuntu.com/6.06/
Gentoo funker også på ppc32/64.
har lasta ned ubuntu fra http://se.releases.ubuntu.com/6.06/ men når jeg trykker "kjør" kommer det opp "kan ikke finne riktig prog som kan kjøre shiten" Noen som vet hva jeg skal gjøre?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du skal brenne det til cd. Bruk nero eller det programmet du har lyst til å brenne det imaget ut på cd.
Du har da lasta ned en iso fil, brenn denne med Nero eller lignende til en CD og fyr opp Macen med plata i trayen

vidarlo: sekundet før meg
Det kan være en fordel å ta en titt i dokumentasjonen. Du brenner ut PPC-versjonen, og booter opp maskina fra den. Hvis du har en tutti-frutti-G3 skal det bare være å holde inn knappen C under oppstart, men har du en av de grå versjonene må du ty til en god del triksing for å få inn Linux.
et lite noobe spørsmål...
hva vil det si å boote?
Å starte opp maskinen.
da ble alt mer logisk...!

har boota maskinen med cden i og holdt inne C. Det skjedde ingenting. åpner jeg cden og trykker på filen får jeg bare opp en liste med alle programmene på macen som jeg vil åpne det i. noen som vet hva jeg gjør feil?

nedtur....! Ikke rart det ikke funka. Lasta ned for Pc og ikke Mac
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Drit i å starte nye tråder. Folk blir bare irriterte på deg. To om samme problem får holde.

Over til problemet.

Får du ei feilmelding? Har du lasta ned rett versjon? Kva kjem opp på skjermen? Noko ala dette? Eller kjem du ikkje så langt?
Sist endret av vidarlo; 26. februar 2007 kl. 22:50. Grunn: Endra bilde til bootscreen fra siste versjon
skjer vel egentlig ingenting. MAcen starter opp helt vanlig uten å se til å reagere på noen måte. Viss jeg prøver å åpne fila fra cd symbolet som ligger på skrive bordet får jeg bare opp en lang liste med alle programmene som jeg kan velge mellom å åpne det i.

Lasta ned ubuntu for G3 som er den mac-en jeg har.

Sorry for det med postene
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Har du brent det som et image, eller har du brent ISO-imaget som fil til cden? Om du bruker nero må du velge noko slikt som open image file eller bur image file, og velge filtyper til all images, også finne ISO-fila du lasta ned.
brukte vel ikke noe spesielt program. trykket på "vis filer" da jeg satte inn den tomme cden i windowsen. Dro filen over og trykket "brenn filer til cd platen. filen heter noe son som "desktop power"
Well, there's your problem. Du må brenne det som et image. Nero ka ngjøre dette. Windows kan ikke.
Du vet at du gir deg selv unødvendig mye problemer ved å ikke gidde å lese noen form for dokumentasjon? Alt dette her står godt forklart på Ubuntu sine sider.

Etter to minutter på ubuntulinux.com fant jeg blant annet denne:
https://help.ubuntu.com/community/BurningIsoHowto
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Og før du prøver igjen, vær så snill å lese docs på ubuntu.com. Der står i detalj, steg for steg, korleis du skal gå fram for å lage cden og for å installere ubuntu.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
NB: PPC er ikke lenger en offisiell arkitektur hos Ubuntu.

Ubuntu Technical Board has decided to reclassify PowerPC as an unofficial architecture, rather than a fully supported architecture, for Ubuntu 7.04 and subsequent releases. This means that packages and ISO images will continue to be produced, but releases will not be delayed due to problems which are specific to PowerPC, and the quality of the PowerPC release itself will depend very much on the extent to which members of the Ubuntu community drive PowerPC testing and bug fixes.
Vis hele sitatet...
Det vil si at en PPC Ubuntu-build vil fra nå av mest sannsynlig være full av bugs. Mesteparten av disse vil nok bli fikset med tiden, men etter utgivelsen av ISOene.
Jeg har erfaring med både UbuntuPPC og debianPPC på G3/266 og det kjører ihvertfall qmail, postfix og apache m/php4 som en drøm :-) Klarer fint å serve opp til 2 MBit.
beklager å plage dere mer med dette problemet MEN! Jeg har fått brent imaget boota cden. det skjer ikke noe under oppstart, men jeg kan åpne fila og får opp mange mapper blant annet en som heter INSTALL. Åpner den mappen og kommer til en rekke filer blant annet "ofboot.b" Macen min finner ikke noe som kan kjøre den fila. Det jeg lurer på er om det er noen som vet hva som skal til for å åpne den filen?

