Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2080
Harddisken min er fulll. Jeg ønsker å hente filer fra en annen maskin trådløst.
Jeg har prøvd å sett opp HomeGroup, men Windows 10 gjør dette vanskelig. Først og fremst finner jeg ikke det såkalte "passordet", og i følge Windows egne FAQ sider skal det være enkelt å finne, problemet er bare at det ikke finnes hos meg. Jeg har to laptoper med Windows 10 installert. Hvorfor er dette plutselig så vanskelig?

Det er ingen måte for meg å finne passordet på, er det noe automatisk forhåndsgenererte greier jeg kan teste? Jeg har ikke laget noe passord. Har prøvd det passordet jeg bruker for å logge inn på min Windows profil uten hell.

Uansett, det ser ut til at den ene maskinen lager sitt eget hjemmenettverk, og den andre lager sitt, de kobler over hverandre uten å koble til hverandre. Dette er forpult jævlig og irriterende, og etter et par 100 google search ser det ser ut som det er flere som sliter med HomeGroup funksjonen i Windows 10.

Jeg orker ikke helt dette HomeGroup systemet, men om noen har noen ideer om hvordan dette kan enkelt fikses, hvordan jeg kan slette HomeGroup, som jeg ikke en gang har konfigurert til å begynne med?

Jeg ønsker for øvrig helst alternative løsninger til HomeGroup så kan Windows bare ha det så godt med å knulle glassvinduene sine. Jeg trenger noe som kan gjøre slik at jeg enkelt kan hente filene og streame de direkte fra den andre maskinen over til den andre, og jobbe med filene i diverse programvarer så hurtig som mulig.

Jeg vet at jeg kan putte i Dropbox, OneDrive, Google Drive, etc. Men jeg vil helst ha det jeg har lagret på den ene maskinen, og kun jobbe i den andre maskinen. Get my drift?

Takk for all hjelp!

xx,

NOOB
Hva med en NAS?
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Trådstarter
Sitat av Epitaph Vis innlegg
Hva med en NAS?
Vis hele sitatet...
Nei.
Ikke hva jeg er ute etter. Jeg trenger en alternativ løsning nå.
Du trenger bare å høyreklikke på mappene du ønsker å dele, velge egenskaper og deretter deling. Under advanced sharing kan du så sette opp lese og skriverettigheter.

Mulig du også må skru på network discovery og file sharing her:
Control Panel\All Control Panel Items\Network and Sharing Center\Advanced sharing settings

Der kan du også skru av krav til passord. Vanskeligere enn det skal det egentlig ikke være.
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Trådstarter
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Du trenger bare å høyreklikke på mappene du ønsker å dele, velge egenskaper og deretter deling. Under advanced sharing kan du så sette opp lese og skriverettigheter.

Mulig du også må skru på network discovery og file sharing her:
Control Panel\All Control Panel Items\Network and Sharing Center\Advanced sharing settings

Der kan du også skru av krav til passord. Vanskeligere enn det skal det egentlig ikke være.
Vis hele sitatet...
Takk for tips, men jeg har dessverre allerede prøvd dette, og det fungerer fortsatt ikke. Har skrudd av passord, men Windows ber fortsatt om et.

Update: Nå fungerer det vist. Fuck me. Takk Mentalmelt!
(Selve HomeGroup funksjonen fungerer dog ikke som den skal, men finner nå maskinen i det minste og kan hente filene jeg trenger)
Sist endret av kn^tte; 22. mars 2016 kl. 01:37.
Fjerne Homegroup er enkelt, bare start services.msc , finn de to homegroup /hjemmenettverks tjenestene, og skru de av.

Høyreklikk, velg egenskaper, stopp, nedtrekksmeny-> deaktivert, ok.
Sist endret av meitemark; 22. mars 2016 kl. 01:44.
Homegroup har jeg personlig aldri hatt noe bruk for. Det er vel bare for å kunne dele spesifikke filtyper med utvalgte brukere på nettverket, uten at det er bundet til noen spesielle mapper. Sikkert greit hvis man for eks. bare vil se bildefiler og disse er spredt rundt på mange forskjellige plasseringer, men deling av mapper er jo vel så bra hvis man bare vil ha kjapp tilgang på filene sine.
BitTorrent Sync og huk av for LAN discovery?
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Update: Nå fungerer det vist. Fuck me. Takk Mentalmelt!
Vis hele sitatet...
Det var da så lite. Føler ikke helt at tilbudet ditt står i proporsjon til hjelpen du fikk. Du kan jo heller spandere en chai på meg eller noe sånt. =)
Sjekk ut programmet lanshark! det er ok.
Crimea River
Alec's Avatar
\\datamaskinnavn\c$ pleier også å funke fint.
Evt bytt ut C med andre diskbokstaver.
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Trådstarter
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det var da så lite. Føler ikke helt at tilbudet ditt står i proporsjon til hjelpen du fikk. Du kan jo heller spandere en chai på meg eller noe sånt. =)
Vis hele sitatet...
Hah, ja, du får sifra om du er innom Amstern da!