Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1161
Heisann.

Skal nå flytte på hybel, og vil i den forbindelse vite litt om stipendet. Er fullt klar over at lånekassen vet dette bedre en freak.no, men de er stengt til i morgen, og jeg vil gi en liten tilbakemelding til min forhåpentligvis framtidige hybelvert så snart som mulig, og jeg regner med noen freaks vet litt om det.

Jeg har da altså byttet lærested fra nærmeste by til en by i andre retning, og som ligger over 40 km fra foreldrehjem. Jeg hadde planlagt å pendle, men jeg fant ut etter et par uker at det ikke går. Jeg har funnet meg en hybel, men for at det skal gå opp, så må jeg ha etterbetalt for august, september og oktober (muligens september og oktober). Vet dere om jeg får dette? Jeg hadde ingenting i stipend før jeg flyttet heller.

Takk for alle svar!
Søknadsfristen går ut 15. november, og om du søker stipend og får det innvilget blir det etterbetalt.
Ellers kan du jo si hvor gammel du er, og hvilket nivå denne utdanningen foregår på.
Vet ikke så alt for mye om stipend, men dersom det er vgs du skal gå på og det er borteboerstipend du tenker på, blir jeg serdeles overrasket hvis lånekassen går med på å "etterbetale" borteboerstipend for en periode du ikke bodde borte..
Jente (12)
sh0rtie's Avatar
Trådstarter
Er VGS, er borteboer-stipend, og jeg har fått sånn smått med meg at det blir etterbetalt, nettopp fordi man får en viss sum årlig, og den skal være lik for alle.

EDIT: Første år.
Sist endret av sh0rtie; 16. oktober 2012 kl. 18:10.
Du får ikke etterbetalt borteboerstipend den perioden du bodde hjemme.
Da kunne man jo bare ha flyttet ut i april å få hele året etterbetalt..
Jente (12)
sh0rtie's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Du får ikke etterbetalt borteboerstipend den perioden du bodde hjemme.
Da kunne man jo bare ha flyttet ut i april å få hele året etterbetalt..
Vis hele sitatet...
Ny søknadsperiode 15. November, men jeg er interresert i utsagn med kilder eller noe som er selvopplevd.
Sitat av sh0rtie Vis innlegg
Ny søknadsperiode 15. November, men jeg er interresert i utsagn med kilder eller noe som er selvopplevd.
Vis hele sitatet...
Flyttet selv ut til hybel andre året på vgs, dette var rett før semesterslutt, altså like før jul, søkte stipend og fikk det ikke lenge etter søknaden var sendt.
Jeg fikk da etterbetalt alle de månedene jeg bodde hjemme uten spørsmål, jeg bare fylte ut på papiret at søknaden gjalt for begge semester, ikke bare det andre semesteret.

Jeg ville uansett ventet til lånekassen var oppe og du kan ringe de for å få vite noe sikkert.
Jente (12)
sh0rtie's Avatar
Trådstarter
Kan da vell forøvrig nevne at jeg får etterbetalt stipend
Jeg fikk også etterbetalt borteboerstipend når jeg var lærling