(Ja har lest doc, og søkt!)
Hvis du skal fortelle hvor idiot jeg er og hvor langt på villspor jeg er, ikke svar
Du skal ikke åpne noen ting, du skal boote fra CDen.
Trykk på c rett etter du slår på maskinen.
Hold inne C mens maskina booter. Om det ikke fungerer er det mulig du må ty til programmer som BootX på din modell. Du har fremdeles ikke sagt hvilken Mac du har, annet enn at det er en G3.
Mac G3
128Mb
SDRAM/12Gb

Stort mer om maskinen enn det vet jeg ikke. Har ingen papirer på den e.l. da jeg kjøpte den på loppemarked. Dekket av gjennomsiktige grønne plater viss det hjelper

har prøvd å boote mens jeg holder inne C, og det funker ikke. Skal se sjekke ut bootX
Du kan også prøve å gjøre det via open firmware. Hold inne kombinasjonen command + option + o + f under oppstart, og skriv denne kommandoen i kommandolinja:
boot cd:,\\yaboot

Evt. kan cd: byttes med en av følgende:
ide1/cdrom@1:
ultra1:
ultra2:
hold inne command og options? du tenker på knapper på tastaturet ikke sant? når ble to knapper kalt command og options? evt. hvor er de?

edit: fant ut av vilke knapper

Nichotin: Yaboot funker vel bare på nyere maskiner?
Sist endret av Leif Motorvei; 28. februar 2007 kl. 23:35.
Macer med Motorola prosessorer deles i old world( som må bruke BootX for å boote ) og new world( som bruker yaboot/ybin ), skille går mellom Grå G3er og fargede G3er.
Yaboot skal fungere på din maskin, i teorien. BootX er egentlig forbeholdt de beige maskinene. Problemet er at Apple har svært mange sære implementasjoner som ikke helt funker som de skal.. Hadde en 300 mhz G3 (tutti frutti) selv, og den hadde to ide-kontrollere (èn pr. port) for å hacke seg rundt et problem med å ikke kunne boote fra secondary IDE om man hadde to disker installert. Den kunne heller ikke boote plater riktig, annet enn Apples egne.
Sist endret av Nichotin; 1. mars 2007 kl. 07:57.
tja....
maskinen min klarer ikke boote cden, klarer ikke innstallere bootX eller yaboot, command+options+o+f virker ikke ( det skjer ingenting når jeg trykker dette ved oppstart)
Er det i det hele tatt flere muligheter, eller kan jeg rett rett og slett ikke installere linux på denne maskinen?
kan jeg gå inn i BIOS e.l. på macen og redigere på noen innstillinger slik at den booter cden? hvordan finner jeg dette?

kontrollpanel - startstasjoner , får opp 3 valg der.

Mac HD
cd-en
nettverksdisk

det går an å trykke på HD og nettverksdisk mens cden står med gjennomsiktig skrift og kan ikke trykkes på. Noen som hva som må gjøres for å få valgt cden der?
Sist endret av Leif Motorvei; 1. mars 2007 kl. 16:54.
Macen din har ikke bios, som sådan, den har Open Firmware. Det var den jeg prøvde å få deg til å gå inn i. Yaboot er ikke noe du skal installere selv, det er noe distroen tar seg av. Sikker på at du holder inne de rette tastene? Skru på maskina og hold umiddelbart inne eple, alt, o og f til du kommer til kommandolinja.

Og jo, Linux skal fungere, det krever bare en drøss med skills og/eller voodoo for å få det til. Har vært borti min andel cheesy oppsett på eldre Macer...
det som skjer nå jeg trykker inn de knappene ved oppstart er at når maskinen er ferdig påslått kommer denne meldingen:
"er du sikker på at du vil gjenoppbygge skrivebordsfilen på disk(ett)en "mac HD"?"
"avbryt" "ok"